Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Soru Cevap Arşivi (https://www.forum.medineweb.net/650-soru-cevap-arsivi)
-   -   Nişanlı ya da Sözlü İken Taraflar Birbiriyle Telefonda Görüşüp sohbet Edebilir mi ? (https://www.forum.medineweb.net/soru-cevap-arsivi/11676-nisanli-ya-da-sozlu-iken-taraflar-birbiriyle-telefonda-gorusup-sohbet-edebilir-mi.html)

KuM TaNeSi 09 Nisan 2009 00:45

Nişanlı yada sözlü iken taraflar birbiriyle telefonda görüşüp sohbet edebilir mi?
 
Bir müslümanın başka Müslüman kardeşleriyle ister karşılıklı isterse sanal ortamda olsun konuşup dertleşmesi güzel bir şeydir Ancak bu aynı cins olanlar içindir Bir erkeğin bir kadınla konuşması ise bazı yönlerden dikkat etmeyi gerektirir

Örneğin aşk, sevgi, gıybet, yalan ve şehevi hisleri uyandıran şeylerden olursa bu kesinlikle doğru değildir Bu konuda kişinin evli veya bekar olması fark etmez Evli birinin günahı ise daha fazla olur

Fakat dini konularda Allah’ı, ölümü, ahireti ve dini duygu ve düşünceleri hatırlatan konuşmalar olursa elbette bunlar yasak olmadığı gibi sevabı da vardır Ölçünüz bu olmalıdır Bu ölçülerle hareket ettiğiniz zaman günaha girmeyeceğinizi ve kendinizi koruyacağınızı söyleyebiliriz Ayrıca yaptığınız işi bir de vicdanınıza sormanızı tavsiye ederiz Vicdanınız rahat değilse o işten vazgeçiniz

İleride evlenecek iki çiftin, sadece yanlarında akrabalarından birer kişi bulunmak şartıyla bir yerde oturup yalnız konuşmaları caizdir, hatta sünnettir Fakat flört tarzı ilişkilerde kadın ve erkeğin yanlarında akrabaları bulunsa bile konuşmaları caiz değildir Dinimiz zinayı yasakladığı ve haram saydığı gibi zinaya götüren yolları da tıkamış ve haram saymıştır

Aynı şekilde de internetten tanışılan birisi ile istediğiniz gibi havadan sudan konuşmak ve chatleşmek caiz değildir şayet ona islamiyeti anlatıp sevdirmeye çalışsanız o başka meseledir Yoksa başka tarzda konuşup sohbet etmek insanı yanlış neticelere götüreceğinden caiz görülmemektedir
Ayrıca Sağlam ailelerin ve aile bağlarının kurulabilmesi ve tesis edilebilmesi için, evliliğin sağlam temellere dayandırılması gerekir Bu nedenle, İslamiyet görücü usulü teşvik etmekle beraber, adayların birbirleriyle görüşmesini de esas kabul etmiştir

Buradan yola çıkarak diyebiliriz ki, birbirlerini hiç tanımayan ve ailece de tanışmayan iki kişinin internette birbirlerine verdikleri ifadelere güvenip de evlilik gibi ciddi bir işe yeltenmemeleri gerekir Çünkü, bu şekilde ki bir tanışma hüsran ile sonuçlanabilir Bizim kanaatimiz sizin veya herhangi bir insanın böyle bir yöntemle evliliği seçmemesidir

Sünnette bu hususta iki yol görüyoruz Birisi, kişinin güvendiği bir kadını evlenmek istediği bir kıza bakması için göndermesidir Enes bin Mâlik’in bu konuda şöyle bir rivayeti vardır:

“Resulullah (asm) Ümmü Süleym’i bakması için bir kadına göndermiş, ‘ayak üstlerine bak, ağzını kokla’ buyurmuşlardır” Bu isteklerden gaye, bacaklarının düzgün olup olmaması, diğeri de ağız kokusunun olup olmadığıdır1

Bu mesele iki taraflıdır, yani aynı husus kadın için söz konusudur Evlenecek kız da, evlenme niyetinde olduğu erkeğe birisini göndererek, aradığı özellikler neyse onu öğrenebilir

