Medineweb Forum/Huzur Adresi

Medineweb Forum/Huzur Adresi (https://www.forum.medineweb.net/)
-   Türk İslam Edebiyatı (https://www.forum.medineweb.net/541-turk-islam-edebiyati)
-   -   Islam edebiyatı test-1- (https://www.forum.medineweb.net/turk-islam-edebiyati/26019-islam-edebiyati-test-1-a.html)

EyMeN&TaLhA 26 Mayıs 2013 04:41

Islam edebiyatı test-1-
 
İSLAM EDEBİYATI TEST-1

1- I. Edebiyat dile bağlı bir sanattır.
II. Edebiyat, insanlara ait bir duyguyu düşünceyi, hayali, yorumları, tutumları, gözlemleri dilin imkânlarıyla en güzel şekilde anlatma sanatıdır.
III. Bu sanat, bir dönemin, bir toplumun hissiyatını, inançlarını, irfanını, estetik dünyasını yansıtan ayna konumundadır.
Yukarıdakilerden hangileri edebiyat ile ilgili doğru ifadeler arasında yer alır?
A) I ve II
B) Yalnız I
C) Yalnız III
D) II ve III
E) I, II ve III
Doğru Cevap:E
Açıklama : Edebiyat, dile bağlı bir sanattır. Tanzimat sonrasında kullanılmaya başlayan edebiyat insana ait bir duyguyu, düşünceyi, hayali, yorumları, tutumları, gözlemleri dilin imkânlarıyla en güzel şekilde anlatma sanatıdır. Bu sanat, bir dönemin, bir toplumun hissiyatını, inançlarını, irfanını, bilgilerini, algılarını, kavrayışını ve estetik dünyasını yansıtan ayna konumundadır.



2- Aşağıdakilerden hangisi Türk-İslâm edebiyatının edebiyat fakültelerinde anılan isimlerinden biri değildir?
A) Divân Edebiyatı
B) Eski Türk Edebiyatı
C) Klâsik Türk Edebiyatı
D) Çağdaş Türk Edebiyatı
E) Osmanlı Edebiyatı
Doğru Cevap:D
Açıklama : Türk-İslâm edebîyatı edebiyat fakültelerinde Divân edebîyatı, Eski Türk Edebîyatı, Klâsik Türk Edebîyatı, Osmanlı Edebîyatı vb. isimlerle anılmıştır.



3- Aşağıdakilerden hangisi Türk-İslâm edebiyatının doğrudan dinî kaynakları arasındayer almaz?
A) Fıkıh
B) Tasavvuf
C) Kur’ân-ı Kerîm
D) Kısas-ı Enbiyâ
E) Ahbârü’l-Arap
Doğru Cevap:E
Açıklama : Türk-İslâm Edebîyatı’nın doğrudan dinî kaynakları arasında fıkıh, tasavvuf, Kur’ân-ı Kerîm, Kısas-ı Enbiyâ yer alır



4- Türk edebiyatında ilk mesnevî aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yûsuf u Züleyhâ
B) Leylâ vü Mecnûn
C) Kutadgu Bilig
D) Mantıku’t-tayr
E) Garibnâme
Doğru Cevap:C
Açıklama : Türk edebiyatında ilk mesnevî Yusuf Has Hâcib’in “Kutadgu Bilig†adlı eseridir.



5- Aşağıdakilerden hangisi meâni ilminin konuları arasında yer almaz?
A) İsnad
B) Ta’riz
C) Nehiy
D) Bağlama
E) Ölçülü söz söyleme
Doğru Cevap:B
Açıklama : Meâni konularının başlıcaları şunlardır: İsnad, inşâ, dilek, emir, nehiy, ünlem, yüklem, özne, cümle ve unsurları, kısaltma veya daraltma, bağlama, ayırma, ölçülü söz söyleme, sözlü bir maksatla kısa söyleme, maksadı gereğinden fazla söyleme ve uzun ifade etme.



6- Kompozisyon teknikleri ve güzel yazı yazma sanatını ifade eden edebî türe ne ad verilir?
A) Telhis
B) İnşâ
C) Tezkire
D) Lâyiha
E) Kitâbet
Doğru Cevap:B -
Açıklama : İnşa; yeni Türk edebiyatında bir tür kompozisyon tekniği ve güzel yazı yazma sanatı olarak anılmıştır.



