Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Soru Cevap Arşivi (https://www.forum.medineweb.net/650-soru-cevap-arsivi)
-   -   Abdestsiz KURAN'A Dokunulabilir mi? (https://www.forum.medineweb.net/soru-cevap-arsivi/31506-abdestsiz-kurana-dokunulabilir-mi.html)

Hâdimul İslam 26 Nisan 2015 14:33

Abdestsiz KURAN'A Dokunulabilir mi?
 
O’NA TEMİZLENENLERDEN BAŞKASI DOKUNAMAZ …

Değerli kardeşlerim … ! Bilindiği gibi ne zaman Kur’an abdestsiz okunur veya okunmaz mevzusu açılsa, hemen “ okunmaz “ diyerek bu konuya delil getirilmeye çalışılan Vakıa suresindeki şu üç Ayeti celileden bahsedilir.

إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ {77} فِي كِتَابٍ مَّكْنُونٍ {78} لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ {79}

“ İnnehu le gur’anun kerim {77} Fi kitabin meknun {78} La yemessuhu illel mutahharun { 79 }

“ Muhakkak ki o değerli bir Kur’an’dır. Saklı bir kitaptadır. O’na temiz olanlardan başkası dokunamaz. “

Vakıa : 77-78-79

Şüphesiz ki bu Ayetlerin üzerinde ciddi anlamda kafa yorulsaydı, bununla beraber Ayetlerin nuzul sebebi ve indiği dönemi de göz önünde bulundursaydık, konuyla alakasının olmadığını rahatlıkla anlayabilirdik. Öncelikle bu Ayetlerde ;

1 – Dokunulamaz diye bahsi edilen kitap, “ meknun kitap “ yani saklı bir kitap olan Levhi mahfuz’dur. Ki, Kur’anın onun içerisinde olduğu anlatılıyor.

2 – Vakıa suresi Mekke de risaletin 5-6.yılları arasında indirildi ki, o zamanlar Mushaf diye bir şey ortada yoktu. Dolayısiyla ortada olmayan bir şeye dokunamazsınız sözü abes bir söz olur.

3 – Abdesti emreden Ayet henüz inmemişti. Yani o an, hem olmayan Mushaf’tan hem de daha emredilmemiş bir abdestten bahsetmek garip bir söz olurdu.

4 – Ayetteki temizlikten maksad, maddi değil manevi temizliktir.

5 – Ayetin muhatabı mü’minler değil müşriklerdir. Çünkü onlar Kur’anın Şeytanlar tarafından getirildiğini söylüyorlardı. Allah’u Teala da onlara : Kur’anın saklı bir kitap olan Levhi mahfuzda olduğunu ve ona şeytanların asla dokunamayacağını, ancak temiz olan Meleklerin dokunabileceğini haber vermektedir.

6 – Ayetin konusu insanlar değil, Melekler ve Cinlerdir. Çünkü saklı kitab olan Levhi mahfuza dokunamayacakların cinni şeytanlar, dokunabileceklerin ise temiz olan Melekler olduğu anlatılmaktadır.

7 – Önemli olan bir husus ta şu ki, Ayeti celile emir veya nehiy babından değil, haber babından bir Ayettir. Çünkü Ayette dokunun veya sakın dokunmayın diye bir ifadeden ziyade, haber anlamında, “ dokunamazlar “, denilmektedir.

Hulasa bahsi edilen bu Ayetlerin Kur’anla ve ona dokunup dokunmamakla ne uzaktan ve ne de yakından alakası yoktur.
Ben bu kısa yazımda, sadece Ayetlerin üzerinde dikkatli bir şekilde durulduğunda onların nasıl anlaşılması gerektiğini anlatmaya çalıştım. Bununla beraber şunu da unutmamak gerekir ki, bu Ayeti Celileler asrı saadette hakkıyla anlaşıldığından dolayı bir çok hadis ve rivayetlerde Abdestsiz Kur’an okunduğu da bizlere haber verilmektedir. Ben sadece bir iki sahih rivayet zikrederek konuyu bitirmek istiyorum.

{ … İbni Abbas r.a’dan. Dedi ki : Resulullah s.a.v hela’dan çıkınca kendisine yemek sunuldu ve : sana abdest suyu getirelim mi ? dediler. Resulullah s.a.v ise şöyle buyurdu :
– Bana ancak namaza kalktığım zaman abdest almam emredildi. }

Tirmizi : 3.c.1908.n

“ … Katade : ” Cenab-ı Hakkın yanında bulunan kitaba sadece temiz olanlar dokunur. Ama dünyadaki kitaba pis olan da, mecusi de, münafık olan da dokunabilir. ” demiştir. “
Taberi tefsir : Vakıa 79

“ … İbn Abbas : cünübün kıraatte bulunmasında ( Kur’an okumasında ) bir mahzur görmemiştir. Çünkü : Peygamber s.a.v her haliyle – Allah’ı – zikrederdi. ”

“ … İbrahim en-Nehaî “Hayızlı kadının âyet ( Kur’an ) okumasında beis yoktur.” demiştir. “

Buhari : 1.c.403.s

“ … Yunus b. Zeyd, Rebia’nın : ” Cünübün Kur’an okumasında bir mahzur yoktur.” dediğini nakletmiştir.

“ … Hammâd’dan nakledilmiştir : Said b. Müseyyeb’e : ” Cünüp Kur’an okur mu ? ” diye sordum. ” Nasıl okumaz . Kur’an zaten onun içindedir ” diye cevap verdi.

“ … Nasru’l Bahilî’den nakledilmiştir : “ İbn Abbas cünüpken Bakara sûresini okurdu.”

Hammad b. Ebi Süleyman’dan nakledilmiştir : ” Said b. Cübeyr’e Kur’an okuyan cünübün durumunu sordum. Bunda bir mahzur görmedi ve dedi ki : “ Kur’an onun içinde değil midir ? “

İbni Hazm Muhalla Kitabu’t Tahare: 1.c.96.s

Hulasa, konuyla alakalı söylenmesi gereken son söz ; Hakkında kat’i bir delil olmadığı halde abdestsiz veya hayızlı ve cünübün Kur’an okumasını yasaklamak, Allah’ın helal kıldığı bir şeyi haram kılmaya yeltenmek demektir. Allah korusun bu da tehlikeli bir şeydir.

Bunun içindir ki, basiretli ve şuurlu Müslümanların bu gibi hususlarda çok uyanık olmaları ve sağlıklı bir delile dayanmadan “ şunu yapmak haramdır, böyle demeniz yasaktır “ şeklinde ifadeler kullanmamaları gerekir.

Rabbimiz bu hususlarda bizleri açık bir ifadeyle uyarmaktadır :

“ Dillerinizin yalan yere nitelendirmesinden ötürü “ şu helaldır, şu haramdır “ demeyin. Sonra Allah’a karşı yalan uydurmuş olursunuz. Allah’a karşı yalan uyduranlar ise iflah olmazlar. “

Nahl : 116

Vel hamdu lillahi rabbil alemin

ALINTIDIR..

Nebevi Sevda 26 Ekim 2018 09:22

Allah razı olsun güzel bir konu.
Cünüplü ve hayizli kişinin Kur'an'a eline alip okuması varmı?

dinalemidrn 26 Ekim 2018 14:05

Teşekkürler paylaşım için. Cünüp kişinin dokunması yok sanırım.


SAAT: 18:10

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320