Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Tefsir Çalışmaları (https://www.forum.medineweb.net/199-tefsir-calismalari)
-   -   Kuran'da -Mâ Edrake- Nereden Bileceksin? Kalıbı (https://www.forum.medineweb.net/tefsir-calismalari/39186-kuranda-ma-edrake-nereden-bileceksin-kalibi.html)

Hâdimul İslam 09 Aralık 2025 19:18

Kuran'da -Mâ Edrake- Nereden Bileceksin? Kalıbı
 
Kuran'da "nereden bileceksin" kalıbı

Kuran'da eğer bir kavram tanıtılırken "ne olduğunu nereden bileceksin" kalıbı ile geliyorsa, o kelime artık sıradan sözlük anlamının ötesine geçerek vahyin kurduğu yeni bir kavramsal çerçeve ile anlam kazanır. Şimdi bu kalıp ile gelen kavramları inceleyelim:

el-Hakka kavramı
69:3

Kökü yakından tanıdığımız hakikat kavramının da kökü olan HKK mutlak gerçeklik'tir. Fakat el-Hakka formu ile kavram formatlanır, hakikatlerin kesinleştiği tarihsel ve kozmolojik kırılma olarak yeniden konumlanır. Hakk’ı tam olarak yerli yerine oturtan, hakikati zorlayarak tahakkuk ettirerek gerçekleşecek olan olaydır, yani kıyamet ve yeniden diriliş.

el-Karia kavramı
101:3

Kökü KRA şiddetli bir şekilde kapı çalmak, tokmakla vurmaktır, anlam oluşumundaki kapı çalmanın ne zaman meydana geleceğinin bilinmezliği ve şiddeti dikkat çekicidir. el-Karia ise anlamı formatlar, bir anda vurup sarsan gürültücü bir felaket ile insanların sonunun habercisi olan kozmik çarpışma anlamına bürünür. Etkileyici bir sanattır. Dağların savrulması ve insanların pervaneler gibi dağılması ile tasvir edilir.

Sekar kavramı
74:27

Karmaşık bir kavramdır, tevili güçtür, *Sekar konusunda kapsamlı bir teori üreteceğimiz için şimdilik sadece anlam çerçevesine bakacağız. Kök SGR anlamı şiddetli ısıyla yüzeyi bozarak iz bırakacı süreç anlamına gelir. Kavram yeni bir çerçeve ile formatlanır, Kuran için "Bu sadece beşer sözüdür" diyerek onu yalanlayanın Sekar'a sürüleceği, sekar'ın beşer üzerinde levhalar olduğu, beşer sözü mü yoksa başka bir kaynağın sözü mü olup olmadığının anlaşılması için kritik bir process ile matematiksel olarak 'levhalar' şeklinde tezahür edip ne eksiltip ne artırarak tam 19 tabanlı bir matematiksel reddedilemez kanıt ile yalan ve gerçeği ayırt edici bir protokol olacağını söyleyebiliriz. Detayına ilerde gireceğiz.

et-Tarık kavramı
86:2

Kökü TRG gece gelen, gece gelerek nabız gibi atan anlam kümesindedir. Kavram formatlanır, gece karanlığını delip geçen kozmik işaret olarak yeniden tanımlanır yalnız burdaki delip geçicilik bilgi'ye formüle edilebilir. Vahyin bilgisi ve geliş formu cehalet karanlığını delip geçecektir. Gece gelir, gece Kuran'da her zaman zulümatı, yolunu kaybetmişliği ve dalaleti sembolize eder. Dalaletin içinden geçen aydınlık, nabız gibi atan yani sürekli pompalanan, yaşayan, aydınlatan, hayat veren bilgi setidir. Surenin devamında inne kalıbı ile gelen cümle Tarık'ın cevabıdır, "Şüphesiz O, ayırt edici bir sözdür." yani karanlık ile aydınlığı ayırt eden Kuran ayetleridir.

Yevmu-d Din kavramı
82:17

Kavram Din günü anlamına gelir, din kelimesi kökü aslında yükümlülük altına girmek anlam kümesine girer. Din ve gün kelimeleri birleşerek kavramı formatlar, kimsenin kimseye faydasının olamayacağı, sadece Allah'ın buyruklarının gerçekleşeceği ve yükümlülüklerin sorumluları ile yüzleştirileceği borç ödeme günüdür, yani hesap günü.

Siccin kavramı
83:8

Kök SCN anlamı sıkıştırmak, daraltarak ve alçaltarak hapsetmektir. Ama kavram formatlandığında çok ilginç bir anlama doğru açılır. Siccin'in kitabun merkum olduğu söylenir yani rakamlandırılmış olan bir kitap. Bu kitabın, kök anlamdan ve sure bağlamından yola çıkarak hesap gününde kullanılmak üzere kaydedilmiş tüm verilerin üzerine rakamlandırılmış türde bir çeşit kod sistemi olduğu anlaşılabilir. Zıt kavramı İlluyyun'dur. Siccin alçaltılmış olandır, kötülerin kayıtları burada tutulur.

