![]() |
El Halim/El Azim/El Ğafur Esma'larını Tanıyalım El-Ğafûr : Bağışlayıcı olan, mağfireti bol olan, bütün günahları bağışlayan, affediciliği tam olan, bağışlaması ve mağfireti çok olan, kullarının günahlarını örten, affı, mağfireti, merhameti bol olan demektir. Çünkü Allah, çok bağışlayan, çok merhamet edendir.” Bakara-173 “Şüphesiz Allah çok affeden, çok bağışlayandır.” Hac-60 “Kullarıma haber ver ki, gerçekten ben çok bağışlayan ve çok merhamet edenim.” Hicr-49 “Muhakkak ki Allah bağışlayan, çok merhamet edendir.” Enfal-69 El-Halim; çok sakin, heyecanlanmayan, günahları bağışlayan, cahillerin cehaleti ve asilerin isyanı kendisini öfkelendirmeyen, hemen öfkelenmeyen, derhal kızmayan, gücü yettiği halde suçluları cezalandırmayan, çok affetmeyi isteyen, derhal cezalandırmayan, hoşgörülü olan, itina ile hüküm veren demektir. Başka bir deyişle ; “Halim, günahları nedeniyle kullarına nimet vermeyi ve iyilik yapmayı kesmeyendir. O, kendisine itaat edeni rızıklandırdığı gibi isyan edeni de rızıklandırır. Kendisinden korkan ve iyilik yapanlara nimet vermeye devam ettiği gibi günah işlemeye devam eden kullarına da nimet vermeye devam eder. Bela ve musibetlerden koruması için kendisine dua edeni veya ibadetle meşgul olup bu istekte bulunamayanı koruduğu gibi, dua etmeyen ve kendisinden gafil olan kimseleri de bela ve musibetlerden koruyabilir.”( Beyhaki, El-Esma vessıfat s. 53) Yüce Allah’ın halim sıfatı Kur’an-ı Kerimde hem Allah hem de insanlar için sıfat olarak kullanılmıştır. Bu güzel sıfat ile mevsuf olmak övülmüştür. قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِّن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَآ أَذًى وَاللّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ Güzel bir söz ve bağışlama, peşinden eziyet gelen bir sadakadan daha hayırlıdır. Allah hiç bir şeye ihtiyacı olmayandır, yumuşak davranandır.( Bakara Suresi: 263) وَمَا كَانَ اسْتِغْفَارُ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ إِلاَّ عَن مَّوْعِدَةٍ وَعَدَهَا إِيَّاهُ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لأوَّاهٌ حَلِيمٌ İbrahim’in babası hakkındaki af dilemesi de sadece ona vermiş olduğu bir sözden dolayı idi. Böyle iken onun bir Allah düşmanı olduğu ona belli olunca, ondan ilgisini kesti. Gerçekten İbrahim, çok bağrı yanık, çok halim idi.( Tevbe Suresi: 114) el-Azim; Yüce Allah şanı büyük, çok yücelik sahibi, her büyükten daha büyük, azamet ve Kibriya sahibi olandır. Azım, mutlak olarak kendisinden kaçınmak ve uzak durmak mümkün olmayandır.Kur’an-ı Kerimde Yüce Allah için El-Azim ismi ayetlerde ifade olunmakla beraber izafi olarak bazı mahlukatı içinde kullanılmıştır. فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ O halde sen, O Azim olan Rabbin’in adını tesbih ve tenzih et.( Vakıa Suresi:74) فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ Eğer aldırmazlarsa deki: bana Allah yetişir ondan başka ilah yoktur, ben O’na dayanmaktayım ve O, büyük Arşın sahibidir.( Tevbe Suresi: 129) |
