![]() |
Kuran'da -Mâ Edrake- Nereden Bileceksin? Kalıbı Kuran'da "nereden bileceksin" kalıbı Kuran'da eğer bir kavram tanıtılırken "ne olduğunu nereden bileceksin" kalıbı ile geliyorsa, o kelime artık sıradan sözlük anlamının ötesine geçerek vahyin kurduğu yeni bir kavramsal çerçeve ile anlam kazanır. Şimdi bu kalıp ile gelen kavramları inceleyelim: el-Hakka kavramı 69:3 Kökü yakından tanıdığımız hakikat kavramının da kökü olan HKK mutlak gerçeklik'tir. Fakat el-Hakka formu ile kavram formatlanır, hakikatlerin kesinleştiği tarihsel ve kozmolojik kırılma olarak yeniden konumlanır. Hakk’ı tam olarak yerli yerine oturtan, hakikati zorlayarak tahakkuk ettirerek gerçekleşecek olan olaydır, yani kıyamet ve yeniden diriliş. el-Karia kavramı 101:3 Kökü KRA şiddetli bir şekilde kapı çalmak, tokmakla vurmaktır, anlam oluşumundaki kapı çalmanın ne zaman meydana geleceğinin bilinmezliği ve şiddeti dikkat çekicidir. el-Karia ise anlamı formatlar, bir anda vurup sarsan gürültücü bir felaket ile insanların sonunun habercisi olan kozmik çarpışma anlamına bürünür. Etkileyici bir sanattır. Dağların savrulması ve insanların pervaneler gibi dağılması ile tasvir edilir. Sekar kavramı 74:27 Karmaşık bir kavramdır, tevili güçtür, *Sekar konusunda kapsamlı bir teori üreteceğimiz için şimdilik sadece anlam çerçevesine bakacağız. Kök SGR anlamı şiddetli ısıyla yüzeyi bozarak iz bırakacı süreç anlamına gelir. Kavram yeni bir çerçeve ile formatlanır, Kuran için "Bu sadece beşer sözüdür" diyerek onu yalanlayanın Sekar'a sürüleceği, sekar'ın beşer üzerinde levhalar olduğu, beşer sözü mü yoksa başka bir kaynağın sözü mü olup olmadığının anlaşılması için kritik bir process ile matematiksel olarak 'levhalar' şeklinde tezahür edip ne eksiltip ne artırarak tam 19 tabanlı bir matematiksel reddedilemez kanıt ile yalan ve gerçeği ayırt edici bir protokol olacağını söyleyebiliriz. Detayına ilerde gireceğiz. et-Tarık kavramı 86:2 Kökü TRG gece gelen, gece gelerek nabız gibi atan anlam kümesindedir. Kavram formatlanır, gece karanlığını delip geçen kozmik işaret olarak yeniden tanımlanır yalnız burdaki delip geçicilik bilgi'ye formüle edilebilir. Vahyin bilgisi ve geliş formu cehalet karanlığını delip geçecektir. Gece gelir, gece Kuran'da her zaman zulümatı, yolunu kaybetmişliği ve dalaleti sembolize eder. Dalaletin içinden geçen aydınlık, nabız gibi atan yani sürekli pompalanan, yaşayan, aydınlatan, hayat veren bilgi setidir. Surenin devamında inne kalıbı ile gelen cümle Tarık'ın cevabıdır, "Şüphesiz O, ayırt edici bir sözdür." yani karanlık ile aydınlığı ayırt eden Kuran ayetleridir. Yevmu-d Din kavramı 82:17 Kavram Din günü anlamına gelir, din kelimesi kökü aslında yükümlülük altına girmek anlam kümesine girer. Din ve gün kelimeleri birleşerek kavramı formatlar, kimsenin kimseye faydasının olamayacağı, sadece Allah'ın buyruklarının gerçekleşeceği ve yükümlülüklerin sorumluları ile yüzleştirileceği borç ödeme günüdür, yani hesap günü. Siccin kavramı 83:8 Kök SCN anlamı sıkıştırmak, daraltarak ve alçaltarak hapsetmektir. Ama kavram formatlandığında çok ilginç bir anlama doğru açılır. Siccin'in kitabun merkum olduğu söylenir yani rakamlandırılmış olan bir kitap. Bu kitabın, kök anlamdan ve sure bağlamından yola çıkarak hesap gününde kullanılmak üzere kaydedilmiş tüm verilerin üzerine rakamlandırılmış türde bir çeşit kod sistemi olduğu anlaşılabilir. Zıt kavramı İlluyyun'dur. Siccin alçaltılmış olandır, kötülerin kayıtları burada tutulur. İlliyyun kavramı 83:19 Kök ALV kelimesilerine dayanır, yükseltilerek yüceltilmiş