Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Tefsir Çalışmaları (https://www.forum.medineweb.net/199-tefsir-calismalari)
-   -   İncitip Kırıp Döken Var YA! (https://www.forum.medineweb.net/tefsir-calismalari/36733-incitip-kirip-doken-var-ya.html)

Kara Kartal 09 Temmuz 2020 18:35

İncitip Kırıp Döken Var YA!
 
"Hümeze ve lümezeyi adet edinen herkesin vay haline! Ki o, malı yığıp onu tekrar tekrar sayandır. Malının kendisini ebedî kılacağını zanneder.
Hayır! Andolsun ki o Hutame'ye atılacaktır." Hümeze 1-4


Hümeze suresi 9 ayettir ve Mekkî'dir. Bu mübarek sure, kendi kusurlarını gòrmeyip başkalarını çekiştiren; onunla bununla alay eden, servetine güvenerek dünyada ebedî yaşayacağını zanneden kimselerin ne kadar dehşetli ve şiddetli bir azaba maruz kalacağını haber verir.

Cenabı Mevlâ, bir insanın şahsiyet ve şerefinin korunmasînın büyük ònemini Kuran-ı Kerim'de bildirmekte, bu türden hallere düçar olanların ahirette çok şiddetli bir ateşle cezalandırılacağını ihtar etmektedir.Bu tür davranışlar toplum nezdinde de insanlar arası ilişkileri bozduğundan kınanan davranışlardır.

Surei Celilenin nuzul sebebi hakkında muhtelif rivayetler olmakla beraber, müfessirlerin büyük çoğunluğunun görüşü, insanlar hakkında çok kötü konuşan Ahnes b. Şüreyk isimli putperest hakkında nazil olduğudur.

Fakat bilindiği üzere ayeti kerimeleri n iniş sebebinin òzel oluşu genel oluşuna mani değildir. Hüküm ayeti kerimede kınanan kötü sıfatları haiz, bu fiileri işleyen herkes içindir. Yani " hümeze" ve "lümeze" sıfatları kimde bulunursa, büyük bir cehennem azabı o kimse içindir.

Nitekim surei celilenin devam ayetinde gelecek olan; "O (ateşin kapıları), onların üzerine kapatılıp kilitlenecektir." İlahi fermanında, hümeze ve lümeze yapanların ahirette göreceği azap ifade edilirken çoğul zamiri kullanılmıştır. Yani "o" denilmemiş, "onlar" denilmiştir. Bu da hükmün umuma yönelik olacağını, sadece ayeti kerimenin gelmesine sebep olan kişiyle sınırlı olmadığına işaret eder.

'Hümeze' ne demek?

Sure-i celilenin ismi olmasi münasebetiyle mealde aynen muhafazasını uygun gördüğümüz "hümeze" kelimesi "hemz'i adet edinenler" demektir. "Hemz" ise "çimdiklemek,dürtmek, kakmak, vurmak, dar bir yere sıkıştırmak, ısırmak, kırmak, yere çalmak" manalarına gelir. Nitekim Türkçe'de kullandığımız "mahmuz" da "hemz" kelimesinin vurmak, dürtmek anlamlarıyla ilişkilidir.

"Hümeze" kelimesinin ayeti kerimede ki anlamı, kelimenin kök anlamının çirkin bir ahlâkî duruma uyarlanmış halidir. Buna göre hümeze "inceden inceye veya geriden geriye hafifseyerek" ve alay ederek şunun bunun namusu ve şerefi ile oynayıp incitmeyi, kötülemeyi, arkadan konuşarak ayıplayıp kınamayı, çekiştirerek òteye beriye laf taşımayı insanları sevmedikleri lakaplarla çağırmayı âdet edinme hali, gammazlık" demektir. Kısaca hümeze, "gammazlığı, yani insanların ayiplarini arayıp, gizlice başkalarına taşımayı, fitneciliği âdet ve sanat edinmiş kimseler " için sòylenmiştir.


