Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Soru Cevap Arşivi (https://www.forum.medineweb.net/650-soru-cevap-arsivi)
-   -   Şahitlikte niçin kadınların hakkı erkeğin yarısıdır ? (https://www.forum.medineweb.net/soru-cevap-arsivi/11480-sahitlikte-nicin-kadinlarin-hakki-erkegin-yarisidir.html)

KuM TaNeSi 08 Nisan 2009 10:09

Şahitlikte niçin kadınların hakkı erkeğin yarısıdır ?
 
Şahitlikte niçin kadınların hakkı erkeğin yarısıdır ?

Şahitlikte niçin kadınların hakkı erkeğin yarısıdır ?

İslam hukukunun temelini teşkil eden meseleler vahye dayanır Ana hatlarıyla Kur'an'da yer alır Yani hukuki esaslar kainat Yaratıcısı tarafından tespit edilip tayin edilmiştir Hangi devir, hangi iklim ve şartlar içinde yaşanırsa yaşansın bu esaslar toplumların huzur kaynağı ve rahat vesilesidir Çünkü hükümler insan yaratılışına en uygun olanıdır Kur'an'daki hükümler incelendiğinde, ilk göze çarpan husus bu hükümlerde insanın hem bedeni, hem de ruhi yapısının dikkate alınmış olasıdır

Şahitlik meselesinde de bunu görmek mümkündür Şahitlikle ilgili ayet-i kerimenin meali şöyledir


"Erkeklerinizden iki şahit tutun Eğer iki erkek bulunmazsa şahitlerden razı olacağınız bir erkek; biri unuttuğunda, şaşırdığında diğeri ona hatırlatacak iki kadın olabilir"(1)
Demek ki, buradaki esas mesele kadının yaratılışı ile doğrudan alakalıdır Onun psikolojik yapısının bir gereğidir Kadının esas mizacı heyecandır ve heyecanlarıyla yaşar Bunun için düşünceler, aklından çok kalbine işler, tesirleri de o şekilde gelişir Hadiseler karşısında pek tarafsız kalamaz Merhamet ve şefkat tarafı ağır bastığından hadiselere sezgisiyle yaklaşır

Bu hususiyetlerinden dolayı Kur'an, "Kadınlar unutabilirler, onun için şahitlikte onlara bir yardımcı verilmeli" diyor Bunu, kadını yaratan Yüce Allah ifade buyuruyor Öyle ise bu değişmeyen bir kaidedir Kadınların içinde unutkan olmayan, bazı erkeklerden daha güçlü hafızaya sahip olanlar yok mudur? Şüphesiz vardır, ama umumi olarak kadınlarda bu psikolojik hal daha çok görülür Hadiseyi akıllarında fazla tutamamaları normaldir

Diğer yandan, kadın daha çok içe dönüktür Kendine has bir dünyası vardır Gün boyu ev işleriyle iç içedir Çocuklarının bakımı ve terbiyesi ile meşguldür Ticaret, alışveriş, iş hayatı siyasetle çok az kadın ilgilenir Dış dünyanın bu kadar uzağında olan bir kadın hariçte olan hadiselere nasıl vakıf olacak, mahiyetlerini nasıl öğrenecek, aklında nasıl tutacak, şahitliğini ne nispette tam yapabilecektir?

İslamiyet şahitlik meselesinde kadına erkek kadar bir mükellefiyet yüklemeyip, iki kadının şahitliğini, bir erkeğe denk tutmakla onun hakkını zayi etmemiş, aksine onu korumuş, bir günaha düşmesini önlemiştir Çünkü şahitlik büyük mesuliyet gerektiren bir iştir, ağır bir vazifedir

Bu hususta bir ayet-i kerimede şöyle buyrulur:


"Şahitliği gizlemeyin Onu kim gizlerse şüphesiz kalbi günahın acısından sızlar Allah işlediklerinizi bilir"(2)
Hadis-i şeriflerde şahitliğin ne kadar mühim bir mesuliyet taşıdığına işaret edilirken, yalancı şahitliği de büyük günahlar arasında zikredilir

Evet, İslamiyet kadını büyük günahlara düşmekten korumuş, onun bazı zaaflarına kapılıp, heyecanlanarak yahut hissi davranarak yalancı şahitlik gibi bir günaha girmesine mani olmuştur Yanına bir yardımcı kadın vererek bunun tedbirini almıştır İşte bundan dolayı bazı şahitliklerde iki kadın bir erkek yerine geçmektedir

Bazen kadınlar şahitlik yapacağı meselede kıskanç davranabilir, rekabet hissi baskın gelebilir Bunun için hadisenin bazı taraflarını gizleyerek, adaletin tecellisine gölge düşürebilir Fakat iki kadın şahitlik yaparsa, birisinin gizlediğini öbürü açığa vurarak şüpheler ortadan kalkmış olur

Diğer taraftan iki kadının şahitliğinin bir erkeğin şahitliğine eşit tutulması hiçbir zaman kadının erkeğin yarısına eşit olduğunu göstermez Çünkü bu sadece şahitlik meselesinde her türlü teminatın bulunmasına önem verildiğinin bir göstergesidir Kadın hangi çeşit davalarda şahitlik yapar, hangilerinden muaftır, hangilerinde erkeğin yarısı sayılır?

İslam hukuku, zina, içki ve hırsızlık gibi had cezalarını gerektiren suçlarda ve kısas gibi cezalarda kadını muaf tutmuş, onun şahitliğini kabul etmemiştir Bu davalardan zina cezasında dört erkeğin, diğerlerinde ise iki erkeğin şahitliğini esas almıştır Alış-veriş, ticaret, nikah, talak gibi muamelata giren davalarda ise iki erkek yoksa, bir erkekle iki kadının şahitliğini şart koşmuştur Fakat erkeklerin vakıf olamayacağı, bekaretin tespiti, doğum anında anne ve çocukla ilgili vuku bulacak hallerde, süt kardeşliğinin tespiti gibi meselelerde tek kadının şahitliği de kafi gelmektedir Hatta, Hz Ömer boşanma hadisesinde bile bir kadının şahitliğini kafi görmüştür Çünkü şahitlikte asıl mesele hakkın zayi olmaması, adalete gölge düşürülmemesi, hakkın tecelli etmesidir Had cezalarında ve kısasta kadının şahitliğine müracaat edilmemesinin bir hikmeti, bu çeşit meselelerde en ufak bir şüpheye mahal verilmemesi hassasiyetidir Çünkü kısas gibi bir davada eksik bir beyanla, bir hak zayi olabilecek veya bir insanın kısas edilmesi söz konusu olacaktır Kadınlardaki unutkanlık ve hislerine mağlup olmak gibi bir arıza bu meseleye gölge düşürebilir

(1) Bakara Sûresi, 282
(2) Bakara Sûresi, 283

Mehmet Paksu


SAAT: 04:37

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306