Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Tesettür Konuları (https://www.forum.medineweb.net/193-tesettur-konulari)
-   -   İslâm’ın kadına tanıdığı hakların en önemlilerinden birisi de mehirdir (https://www.forum.medineweb.net/tesettur-konulari/13637-islam%92-kadina-tanidigi-haklarin-en-onemlilerinden-birisi-de-mehirdir.html)

MERVE DEMİR 14 Nisan 2009 09:10

İslâm’ın kadına tanıdığı hakların en önemlilerinden birisi de mehirdir
 
Dünyada Kadının İlk Sosyal Güvencesi “Mehir”
İslâm’ın kadına tanıdığı hakların en önemlilerinden birisi de mehirdir
Kadının erkeğe evlenmek için para vermek zorunda olduğu (drahoma) Hıristiyanlık âdetlerinin yerleştiği bir dönemde; İslâm, erkeğin kadının şahsına bir bedel vermesi (mehir) şartını getirmiştir
Kur’ân-ı Kerim’de:
“Kadınlara mehirlerini gönül rızası ile (cömertçe) verin; eğer gönül hoşluğu ile o mehrin bir kısmını size bağışlarlarsa onu da âfiyetle yeyin!” (en-Nisa, 4; ayrıca bkz: en-Nisa, 24) buyrulmuştur

* * *
Mehir, biraz önce ifade ettiğimiz gibi, kadının şahsına verilen bir paradır, onun velisine, akrabasına değil!
Mehrin alt ve üst sınırı yoktur Kadın, kendisi için nasıl bir değer takdir ediyorsa, erkek bunu temin etmek zorundadır Her ne kadar Ebû Hanife 10 gümüş dirhem (bugünkü rakamlarla iki kurbanlık koyun bedeli) ve İmam-ı Mâlik 3 dirhem gibi alt sınır getirmişlerse de, İmam Şâfiî ve İmam Ahmed bin Hanbel alt sınır koymamışlardır Kendisiyle evlenmesi karşılığında, mehir olarak fakir kocasından bir salavat getirmesini isteyen veya gayr-i müslim kocasından sadece kelime-i şehâdet getirmesini şart koşan sahabe hanımların uygulamaları, mehrin maddî olabileceği gibi, mânevî şeklini de göstermektedir
Hazret-i Ömer, kadınların çok yüksek miktarda mehir istemesi sebebiyle evliliklerin zorlaştığını ileri sürmüş ve mehre bir üst sınır koymak istemiştir Ancak mescidde onun bu düşüncesini dinleyen bir kadın itiraz etmiş ve Kur’ân-ı Kerim’den deliller (en-Nisa, 20) getirerek Allâh’ın bu konuda kadına istediği miktarda mehir istemesine müsaade ettiğini söylemiştir Bunun üzerine Hazret-i Ömer, kadına hak vermiş ve yaptığı hatadan geri dönmüştür
Bir kaç çeşit mehir vardır:
1-Mehr-i Müsemmâ: Kadın ve erkeğin nikâh esnasında veya daha sonra üzerinde rızâ hâlinde anlaştıkları meblağdır Bu da ödemenin peşin (Mehr-i Muaccel) veya daha sonraki bir vakte ertelenmesine (Mehr-i Müeccel) göre ikiye ayrılır
a-Mehr-i Muaccel: nikâhla birlikte ve zifaftan önce mehrin ödenmiş olması şeklidir Peygamber Efendimiz, mehirlerinin tamamını ödemediği hiçbir hanımıyla zifafa girmemiştir Bu ödeme, mehrin tamamını, yarısını veya üçte biri gibi kadar bir miktarını ödemeyi de içine alır
b-Mehr-i Müeccel: Daha önce belirlenmiş miktardaki mehrin nikâh ve zifaftan çok daha sonraki bir tarihte, boşanma veya ölüm hâllerinde ödenmesidir Bazen bir tarihte anlaşarak “vade” konmuş olabilir Bu durumda kadın, vade gelmeden mehrini isteyemez
2-Mehr-i Misil: Gerek nikâh esnasında, gerekse sonrasında herhangi bir bedel üzerinde konuşmamış bulunan tarafların, sonradan mehir takdir etmeye çalışması ile ödenen mehirdir Nikâh esnasında mehrin konuşulması/belirlenmesi, nikâhın şartlarından değildir Yani mehir belirlenmemişse, nikâh yine de geçerlidir Ancak bir eksiklik sözkonusudur Kadın aleyhinde olan bu eksiklik, daha sonra giderilmeye çalışıldığında, kadının emsâli şart ve sosyal statüye sahip akranlarının mehrine kıyasla yapılır Mehrin bilinmemesi ve yanlış bilinmesi/uygulanması sebebiyle yapılan hatalarda veya karı-koca arasında ihtilaf çıktığında mehr-i misil uygulanır
Bu çeşitlerinde de görüldüğü üzere, kadının nikâh öncesinde bir mehir takdir etmesi hakkıdır Şayet herhangi bir sebeple bu mehir belirlenmemişse, kadın bu hakkını, evlilik devam ettiği müddetçe kaybetmez İleri bir tarihte, boşanma ve ölüm ânlarında bu hakkının ödenmesi gerekir
Bütün bu anlatılanlar, İslâm dininin, evlenecek kadınların bir çeşit hayat güvencesi/sigortası demek olan “mehir” üzerinde ne kadar ihtimamla durduğunu göstermektedir Çünkü mehir, ayrılık, ölüm ve benzeri durumlarda kadının geçici bir süre de olsa, hayatını tekrar tanzim etmesine ve ihtiyaçlarını karşılamasına yönelik konmuştur Hibe, hediye, ticâret gelirleri, miras ve benzeri gelirlerinin yanında kadın, mehir hakkını da elde eden kadın, toplum içinde “müstakil bir fert” olma mevkiine getirilmiştir O, bu kazançlarının hiçbirini ne kocasına, ne de çocuklarına harcamak zorunda değildir Kendisi çok zengin, kocası fakir bile olsa, mehir ve maişet gibi maddî mükellefiyetler, kocasının sorumluluğundan düşmez Ama kadın, kendi gönül rızâsıyla mehrini affedebilir, âile geçimine katkıda bulunabilir Bu da tamamen onun hür iradesine bağlıdır

mehtap bahar


SAAT: 11:11

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306