Konu Başlıkları: Ruh nedir?
Tekil Mesaj gösterimi
Alt 10 Şubat 2008, 14:54   Mesaj No:3

Emekdar Üye

Medineweb Emekdarı
Emekdar Üye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Emekdar Üye isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 16627
Üyelik T.: 11 Şubat 2012
Arkadaşları:2
Cinsiyet:
Yaş:47
Mesaj: 4.081
Konular: 315
Beğenildi:48
Beğendi:0
Takdirleri:149
Takdir Et:
Standart Cvp: Ruh nedir?

"ruh denildiğinde üç şey akla gelmektedir;

[COLOR=#ff0000]1-ma bihi'l-hareke (hareketin kaynağı)

2-ma bihi'l-hayat (hayatın kaynağı)

3-ma bihi'l-idrak (idrakin merkezi/kaynağı)


hareketin kaynağı görüşüne göre ruh,maddenin tam karşıtı olarak,kuvvet demektir.bu ruhun en kapsamlı anlamıdır.bu anlamda elektirik bir ruhtur,hareket eden her güç ruhtur

ruhu hayatın kaynağı olarak görenlere göre ruh,bundan daha hususidir,zira hayat gücü mutlaka güçten daha husisidir.

idrak merkezi görüşüne göre ise;duyumsamaya yaklaşan basit vicdandan,marifet,akıl erdirme,ilim,irade,kelam gibi en yüksek derecelere kadar genel olarak bilinç olaylarının yani manevi hayatın aracısı durumundaki ruh gelir.

bu ruh hakkında,"ona ruhumdam üfledim"15/29 buyurulmuştur.biz bunu kendisiyle duyar;vicdan,irade,akıl erdirme,içsel söz gibi belirtileriyle tanırız.

ruhu'l-kuds ile ilgili olarak ta elmalılı şunu söylemiştir.

"ruhu'l-kuds,kudsiyet ruhu,yani hiç bir şaibe ile lekelenme ihtimali olmayan paklık ruhu,emniyete şayan,mukaddes,tertemiz ruh demektir ki.cebraildir.
nitekim 26/193 ayetindeki "ruhu'l-emin" de odur.
cebrailden ruhu'l-kuds diye bahsedilmesi nedeni,peygamberin temizliğini ve azizliğini vurgulamak içindir.

nitekim yahudilerin peygamberliği israiloğullarından birine değilde peygamberimize getirdiği için düşman oldukları cebrail'in allah tarafından temizliğine işarette olabilir.
bu satırları yazarken constantine diye bir film vardı keanu reuves başrollerinde oynadığı,orada melek(cebrail) tasavvuru hain,kendi başına buyruk diye takdim edilmişti izleyecilere.

konumuza dönersek;

"ruh" kelimesinin kurandaki kullanımları "can","canlılık","hayat kaynağı" anlamlarıyla ilişkili olarak kullanılmıştır.bu bağlamda;canlılık,hareket,hayat,hayat kaynağı,güzel koku,rüzgar gibi anlamlarda kullanılmıştır.

örneğin;

fatır 35 ayetinde "Rüzgarları (riyah) gönderip de bulutları yürüten Allah'tır. Biz bulutları ölü bir yere sürüp, onunla toprağı ölümünden sonra diriltiriz. İnsanları diriltmek de böyledir"

enfal 46 ayetinde de "Allah'a ve Peygamberine itaat edin; çekişmeyin, yoksa korkar başarısızlığa düşersiniz ve kuvvetiniz/gücünüz (rihuküm) gider. Sabredin, doğrusu Allah sabredenlerle beraberdir."

kuran da,ruh şeklindeki kullanımları genelde vahiy ile bağlantılı olarak kullanılmaktaysa da ;ademin/insanoğlunun ve isa peygamberin var olması da bu ruhun sayesinde olmaktadır.

allah aynı ruh ile hem isa a.s'yı hemde müslümanları desteklemektedir.(58/22,2/87-253,5/110) aynı şekilde isa a.s'nın desteklendiği bu kutsal ruh muhammed (S.A.V)'e ve müslümanlara inmektedir.onları da desteklemektedir.(16/98-102,26/193-195)

"Ey Kitap Ehli, dininiz konusunda taşkınlık etmeyin, Allah'a karşı gerçek olandan başkasını söylemeyin. Meryem oğlu Mesih İsa, ancak Allah'ın elçisi ve kelimesidir. Onu (‘OL’ kelimesini) Meryem'e yöneltmiştir ve O'ndan bir ruhtur. Öyleyse Allah'a ve elçisine inanınız; 'üçtür' demeyiniz. (Bundan) kaçının, sizin için hayırlıdır. Allah, ancak bir tek ilahtır. O, çocuk sahibi olmaktan yücedir. Göklerde ve yerde her ne varsa O'nundur. Vekil olarak Allah yeter." nisa 171

isa a.s =Allahın elçisi
=Allahın meryeme attığı kelimesidir.
=ondan bir ruhtur.

rasul,kelime,ruh kelimelerin vahiyle olan alakasını,vahy olgusununda canlanma ile ilgisini göz önünde bulundurursak;isa a.s'ın bir tanrı olmadığını;ademe üflenen ruhtan üflenerek hayat bulduğunu;canlı,kanlı,hayat dolu bir yapıya sahip,rasul bir kul olduğunu anlarız.

ademe üflenen ruh da ;ona canlılık verilmesini hayat bulmasını anlarız ama üflenen bu ruh sadece canlılık ve hayat bulması değil,bilincinde kaynağıdır.yani insanoğlu ona üflenen ruhla hayat bulmuş ve ona üflenen ruh ile de düşünür,akleder,irade sahibidir.
elmalılının ruh denilince akla gelen bütün anlamlar vucut bulmuştur adem/insanoğlunda.

burada şunu da belirmek gerekir yoksa eksik olur,bilincin kaynağına vahyleri de eklemek gerekir.
çünkü bilinci sürekli yaşatan,onun diğer canlılardan farklı bir konumda olmasını sağlayan şey ise;ilahi vahiylerdir.bu anlamda allah insanoğluna ruhundan üflemeye devam ediyor.elhamdülillah...

subhanallah
elhamdülillah
allahu ekber
......

....
Alıntı ile Cevapla