Ayeti kerimede geçen "külli hümeze" de yukarı da sıralanan her mana vardır. Yani gerek el ile fiziki olarak, gerek dil ile; madden ve manen onu bunu itip kakmay, kırıp incitmeyi âdet edinmiş dedikoducu insanların vay hallerine ki, hüsran içinde kahrolmaya mahkumdurlar.

Ayıplamak ya da 'lümeze' yapmak

"Lümeze" de "hümeze" gibidir. Mızrak sapları gibi kötülemek, yüze karşı eğlenmek, ayıplamak, kaş göz kırparak,işaretle alay ederek birini diğerine göstermek manalarına gelen "lemz" kökündendir. Dolayısıyla "lümeze" "herkesi ayıplamayı ve şuna buna kusur ve eksiklik isnat ederek eğlenmeyi âdet edinmiş, kendini beğenmiş" demektir.


Zemahşerî'ye göre hümeze'nin aslı "kırıcı" manasından, lümeze'nin aslı da "ayıplayıcı" manasındandır. Bu manaya mutabık olarak İbn Abbas r.a "hümeze gıybetçi, lümeze ayıpçıdır" demiştir.

Fahrettin Râzî rh.a bu hususta derki: "Lümeze ve hümeze'nin hepsi neticede manada buluşur. O da kusur bulmak ve kusuru açıklamaktadır Bu da iki sebeple ortaya çıkar: Ya haset veya kinlenme sırasında olur ve ciddiyetle yapılır. Ya da alay edip güldürme kabilinden şaka olarak yapılır. Bunların herbiri ya dinle alakalı olur ki, bu da iman ve taatle ilgili şeylerdir. Ya da dünya ile ilgili hususlarda olurki, bu da insanın gòrünüşü, yürümesi, oturması, kalkması gibi şeylerle olur. Çeşitleri saymakla bitmez.

Kara Kartal 09 Temmuz 2020 20:59

İmam Kâşâni rh.a ise derki: "Hümeze ve lümeze cehaletten, gazap ve kibirden meydana gelen bir ahlaksızlıktır."

Efendimiz s.a.v bir hadisi şerifinde şöyle buyuruyor:
"Mümin akıllı, anlayışlı ve tedbirli olur. Ağırbaşlıdır; önünü ve arkasını araştırır aceleci değildir. Âlimdir; şüpheli şeylerden kaçar. Münafık ise hümeze ve lümeze olur. Arkadan çekiştirir, yüze karşı ayıplayıcı. Katı ve şiddetlidir. Gece odun toplayan gibidir, nereden kazandığını ve nereye harcadığını bilmez." Acluni Keşful Hafa II )

Vay Haline Onların

Ayeti Kerimenin mealinde "vay haline" diye ifade ettiğimiz "veyl" kelimesi ; Fahrettin Râzî ve Ebussuûd Efendi'nin beyanına göre "çetin azap, büyük helak, yok olma, rezil rüşvet olma,cehennemde bir vadi, beddua" anlamlarını içermektedir.

"Veyl" kelimesi bu haliyle şöyle ifade edilebilir: "Çok büyük ve acı bir azap.Öyleki siz onun şiddetini ve azametini hayal dahi edemezsiniz."


Zenginlik ve Üstünlük

Ayetin devamında;
"Ki o malı yığıp onu tekrar tekrar sayandır"

Fahrettin Râzî'nin beyanina göre; kişinin biriktirdiği malın hümeze ve lümeze'ye sebep olma durumu vardır. İnsan biriktirdiği mal sebebiyle kendisini beğenir. Malı serveti dolayısıyla kendisinde üstünlük olduğunu sanır. Sahip olduklarını sadece kendine mâl ederek insanlardan saklar cimrilik eder. Hayır yolunda harcamaktan kaçınır, fakirin hakkını vermez. İnsanda fıtraten güvenme ihtiyacı olduğundan, sırtını Allah Teala'ya değil, malına yaslar.

