Konu Başlıkları: Bir Sorum Var
Tekil Mesaj gösterimi
Alt 16 Mayıs 2020, 14:05   Mesaj No:70

FECR

Kur'ân Kürsüsü

Medineweb Emekdarı
FECR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:FECR isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 6340
Üyelik T.: 19 Ocak 2009
Arkadaşları:20
Cinsiyet:Erkek
Memleket:ANKARA
Yaş:56
Mesaj: 6.107
Konular: 546
Beğenildi:1003
Beğendi:221
Takdirleri:9161
Takdir Et:
Standart

Öncelikle ayete bir göz atalım:İbrahim -15.ayet
وَاسْتَفْتَحُوا وَخَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَن۪يدٍۙ
"Ve peygamberler fetih istedi. Ve herbir inatçı zorba hüsrana düştü."
Bu ayetin öncesi ve sonrasına yani siyak ve sibakına da göz atmak ayeti anlamıza yardımcı olur.
"İnkar edenler, peygamberlerine: "Ya bizim dinimize dönersiniz ya da sizi memleketimizden çıkarırız" dediler. Rableri peygamberlere: "Biz, haksızlık edenleri yok edeceğiz, onlardan sonra yeryüzüne sizi yerleştireceğiz. Bu, makamımdan ve tehdidimden korkanlar içindir." diye vahyetti." (İbrahim suresi 13-14.ayet)
"Ardından da (o inatçı zorbaya) cehennem vardır; kendisine irinli su içirilecektir!" (ibrahim suresi 16.ayet)

15.ayette anahtar kelimemiz اسْتَفْتَحُوا İSTEFTEHUU fiildir. Bu fiiil İSTİF'AL babı muzari cemi müzekker bir fiildir. Bu fiilin kökü فَتَحَ FETEHA fiilidir. Bir kelimenin anlamını kavramak için o fiilin hangi babtan geldiği ve kökünün ne olduğunu bilmemiz gerekir ve kök anlamını bilmemiz gerekir. Şimdi bunları irdeyeleyim inş.
فَتَحَ FETEHA= Kapalı olanı açmak , fethetmek , iki düşman arasında hüküm etmek , yardım etmek , zapt etmek , başlamak
فَتْحٌ FETHUN = Açmak , fetih , zafer , yardımüstün denilen hareke , açmak , fetih , yardım , rızk , fetih , zafer
مِفْتَاحٌ MİFTAH (İsmi alet) = Anahtar , kilit açacağı , su kanalı
إفْتِتَاحٌ İFTİTAH (İf'tial babı) = Açılış , açış , açmak , zapt etmek , başlamak
إِنْفِتَاحٌ İNFİTAH (İnfial babı) =Açılmak , ayrılmak
Ayette geçen İSTEFTEHE yani İSTİF'AL babındaki versiyona geçmeden önce bu babın özelliğine bir bakalım:
İstif'al babı hakîkî veya mecâzî manada istek cümlelerinde kullanılır. Ya da bir halden diğer bir hale geçişi göstermekte kullanılır. Mesela:
غَفَرَ = Affetti, bağışladı anlamında iken İSTİF'AL babına girince اِسْتَغْفَرَ İSTE'FERA yani "af, bağış istedi, baüışlanma diledi" anlamına gelir.
Ayette geçen إِسْتَفْتَحَ ise "Açmak istemek , başlamak , yardım istemek , yol açmak istemek , siftah etmek , nusret, zafer istemek anlamlarına gelir.
Bu filinin kökenine yani FETEHA kelimesini biraz daha açmamız iyi olur.
FETEHA; kapalılık ve belirsizliği gidermekdir. Bu da ikiye ayrılır.
1-Gözle görülen kapalığı gidermek: Kapı ve benzerini açmak, kilit, sürgü ve eşyayı açmak gibi . YUsuf suresi 65.ayette ve Hicr suresi 14.ayette bu anlmada kullanılı.
2-Basiretle görülen kapalılığı gidemek: Tasanın, kaygının giderilmesi, açılması ya da üzüntüyü gidermektir..Bu tür açılma / giderme değişik kısımlara ayrılır.
Birincisi dünyevi işlerle alakalıdır. Giderilen bir üzüntü ve mal ve benzeri şeyleri vermekle giderilen fakirlik gibi.Enam suresi 44.ayet ve A'raf suresi 96. ayette geçen FETEHA fiili bu anlamdadır.
İkincisi, kapalı olan ilimleri açmaktır. Mesela " Falan kişi kapalı ilim kapısını açtı / anlaşılmayan ilmî bir konuyu aydınlattı" dememiz gibi.
Fetih suresindeki "Biz sana apaçık fetih verdik" ayetini bazıları Mekkeninin fethi olarak yorumlamışken , bazı ilim adamları a Hz.Muhammed'e açılan ilimler , sevaba vesile olan hidayet yolları ve günahların affına neden olan güzel makamlardır dye yorumlamışlardır.
FATİHA kelimesi de feteha fiilimden türemiş bir isimdir ve başlangz, kitabın girişi, açan , vahye açılan kapı anlamlarına gelir.
Feteha fiili Bakara 76.ayet ve Fatır 2.ayette "Açmak, açıklamak "anlamına gelirken A'ra 89.ayette ve Sebe 26.ayette ise "Hüküm vermek " anlamına gelir.
FETH kelimesi ise "Yardım, zafer, kararve Allah'ın açacağı / vereceği bilgi " anlamlarına gelir. Nasr suresi 1.ayet, Saf suresi 13.ayet, Maide suresi 52.ayet,Secde suresi 28. ve 29.ayette olduğu gib.
İSTFTAH ise Kuranda İbrahim suresi 1.ayetten başka Enfal suresi 19.ayette , Bakara 89.ayette de geçiyor. Bu ayette de şu analmalara geliyor: Zafer istemek, hüküm/ karar istemek , hayırların kaynağını istemek .

