Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Soru Cevap Arşivi (https://www.forum.medineweb.net/650-soru-cevap-arsivi)
-   -   Peygamberlere vahiylerin gelişi (https://www.forum.medineweb.net/soru-cevap-arsivi/12694-peygamberlere-vahiylerin-gelisi.html)

Belgin 10 Nisan 2009 22:27

Peygamberlere vahiylerin gelişi
 
Kuran-ı Kerimde Peygamberlere vahyin nasıl geldiği bildirilmektedir "(Ey Muhammed!) Mutlak güç sahibi, hüküm ve hikmet sahibi olan Allah, sana ve senden öncekilere işte böyle vahyeder" (Şura Suresi, 42)

Ayetin anlamı, "böyle, bu vahiy tarzı ile veya ilerde gelecek mânâ ile vahiy veriyor ve verir sana ve senden önceki peygamberlere" demektir Keşşaf sahibi burada şöyle der: "Yani bu sûrenin kapsadığı mânâlar öyle mânâlardır ki yüce allah onun aynısını hem bu sûrenin dışında sana vahy etmiştir, hem de senden önceki peygamberlere vahyetmiştir Bu şekilde yüce Allah bu mânâları Kur'ân'da ve semavî kitapların hepsinde tekrar buyurmuştur Çünkü bunlarda eninde sonunda kullarına beliğ bir uyarı ve büyük bir lütuf vardır" "Vahyetti" buyurulmayıp da muzari (şimdiki zaman) lafzı ile "vahyediyor" buyurulması da böyle vahyetme âdeti olduğuna delalet içindir Bundan başka burada bir de şu mânâ vardır Yüce Allah'ın sana ve senden önceki peygamberlere vahyinin tarzı bu vahyi gibi, yani bu sûrede beyan ve tarif olunduğu gibidir Çünkü vahyin çeşitleri bu sûrenin sonunda "Bununla birlikte hiçbir beşer için mümkün değildir ki Allah ona başka suretle kelam söylesin, ancak vahiy ile veya bir perde arkasından veyahut bir elçi gönderip de izniyle ona dilediğini vahyetmesi müstesna" (Şûrâ, 42/51) diye beyan olunacaktır" ın da bu üç tarza rumuz olması muhtemeldir (Nisâ Sûresi'ndeki "Nuh'a, ondan sonraki peygamberlere vahyettiğimiz ve İbrahim'e, İsmail'e, İshak'a, Yakub'a, evlatlarına, İsa'ya, Eyyub'a, Yunus'a, Harun'a ve Süleyman'a vahyettiğimiz ve Davud'a Zebur verdiğimiz gibi şüphesiz sana da vahyettik biz" (Nisâ, 4/163) âyeti de her Peygambere vahyedildiğinin ve vahiy şekillerinde bir benzerlik olabileceğini gösterir (Bkz Elmalılı, İlgili ayetlerin tefsiri)

Vahyin geliş şekilleriyle ilgili detaylı bilgiyi Peygamber efendimizin (sas) hadislerinden ve sahabelerin şehadetlerinden öğreniyoruz Aynı durumların ya da benzer şekillerin Hz İsa ve diğer Peygamberler için de olması mümkündür Vahyin geliş şekilleriyle ilgili şöyle bir sıralama yapılabilir:

1- Vahyin ilk şekli Rasûlûllah (sas)'in uykuda iken gördüğü sadık rüyalardır Bu rüyalarda "sadık rüya" (Rüya-yı Sadıka)* adı da verilmektedir Peygamber (sas)'in gördüğü bu rüyalar daha sonraları kendisine zahir olurdu Hz Aişe, "Peygamber, hiç bir rüya görmezdi ki, sabah aydınlığı gibi apaçık zuhur etmesin" diyerek bu rüyalara ışık tutmaktadır

2- Rasûlüllah (sas)'in uyanık halde iken vahiy meleğinin onun gönlüne vahyi ilka etmesidir Vahyin bu şekli şu hadis-i şerifte bildirilmektedir: "Ruhu'l-Kudüs kalbime, "Hiç bir nefis rızkını tüketmeden ölmeyecektir' diye üfledi O halde Allah'tan korkun ve rızkınızı meşru yoldan arayınız " Ruhu'l-Kudüs, Cebrail'dir Cebrailin göründüğü hakkında bir delil yoktur Hadisten de, meleğin görünmeden vahyi ilka ettiği anlaşılmaktadır

3- Cebrail, bir delikanlı veya bir insan şekline bürünerek Peygamber (sas) vahiy getirmiştir Cebrail'in bu yolla Ashab'tan Dılıye'nin suretine bürünerek vahiy getirdiğini bir çok sahabî nakletmektedir Vahyin en kolay ve en meşakkatsiz şekli budur

4- Meleğin görünmeden Peygamber (sas)'e vahiy getirmesidir Peygamberimiz çan sesine benzeyen bir ses duyardı Vahyin en ağır şekli budur Vahyin bu şekli tehdit ve vaad ihtiva eden âyetlere özgüdür Bu şekildeki vahyi Rasûlüllah (sas) şöyle anlatıyor: "Bazan çıngırak sesine benzeyen bir sesle gelir Böylesi bana en ağır olanıdır " Böyle bir vahyin geliş anında Peygamber (sas) titrer, terler ve rahatsız olurdu İbn Abbas'tan rivayet edilen bir hadiste Rasûlüllah (sas)'in âyetleri zabtetmekte zorluk çektiği dudaklarını kımıldattığı zikredilmektedir Cenab-ı Allah, Peygamberine "Vahyi çabucak alması için dilini kıpırdatma, onu toplamak ve kıraatını sabit kılmak bize aittir Öyle ise sana Kur'ân okununca sen onun kıraatına uy" (el-Kıyame, 76/16-18) uyarısında bulunmuştur Bu âyetin nâzil olmasından sonra Rasûlüllah Cebrail'i dinler, onun gidişinden sonra onun gibi okurdu

5- Meleğin asli sûretinde görünerek Allah'ın emrini Peygamber (sas)'e getirmesi ve okumasıdır Cebrail, bu şekliyle iki kez vahiy getirmiştir Birincisi nübüvvetin başlangıcındâ olmuştur Peygamber (sas) baygınlık geçirmiştir İkincisi ise miraç olayının gerçekleşmesinde olmuştur Bu olaya delil olarak Ândolsun ki onun diğer bir defa da Sidretü'l-Münteha'nın yanında gördü" (en-Necm, 53/12) âyeti zikredilebilir

6- Rasûlüllah (sas)'in uyanık halde iken Allah Teâlâ ile konuşmasıdır böyle bir konuşmada arada hiç bir vasıta yoktur Namazın farz oluşu bu yolladır Vahyin bu yoluyla ilgili olarak aşağıdaki âyeti zikredilebilir "Allah Musa ya da hitab ile konuştu" (en-Nisa, 4/164)

7- Cebrail'in Peygamber (sas)'e uyku halinde iken vahy getirmesidir Kevser Sûresi'nin bu şekilde nâzil olduğu rivayet edilmiştir
Selam ve dua ile
Sorularla İslamiyet Editör


SAAT: 11:27

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320