7- Türkçe’nin ilk sözcüğü sayılan “Dîvânu Lugati’t-Türk†ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Eser, Araplar’a Türkçe’yi öğretmeyi hedeflemiştir.
B) Eserdeki şiirlerin çoğu aşk ve şarap konulu manzûmelerdir.
C) Uygur harfleriyle yazılmıştır.
D) Alp Er Tunga’nın ölümü üzerine söylenen şiirler, Türk İslâm Edebiyatının ilk şiir örnekleri olarak kabul edilmektedir.
E) Dîvânu Lugati’t-Türk’ün pek çok yazma nüshası bulunmaktadır.
Doğru Cevap:A
Açıklama : Dîvânu Lugati’t-Türk Kaşgarlı Mahmut tarafından Araplar’a Türkçe’yi öğretmek maksadıyla yazılmıştır. Eserin tek nüshası Ali Emirî Efendi tarafından 1917 yılında sahaflar çarşısındaki bir kitapçıda bulunarak satın alınmıştır. Nüsha, Fatih Millet Kütüphanesi Ali Emirî Efendi Kütüphanesi’nde muhafaza edilmektedir.



8- Aşağıdakilerden hangisi Türk İslâm edebiyatının bilinen ilk eseridir?
A) Dîvânu Lugati’t-Türk
B) Atabetü’l Hakâyık
C) Kutadgu Bilig
D) Dîvân-ı Hikmet
E) Mesnevî
Doğru Cevap:C
Açıklama : Kutadgu Bilig, Türk İslâm edebiyatının bilinen ilk eseridir. Balasagunlu Yusuf tarafından yazılmıştır. Siyasetnâme türünde 6645 beyitlik bir mesnevîdir.



9- Aşağıdakilerden hangisi Dîvânu Lugati’t-Türk’ün yazarıdır?
A) Hoca Ahmed Yesevî
B) Kaşgarlı Mahmut
C) Yusuf Has Hâcib
D) Edip Ahmed Yükneki
E) Yunus Emre
Doğru Cevap:B
Açıklama : Dîvânu Lugati’t-Türk, Satık Buğra Han’ın altıncı kuşaktan torunu olan Kaşgarlı Mahmut tarafından yazılmıştır. Mahmud, dönemin önde gelen bilginlerinin bulunduğu medreselerde yetişmiş, Arapça ve Farsça’yı iyi bilen, Türk dilinin inceliklerine vâkıf bir kişidir.



11- Aşağıdakilerden hangisi XVI. yüzyılda Âzerî lehçesiyle şiir yazan dîvân şairidir?
A) Bâki
B) Nev’î
C) Nedim
D) Fuzûlî
E) Hayâlî
Doğru Cevap:D
Açıklama : XVI. yüzyılın başta gelen şairlerinden biri olan Fuzûlî, Âzerî lehçesiyle şiir yazmakla beraber yüzyıllar boyunca bütün Türk ülkesinde tanınan, sevilen, okunan ve şiirdeki kudret ve şöhretiyle yaşadığı çağı aşan bir şairdir.


12- Aşağıdakilerden hangisi gazelde ileri giden ve İstanbul Türkçesini genel bir şiir dili hâline getiren XVI. yüzyıl Dîvân şairidir?
A) Hayâlî
B) Nev’î
C) Bâkî
D) Zâtî
E) Fuzûlî
Doğru Cevap:C
Açıklama : Bâkî, gazelde ileri giden ve İstanbul Türkçesini genel bir şiir dili hâline getiren XVI. yüzyıl dîvân şairidir.


