Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Serbest Kürsü (https://www.forum.medineweb.net/658-serbest-kursu)
-   -   Davet ve Metod üzerine (Üstad Seyyid Fadlullah) (https://www.forum.medineweb.net/serbest-kursu/29202-davet-ve-metod-uzerine-ustad-seyyid-fadlullah.html)

İslaminesil 13 Mayıs 2014 18:10

Davet ve Metod üzerine (Üstad Seyyid Fadlullah)
 
DAVET'İN EMRİ BİLMA'RUF VE NEHYİ ANİLMÜNKER'LE İLİŞKİSİ

Davet Metodu'nu konuşmaya geçmeden önce, "Davet"in kelime olarak kapsamını konuşmak gerekir. Çünkü pek çok kişiye göre davet kelimesi "Emri Bil-ma'ruf ve Nehyi Anilmünker"i kapsamakta veya manasını karşılamaktadır. Bu bakımdan, bizimde bu başlık altında kaynaklara inerek İslami yaşamanın konuyla ilgili şartlarına ve hükümlerine değineceğimiz, Davet Metodu'nun tabiatı ve genel manada istikametini bu şekilde konuşmak istediğimiz düşünülebilir.

Şunu belirtelim ki, biz "Davet"kelimesine bu şekilde bir mana yüklemiyoruz. Bu yüzden, davetin kendine has uzun yolda "Emri Bilma'ruf ve Nehyi Anilmünker" ile hiç karşılaşmadığı bir alanın mevcudiyetini anlamaya yardımcı olsun diye; bu iki kavram arasındaki ayrılık noktalarını ve muhteva açısından ortaya koydukları farklı çizgileri biir parça söz konusu etmek istiyoruz.

Evet, davet kelimesinin lügavi anlamıyla ma'rufu emredip münkerden sakındırmayı kapsadığını inkar etmiyoruz. Çünkü, ma'rufu emretmek, hayır işlemeye ve hayırda yürümeye daveti temsil etmektir. Aynı şekilde, münkerden sakındırmakta şerden kaçınmaya ve şer yolundan ayrılmaya daveti bir yönüyle temsil etmektir. Her ikisinde de olumlu ve olumsuz biçimlerde, "Salih İşler"e davet söz konusudur. Biz, bunu inkar etmiyoruz.
Ancak, "Davet" bir kavram olarak biraz daha dar kaldığından bu anlamları içermez. Özellikle de "ALLAH'a Davet" tabirinin bu manaya gelmediğini daha rahat anlamak mümkündür. Çünkü bu tabir, insanın önündeki iki yoldan birini seçmesini, önündeki iki eğilimden birisini tercih etmesini sağlamak üzere devreye giren ayrılma noktasını temsil etmektedir.

Marufu emretmek ve münkerden sakındırmak ise, insan için koyulduğu yolda peşpeşe adımlar atarak doğru yoldan ayrılmamasını sağlamayı temsil eder. Bunun içinde başlangıç yapılmış, yol belirlenmiş ve ilkeler tesbit edilmiş olmalıdır. Bu nedenle iki kavram arasına sınır koymak mümkün, sebebi de bizce gayet açıktır.
Buna göre, davetin "Başkalarını İslam'a dahil etmek için İslami hayat alanının dışında Müslüman davetçiler tarafından sürdürülen hareketi temsil ettiğini"söyleyebiliriz. Ma'rufu emretmek ve münkerden sakındırmak ise, İslamın Müslümanlar tarafından uygulanmasını sağlamak, Müslümanların sağa-sola sapmasını önleyip onları İslam yolunda yürümeye hamletmektir.


Bundan dolayı, ma'rufu emredip münkerden sakındıranlar İslami hayatın zayıf ve kuvvetli yönelerini kontrol etmek, doğru işleyen çarkları ve sapmaya yüz tutmuş noktaları tesbit etmek amacıyla İslami hayatın içersinde yaşarlar. Görevler, bir bakıma şeriat bekçiliği ve kanun koruyuculuğunu yapmaktır. ALLAH'a davet edenler ise, bir bakıma sınır boylarındaki kale burçlarında yaşarlar. Sapılığa düşmüşleri, arayış içinde olanları bulmak, ellerinden tutarak onları huzur, güven ve esenlik mekanı olan "İman Kalesi"ne getirmek için çalışırlar.

İslaminesil 13 Mayıs 2014 18:11

Cevap: Davet ve Metod üzerine (Üstad Seyyid Fadlullah)
 
KUR'AN-İ DAVET

Kur'an-ı Kerim, bir davet kitabı olarak başlar, bir yasama ve yönlendirme kitabı olarak sona erer.
Cenabı ALLAH,Kur'an-ı ilkin ALLAH'a, O'nun elçisine, O'nun insanlık için hidayet yolu ve kurtuluş vesilesi olarak seçtiği hak dine inanmaya çağıran bir davet kitabı olarak indirmiştir. Dolayısıyla, Kur'an'ın da davetin vakıasını ve şartlarını yaşaması, davetin ilke ve hedeflerini tahlil ederek davet araçlarını arz etmesi gayet doğaldır. Aynı doğallık, Kur'an'ın davete ilişkin şüphe ve iftiraları bazan yumuşak, bazanda sert üslüplarla mahkum etmesi, davetçiye bir şahsiyet kazandırması ve davetçiyi ruhi açıdan takviye ederek adımlarını müstakim yola yöneltmesinde de ortaya çıkmaktadır.

Dikkatli bir araştırıcının Kur'an'da davetin metodunu ve çerçevesini bulması, bu nedenle mümkündür. Bununla beraber, davetin tarihi seyir içerisinde şu an ki Arap toplumu üzerinde bıraktığı etkilerin; bugünkü toplum bireylerinin düşünce, yol ve motodlarının da Kur'an yardımıyla anlaşılması mümkündür. Ayrıca, davetin şartlar gereği bazan yavaş, bazanda hızlı bir akış ile üzerinde seyrettiği; aşamalı ama temkinli yolunda yine Kur'an'dan anlaşılması mümkündür.

Araştırıcının, davetin tarihini ve şartlarını gözönünde bulundurarak da büyük bir ürün elde etmesi mümkündür. Ancak üzülerek söylüyelim ki, bu konu üzerinde şuana kadar kapsamlı/doyurucu bir çalışma yapılmamış, konunun anlaşılması tesadüfi araştırmalara ve isabet şansı olmayan yorumlara terk edilmiştir. Eğer burada üzerinde durmamız mümkün olsaydı, davetin neredeyse tarihini teşkil eden çarpıklıklardan epeyce bahseder, tarihten kaynaklanan pekçok güçlüğü ortaya koyar; davet konusunda yapılan hatalardan, karışıklıklardan ve kargaşalardan oluşan bir yığını beraberce hayretle seyrederdik.


SAAT: 11:10

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306