SORULAR 1. De ki: “Ey nefisleri aleyhine israf etmiş kullarım, Allah’ın rahmetinden ümidi kesmeyin. Çünkü Allah, bütün günahları bağışlar. Şüphesiz ki O,............ VE ......... dir.” Zümer-53 ayetinde boşluğa hangi Esmalar gelmelidir? a.Ğafur/Rahim b.Latif/Habir c.Afüv/Ğafur d.Halim/Ğafur 2. Bağışlayıcı olan, mağfireti bol olan, bütün günahları bağışlayan, affediciliği tam olan, bağışlaması ve mağfireti çok olan, kullarının günahlarını örten, affı, mağfireti, merhameti bol olan'' MANASINA GELEN ESMA HANGİSİDİR? a. Halim b.Ğafur c.Azim d.Gaffar 3. ''Yüce Allah şanı büyük, çok yücelik sahibi, her büyükten daha büyük, azamet ve Kibriya sahibi olandır.'' manasına gelen esma hangisidr? a. Aziz b.Alim c. Hakim d.Azim . 4. ''Güzel bir söz ve bağışlama, peşinden eziyet gelen bir sadakadan daha hayırlıdır. .......... .............. ...........'' ayetini tamamlayan ifade hangisidir? a. Vallahu ğaniyyun halim/ Allah hiç bir şeye ihtiyacı olmayandır, yumuşak davranandır. b. Ya naru kuni berden ve selamen ala İbrahim/Ey ateş, İbrahim’in üzerine soğuk ve selâmet ol c.Ve huve rabbül arşı azim/ O, büyük Arşın sahibidir. d.Fesebbih bismi rabbikel azim/ O Azim olan Rabbin’in adını tesbih ve tenzih et. 5. ''Canınıza, malınıza gelen herhangi bir musîbet sadece sizlerin ellerinizle işlemiş olduğunuz günahlar yüzündendir. Ama sizin ellerinizle işlediklerinizden pek çoğunu Allah affetmektedir. Ellerinizle işlediklerinizden pek çoğunu Allah görmezden geldiği, kaale almayıp affettiği için bunların cezasını size tattırmıyor. Eğer Rabbiniz size bu kadar merhametiyle muamele etmeyip de yaptığınız her bir günah yüzünden hemen cezalandırılsaydınız mutlaka hepiniz helak olup giderdiniz'' Bu açıklma Hangi sure ve ayete uygun düşen bir yorumdur? a. Zümer 53 b. Şura 30-31 c. Vakıa 74-75 d. Şura 4 |
Alıntı:
|
6. Kuran ayetlerinde; "Halîm" sıfatı Allah Tealâ, hakkında kullanıldığında " hangi manaya gelmektedir.? a.İsyanlarına rağmen, âsileri, cezalandırmada aceleci olmayan b.Gazabı kendisine galip gelmediği gibi, sapıkların düşüncesizlikleri ve âsilerin isyanları kendisini öfkelendirmeyen c.Teennî ve af sahibi d.Hepsi 7. Aşağıdakilerden hangisi Kuran'da ismi ve bahsi geçen ''Halim sıfatlı'' peygamberlerdendir? a.Şuayb a.s b.İbrahim a.s c.İsmail a.s d. Hepsi 8.Şüphesiz .......... çok yumuşak,çok içli ve Allah'a gönülden bağlıydı? Ayetinde ismi geçen peygamber kimdir? a. İsmail a.s b.İbrahim a.s c.Yahya a.s d.Eyyüb a.s 9.Aşağıdakilerden hangisi Ğafur olan Allah'a aittir? a.Dünyada iken şirke girmiş olanları bile ölmeden önce (yeis haline girmeden önce) tevbe edip iman ettiklerinde tevbelerini kabul edip onların geçmiş günahlarını mağfiret eder. b. Kullarının günahlarını kısmen veya topluca affedip bağışlayan, mağfiret etmek için bir takım kapılar açan ve yol gösteren, kulların günahlarını örtüp onları cezalandırmadan yine kulların önünde rezil etmeyen, kulların hallerini düzelten ve her halükarda kullarını bağışlayandır c. Kullar tevbe istiğfar ve iyilik yapmak gibi hasletlerle Allah’a yalvardıklarında Allah(c.c) onların günahlarını mağfiret eder. d. Hepsi 10. Rüku da okuduğumuz ''Subhane Rabbiyel Azim''in anlamı ve kaynağı nedir? Bildiklerimizi paylaşalım.. |
Alıntı:
|
Alıntı:
Anlamı, Büyük olan Rabbim her türlü kusurdan uzaktır. Rüku'da okuduğumuz bu zikir en az üç kez söylüyerek Azim ismini sürekli anmış oluruz. Azim'deki Z harfi peltek okunduğunda gerçek manada telaffuz etmiş bulunmaktayız. Kur'anı Kerim'de namazın nasıl kılındığı ve zikirlerin neler olduğundan bahsedilmez. Namaz içindeki rukü ve secde deki zikirleri hadisi şeriften öğrenmekteyiz |
