Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Soru Cevap Arşivi (https://www.forum.medineweb.net/650-soru-cevap-arsivi)
-   -   Harama bakınca günaha girermiyim (https://www.forum.medineweb.net/soru-cevap-arsivi/11361-harama-bakinca-gunaha-girermiyim.html)

MERVE DEMİR 08 Nisan 2009 08:43

Harama bakınca günaha girermiyim
 
Harama bakmanın sorumluluğu nedir?


"Mü'minlere söyle gözlerini sakınsınlar" (1) Buradaki "mü'minler" kelimesi geneldir Kadın erkek bütün müslümanları kapsar Çünkü Kur'an'daki bütün hitaplar umumidir (2) "Mü'min kadınlara da söyle gözlerini (yere) indirsinler (erkeklere bakmasınlar), namuslarını korusunlar " (3) diye ikinci uyarının gelmesini imam Kurtubi şöyle açıklıyor:
"Burada yüce Allah'ın kadınlara özel olarak hitap etmesi te'kid içindir Çünkü "Mü'minler’e söyle" sözü yeterlidir Bu kelime âm (genel) bir lafız olup kadın-erkek bütün mü'minleri kapsar" (4)

Zinaya yaklaşmasınlar, namusunu korusunlar ve bir takımları gözleri haramdan sakınma emri yalnızca erkekleri kapsıyor zannetmesinler diye yüce Allah te'kid için ikinci bir hatırlatma yapmıştır (5)

Peygamber hanımı, Ümmü Seleme (ra) anlatıyor:
"Ben ve Meymûne ikimiz birlikte Rasulullah (sav) in yanındaydık Yaşlı, âmâ (gözleri görmeyen) bir ihtiyar olan Abdulah ibni Ümmi Mektum bize doğru yöneldi Bunun üzerine Rasulullah (sav) bize:
- Kalkın ve hicaplanın (örtünüze bürünün) dedi Ben dedim ki:
- Ey Allah'ın Rasulü, o bizi görmeyen ve bizi tanımayan bir âmâ değil mi? Rasululah (sav):
- O âmâ peki yâ ikiniz? Sizler onu görüyor değil misiniz? " buyurdu (6)

Bir düşünün Peygamber (sav) hanımlarının iffetinin kemâlini, kalplerinin temizliğini bildiği halde yaşlı ve âmâ bir ihtiyara karşı tesettüre bürünmelerini ve ona bakmamalarını istiyor Güzelliği gitmiş, yaşı ilerlemiş gözleri kör ve her türlü dünya zevkinden uzak bir ihtiyara karşı peygamber (sav)'in böylesine ihtimam göstermesi yüce Allah'ın emrine bağlılık içindir (7)

"Evlerinizde oturun, ilk cahiliyye kadınlarının kırıtarak sokakta dolaştığı gibi dolaşmayın, " (8)

"Bu ayet Rasulullah (sav) in hanımlarının kalbinden başkalarını düşünmeyi silmeye yönelik olduğu gibi, fitne ve günahtan korunmuşum kendime sahibim diyenlerin bu bozuk fikirlerini red etmek içindir Çünkü insan fıtratı devam ettiği sürece iki cins birbirine karşı emin olamaz (9) Nitekim Yusuf (as) :

"Ben nefsimi temize çıkarmıyorum, çünkü her nefis kötülüğü emreder " (10) diyor ve kendisinin nefse uyarak kötülük yapmamasını "Rabbimin acıması müstesna" diyerek Cenâb-ı Hakkın korumasına bağlıyor

İmam Kurtubi bu âyetin tefsirinde diyor ki:

"Allah'ın Peygamberi dahi nefsinin temiz olmasını kerih gördüğü için "nefsimi temize çıkarmıyorum" (11) dedi Çünkü nefsi temize çıkarmak zemmedilmiş, hoş karşılanmamıştır" (12)

