Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Soru Cevap Arşivi (https://www.forum.medineweb.net/650-soru-cevap-arsivi)
-   -   Boşanma (https://www.forum.medineweb.net/soru-cevap-arsivi/11740-bosanma.html)

İmamHüseyin 09 Nisan 2009 02:05

Boşanma
 
‘Allah’ın helal kıldıkları arasında en sevmediği şey boşanmadır’ (Hadis-i Şerif; Ebu Davud)

İslam hukukunda boşama yetkisi, genel prensip olarak kocaya aittir Erkeğin eşini boşayabilmesi mahkeme kararına bağlı değildir Erkek geçinemediği eşini bizzat boşayabileceği gibi, başkasını boşamaya vekil yaparak da boşayabilir Kendi karısına da boşanma yetkisi vermişse kadın da kendisini boşayabilir Erkeğin karısına boşanma yetkisi vermesine “tefviz” denir

Ancak aşağıda belirtilen bazı boşanma sebepleri vardır ki, bu durumlarda kadının mahkemeye başvurup, boşanma kararı aldırma yetkisi vardır


Kadının Boşanma Talebinde Geçerli Sebepler

Bazı hastalıklar: Erkeğin daimi iktidarsızlığından dolayı, eşinin boşanma davası açabileceği, dört fıkıh mezhebinin ittifakıyla sabittir Ancak böyle bir kusuru, evlenen kadın bilgi ve rızasıyla kabullenmişse veya evlilikte zifaf gerçekleşmişse, artık mahkemeden boşanma isteğinde bulunamaz

Ayrıca Şafiî, Malikî ve Hanbelî mezheplerine göre cüzzam, frengi, akıl hastalığı gibi tehlikeli ve tiksindirici hastalıklardan dolayı da, daha önce bunlardan haberi ve rızası olmayan kadın boşanma talebinde bulunabilir

Nafaka mahrumiyeti: Şafiî, Malikî ve Hanbelî mezheplerine göre, eşinin geçim nafakasını sağlamaktan aciz olup, ailesini geçindiremeyen erkeğin karısı boşanma davası açabilir Fakat Hanefilere göre, mahkemede böyle bir sebeple ayırma kararı verilmez

Kayıplık hali: Meşru bir mazereti yokken evini terk edip kayıplara karışan ve bir daha geri dönmeyen hayattaki erkeğin eşi, Malikî ve Hanbelî mezheplerine göre boşanma davası açabilir Adamın yeri belliyse hakimin vereceği mühlet sonunda; yeri belli değilse kayıplıktan bir sene sonra boşanma kararı alınabilir

Kötü muamele, zarar ve geçimsizlik: Hanefî, Şafiî ve Hanbelî mezheplerine göre, eşler arasında kötü muamele ve geçimsizlik sebebiyle mahkeme, erkeğin rızası olmadan boşanma kararı alamaz; ancak aralarını düzeltmek için gerekli tedbirleri uygular Fakat Malikî mezhebine göre, şikayetçi kadının geçimsizlik ve cefakarlığını ispatlaması halinde, hakimin doğrudan boşama kararı alması mümkündür

Kötülük ve geçimsizlik iddiası ispatlanamazsa dava hakim tarafından reddedilir Ancak kadının ikinci müracaatında, hakimin tayin edeceği iki münasip hakem aracılığıyla karı-koca arası düzeltilmeye çalışılır Bu mümkün olmayınca hakemlerce ayrılık kararı verilir Hakim de bu kararı tasdik eder (Abdülkerim Zeydan, el-Mufassal fi Ahkâmi’l-Merie, Beyrut, 1997, 8/408 vd 9/22 vd; Vehbe Zuhaylî, el-Fıkhu’l-İslamî, Beyrut, 1997, 9/7042 vd)

Açıklanan bu türden ayrılıklar, yeniden nikahlanma olmadıkça dönüşü olmayan kesin boşanma (bâin talak) hükmündedir


Resmi Boşanmaların İslam’a Uygun Olanı

Türkiye’de boşanma sebepleri, Medeni Kanun’un ilgili maddelerinde kesin sınırlarla belirlenmiş ve boşama yetkisi evlilerden tamamen alınarak sadece mahkemeye bırakılmıştır Böylece boşanma hakkı devletleştirilmiş bulunduğundan, hakim kararıyla olmayan hiçbir boşanma resmen boşanma sayılmamaktadır

Bununla beraber bugünkü Medenî Kanuna göre de, yukarıda belirtilen maddelerden akıl hastalığı, kayıplık (terk) hali, fena muamele ve geçimsizlik maddeleri, İslam Hukuku’na benzer şekilde, boşanma sebeplerinden sayılmıştır (MK, Mad 130-134 H Veldet Velidedeoğlu, Aile Hukuku, İst 1965, s 190 vd; Kemaleddin Birsen, Medeni Hukuk Dersleri, İst 1963, s 257-269 vd)

Öyleyse mezhep farkına bakılmaksızın, yukarıda açıklanan maddelere uygun olarak yapılan resmi boşanmaların dinimizce de geçerli olduğu söylenebilir Esasen boşanmaların çoğu geçimsizlik maddesine bağlıdır Bu durumda, İslam’a aykırı olabilecek resmi boşanmaların da sayısı azalmaktadır


Önemli Bir Hatırlatma

Yukarıdaki maddeler dışında kalan fakat İslam Hukuku’na göre geçerli olan her boşanma, Medeni Hukuka göre boşanma sayılmasa da, müslüman evliler için geçerlidir O halde, İslam’ın kesin talak olarak kabul ettiği bir boşanma vakasından sonra, kanunen boşanma olmamıştır diye evliliği sürdürmek asla caiz olmaz, haram olur Bu durumda ya ayrıca mahkemeyle de boşanmayı sağlamak veya nikahı meşru şartlar içinde yenilemek gerekir

Yukarıda geçen maddeler dışında, nikahlı kocanın rızası olmadan mahkemece yapılan boşama İslam’a göre muteber olmayacağından, bu durumda müslüman erkeğin meşru çare olarak karısını bizzat kendisinin de boşaması lazımdır

Şayet mahkemede yapılan boşama erkeğin rıza ve isteğiyle olmuşsa, hakim kocanın vekili durumunda olacağından, böyle bir boşanma İslam Hukuku’nda -bâin talak olarak- geçerlidir


Yusuf Özcan


SAAT: 16:37

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306