1 a 2 B 3 D 4 A 5 B |
Alıntı:
|
nurşen hocam hepsi doğruewet000 |
Rükuda Subhane Rabbiye’l-Azimi ve Bihamdih ve secdelerde ise Subhane Rabbiye’l-A’la ve Bihamdih söylenir. Zira Allah Fe-Sabbih Bism-i Rabbike’l-A’zim ayetini nazil ettiğinde Peygamberimiz ‘Onu rükuda söyleyin’ diye buyurdu. Allah Teala Sabbihisme Rabbike’l-A’la ayetini nazil ettiğinde Peygamberimiz ‘Onu secdede söyleyin’ diye buyurdu. (Şeyh Saduk, Men La Yahduruhu’l-Fakih, c.1, s.31, İntişarat-ı Camiay-ı Müderrisin, Kum, HK.1413) Ukbe ibn Âmir'in şöyle dediği rivayet edilmiştir: Cenâb-ı Hakk'ın, Hakka 69/52. ayeti nazil olunca, Hazret-i Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem) bize, "Bunu rükû'da söyleyiniz"; Cenâb-ı Hakk'ın (A'la, 87/1) ayeti nazil olunca da, "Bunu da, secdenizde okuyunuz" buyurdular. Hem sonra, haberlerde ve hadislerde, Hazret-i Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'in, rükûda “Subhane Rabbiye'l-azim”, secde de “Subhane Rabbiye'l-A'la” dediği varid olmuştur. (Razi) Rükuda Subhane Rabbiye’l-Azimi ve Bihamdih ve secdelerde Subhane Rabbiye’l-A’la ve Bihamdih dememizin asıl nedeni Allah’ın emri olması ve rivayetlerde bunları söylemeye emrolunmamızdan dolayıdır. Rüku zikrinin tercümesi: ‘Yüce Rabbim her türlü noksanlıktan münezzehtir ve ben Ona hamdetmekle meşgulüm.’ Secde zikrinin tercümesi: ‘Yüce Rabbim herkesten üstündür ve ben Ona hamdetmekle meşgulüm.’ Neden rükuda ‘Azim’ ve secde de ‘A’la’ sıfatları gelmiştir? sorusuna vereceğimiz cevap şudur: Rüku namazda Allah’ı tazim etmektir ve biz her rükuyla Allah’ı tazim ediyoruz. Bir şeyi tazim etmek o şeyin azametine inandığımızı gösterir ve biz o azametin karşısında eğiliyoruz. Buna göre rükuda Allah’ı tazim etmek halindeyiz ve Allah’ın azametine izan ediyoruz. Bu izanı Allah’ın azim sıfatıyla yerine getiriyoruz. Bu da rükunun zikriyle rükunun kendisi arasındaki uyumu gösterir. Allah’ın karşısında yaptığımız secde de bu manaya gelmektedir. Yani Onun karşısında naçizliğimize ikrar ediyoruz. Allah’ı huzu ve huşu ile ‘A’la’ sıfatıyla zikrederek Onun yüce mertebesine izan ile ‘Allahım sen herkesten üstünsün’ diye ikrar ederken çok büyük bir kulluk haletine gireriz. Ve bu halet Allah’l kullukta insanın en iyi haletidir. |
11. Aşağıdakilerden hangisi doğrudur? a. “Ğaffar”; günahları çok bağışlayan anlamına gelir b.Gafur, bir defada bütün günahları bağışlayan c. Gaffar ise, tedricen çok çok mağfiret eden manalarına gelir. d.Hepsi doğrudur 12.Yüce Allah'ın güzel isimlerinden biri olan "İnsanın kendisini veya yaratılışında mevcud olan öfke ve kızgınlığı kontrol altına alması ve öfke anında, nefse hâkim olup aşırı gitmemesi" anlamına gelen ''Halim'' kelimesinin türediği kelime hangisidir? a.Hilim b.Hikem c.Ğaffar d.Hekim 13.