Şimdi burada durup iyice düşünmek lazımdır Bir Peygamber kendi nefsinin temiz olduğunu, kadınlarda haşır-neşir olmasının kalbini bozmayacağını söyleyemiyor Yüce Allah'ın koruması, kollaması olmasa, nefsiyle başbaşa kalsa nefsinin istediğini yaptırabileceğini söylüyor Ama bir takım insanlar kadınlarla erkekleri aynı mekânda buluşturarak onlara dini telkinlerde bulunuyor Kadınlarla tokalaşıyor, onlara el öptürüyor, senli, benli konuşuyor Bunlar İslama uyuyor mu? diye sorulduğunda ise "O nefsini öldürmüş" diyorlar Halbuki nefsin ölmediğini Yüce Allah peygamberinin lisaniyle bize bildiriyor

Bu hususta en açık âyet ise Nur sûresi 31 âyettir

"Zinetlerini göstermesinler” (13) âyeti mü'min hanımların zinetlerini ve zinet yerlerini ve güzelliklerini yabancı erkeklere göstermelerini kesin bir emirle yasaklıyor

Yine bu hususla ilgili olarak Hz Ali (ra) dan rivayet edilen çok açık bir hadis-i şerif vardır

Hz Muhammed (sav) Efendimiz Veda Haccı sırasında amca oğlu İbni Abbas (ra)ı arkasına gözetleyici ve koruyucu olarak bıraktı Hasem kabilesinden güzel bir câriye Rasulullah (sav) den fetva sormak için gelince Peygamber (sav) cariyeye bakmaması için İbni Abbas (ra) ın boynunu çevirdi
Abbas (ra)
- Ey Allah'ın Rasulü amca oğlunun boyununu mu çeviriyorsun? 'deyince
Rasulullah;
- Bir genç delikanlı ve bir genç kız gördüm Bu ikisine şeytandan emin olamadım" dedi (14)

"Şimdi düşünün hac ibadeti için gelen insanların birbirine bakmalarının fitneye ve yakıcı şeytanın vesvesesine vesile olmasından emin olunamıyor Peki kör, entrikacı, cahil ve dine görünüşte inandığını söyleyen ve günahsızlık iddiasında bulunanların durumunu? Bunlar yaşlı ihtiyar aldatmacasıyla genç kızları toplayıp onlardan cemaat oluşturuyorlar Bu çok büyük bir belâ ve şeriata karşı işlenmiş bir cinayettir" (15)

Hiç kimse nefsinden emin olamaz Çünkü insan fıtratı her iki cinsin birbirine karşı ilgi duymasını gerekli kılıyor Eğer haramdan sakınma olmazsa, insanlar gözlerini sakındırmazsa kendinden emin olmak mümkün değildir Nitekim Peygamber (sav) in Hz Ali (ra) ı uyarması bu hususu en güzel şekilde açıklıyor:
"Peygamber (sav) bir gün Hz Ali (ra) a şöyle dedi:

- Ey Ali muhakkak ki cennette senin için bir köşk vardır Bir bakışa ikincisini ekleme Birincisi senin için mubahtır Fakat başkaca bakma hakkın yoktur" (16)

Bu hadiste geçen birinci bakıştan maksat hiçbir kast olmaksızın ansızın göze görünendir Bunda herhangi bir günah yoktur Eğer bu ansızın göz çarpmasının akabinde kadının cazibesi, güzelliği etkiler de tekrar bakılırsa işte bu bakış günahtır, yasaktır (17)

Cerir b Abdullah El- Cebeli (ra) anlatıyor:
"Rasulullah (sav) e ansızın bakış nedir diye sordum Bana dedi ki:
- "Bakışını çevir" (18) yani ikinci kez bakma Çünkü fitne ve şehvetten emin olamazsın (19)

Rasulullah (sav) kadınlı erkekli karma toplantıları yasakladığı gibi bir kadının, başka bir kadını kocasına anlatmasını da yasaklamıştır

Peygamber (sav) şöyle buyuruyor:
"Bir kadın, diğer bir kadını sanki görüyormuş gibi kocasına anlatmasın" (20)