İbrahim suresi 15.ayette geçen İSTEFTEHU ifadesine gelecek olursak burada fail kim sorusu önem arz ediyor. Yani yardım ve zafer isteyen kim? Peygamberler mi yoksa müşrikler veya Ehli Kitap mı ?
Ayeti 13.ayetle birlikte okuduğumuz zaman zafer isteyenin PEYGAMBRLER olduğunu anlıyoruz. Tarih boyunca peygamberler halkı tarafından dışlanmış , tehdit edilmiştir. 13.ayette geçen "Kâfirler peygamberlerine: “Ya bizim dinimize dönersiniz, ya da biz sizi kesinlikle ülkemizden sürüp çıkarırız” dediler. Bunun üzerine Rableri o peygamberlere şöyle vahyetti: “O zâlimleri mutlaka helâk edeceğiz.” ifadeleri bunu doğruluyor. Peygamberler de müşriklerin bu tehditlerine karşı Allah'a dua ederek , müşriklere karşı yardım, zafer istiyorlar. Onların karşı çıkışarına karşı bir çıkar yol vermesini , kendileri güç vermesini , destek olmasını istiyorlar. Allah da peygamberlerin bu yakarışlarına cevap vererek müşrikleri hüsrana uğatıyor, burada onarın hüsrana uğramaları ,peygamberlerin davetinin kıyamete kadar süreceğidir. Peygamberler belki kendilerine inanan çok kişi bulamayabiir ama davetleri / davaları kıyamete kadar birileri tarafından devam ettirilecektir. Tarihte azgın , tuğyan edenlerin adları, davaları yok olmuşken , peygamberlerin davaları , ilkeleri hala devam etmektedir ve müşrikler Allanın nurunu söndrmek isteselerde söndüremeyeceklerdir.
Peygamberin fetih istemeleri İslam davasını selameti içindir
Peygamberlerin fetih / zafer istemeleri , iahi kelimatullah içindir
Peygamberlerin fetih istemeleri, insanların gönlünün islama açılmasını istemektir, yani gönüllerin fethidir.
Peygaberlerin fetih istemeleri kendi menfaatlerini düşünerek değil , ümmetin menfaatşerini düşünmeleridir.
Peygamberlerin feth istemeleri , malk mülk sahibi olmak istemeleri değildir
Peygamberlerin fetih istemeleri , islamın kapıların dünyaya açılmasıdır
Peygambelerin fetih istemeleri , insanların cehenneme sürüklenmelerine engel olmaktır.
Peygamberlerin fetih istemeleri , intikam almak değil , insanları vahiyle diriltmektir.
Peygamberlerin fetih istemeleri , fetih sayesinde hayırlı amelleri yapmaya vesile olmasıdır.
Peygamberlerin fetih istemeleri , hakkın galip gelip batılın yok olmasıdır

__________________
Selam Hidayete Tabi Olanlara
Kur'an Senin Lehinde ve Aleyhinde Hüccettir
(Müslim)
Alıntı ile Cevapla