anlamındadır. Siccin gibi aynı şekilde tanımlanır, kitabun merkum'dur, yani rakamlandırılmış bir kitap. Şahitleri yani onu görüp deneyimleyecek olanların mukarrabun olanlar yani yaklaştırılanlar olduğu belirtilir. Yaklaştırılan akraba kökünden gelir, kurban aynı köktür, kurban Allah'a yaklaşmanın bir yoludur. Allah için dini ona has kılarak onun yoluna karşılıksız feda edilen her türlü bilgi birikim, mal, enerji ve güç kurbandır. Bu fedakarlıkta bulunanlar mukarrabun olurlar, yani yaklaştırılırlar. İlliyyun'un Siccin'den farkı ebrar olanların yani iyilerin kayıtlarının tutulduğu kitap olmasıdır. Yani kötülerin kayıtları Siccin'de, iyilerin kayıtları İlluyyun'da tutulur. İyi ve kötü burada da birbirine karışmamıştır. Leyletu-l Kadr kavramı 97:2 Leyl gece demektir, Kadir gecesi olarak bilinir ama kadr'ın kökü GDR kader yani ölçüp biçip tasarlama anlamından gelir. Kadr'in dilimizdeki en uygun karşılığı tasarımdır. Kadr gecesinin bin aydan hayırlı olduğu vurgulanır, üç şekilde anlaşılabilir, birincisi evrenin yaratımının başladığı an olabilir, ikincisi ilk vahyin inmeye başladığı ilk gecedir, üçüncüsü ise yıllık olarak tüm ölçü, tasarım, mizan ve kararların taksim edildiği gece anlamına açılabilir. Kuran'daki tüm GDR kökleri ile birlikte incelenmelidir. el-Hutame kavramı 104:5 Kökü HTM kırarak küçük parçalara ayırmak, öğüterek unufak etmektir. Kuran'ın formatlamasına göre ise kalplere nüfuz ederek kalbi parçalayacak, dışarıdan kapıları kilitlenmiş şekilde sürekli kalbe nüfuz edecek olan Narullah'tır. Narullah kavramı da ilk kez burada kullanılır. Resul ve getirdiği Kuran ile alay ederek mallarına ve varlıklarına güvenip kibirlenenlerin yüreklerine salınacak ateş Hutame'dir. el-Akabe kavramı 90:12 Kökü AGB dik yokuş, zorlu geçit ve aşılması güç sarp engeldir.Kuran'ın yeni formatlamasına göre Akabe boyunduruk altında bulunan bir kişiyi özgürlüğüne kavuşturmak, darlıkta da bollukta da ihtiyaç sahiplerinin haklarını vermek, yetime sahip çıkmak, yoksul'u gözetmek ve birbirlerine sabrı ve merhameti tavsiye eden iman edenlerden olmaktır. Bu prensiplerin gerçekleştirilmesini zor görevler olarak nitelemiştir. Gerçekleştirenler Ashabı Meymene, gerçekleştiremeyenler ise Ashabı Meşeme olacaktır. Yevmu-l Fasl kavramı 77:14 Yevm gün FSL ise fasıla kelimesinden hatırlayacağımız şekilde ayrışmadır. Ayrışma Günü kavramını formatlar Kuran, tüm tarihsel ve kozmik düğümlerin çözüldüğü hakikatin kesin olarak ayıklanma anı olarak karşımıza çıkar. Elçiler toplanır, yalanlayıcılar bir başka yere, itaatkarlar ise başka bir yere. Yalanlayanlar için "Bu, konuşamayacakları gündür." şeklinde tanımlanır. "Onlara izin verilmez ki özür dilesinler." denir. "Bu, sizi ve öncekileri topladığımız, ayırma günüdür." şeklinde tanımlanır. Müttakiler de gölgelerde konaklarlar. Ayrışma günü yalanlayanlar için çetin bir gündür. Allah toplam 11 kavramı yeniden formatlamıştır. -ma edrake ma ile kavram formatlama ( anlaşılır form) Güzin Göksu - |
Bir de Aynı fiilin muzarî olanının bilgisi ise açıklanmamış, o bilgi sadece rabbimizde olan ayetler var. 3 yerde geçer. s-Saate/Ahzâb 63 Şura 17 Abese 3 Bu üç yerde, edrake filinin muzari olanı (yüdrîke) kullanılmış. Edrake olan yerlerin cevabı bir sonraki ayette verilmişken Bu üç yerde cevap verilmemiş. Konuyla ilgili ayetler [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] |
| SAAT: 07:07 |
vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
User Alert System provided by
Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) -
vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.