Yabancı bir kadının tasvir edilmesi ona bakma yerine geçer Kocanın ona ilgi duymasını sağlar Rasulullah (sav) ihtiyati bir tedbir olarak böyle davranmayı yasaklamıştır

Ebu Hureyre (ra) rivayet ediyor: Rasulullah (sav) buyurdu ki:
- Gözlerin zinası bakmaktır,
- Dilin zinası konuşmaktır,
- Elin zinası dokunmaktır, her nefis arzu eder ve iştahlanır Ferc ise ya yalanlar ya da doğrular (21)

İmam Nevevi (rh) bu hadisin şerhinde şunları söylüyor:

''Burada mecazi bir zina vardır Bu zina yâ haram bakışla, yahut zinaya götürecek şeyleri dinlemekle, yahut yabancı birisine dokunmak yada öpmekle, yahut ayaklarla zina etmek için yürümekle, yahut yabancılarla haram olan konuşmalar yapmakla, yahut kalp ile düşünmekle işlenir, işte bütün bunlar mecazi zinanın çeşitleridir" (22)

Yine harama bakmakla ilgili olarak Rasulullah sav şöyle buyuruyor: "(Harama) bakmak İblis'in atılmış oklarından bir oktur" (23)

Bu hadisin manası kadının erkeğe, erkeğin kadına bakması düşmanın nefse ve kalbe attığı bir oktur Hem dünyasını hem de ahiretini harap eder, tıpkı ok gibi Okun ucu vücudun dışını yaralayıp deler, diğer kısmı da içini parçalar (24)

Nefisle cihad hakkında bilgi almak için tıklayınız

(1) Nur, 31
(2) El-Âmiri, Ahkâmun' Nazar, 262; Tahkiki Muhammed Fazl b Abdulaziz
(3) Nur, 31
(4) Kurtubi, Tefsir, XII/226; El-âmiri age 262 (dipnottan)
(5) El-Amiri, age 262
(6) Ebu Dâvud, Sünen, Libas, 4112; Tirmizi, Edeb, 1778; Ahmed b Hanbel, Müsned, VI/296
(7) El-Amiri, age 263
(8) Ahzab, 33
(9) El-Âmiri, Ahkâmu'n-Nazar, 263
(10) Yusuf, 53
(11) Yusuf 53
(12) Kurtubi, IX/210; El-âmiri, age 263
(13) Nur, 31
(14) Tirmizi, Hacc, 885; Ebu Dâvud, Menâsik, 1935; İbn Mâce, Menâsik, 3044
(15) El-Âmiri, age 265
(16) Tirmizi, Edeb, 2777; Ebu Dâvud, Nikâh, 2149; Ahmed b Hanbel, Müsned, V/353, 357; Deylemî, Müsned, 8312
(17) El-Âmir, age 266
(18) Müslim, Edeb, 11/159; Ebu Dâvud, Nikâh, 2148; Tirmizi, Edeb, 2776 Ahmed b Hanbel, Müsned, İV/361; Teyalisi, Müsned, 93
(19) El-Âmiri, age 266
(20) Buhari, Nikâh, VI/160; Ebu Dâvud, Nikâh, 2150; Ahmed b Hanbel, Müsned, 1/380; Teyalisi, Müsned, 35; Deylemi, Müsnedül Firdevs, 7822
(21) Buhari, istizan, Baku Zina'l-Cevârih VII/130 Müslim Kader, 2657 Ebu Dâvud Nikâh, 2152; Ahmed b Hanbel, Müsned II / 317, 379
(22) Nevevi, Şerhu'l-Müslim, XVI/206: El-âmiri age 268
(23) Hâkim, Müstedrek, İV/314: Deylemi Müsned 6872
(24) El-âmiri, age 268
KADIN İLMİHALİ (Mustafa KASADAR- Sadık AKKİRAZ) Shf: 485-489
Selam ve dua ile
Sorularla İslamiyet Editör


SAAT: 02:28

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321