13- Türk-İslâm edebiyatında mensûr eserlerde müellifin âdet ve geleneğe göre eserlerinde takip ettiği sıra aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) Besmele, hamdele, salvele, sebeb-i te’lîf-i kitâb
B) Besmele, hamdele, salvele, ammâ ba?dü
C) Besmele, salvele, hamdele, ammâ ba?dü
D) Besmele, tevhîd- münâcât, ammâ ba?dü
E) Besmele, tevhîd- münâcât, na?t, sebeb-i te’lîf-i kitâb
Doğru Cevap:B
Açıklama : Türk-İslâm edebiyatında mensûr eserlerde müellifin âdet ve geleneğe göre, takip ettiği sıra: “Besmele, hamdele, salvele, ammâ ba?dü†sözleridir. Manzum eserlerde ise sıra: “Besmele, Tevhîd- Münâcât, Na?t, sebeb-i te’lîf-i kitâb†şeklindedir.



14- Aşağıdakilerden hangisi şairlerin Allah’ın varlığına ve birliğine dâir yazdıkları manzumelere verilen isimdir?
A) Tevhîd
B) Münâcât
C) Na?t
D) Siyer
E) Mevlîd
Doğru Cevap:A
Açıklama : Tevhid, edebî bir terim olarak şairlerin Allah’ın varlığına ve birliğine dâir yazdıkları manzûmelere verilen isimdir.



15- Mensûr olarak yazılan tevhîdlere ne ad verilmektedir?
A) Muhammediye
B) Siyer
C) Tazarru’-nâme
D) Menâkıb-nâme
E) Kenz-i mahfî
Doğru Cevap:C
Açıklama : Tevhîdler manzum olarak yazıldığı gibi mensûr olarak da yazılmıştır. Mensûr olarak yazılan tevhîdlere “Tazarru’-nâme†adı verilir.



16- 91 beyitten oluşan manzumeyi tevhîd konusuyla yazarak tevhîdin en güzel örneğini veren şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Nef’î
B) Nâilî
C) Nedim
D) Nâbî
E) Nev’î
Doğru Cevap:D
Açıklama : 91 beyitten oluşan manzûmeyi tevhîd konusuyla yazarak tevhîdin en güzel örneğini veren şair Nâbî’dir.



17- Hz. Peygamber için yazılan medih şiirlerine ne ad verilir?
A) Mevlîd
B) Na’t
C) Tevhîd
D) Siyer
E) Regâibiyye
Doğru Cevap:B
Açıklama : Sözlükte bir şeyi vasıflandırma, medhederek anlatma mânâlarına gelen na’t, Hz. Peygamber için yazılan medih şiirleridir.



18- Na’tlar dîvan ve mesnevîlerde genellikle aşağıdakilerden hangisinden sonra yer almaktadır?
A) Tevhîd ve münâcât
B) Besmele
C) Salvele
D) Münâcât ve Sebeb-i Te’lîf-i Kitâb
E) Tevhîd ve Sebeb-i Te’lîf-i Kitâb
Doğru Cevap:A
Açıklama : Nat’lar divân ve mesnevîlerde genellikle tevhîd ve münâcâtlardan sonra yer almaktadır.



19- Na’tlarda şairler Hz. Peygamber’i överken aşağıdakilerden hangisine telmihte bulunmuşlardır?
A) Hz. Peygamber’in hayatı hakkındaki âyetlere
B) Hz. Peygamber’in ailesine
C) Hz. Peygamber’in peygamber olmadan önceki hayatına
D) Hz. Peygamber’in elçi olduğuna
E) Hz. Peygamber’in üstünlüğünü ve bütün âlemin onunla ilgili olarak yaratıldığını anlatan âyet ve hadislere
Doğru Cevap:E
Açıklama : Nat’larda şairler Hz. Peygamber’i överken onun üstünlüğü, bütün âlemin onunla ilgili olarak yaratıldığı hakkındaki âyet ve hadislere telmihte bulunmuş ve onlardan alıntılar yapmışlardır.



20- Türk-İslâm edebiyatında bir kimsenin vefatı üzerine duyulan üzüntüyü ifade etmek üzere ölenin meziyetlerini anlatmak suretiyle yazılan duygu yoğunluğu yüksek manzûmelere ne ad verilir?
A) Maktel
B) Mersiye
C) Pendnâme
D) Menâkıbnâme
E) Kısas-ı enbiyâ
Doğru Cevap:B
Açıklama : Türk-İslâm edebiyatında bir kimsenin vefatı üzerine duyulan üzüntüyü ifade etmek üzere ölenin meziyetlerini anlatmak suretiyle yazılan duygu yoğunluğu yüksek manzûmelere mersiye adı verilir.