Düşünmezki insanı dünyada ve ahirette ebediyen yaşatacak tek şey ameli salihtir.
İnsanoğlunun taşıdığı bir nefes yaşadığı da bir andır. O kadar. Hal böyleyken nasıl başkalarını eksik ve kusurlu görebilir?

Kötülenen Mal Mülk

Ayeti celilede "mal" kelimesi genel anlamıyla kullanılmıştır.
Mal, insanın talep ettiği bütün dünyalıklara verilen bir addır. Servet biriktirmek, dünya malından faydalanmak, insan fıtratında var olan bir durumdur. Adiyat suresi 8 Mealen : "Ve o (insan) mal sevgisine aşırı derecede düşkündür. " şeklinde ifade edilmiştir.

İslam iyiliği ve kötülüğü mal ve servetin kendisinde değil, insanın servetle olan ilişkisinde görür.

Mal ve mal biriktirmekle ilişki iki tür niyetle olur. Birincisi nefsin keyfi konforu gibi dinin kötü saydığı bozuk niyetler için ve bir de helal haram demeden biriktirmektir ki bu tamamen zemmedilmiştir, yasaklanmıştır.
İkincisi; İslamın meşru gördüğü güzel bir niyet ve usulle elde edilen hayir hasenata vesile olan maldır. Böyle bir niyet ve çaba övülmüştür.

Malın nereden gelip nereye gitmesi gerektiğini düşünmeyen işi gücü servetini òne sürüp kibirlenmek olanlar, bir zaman sonra ölümü unutur, düşünmek bile istemezler. Servet sahiplerinin kendi halini murakabe etmesi gerekir. Malına emanet gözüylemi bakıyor yoksa bunların hepsi benim malım mı diyor? Hiç ölmeyecek insan gibi mi malıyla münasebet kuruyor?

Malikul Mülk Olan Allah'tır. Yani bütün varlık O'na aittir.

Kara Kartal 09 Temmuz 2020 22:19

Hangi Cehennem
Cenabı Mevla ayeti kerimede hümeze ve lümeze yapanların, mallarını sayanların akibetlerinin "hutame " olduğunu mealen şöyle beyan ediyor:
" Hayır! Andolsunki o Hutame'ye atılacaktır."

Yani: Malına güvenip, daima malını òne sürüp insanları kırıp inciten, alay eden , herkesin hukuk ve haysiyetiyle oynayan o kendini beğenmiş , başkalarını küçük gören hümeze ve lümeze yapanları, Allahu Zülcelal hakaret ve sefalet içerisinde ateşe atacaktir. O öyle bir ateştir ki içine atılanı kırıp geçirir, yakar bitirir.

Bu ayeti kerimede Allah Teâlâ niçin "Karia, Haviye, Narı Hamiye, Cahim" gibi cehennem isimleri varken "Hutame" ismini zikretmiştir?

"Hutame" kelimesinin aslı, "kırıp geçirmek" demek olan "hatm" kelimesinden gelir. Hutame aynı hümeze ve lümeze ifadelerinde olduğu gibi "bir şeyi âdet edinme" anlamı taşır. Buna göre hutamenin anlamı, adeti ve tabiatı kırmak olmuş yani kırıp geçiren demektir. Burada Cehennemin Hutame ismiyle söylenmesi hümezeye karşılık içindir. Çünki hümeze de başkalarının gönlünü, haysiyetini, onurunu kırmak manası bulunduğu gibi Hutame'de de kırıp geçirmek manası vardır.

Hak Subhanehû ve Teâlâ en iyi bilendir.

Sıtkı Çoban

Kaynaklar:
Fahrettin Razî, Tefsiri Kebir, Zemahşeri Keşşaf, Râgıb el İsfahani, el.Müfredat, Celalettin es Suyuti, Ebussuud Efendi, Elmalılı Hamdi Yazır, Ömer Nasuhi Bilmen

Mihrinaz 12 Kasım 2023 10:32

Hümeze lümeze neye tekabül eder?

[Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...]


SAAT: 23:09

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306