“Eğer Allah insanları zulümleri yüzünden cezalandıracak olsaydı, yeryüzünde hiçbir canlı bırakmazdı'' Allah, zulüm sahiplerini hemen cezalandırmama sebebini nasıl açıklıyor? a.O halîmdir, çok bağışlayıcıdır." (17/İsrâ, 44) b.Allah herşeyden müstağnî ve halîmdir (ceza vermekte acele etmez)" (2/Bakara, 263). c.Onları taktir edilen bir müddete kadar erteliyor. Ecelleri geldiği zaman onlar ne bir saat geri kalabilir ne de öne geçebilirler.” (16/Nahl, 61) D. O, latif olandır, haberdar olandır.” (6/En’âm, 103) 14.). Allah'ın azametini tefekkür eden insan için hangisi söylenebilir? a.O'nun büyüklüğü karşısında gafletten kurtulur b. İmanı kuvvetlenir c.Acz, fakr ve kusurlarını anlar. d.Hepsi 15.''Tüm kâinat Allah'ın büyüklüğünü gösteren sayısız örnekle doludur'' Aşağıdakilerden hangisi bu örneklerden biridir?Bir örnekte siz veriniz? a.İçlerinde milyonlarca çeşit canlının bulunduğu denizler b.Tonlarca ağırlıkta bulutları taşıyan gökyüzü c.Binlerce metre yükseğe uzanan dağlar d.Hepsi 16. “Allah... O'ndan başka ilâh yoktur. Diridir, kaimdir. O'nu uyuklama ve uyku tutmaz. Göklerde ve yerde ne varsa hepsi O'nundur. İzni olmaksızın O'nun katında şefaatte bulunacak kimdir? O, önlerindekini ve arkalarındakini bilir. (Onlar ise) Dilediği kadarının dışında, O'nun ilminden hiçbirşeyi kavrayıp-kuşatamazlar. O'nun kürsüsü, bütün gökleri ve yeri kaplayıp-kuşatmıştır. Onların korunması O'na güç gelmez. O, pek yücedir, pek büyüktür.” Hnagi ayeti kerimedir? a.Bakara 255 b.Bakara 285 c. Haşr 18-24 d.Hucurat 12-18 c. |
Nerde bu dersin öğrencileri çay-kahve000 |
Alıntı:
|
.17. İmam Gazali'ye göre ; ALLAH insanı üç çeşit örtüyle örtmüştür'' Aşağıdakilerden hangisi bunlardan birisi değildir? a.İnsanın ayıp ve çirkin görünen yerlerini gizleyen elbiseleridir. b.İnsana en çok yakışan, vücudunu belli etmeyen elbiselerdir c.İnsanın fikir, düşünce ve hayallerinin kalbinde gizlenmesidir. d.Allah kulunun günahlarını örtmüş, gizlemiştir 18.Efendimiz a.s namazlardan sonra hangi tevbe istiğfar duasını okurdu? a.Sübhâneke yâ Azîm b.Estağfirullah el-azîm ve etûbu ileyh c.Yâ Azîmu yâ Allah d.Taleal bedru aleyna 19.Aşağıdakilerden hangisi ''Azim'' isminin geçtiği ayetlerden biri değildir? a.Fetih 26 b.Şura 4 c.Vakıa 96 d.Hicr 87 20.“O iki topluluğun çarpıştığı gün (Uhud günü) içinizden arkasını çevirenler, hakîkaten onları şeytan -sırf yaptıkları bazı işler bahanesiyle- kaydırmak istedi. Bununla beraber Allah kendilerini affetti. ................................... Ali İmran 155 ayetini tamamlayınız? a.Allah gerçekten herşeyi en iyi bilendir b.Allah çok bağışlayandır, halîm’dir. c.Allah herşeye gücü yetendir d.Allah yaptığını sağlam yapan ve yaptığında bir hikmet bulunandır |
Alıntı:
|
.sorunun cevabını bekleyelim bakalım.. Diğerleri doğru editimcicekver |
21.Kuran-ı Kerimdeki 85 ayetlik "Gafir Suresi" de denilen Surenin bilinen diğer adı nedir? a.Mü'minun suresi b.Mü'min suresi c.Maide Suresi d.İhlas Suresi 22. Aşağıda verilen bilgilerden doğru olan (D) Yanlış olana (Y) işareti koyunuz () Allah’ın Ğafur, Ğafir, Ğaffar isimleri, insanların günah ve kusurlarını örten, gizleyen, başkasına göstermeyen manasını ifade eder () Mağfiret kavramı af/afv’dan, Ğaffar/Ğafur isimleri de; AFUV isminden daha kuvvetli bir bağışlamayı ifade etmektedir. () Birçok ayette önce mağfiret, sonra AFV gelir. (bk. Bakara, 2/286; Teğabun, 64/14) () Afv ve ğafr kökünden gelen kelimeler Kur’an’da çeşitli türevler halinde bir çok defa kullanılmıştır. () Ğufran kelimesi, bir defa Bakara suresinin 285. ayetinde(Amennerresul) “ğufraneke” şeklinde geçer. () sözlük manası ise, “kir ve benzeri pisliklerden korumak için elbiseyi örtmek, bir koruyucu kılıfa