Evlenecek tarafların birbirini araştırmasının sünnetteki diğer bir şekli de doğrudan birbirlerini görmeleridir Bunda erkek evleneceği kızın yüz ve beden güzelliğini öğrenir Burada ancak yüzüne, ellerine ve boyuna bakabilir Yüz güzelliğe, eller zerafete ve hayra delalet eder Boy da uzunluk ve kısalığı hakkında kanaat verir

Bu meselede Peygamberimizin bizzat verdiği ruhsat vardır
Ebû Humeyd’in rivayetine göre Peygamber Efendimiz (asm) şöyle buyurmuşlardır:
“Sizden biriniz bir kadınla evlenmek istediğinde ona bakmasında bir sakınca yoktur Ancak evlenme niyetiyle bakması caizdir Bunu baktığı kadın bilmese de hüküm değişmez”2

Hattâ bu hususu Sevgili Peygamberimizin (asm) teşvik ettiğini de görüyoruz Şöyle ki:
Muğîre bin Şûbe bir kadınla evlenmek istiyordu Peygamberimiz (asm), ona, “Git, onu gör Zira görmek, aranızda âhenk olması bakımından daha iyidir”3

Bir başka hadis-i şerifte de Peygamberimizin nasıl yol gösterdiğini öğreniyoruz:
“Sizden biriniz bir kadınla evlenmek istediği zaman onunla evlenmesini teşvik edici özelliklerine bakabilirse baksın”4

Bu hadis-i şerifler bakmanın lüzumunu, faydasını ve hikmetlerini anlatıyor Bakma ve görüşme esnasında bazı sınırlamalar da vardır Birincisi görüşme yeri ile alakalıdır Bu meseleye şu hadis-i şerif ışık tutuyor:

“Sizden kim Allah’a ve âhiret gününe inanıyorsa, yanında mahremi olmayan bir kadınla başbaşa kalmasın Zira bunu yaparsa üçüncüleri şeytan olacaktır”5

Bunun için evlenmek düşüncesiyle görüşecek olan tarafların yanında mutlaka üçüncü bir şahıs hazır olmalıdır Aksi halde “halvet” olarak tabir edilen “başbaşa yalnız kalma” söz konusu olur ki, bu caiz değildir Bu görüşmenin içine konuşma, sohbet etme, tarafların birbirlerinden talep ve isteklerini dile getirmeleri de mümkündür Çünkü gerek konuşmadaki tutukluk veya kekemelik, gerekse ses tonu; tarafların düşünce ve kültür seviyeleri daha çok konuşunca açığa çıkar

Bu görüşme ve konuşmalardan bir müddet sonra tarafların birbirleri hakkındaki kanaat ve intibaları belli olur Çok geçmeden kararlarını bildirirler Dinî müsaade bir defalık görüşme için vardır Üç-beş defa görüşme hem ciddiyetten uzaktır, hem de kurulacak ailenin sağlığı açısından bir faydası yoktur

Bu meseleye Şâfiî mezhebinin bakışı aile müessesesinin vakar ve ciddiyetini göstermesi bakımından dikkat çekicidir Evlenmek isteyen kişinin, talip olmadan önce kıza bakması gerekir Bundan kızın ve ailesinin haberinin olmaması lâzımdır Bu şekilde davranmak kızın ve ailesinin şerefi açısından daha münasiptir Eğer kızı beğenirse talip olur, böylece kız da, ailesi de incinmemiş olur Makul ve tecrübeye şayan olan görüş de budur Kızın izni olsun olmasın, bakmanın caiz olduğunu gösteren hadis-i şerifler de bu görüşü teyid etmektedir6

Nikâha kadar bundan sonraki görüşmelerde, herhangi yabancı bir kadına bakmada olduğu gibi, şehevî bir duygu taşımamak kaydıyla bakmakta bir mahzurun olmadığı açıktır

1 Hâkim, el-Müstedrek, 2: 166
2 Neylü’l-Evtâr, 6: 110
3 Neseî, Nikâh: 17
4 Hâkim, el-Müstedrek, 2: 165
5 Buharî, Nikâh: 111
6 İslâm Fıkhı Ansiklopedisi, 9: 24

Mehmed Paksu Aileye Özel Fetvalar


SAAT: 09:10

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320