Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Soru Cevap Arşivi (https://www.forum.medineweb.net/650-soru-cevap-arsivi)
-   -   Hayır-Şer Problemi (https://www.forum.medineweb.net/soru-cevap-arsivi/16631-hayir-ser-problemi.html)

ukba yolcusu 30 Ekim 2009 16:24

Hayır-Şer Problemi
 
Muhterem hocam,
İlgili ayeti kerimeleri meallendirirken "Allah (cc), hayrı dileyenin hayrını diler, şerri dileyenin şerrini diler" diyorsunuz. Elbette Allah kullarına zulmedici değildir. Bu yönüyle tamam.
İki sualim olacak.
1- Ayete bu şekilde meal verince kulun fiilinin haliki (kulun) kendi olmuş olmuyor mu? Eğer öyleyse, bu bize öğretilen ehli sünnet akaidiyle nasıl te'vil edilecek?
2- Her ne kadar kader bahsini konuşmak kimi insanlar tarafından zaman zaman sakıncalı ve gereksiz görülüyorsa da, alimlerimiz serdi kelam etmişler. Oradan aldığım cesaretle size sormak istediğim ikinci sual şu: Kader meselesiyle yukarıda verdiğiniz meali beraberce nasıl anlamak lazım?
Muhterem hocam, belki bir üçüncü sual de şu olabilir: Ayeti kerimeyi bu şekilde meallendirmek daha önce de yapılmış mıdır, yoksa özgün bir meallendirme mi söz konusu?

Teşekkür eder, sıhhat ve selametinizi dilerim..
Aziz talib-i ilim,

Aleyküm selam ve rahmetullah.

1. Sorunuzun cevabı için sizinle bir "bulmaca" çözmeye ne dersiniz:

ÖRNEK BİR: Muddessir suresini açıyorsunuz. 55 ve 56. ayetleri okuyorsunuz. Ben kendi tercümemden vereyim: "Artık DİLEYEN ondan öğüt alır; zaten onlar ancak ALLAH'IN DİLEMESİ durumunda öğüt alabilirler?

Şimdi sorular:

55. ayetteki "dileyen" kul, 56. ayette dileyen Allah. Hangisi doğru? Kul mu diler, Allah mı? Üstelik ardı ardına iki ayette bu ne iştir?

ÖRNEK İKİ: İnsan suresini açıyorsunuz. 29 ve 30. ayetlerini okuyorsunuz. Ben meallendireyim: "Bütün bunlar bir öğüt ve uyarıdır: Şu halde DİLEYEN (insan) Rabbine varan bir yol tutsun. Zaten ALLAH DİLEMESE siz asla dileyemezdiniz. Elbette Allah her şeyi bilendir, hikmetle hükmedendir.

Dileyen kul Rabbine varan bir yol tutsun diyen de, Allah dilemese siz dileyemezsiniz diyen de aynı Kur'an, aynı sure, hatta peşi peşine iki ayet...

Çelişki? Binlerce haşa. Çelişki bizim aklımızda, Allah'ın iradesini kulun iradesiyle kapıştıran kelamcıların dilinde. Vahiy pırıl pırıl.

İpucu: Aynı surenin 3. ayeti: İnsanı yola hidayet ettik: İmanı ve inkarı seçmeyi kendi tercihine bıraktık.

Sonuç: ALLAH DİLEMEDİKÇE KUL DİLEYEMEZ. ALLAH İSE KULUN DİLEMESİNİ DİLEMİŞTİR. hepsi bu...

MUSTAFA İSLAMOĞLU

KARAKÖSE 31 Ekim 2009 12:09

RE: Hayır-Şer Problemi
 
Bu konu sık sık gündeme gelen bir konudur.
Ben bu konudaki ehli sünnet düşüncesini doğru bulmuyorum. Kaderci bir yaklaşım ile olayı değerlendirdiğimizde insan iradesinin pasifleştiğini görüyoruz. oysa imtihan söz konusu ise insan iradesi kendi yaptıklarının hakimi ve sorumlusu olmak zorundadır. kısacası insan kendi eylemlerini kendi iradesi ile var eder.
Allah dilemezse kul dileyemez: zaten kul allahın ona verdiği serbestlik neticesinde dilemiştir . yani kul dünyada olduğu sürece yollar arasında istediğini tercih etme hürriyetine sahiptir.

Kısacası dünyadaki çirkinliklerde, güzelliklerde insanın eseridir. bu eser Allahın kula verdiği serbestliğin sonucudur. Yani Allah kulun dünyada serbest olmasını dilemiştir, kulda güzelliği yada çirkinliği dilemiştir.


SAAT: 05:40

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306