Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Soru Cevap Arşivi (https://www.forum.medineweb.net/650-soru-cevap-arsivi)
-   -   Levhi mahfuz nedir ve hakkında bilgi verirmisiniz (https://www.forum.medineweb.net/soru-cevap-arsivi/11194-levhi-mahfuz-nedir-ve-hakkinda-bilgi-verirmisiniz.html)

MERVE DEMİR 07 Nisan 2009 20:22

Levhi mahfuz nedir ve hakkında bilgi verirmisiniz
 
Ata ve Levh-i mahv ve isbat nedir? Levh-i mahv isbat levhasının hikmeti nedir?

Levhi mahfuz nedir ve ne icin kullanılır?

Olmuşların ve olacakların, zamandaki bütün anların ve mekandaki bütün varlıkların, kısacası, her şeyin yazılı bulunduğu bir “levha”dır bu alem İlahi ilmin aynası, kaderin defteri, kainatın programıdır

Bilgilerin korunduğu bu alemin insandaki küçük örneği, “hafıza”dır Şehadet aleminde mercimek kadar küçük bir et sembolüyle temsil edilen hafıza, başımızdan geçen olayları, gördüğümüz yerleri, tanıdığımız insanları, duyduğumuz sesleri, tattığımız tatları, hayatımız boyunca edindiğimiz bütün intibaları, öğrendiğimiz bütün bilgileri içine alır, ama yine de dolmaz Dağlar, denizler, ovalar, gökyüzü, yıldızlar, büyük küçük her şey ondadır

Bütün bu işler, o mercimek küçüklüğündeki et parçasının marifeti olabilir mi hiç!

Hafıza, zekanın hazinesi, tefekkürün sermayesi, benliğimizin tarihidir Ruhumuza takılan en değerli cihazlardan biridir Hafızasız bir zeka işimize yaramaz Çünkü biz, eskiden öğrendiklerimize dayanarak düşünürüz

Hafızanın bir de ebedi hayatımıza bakan yönü vardır Hafıza, bir senet, bir vesika, bir belgedir Ahiretteki muhasebe vaktinde, dünyada işlediğimiz sevapları ve günahları göstererek bize şahitlik eder

“levh-i mahfuz”un küçük bir misalidir bize verilen Nasıl insanın başından geçenler bütün olaylar hafızasında yazılıyorsa, kainattaki bütün olmuş, olan ve olacak olaylar d o büyük hafızada yazılıdır Her iki “levha”da da rabbimizin “hafiz” ismi tecelli eder

Ata, Kaza ve Kader münasebeti:

İ'lem Eyyühel-Aziz! Cenab-ı Hakk'ın atâ, kaza ve kader namında üç kanunu vardır Atâ, kaza kanununu, kaza da kaderi bozar

Meselâ: Bir şey hakkında verilen karar, kader demektir O kararın infazı, kaza demektir O kararın ibtaliyle hükmü kazadan afvetmek, atâ demektir Evet yumuşak bir otun damarları katı taşı deldiği gibi, atâ da kaza kanununun kat'iyyetini deler Kaza da ok gibi kader kararlarını deler Demek atânın kazaya nisbeti, kazanın kadere nisbeti gibidir Atâ, kaza kanununun şümulünden ihraçtır Kaza da kader kanununun külliyetinden ihracıdır Bu hakikate vâkıf olan ârif: "Ya İlahî! Hasenatım senin atâ'ndandır Seyyiatım da senin kaza'ndandır Eğer atâ'n olmasa idi, helâk olurdum" der (Mesnevi-i Nuriye, 206)

Yani, Ata, bir şey hakkında verilen kararın iptali ve hükmün kaza edilmekten afvedilmesi, şeklinde tarif edilmektedir Ata denilince, o Rahîm-i Kerim'in ve Gafûru'r-Rahîm'in af ve ihsanı anlaşılır

Atanın Kaza kanununu, Kazanın da Kaderi bozmasını şöyle açıklayabiliriz: Bir padişahın umumî kanunları yanında bir de belli günlerde tatbik ettiği af ve ata kanunu vardır Padişah o günlerde, suçlulardan bir kısmını afveder, diğer bir kısmının cezalarını hafifleştirir, bir kısım raiyetinin ise rütbelerini yükseltir ve maaşlarını artırır İşte, daha önce umumî kanunla takdir edilen ceza, rütbe ve maaşlar bu ata kanunuyla yürürlükten kaldırılmış olur Meselâ, bir şakinin işlediği bir suça karşılık on yıl hapis yatması takdir edilmiş olsun

Ata kanunuyla bu cezanın afvedilmesi halinde artık ceza infaz edilmez ve ata, kaza kanununu
bozmuş olur Cezanın kaza edilmemesiyle de kader kanunu, yâni onun suçuna mukabil takdir edilen on yıllık hapis cezası bozulmuş olmaktadır İşte, bu misâl gibi, insanların işledikleri günahlara karşılık, kendilerine takdir edilen uhrevî cezalar Cenâb-ı Hakk'ın Ata kanunuyla, yâni O'nun af ve ihsanıyla kaza edilmekten alıkonmakta ve böylece Ata kanunu Kaza kanununu bozmaktadır Aynı şekilde, Kazanın bozulmasıyla Kader kanunu da bozulmuş, takdir edilen ceza değişikliğe uğramış olmaktadır