21- Ölenin arkasından söz söyleme geleneği İslâmiyet öncesi Türk şiirinde aşağıdakilerden hangisiyle isimlendirilmiştir?
A) Sagu
B) Ağıt
C) Sav
D) Akış
E) Kargış
Doğru Cevap:A
Açıklama : Ölenin arkasından söz söyleme geleneği İslâmiyet öncesi Türk şiirinde “saguâ€, Türk halk şiirinde ise “ağıt†olarak isimlendirilmiştir.



22- Aşağıdakilerden hangisi klâsik edebiyatta mersiye yazılan kişiler arasında yer almaz?
A) Vezirler
B) Şeyhler
C) Peygamberler
D) Devlet büyükleri
E) Dost ve arkadaşlar
Doğru Cevap:C
Açıklama : Mersiye daha çok bir yakının, sevilen bir şahsın, şair ile maddi manevi bir bağı bulunan kişinin ölümü üzerine yazılır. Klâsik edebiyatımızda mersiyeler genellikle, padişahlar, şehzadeler, vezirler, devlet büyükleri, şeyhler, aile fertleri, dost ve arkadaşların kaybı üzerine yazılmıştır.



23- Aşağıdakilerden hangisi mersiyelerin muhtevasında yer alan konulardan biri değildir?
A) Dünyanın geçici olduğu
B) Vefat eden kişinin övgüsü
C) Feleğe sitem edilmesi
D) Ölümün, dünyanın bir düzeni olduğu
E) Duâ ve temenni
Doğru Cevap:D
Açıklama : Mersiyenin muhtevası şöyledir: Şair şiirin giriş kısmına dünyanın geçici olduğunu, bu güzelliklere aldanmamak gerektiğini ve dünyanın ne kadar acımasız olduğunu vurgulayarak başlar. Daha sonra vefat eden kişinin övgüsünü ve böyle bir kişiyi kaybetmekten dolayı duyduğu üzüntüyü dile getirir. Bu bölüm şairin yasına tabiatın da katılmasıyla farklı bir hal alır. Kahramanın ölümüne âdeta bütün âlem ağlamaktadır. Ardından böylesine değerli ve genç bir kişiye kıymış olmasından dolayı feleğe sitem edilir. Mersiyelerin son bölümü genellikle dua ve temennilerden meydana gelir.



24- Aşağıdakilerden hangisi tasavvufun kelime anlamlarından biri değildir?
A) Sof giymek
B) Sûfiye hizmet etmek
C) Saf olmak
D) İlk safta bulunmak
E) Suffa ashabı gibi yaşamak
Doğru Cevap:B
Açıklama : Kelime olarak tasavvuf, sof giymek, saf olmak, ilk safta bulunmak ve suffa ashabı gibi yaşamak anlamlarına gelmektedir.



25- Aşağıdakilerden hangisi ilk sûfî adıyla anılmaktadır?
A) Kûfeli Ebû Hâşim
B) Hallâc-ı Mansûr
C) Süfyânü’s-Sevrî
D) Cüneyd-i Bağdâdî
E) Horasanlı Bâyezid-i Bistâmî
Doğru Cevap:A
Açıklama : Kûfeli Ebû Hâşim, ilk sûfî adıyla anılmaktadır.



Tasavvuf edebiyatına etkisi olan Mevlânâ’nın ve ibnü’l-Arâbî’nin fikirlerinin temelinde yatan düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
A) Vücûdiyye mesleği
B) Tarikat kurma
C) Beşerî hayat
D) Ta’allüm
E) Kâl
Doğru Cevap:A
Açıklama : Tasavvuf edebiyatında özellikle Horosan Melâmiliği ile İbnü’l-Arâbî ve Mevlânâ’nın tesiri çok açıktır. Bu kişilerin fikirlerinin temelinde vücûdîyye mesleği (vahdet-i vücûd) olarak da ifade edilen varlık düşüncesi egemen fikir olarak kabul edilebilir.


alıntıdır
_egem yayınları____________________________________


SAAT: 04:34

vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

User Alert System provided by Advanced User Tagging v3.2.6 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306