Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Soru Cevap Arşivi (https://www.forum.medineweb.net/650-soru-cevap-arsivi)
-   -   'Gözümde ne cennet sevdası, ne cehennem korkusu var' sözü nasıl izah edilir (https://www.forum.medineweb.net/soru-cevap-arsivi/11570-gozumde-ne-cennet-sevdasi-ne-cehennem-korkusu-var-sozu-nasil-izah-edilir.html)

MERVE DEMİR 08 Nisan 2009 10:58

'Gözümde ne cennet sevdası, ne cehennem korkusu var' sözü nasıl izah edilir
 
Ne Cennet Sevdası, Ne Cehennem Korkusu"



'Gözümde ne cennet sevdası, ne cehennem korkusu var' sözü nasıl izah edilir?

Bu ve buna benzer sözleri şimdiye kadar pek çok Allah dostu söylemiş; söylemeseler bile bu hali fiilen yaşamışlardır Meselâ Hz Ebû Bekir'in (ra), Ya Rabbi! Vücudumu o kadar büyüt ki, cehennemi sadece ben doldurayım, oraya bir başkası girmesin' dediği rivayet edilmektedir Bu sözü, her ne kadar hadis kriterleri açısından sağlam bir zincire bağlamak mümkün değilse de, Hz Ebû Bekir, ruh derinliği bakımından tek başına cehennemi doldurup, başkalarının girmesine yer vermemeyi düşünecek kadar hasbî, diğergam bir insandır O, bunu bütün o nezihlerden nezih hayatıyla hem de tam 23 sene baş döndürücü bir sadâkat çerçevesinde, Efendimiz'in (sav) yanından ayrılmamasıyla, daha sonra da iki buçuk yıllık peygamberâne idaresiyle ispatlamıştır

Ayrıca, ehlullahtan naz makamını temsil eden kimseler, bu tür ifadeleri, belli bir hâl, anlayış ve istiğrâkın tesiriyle söylemişlerdir ve bu sözlerden dolayı da onlar mazurdurlar ve muâheze edilmemelidirler Bediüzzaman Hazretleri de, milletinin perişan hâli karşısında hafakanlara girmiş ve 'Ben cemiyetin iman ve selâmeti yolunda ahiretimi de fedâ ettim, dünyamı da Gözümde ne cennet sevdası var, ne de cehennem korkusu Milletimin imanı namına bir Said değil, bin Said fedâ olsun! Kur'ân'ımız yeryüzünde cemaatsiz kalırsa cenneti de istemem; orası da bana zindan olur Milletimin imanını selâmette görürsem, cehennemin alevleri içinde yanmaya razıyım Çünkü, vücudum yanarken, gönlüm gül-gülistan olur' diyerek istiğrak buudlu bir ızdırapla iki büklüm olup inlemiştir Kanaat-ı âcizânemce, bu sözü söyleme veya böyle bir davranışa gönülden razı olma, biraz da Haliliyye meslek ve meşrebinden olmaya bağlıdır Zira kendi milleti ve cemaati adına ateşe atılan Hz İbrahim ile böyle bir ufka ulaşan kutlular arasında çok gizli ve sırlı bir münasebet vardır Bu sebeple mesleği ve meşrebi Haliliyye olanların günümüzdeki temsilcileri içinde bile, öyle zannediyorum ki, din-i mübin-i İslâm'ın selâmeti ve ümmet-i Muhammed'in saadeti adına kendini cehennemin alevleri içine atmaya hazır pek çok insan çıkar

O muzdarip insanın, o andaki hafakan ve ızdırabını anlamayanlar bu sözü tenkit edebilirler Ancak, biraz düşünüldüğünde, bazı durumlarda hemen herkesin aynı şeyi yapabileceği veya söyleyebileceği görülecektir Bir şefkatli baba düşünün ki, evladı mahsur kaldığı bir yangın içinde yanmaktadır Şimdi böyle bir durumda evladından yükselen feryat o babanın ciğerini dağlarken, onun davranışları nasıl akıl ve mantık kriterlerini aşar; öyle de ümmet-i Muhammed'e karşı azamî ölçüde şefkatli bu büyük insanın, ümmetin düştüğü durum itibarıyla müstahak oldukları o korkunç neticeyi düşündükçe, yukarıdaki ifadeye benzer sözler sarfetmesi gayet normaldir İşte bu türlü sözler değerlendirilirken böyle bir ölçü içinde değerlendirilmelidir Yoksa umumî mânâda bu sözleri ölçü almak doğru değildir

Evet bu söz, onun Hz Ebû Bekir veya Hz İbrahim meşrebinde (Haliliyye) olmasının tezahürüdür Bu söz, milletinin dertleriyle hiç dertlenmemiş ve bu uğurda bir gececik olsun uykusunu terk edememiş sıradan insanların sözü olamaz Bu söz, olsa olsa Hz İbrahim, Hz Ebû Bekir ve onlardan sonra bu anlayışı temsil eden İmam Gazzâlî, İmam Rabbânî ve 'Sen hiç hayatında evlenmeyi düşünmedin mi?' diye sorduklarında 'Milletin dertlerini düşünmekten onu düşünmeye vakit bulamadım' cevabını verecek kadar çilekeş ve hasbî bir sîneye sahip olan Hz Pîr-i Mugân gibi kimselerin söyleyebileceği bir sözdür Ve bu söz, biraz önce de ifade ettiğimiz gibi, temâşâ edilen müthiş bir tablo karşısında irkilme, ürperme, sarsılma ve Rabb'in rahmetine, o anda, o sözlerin açıcı bir anahtar olduğu düşüncesiyle müracaat etme, hatta büyük bir fedai gibi kendisini milletine fedâ etmenin bir ifadesidir

Benzer durum, Hallac-ı Mansur için de anlatılır: Hallac-ı Mansur, istiğrak halinde 'Ene'l-Hak' demiş, onu anlayamayanlar da, Hallac'ın ellerini-kollarını kesmiş, sonra da berdâr etmişler Ne var ki o, uğruna başını verdiği dinin, kendi hakkında kesip biçtiği hükme o kadar razıdır ki, kanlar şakır şakır vücudundan akarken, o bir taraftan bu kanlarla âdeta yüzünü yıkamakta bir taraftan da dudaklarından şu cümleler dökülmektedir: 'Allah'ım! Bana bu ezâ ve cefâyı revâ görenleri affetmedikçe Sana ruhumu teslim etmek istemiyorum' Bu söz, böyle büyük bir insana yaraşır sözdür Asrın büyük çilekeşinin ufku da işte budur O da Hallac-ı Mansur gibi kendisine ezâ ve cefâ edenlere, işkence yapanlara, memleket memleket sürgüne gönderenlere ve hatta insanca yaşama hakkından mahrum bırakanlara hakkını helâl etmiş ve 'Ben onlara beddua bile etmiyorum' demiştir

Hâsılı, normal şartlarda sabah-akşam اَللَّهُمَّأَجِرْنَامِنَالنَّارِوَأَدْخِلْنَاالْجَ نَّةَمَعَاْلأَبْرَارِ diyerek Allah'tan, cehennemden koruma ve cennete girme isteğinde bulunan birisinin temel öğretileri açısından bu sözü kabul etmek mümkün değildir Evet bu söz, ümmetin dehşetengiz manzarası karşısında girilen bir şok hâlinin ve hususî bir ruh hâletinin (buna tasavvufî mânâda sekir hâli dememiz de mümkündür) tesiriyle söylenmiştir

Fethullah Gülen


SAAT: 06:24

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306