İlliyyun kavramı
83:19

Kök ALV kelimesilerine dayanır, yükseltilerek yüceltilmiş anlamındadır. Siccin gibi aynı şekilde tanımlanır, kitabun merkum'dur, yani rakamlandırılmış bir kitap. Şahitleri yani onu görüp deneyimleyecek olanların mukarrabun olanlar yani yaklaştırılanlar olduğu belirtilir. Yaklaştırılan akraba kökünden gelir, kurban aynı köktür, kurban Allah'a yaklaşmanın bir yoludur. Allah için dini ona has kılarak onun yoluna karşılıksız feda edilen her türlü bilgi birikim, mal, enerji ve güç kurbandır. Bu fedakarlıkta bulunanlar mukarrabun olurlar, yani yaklaştırılırlar. İlliyyun'un Siccin'den farkı ebrar olanların yani iyilerin kayıtlarının tutulduğu kitap olmasıdır. Yani kötülerin kayıtları Siccin'de, iyilerin kayıtları İlluyyun'da tutulur. İyi ve kötü burada da birbirine karışmamıştır.

Leyletu-l Kadr kavramı
97:2

Leyl gece demektir, Kadir gecesi olarak bilinir ama kadr'ın kökü GDR kader yani ölçüp biçip tasarlama anlamından gelir. Kadr'in dilimizdeki en uygun karşılığı tasarımdır. Kadr gecesinin bin aydan hayırlı olduğu vurgulanır, üç şekilde anlaşılabilir, birincisi evrenin yaratımının başladığı an olabilir, ikincisi ilk vahyin inmeye başladığı ilk gecedir, üçüncüsü ise yıllık olarak tüm ölçü, tasarım, mizan ve kararların taksim edildiği gece anlamına açılabilir. Kuran'daki tüm GDR kökleri ile birlikte incelenmelidir.

el-Hutame kavramı
104:5

Kökü HTM kırarak küçük parçalara ayırmak, öğüterek unufak etmektir. Kuran'ın formatlamasına göre ise kalplere nüfuz ederek kalbi parçalayacak, dışarıdan kapıları kilitlenmiş şekilde sürekli kalbe nüfuz edecek olan Narullah'tır. Narullah kavramı da ilk kez burada kullanılır. Resul ve getirdiği Kuran ile alay ederek mallarına ve varlıklarına güvenip kibirlenenlerin yüreklerine salınacak ateş Hutame'dir.

el-Akabe kavramı
90:12

Kökü AGB dik yokuş, zorlu geçit ve aşılması güç sarp engeldir.Kuran'ın yeni formatlamasına göre Akabe boyunduruk altında bulunan bir kişiyi özgürlüğüne kavuşturmak, darlıkta da bollukta da ihtiyaç sahiplerinin haklarını vermek, yetime sahip çıkmak, yoksul'u gözetmek ve birbirlerine sabrı ve merhameti tavsiye eden iman edenlerden olmaktır. Bu prensiplerin gerçekleştirilmesini zor görevler olarak nitelemiştir. Gerçekleştirenler Ashabı Meymene, gerçekleştiremeyenler ise Ashabı Meşeme
olacaktır.

Yevmu-l Fasl kavramı
77:14

Yevm gün FSL ise fasıla kelimesinden hatırlayacağımız şekilde ayrışmadır. Ayrışma Günü kavramını formatlar Kuran, tüm tarihsel ve kozmik düğümlerin çözüldüğü hakikatin kesin olarak ayıklanma anı olarak karşımıza çıkar. Elçiler toplanır, yalanlayıcılar bir başka yere, itaatkarlar ise başka bir yere. Yalanlayanlar için "Bu, konuşamayacakları gündür." şeklinde tanımlanır. "Onlara izin verilmez ki özür dilesinler." denir. "Bu, sizi ve öncekileri topladığımız, ayırma günüdür." şeklinde tanımlanır. Müttakiler de gölgelerde konaklarlar. Ayrışma günü yalanlayanlar için çetin bir gündür.

Allah toplam 11 kavramı yeniden formatlamıştır.

-ma edrake ma ile kavram formatlama ( anlaşılır form)
Güzin Göksu
-

Hâdimul İslam 09 Aralık 2025 19:31

Bir de
Aynı fiilin muzarî olanının bilgisi ise açıklanmamış, o bilgi sadece rabbimizde olan ayetler var.
3 yerde geçer.

s-Saate/Ahzâb 63
Şura 17



Abese 3

Bu üç yerde, edrake filinin muzari olanı (yüdrîke) kullanılmış.

Edrake olan yerlerin cevabı bir sonraki ayette verilmişken
Bu üç yerde cevap verilmemiş.


Konuyla ilgili ayetler

[Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...]


SAAT: 07:07

vBulletin® Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322