Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Tefsir Çalışmaları (https://www.forum.medineweb.net/199-tefsir-calismalari)
-   -   LEYL Suresi Bize Ne Anlatıyor (https://www.forum.medineweb.net/tefsir-calismalari/32050-leyl-suresi-bize-ne-anlatiyor.html)

nurşen35 25 Temmuz 2015 12:26

LEYL Suresi Bize Ne Anlatıyor
 
LEYL SURESİ
Sure, "gece" anlamına gelen "leyl"e yeminle başladığı için bu ismi almıştır. Gece, karanlığı ile dünyayı kuşatan, güneşi, gündüzü, yeri ve eşyayı perdeleyen bir şeydir. Bu özelliği ve fonksiyonu ile gece insan hayatında önemli bir yere sahip bulunmaktadır. Bu yüzden sure, geceye yeminle başlar. 21 ayetten oluşan Leyl suresi, Mekke'de inmiştir. Mushaftaki sıralamada 92., nüzul sırasına göre ise 9. suredir.



Fedakarlık ve yardımlaşma,
Mutlulut ve mutsuzluk yolları,
Cimriliğin kınanması,
Hidayete ulaştırmanın Allah'ın iradesine bağlı olması,
Maldan sarf etmenin günahları temizlemesi.


Bu sure, karanlığı ile mahlûkâtı örttüğünde geceye; aydınlığı ve ışığı ile varlıkları aydınlattığında gündüze ve iki cinsi yani erkek ve dişiyi vücûda getiren Yüce Yaratıcı'ya yeminle başlar. Mahlûkâtın işlerinin muhtelif ve yollarının ayrı olduğuna yemin eder. Diğer yemin surelerinde olduğu gibi Allah, bu surede de kendi yarattıkları üzerine yemin etmektedir.


Sure, mutluluk ve mutsuzluk yollarını açıklar; kurtuluş isteyenler için ona giden yolu çizer ve iyilerle kötülerin, cennet ehli ile cehennem ehlinin niteliklerini belirtir: "Kim verir ve sakınırsa, en güzeli de tasdik ederse, biz de onu en kolaya hazırlar ve bunda başarılı kılarız. Kim cimrilik edip vermez, kendini zengin sayıp hakka boyun eğmez ve en güzeli de yalanlarsa biz de onu en zora yöneltiriz" der.


Daha sonra sure, bazı kişilerin, biriktirmiş oldukları mallarına ve yığdıkları servetlerine aldandıklarına dikkat çeker. Oysa bu mal ve servetleri kıyamette onlara hiç fayda vermez.


Sure, Mekkelileri, yani Allah'ın âyetlerini ve Peygamberini (s.a.v.) yalanlayanları onun azap ve intikamından sakındırır. Onları, aşırı derecedeki kızgın ve sıcak ateşe karşı uyarır. Bu ateşe ancak bedbaht ve Allah'ın hidayetinden yüz çeviren kâfirin gireceğini belirtir.


Sûre, nefsini arıtmak ve onu Allah'ın azabından korumak için malını hayır yollarında harcayan sâlih müminleri över. Mal ve servet sahibi olanların mallarından bir kısmını başkalarına vermesi dinin bir gereğidir. Muhtaçlara, akrabaya, yetimlere, ailesine harcayan kimsenin dünyası da ahireti de kolay olacaktır. Maldan sarf etmek insanın günahlarını temizlemektedir. Bu temizliğin iki şekilde olduğu düşünülebilir. Birisi, maldan sarf etmenin kişinin günahlarını temizlemesi; diğeri ise, farkında olmadan mala karışmış haramların günahından kurtulmadır.




Sadakallahü'l Aliyyü'l Azim..
Adı: Adını, 1. ayetteki “gece” anlamına gelen “leyl” kelimesinden almıştır.

Nüzul zamanı:
Bu sure, Şems suresine o kadar benzemektedir ki, sanki bu iki süre birbirlerini tefsir etmektedirler. Şems suresinde bir yönden ele alınan şey, bu surede diğer yönden ele alınmıştır. Her iki surenin hemen hemen aynı dönemde nazil olduğu anlaşılmaktadır.