Bir başka misal, kul bir günah yerine gitmek niyet ve meyliyle evden çıkar O bu niyetle irâde düğmesine dokunduğu için, Allah da meylinin neticesini yaratacak ve onu irâde ettiği yere götürecektir Fakat, o kulun güzel bir hali, Allah (cc)’ın hoşuna gidecek bir tarafı, sözgelimi gecesinin zülüfünde iki damla gözyaşı ya da arabasıyla bir-iki arkadaşını bir sohbete götürüşü vardır da, bunlar Rahmet-i İlâhî'yi ihtizaza getirmiştir ve Allah (cc) da yolda o kulun karşısına kendisini günah mahalline değil de gülzâra götürecek bir arkadaş çıkarır ve kulun iradesiyle hak ettiği hükmü değiştirir İşte, Allah (cc)’ın sebepli sebepsiz kulu hakkındaki bir hükmü veya bir kazâyı onun lehinde değiştirmesi, O’na ait bir atâdır

Diğer taraftan, Ata, Kaza kanununun şümulünden ihraçtır, denmektedir Şöyle ki, bir günah için takdir edilen ceza külli bir kanun iledir Yâni, şu suçu işleyene şu ceza verilir, şeklindeki takdir, küllidir Sözkonusu suçu işleyen bir kimsenin tevbe etmesi halinde, günahının afvedilmesi ile Kaza kanununun şümulünden bir ihraç durumu hâsıl olmaktadır Bu ise aynı zamanda, Kader kanununu külliyetinden bir ihraç mânâsındadır

Yukarıda açıklamaya çalıştığımız kaide, kaderin değişip değişmediği sorusunu hatıra getirmektedir Bu nokta: da şunu ifâde edelim ki, İlm-i İlâhî'nin değişmesi muhaldir Ezelden ebede kadar olmuş ve olacak bütün hâdiseler gibi, Ata kanununun tatbikatı da o ilmin şümûlündedir Bu kader değişmez Değişiklikler sabit ve derin olan Levh-i Mahfûz'un daire-i mümkinatta bir defteri ve yazar bozar tahtası hükmündeki Levh-i Mahv ve isbat'ta olmaktadır Önce takdir edilen nice cezalar, daha sonra tevbe vesilesiyle ve ata kanunu ile afvedilmekte, Levh-i Mahv ve isbat'tan silinmekte ve kaza edilmemektedir Nitekim bir âyet-i kerîmede şöyle buyurulmaktadir: Allah dilediği şeyi mahveder ve dilediğini isbat eder Nezdinde kitabın aslı olan Levh-i Mahfuz vardır (Ra'd sûresi, 39)

LEVH-İ MAHV İSPAT

Eşyanın yazılıp silindiği zaman sayfası

Bediüzzaman’ın ifadesiyle,

“Levh-i Mahv-İsbat ise, sabit ve daim olan Levh-i Mahfuz-u A’zam’ın daire-i mümkinatta, yani mevt ve hayata, vücud ve fenaya daima mazhar olan eşyada mütebeddil bir defteri ve yazar bozar bir tahtasıdır ki, hakikat-ı zaman odur”

Cenab-ı Hak, ilmindeki manalardan bir kısmını zamanın sayfasında yazmakta, daha sonra ölüm kanunuyla bunları silip yenilerini göstermektedir

Eşyanın Allah’ın ilmindeki halinde zaman söz konusu değildir Ezel- ebed beraberdir Bunların vücuda gelmeleri belli bir tertip ve sıra iledir, böylece zaman ortaya çıkmaktadır

Ezbere bildiğimiz bir şiirin başı ve sonu ilmimizde beraberce bulunur Ama bunu söylemeye veya yazmaya başladığımızda belli bir sıra ortaya çıkar

Bir insanın ömrü boyunca geçireceği devreler, nutfede mevcuttur ama kitab-ı mübin dediğimiz bu alemde daha geniş ve ayrıntılı görüntüler var ayrıca levh-i mahv ve ispat dediğimiz levhada şartların yerine gelip gelmediği de kontrol edilmektedir yani bir adamın başına gelecek şeylerin tayin ve tespiti levh -i mahv ve ispatta gerçekleşir

İlm-i İlâhî'nin değişmesi muhaldir Ezelden ebede kadar olmuş ve olacak bütün hâdiseler gibi, Ata kanununun tatbikatı da o ilmin şümûlündedir Bu kader değişmez Değişiklikler sabit ve derin olan Levh-i Mahfûz'un daire-i mümkinatta bir defteri ve yazar bozar tahtası hükmündeki Levh-i Mahv ve isbat'ta olmaktadır Önce takdir edilen nice cezalar, daha sonra tevbe vesilesiyle ve ata kanunu ile afvedilmekte, Levh-i Mahv ve isbat'tan silinmekte ve kaza edilmemektedir Nitekim bir âyet-i kerîmede şöyle buyurulmaktadir:

"Allah dilediği şeyi mahveder ve dilediğini isbat eder Nezdin-de kitabın aslı olan Levh-i Mahfuz vardır"
Ra'd sûresi, âyet: 39

Levh i mahv isbat niçin var:

Levh i mahfuz ezel ilmidir zamansızdır Levh i mahv ise insanların anlayışına daha yakın olan şimdiki zamanda vucut bulur Yani levh i mahfuzun şimdiki zamanda kaydediliyor olması da diyebiliriz Levh i mahv isbat hadiselerin ortaya çıkışının aynı zamanında oluşur Levh i mahv isbat zamanla kayıtlı olup levh i mahfuzu insanların anlaması için bir basamak gibidir Hadiselerin oluşuna şartlara göre şekillenmektedir Burada her türlü değişikliğin olması insanın, iradesinin varlığını anlaması için önemlidir
sorularlaislamiyet


SAAT: 18:29

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320