sokmak, boyamak” anlamına gelen kelime Halim/Hilm dir 23. I. Ğafur, Allah’ın kullarını “mağfiret etmesi, onları azaba düşmekten koruması” manasına gelir. II. El-Azim Hakiki ve mutlak büyük, pek azametli, insan aklının erişemeyeceği derecede büyük ve azametli, sonsuz büyüklük ve yücelik sahibi olan anlamı içerir. III. Vakıa suresi 74. ayet de ''Halim'' sıfatı geçmektedir IV. Hakka suresi 52. ayet de ''Ğafur'' sıfatı geçmektedir Yukarıdaki bilgilerden hangisi/leri yanlıştır? a. Yalnız III b. I ve II c. III ve IV d. I-II - III- IV 24. Aşağıdaki ayetlerden hangisinde ''El Ğafur '' esması geçmez? a.Mümin, 3 b.Zümer, 5 c.Vakıa 96 d.Hacc, 60 25. Aşağıdaki ayetlerden hangisinde '' El halim'' farklı bir anlamda kullanılmıştır?? a.Bakara, 263 b.İsrâ, 44 c.Âl-i İmran Sûresi, 155 d.Hud, 87 |
Alıntı:
Hud Suresi 87 Ey Şuayb. Atalarımızın taptığı şeylerden yahut mallarımız hususunda dilediğimizi yapmaktan vazgeçmemizi sana ibadetin mi emrediyor. Oysa sen uyumlu ve akıllı birisin |
Nurşen hocam hepsi doğru ArO* Sevgili misafirlerim de hoşgelmişler /cic/ek/ Diğer konularimizada bekleriz... 👇👇👇👇 [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] |
17. İmam Gazali'ye göre ; ALLAH insanı üç çeşit örtüyle örtmüştür'' Aşağıdakilerden hangisi bunlardan birisi değildir? a.İnsanın ayıp ve çirkin görünen yerlerini gizleyen elbiseleridir. b.İnsana en çok yakışan, vücudunu belli etmeyen elbiselerdir c.İnsanın fikir, düşünce ve hayallerinin kalbinde gizlenmesidir. d.Allah kulunun günahlarını örtmüş, gizlemiştir 17.soru b.İnsana en çok yakışan, vücudunu belli etmeyen elbiselerdir. Diğerleri günah ve hataların örtulmesiyle alakali ... ....Dikkatimi çekti yazmak istedim.. |
Allah razı olsun su damlası editim. Geç geldin pir geldin/cic/ek/ |
Ey kullarına tevbe etmeleri için süre veren HALÎM! Bize tevbe kapılarını sonuna kadar açan Sensin. Sana isyanımıza rağmen, rızkımızı kesmeyen Sensin. Hemen ceza vermek yerine, pişman olmamızı bekleyen Sensin. Her yeni gün, Senden af dilemek için kaçırılmaz bir fırsat. Pişmanız Allah’ım, hilminle affet bizi! Affindır bizi tek kurtaracak, Rahmetinle karşıla bizi! Amin… “ Ey büyüklük sadece kendisine mahsus olan AZÎM! Sensin sonsuz sandığımız gökleri yaratan. Sensin uçsuz bucaksız gördüğümüz yeri yaratan Sensin heybetli dağları, engin denizleri yaratan, Bütün büyüklükler, Senin azametin karşısında küçülür. Büyüklüğün karşısında küçülüp, secdeye gidenlerden eyle bizi! Bütün saltanatlar, Senin sanatının azameti karşısında hakir kalır. Sanatına hayran olup, önünde diz çökenlerden eyle bizi! Amin… Ey kendisinden af dileyen kullarına mağfiret eden GAFÛR! Sen, tevbe kapılarını sonuna kadar açık bırakıp, bağışlayansın. Sen, apaçık günahlarımızı, meleklerinden bile saklayansın. Affına sınır yok, yeter ki kulun pişman olup Sana yönelsin. Gufranın tükenmez, Sen af dileyeni affedensin. Günahımız çok, yüzümüz kara, merhametine sığınıp kapına geldik. Günahımızdan geç, sonsuz rahmetinle affeyle bizi! Amin… Ecmain… Katılım yapan sevgili Nurşen hocam Allah razı olsun. cicekver |
SAAT: 18:36 |
vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
User Alert System provided by
Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) -
vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.