Konu:
Hayatta iki yolun arasındaki var olan fark ve bu iki yolun sonucu açıklanmıştır. Sure iki kısımdır: Birincisi 11. ayete kadardır, ikincisi ise 12. ayetten surenin sonuna kadardır.
Birinci kısımda ilk olarak, insanların, kavimlerin veya grupların amel ve çalışmalarının, ahlakî açıdan iki çeşit olduğu açıklanmıştır. Gece ve gündüz, erkek ve dişi nasıl iki türlü ise, bu da öyledir. Bundan sonra Kur’an-ı Kerim’in kısa surelerinin uslübu ile, üç adet bir çeşit ahlakî özellikler, üç adet de diğer çeşit ahlaki ameller ortaya konmuştur. Kulağı ile duyan bir şahıs, bir çeşit özelliğin hangi hayat şeklini temsil ettiğini ve diğer çeşit özelliğin hangi hayatın alameti olduğunu anlayabilir. Bu iki örnek kısa kısa cümlelerle, duyunca insanın kalbine tesir edecek ve lisanı da kolayca anlaşılacak şekilde güzel bir üslupla açıklanmıştır. Birinci çeşit özellikler, insanın mal sarfetmesi, Allah’tan korkması, takvaya ve iyiliğe iyilik olarak inanmasıdır. İkinci çeşit özellikler, insanın cimri olması Allah’ın rıza ve hoşnutluğuna kayıtsız kalması ve iyi ve doğru sözü yalanlamasıdır.
Bu çeşit insan, iyi ve doğru sözü yalanlar, reddeder. Daha sonra, bu iki tip amelin birbirinden açıkça farklı olduğu, netice itibariyle de kesinlikle aynı olmadığı açıklanmıştır. Bu iki amel, şekil itibariyle birbirine ne kadar zıt ise, netice itibariyle de o kadar zıttır. Bir şahıs veya bir topluluk birinci tip ameli işlerse Allah (c.c.) ona, hayattaki temiz ve doğru yolu kolaylaştırır; böylece onun iyilik yapması kolaylaşırken, kötülük yapması da zorlaşacaktır. Ya da bir kimse öteki tip amelleri takip ederse Allah (c.c.) ona, hayatındaki zor ve kötü yolu izlemesini kolaylaştırır; ve böylece onun kötü ameller yapması kolay hale gelir. Bu açıklama çok etkili ve kalbe ok gibi saplanan bir cümle ile son bulmuştur: Dünyada, uğruna her şeyi kurban ettiğiniz bu mal sizinle birlikte kabire gitmeyecek ve ölümden sonra da hiç bir şeye yaramıyacaktır.
İkinci kısımda kısaca şu üç gerçek açıklanmıştır: Birincisi, Allah’ın bu dünyayı insan için imtihan yeri yapmasıdır. Allah (c.c.) insanı bu konuda habersiz bırakmamıştır. Çeşitli yollardan hangisinin doğru olduğunu insana bildirmeyi Allah (c.c.) üzerine almıştır. Bunun yanısıra, bu işin yerine getirilmesi için peygamberler ve kitaplar gönderildiğinin burada ayrıca belirtilmesine ihtiyaç duyulmamıştır. Çünkü bu iki hidayet aracı önlerinde mevcuttu. İkinci gerçek şöyle açıklanmıştır: Dünya ve ahiretin sahibi Allah’tır. Eğer dünyayı istersen onu alırsın, eğer ahireti istersen onu da alırsın. Bu ikisinden hangisini isteyeceğine karar vermek senin elindedir. Üçüncü gerçek şöyle açıklanmıştır: Rasül ve kitabın tebliğ ettiği iyilikten yüz çevirerek onu yalanlıyanları körüklenmiş bir ateş beklemektedir. Bir kimse Allah (c.c.) korkusuyla, onun rızası için ve karşılık beklemeden bu dünyada iyilik yolunda mal sarfederse Allah (c.c.) ondan razı olur ve bu amelin karşılığını öyle verir ki, kul ondan memnun kalır. (Tefhimü’l-Kur’an, Mevdudi)

nurşen35 25 Temmuz 2015 12:37

Cevap: LEYL Suresi Bize Ne Anlatıyor
 
Cabir b. Abdullah diyor ki;

'' Gece karanlığının bastığı bir sırada bir adam iki sulama devesiyle birlikte geldi. Muaz'ın (ra) namaz kılmasına rastladı. Devesini bırakıp Muaz'a uydu. Muaz (ra) Bakara suresini veya Nisa suresini okudu. Adam ayrılıp gitti.
Bunun üzerine Muaz (ra)'ın onun aleyhinde konuştuğu haberi kendisine ulaştı. Adam da Resulullah (sav)'e varıp Muaz'ı şikayet etti. Bunun üzerine Resulullah (sav) Muaz'a (ra) üç kere '' Sen insanları fitneye mi düşüreceksin Muaz'' dedi.
Şöyle buyurdu; '' Sen kısa sureleri okusaydın ya Çünkü; senin arkanda yaşlı, zayıf ve işi gücü olan insanlar namaz kılıyorlar''


SAAT: 18:40

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320