Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Tebliğ-İrşad-Vaaz-Hutbe-Nasihat (https://www.forum.medineweb.net/182-teblig-irsad-vaaz-hutbe-nasihat)
-   -   Hutbe:Namazı vaktinde kılmak (https://www.forum.medineweb.net/teblig-irsad-vaaz-hutbe-nasihat/11049-hutbe-namazi-vaktinde-kilmak.html)

Arasat 23 Mart 2009 13:30

Hutbe:Namazı vaktinde kılmak
 
İslamın zaman anlayışında bütün vakitler aynı değerde değildir. Mesela asrı sadet denilen Efendimizin hayatıyla dünyamızı Şereflendirdikleri yıllar dünyanın ömrü içerisinde en değerli en şerefli devri teşkil eder, bunu sahabenin berhayat olduğu yıllar sonra tabiin denen Hz. Kuran’ın ve hadisi şeriflerin övgülerine mazhar olan mümtaz kişilerin yaşadıkları zaman dilimi takip eder.

Yıl içerisinde ramazan ayı Ramazan içerisinde Kadir gecesi, hafta içerisinde Cuma günü, Cuma gününde icabet saati bir gün içerisinde seher vakti ve namaz vakitleri Namaz vakitlerinin ilk anları kıymetli vakitlerdir. Bu vakitlerde, dualar icabet görür. Tevbeler kabul edilir. Namaz, bedeni vazifelerin en mükemmeli ve İslam’ın lazımı gayri mufarığıdır. Ateşten hararati buzdan soğukluğu ayırmak nasıl mümkün değilse namazsız müslüman düşünülemez., Gündüzün olması için güneşin doğması nasıl şart ise olgun bir müslüman olabilmek içinde herşeyine riayet ederek namazın edası şarttır. Hatta en güzeli vaktinde kılınmasıdır. Efendimize hangi amel faziletlidir diye sual edidiğinde efendimiz vaktinde kılınan namaz buyurmrştur. Çünkü ilk vaktinde kılınan namazda Allahın rızası vardır. Tehir edildikçe sonraya bırakıldıkça sevap ve mükafatından eksilme olacaktır. Abdülmelik Bin Ebi Mahzure Efendimizin Şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir. Namazı ilk vaktinde kımak, Allahın rızasını orat vaktinde kılmak rahmetini kazandırır, son vaktinde kılmak affı ilahiyeyi kazandırır. Yani son vaktinde kılanın üzerinden Namaz borcu düşer fakat Allahın rızasından Ve rahmetinden mahrum olur. O sebeple en mühım işte olsa namazı ilk vaktinde kılmaya gayret etmelidir. Biraz sonra kılarım demek meşru bir sebep yoksa nefis ve şeytandandır. Zira bunları vazifesi müminin ibadetine mani olmak, mani olamassa tehir ettirip sevabını azaltmaktır.

Hadisi şerifede dini vazifenin geciktirmek, şeytanın bir nişanıdır. Onu mümin kalbine atar Diğer hadisi şerifede: İşini sonraya bırakan helak oldu buyurmuştur.

Cenabı Hak ile kul arasında buluşma ve kulun huzurullha çıkıp kulluğunu arz etmesi demek olan namazı, en düzgün şekilde tadili erkana riayetle huşu içerisinde ve vaktinde kılmak icap eder.

Hadisi şerifte: “Namazın ilk vaktinin son vakte olan üstünlüğü ahiretin dünyaya olan üstünlüğü gibidir” buyuruluyor. Diğer bir mübarek sözünde Hz. Ali’ye; “Ey Ali, üç şey vardır.Sakın onları geçiktirme:

-Vakti girince namazı hemen kıl.

-Hazır olan cenazeyi, hemeen defnet.

-Kendisine denk birini bulduğun bekar kadın, hemeen evlendir.

Peygamberi ızam hazeratı ve evliyaullah hazeratı buna çok dikkat etmişler. Namaz vakti geldiğinde adeta kendilerinden geçip sararıp solmuşlardır.

Aişe’i sıddık Validemiz: Resülullah bizimle konuşur, gülerdi. Fakat namaz vakti gelince, sanki ne o bizi tanır ve nede biz onu tanırdık buyurmuştur.

Imam-ı Rabbani Hazretleri: Vaktinde eda edilen bir farz, bin yıl nafile ibadetin edasından efdaldir. Mümin bilhassa namaz, oruç ve zekat gibi farzları geciktirmeden eda etmeli, ben namaz vakitleini kıl payı geciktirmem buyurmuştur

Namazı ilk vaktinde kılmanın Allah’ın rızasına sebep olduğu belirtilmiştir. Çünki Allah’a ibadette acele etme, koşma vardır. Kul böylece ilahi davetin ehemmiyetini kavradığını ifade etmiş olmaktadır. Son vaktinde kılmada, vaktin dışına çıkma veya en azından kerahet vaktine girme ihtimali vardır. Bu ise bir kusurdur.

Hadisi Şerifte: “Miracta bazı erkek ve kadınlar gördüm, kırbaçlar ile başlarına vuruluyordu Ve kendimize yazık ettik diyorlardı. Sordum Cebrail'e? Buyurdu ki: Bunlar namazlarını vaktinde kılmayanlardır.

Şu halde, dinimiz namaz kılmayı en üstün ibadet kabul etmiş olmakla beraber, bazı zamanlarda da ibadeti yasaklamıştır.

Öyle ise, namazın makbul olması için konan şartlardan biri zamanla, vakitle ilgilidir. Bazı zamanlarda namaz kılmak emredilmiş, bazılarında, kılmamak emredilmiştir. Şu halde bu yasak olan saatte kılınan namaz bir itaatsizliktir. İşte namazın yasaklandığı bu vakitlere kerahet vakitleri diyoruz. Hayatımıza plan ve program, zamanlı iş yapma şuuru vermek içn bu şartlar konmuştur. Üç vakit vardır ki; bu vakitlerde namaz kılınmaz;

1-Güneş doğduktan sonra İmamı Azama göre 48 dakika içinde.

2-Güneş tam zeval vaktinde iken yani öğle namazından evvelki 15-20 dakika içinde

3-Güneş batarken, yani akşam namazından evvelki 45 dakika içinde. Bu vakitte ancak o günün ikindin namazının farzı kılınabilir.

Bu üç vakite; kazaya kalmış farz namazlar, vacip namazlar kılınmaz. Önceden okunmuş secde ayetinden dolayı tilavet secdesi yapılmaz. Aksi takdirde iadeleri lazım gelir bu 3 vakitte nafile namazda kılınmaz., kılındığı zaman iadesi lazım gelmez bu vakitlerde Kuran okunur zikir yapılabilir. Sabah namazı vakti girdikten sonra Güneş doğana kadar , ikindin namazı kılındıktan sonra güneş batana kadar nafile namaz kılmak mekruhdur.

Rabbimizin rızasını arayan bir mümin namaz ve oruç gibi dini vazifeleri zamanında ve vaktinde yerine getirmelidir. Ne varki, her hususta olduğu gibi bu mevzudada acizliğimizin, kusur ve taksilatımızın şuuru ve idrakı içinde olarak iman, ibadet ve bilhassa namazlarımızın suri ve şekli olmakdan çıkıp imanı hakiki mertebesine yükselmesine gayret göstermeliyiz.

mehmet akif2 19 Nisan 2014 00:22

Cevap: Hutbe:Namazı vaktinde kılmak
 
ArO*


SAAT: 07:20

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306