Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Soru Cevap Arşivi (https://www.forum.medineweb.net/650-soru-cevap-arsivi)
-   -   Haya neden imandandır (https://www.forum.medineweb.net/soru-cevap-arsivi/11440-haya-neden-imandandir.html)

KuM TaNeSi 08 Nisan 2009 09:51

Haya neden imandandır
 
RESÛL-İ EKREM aleyhissalatu vesselamın her biri ‘yıldızlar gibi’ ışık saçan ashabı içinde Hz Osman, nisbeten kendini gizleyen bir yıldıza benzer

Hz Peygamber'in hayatını yahut İslâm'ın ilk asrına dair kitapları okuyan herkes, bu örnek asrın hadiseleri içinde Hz Ebu Bekir, Hz Ömer, Hz Hamza, Hz Ali, Hz Talha gibi parlayıp ışık saçan simaları görür de, bu simalar arasında Hz Osman bir derece geride durur

Zira, onun, bu yıldız kümesi içinde özellikle seçilip ayırt edilmesini temin edecek olan, belli bir olayda özellikle öne çıktığı bir hadise yoktur
Ne Hz Ebu Bekir misali, Mirac vesilesiyle söylediği söz veya Resul-i Ekrem'e hicrette arkadaşlık yahut hastalığında ona vekaleten namaz kıldırma gibi bir sebeple temayüz eder; ne Hz Ömer gibi putperestliğin en keskin müdafii olarak nam salmışken bir iman kahramanına dönüşme gibi bir hadiseyle öne çıkar; ne Bedir'de Hamza'nın, Uhud'da Talha'nın, Hayber'de Ali'nin temayüz etmesine benzer bir durum yaşar

Asr-ı Saadet'e dair kitaplarda Hz Osman hep vardır; ama hep bir derece gizlidir, saklıdır, gerilerdedir, pek öne çıkmamaktadır
Ki, itiraf etmem gerekirse, bu durum onun buna rağmen niye sahabiler arasında makamca ve faziletçe üçüncü sırada olabildiğini sorup düşünmeye sevketmiştir beni Uzun zaman, benim dünyamda Hz Osman Hz Ali'den daha geride durmuş; kalbim, “Perde-i gayb açılsa yakînim ziyadeleşmeyecek” diyen, bizatihî Resûl-i Ekrem'in diliyle ‘ilim şehrinin kapısı’ olarak tavsif edilen Hz Ali'yi ondan daha üstün görmüştür

Maamafih, sahabilerin her biri, elbette üstün insanlardır Hele Aşere-i Mübeşşere, üstünlerin üstünüdür Ancak, benim problemim, Hz Peygamber döneminde yaşanmış herhangi bir özel hadisede veya savaşta çok da öne çıkmayan, kısmen gerilerde duran, o yüzden insanın çoğu zaman farkına varmadığı bir sima olarak Hz Osman'ı, bütün bunlara rağmen makamca en üstün üçüncü sahabi kılan sebeplerin kavranması olmuştur
Nasıl olur da, Bedir'de bulunamayan, Uhud'da ise savaşın sonuna doğru yaşanan kargaşa ve bozgun halet-i ruhiyesi içinde oraya buraya kaçışan sahabiler arasında bulunan Hz Osman, ayrıca başkaca bir savaşta veya bir başka hadisede de en önde gözükmeyen bir isim olduğu halde sahabiler arasında en üstün üçüncü isim olur?
Bu soruyu yıllarca zihnimde saklı tutmuşumdur

Onun ilk Müslümanlardan oluşu, İslâm'ı seçişinden dolayı ailesinin kendisine reva gördüğü eziyetler, Habeşistan'a hicret edenlerden oluşu, Medine'ye hicrette Rûme kuyusunu vakfedişi, Hudeybiye'de Hz Peygamber tarafından Mekke'ye elçi olarak gönderilişi, Tebük gazvesinden önce yaptığı külliyetli bağış

bütün bunlar siyerlerde elbette mevcuttur; ama ne Hz Ebu Bekir'in müşrikler Mirac hakkında kendisine kanaatini sorduklarında söylediği söz, ne Hz Ömer'in İslâm'a gelişi, ne Hz Hamza'nın aslan avından dönüp de Kâbe'de Ebu Cehil'e hiddet edişi, ne Hz Ali'nin Hayber'de sergilediği yiğitlik, ne de Hz Talha'nın Uhud'da vücudunu Hz Peygamber'e siper edişi türünden hadiseler değildir bunlar Lâkin, Hz Osman, Aşere-i Mübeşşere'dendir Hem de, üçüncüleridir Cennetle müjdelenen sahabilerini ziyaret ettiği gün, kapısı Resûl-i Ekrem tarafından bu müjde ile çalınan üçüncü sahabidir o

Peygamber'e halifelikle şereflenenler arasında da, tarihçe üçüncü sıradadır Bu muammayı çözme çabası içinde, her biri `yıldızlar gibi' olan sair sahabilerin öne çıkan vasıflarını gözardı etmeden, zahiren bir parça geride duran Hz Osman'ı öne çıkan vasıflarıyla tanıma imkânı buldum ve bu vasıfların her birinin, bizler için de, birer hayat rehberi olarak karşımızda durduğunu gördüm
Ki, onunla birlikte anılan vasıflar arasında birincisini, anladığım kadarıyla, `hayâ' teşkil ediyor

Resûl-i Ekrem'in (a s m ) Hz Osman'ı hayâsı ve edebiyle övdüğü bir dizi hadis mevcut; keza, hayâsından dolayı Resûl-i Ekrem'in (a s m ) ona hususî bir ihtiramda bulunduğunu bildiren hadisler de

Hz Osman'da temayüz eden bir vasıf olarak hayânın onun faziletçe o derece yükselmesine nasıl vesile olduğunu ise, yine Resûl-i Ekrem'in hayâya dair hadisleri sayesinde anlıyor insan Her iki Sahîh'te ve Kütüb-ü Sitte'nin başında mevcut bir hadisinde ``Hayâ imandandır" buyuruyor sevgili Peygamberimiz
Onun, yine her iki Sahîh'te olan, ve Kütüb-ü Sitte'nin hepsinde bulunan bir başka hadisine göre ise, ``Hayâ imandan bir şubedir " Yine Hz Peygamber'in buyurduğu üzere, ``Hayânın hepsi hayırdır" ve ``Hayâ ancak hayır kazandırır "İşte, hayânın niye `imandan' ve de `imanın bir şubesi' olduğunu anlayabildiği ölçüde, hayâsı karşısında `meleklerin dahi kendisinden utandığı' Hz Osman'ın neden bu derece yükselebildiğini de anlıyor insan İnşaallah yarın devam edelim

karabaşoğlu


SAAT: 11:27

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306