|  25 Aralık 2011, 21:26 | Mesaj No:1 | 
  |     Durumu:    Medine No :  14934  Üyelik T.:
03 Aralık 2011  Arkadaşları:0 Cinsiyet: Mesaj :
58Konular:
23  Beğenildi:31 Beğendi:0
 Takdirleri:10 Takdir Et: 
	  Konu Bu  
				Üyemize Aittir! |   İslam Ahlak Esasları 8-9-10 Ünite Özetleri 
   İslam Ahlak Esasları 8-9-10 Ünite Özetleri 8. ÜNİTE TOPLUMSAL AHLAK 
 
 
 1.    Felsefi antropoloji insanı biyopsişik bir varlık olarak niteler.
 
 2.    Ahlak Kant olmak üzere birçok ahlakçıya göre bir görevler ilmidir.
 
 3.     Üns ; ünsiyet etmek, başkalarıyla ilişki kurmak, insanlarla beraber  yaşamak demektir. İnsan kavram olarak bile üns kökünden türemiştir.
 
 4.     Aristoya göre insan iyi geçinmeye yetenekli yani yaratılıştan medeni  bir varlıktır.Ona göre insan nisyan(unutma) kökünden değil üns kökünden  olduğunu söyler.
 
 5.    İnsan sorumluluklarını bilip başkalarıyla iyi geçindiği oranda yetkin insandır.
 
 6.     Temeddün kavramı da çeşitli mesleklere mensup insanların ihtiyaçlarını  yardımlaşarak karşılamak suretiyle bir arada yaşadıkları yer anlamındaki  Medine den türemiştir.
 
 7.    Toplumsal hayatta da insan ilişkilerini  düzenleyen din hukuk ve ahlaktır.Üç kişinin oturduğu bir masaya iki  bardak çay geldiğinde o iki bardak masanın üzerinde kişilerin önünde  birkaç defa gider gelir. Üçü de çayı birbirine ikram etmekte arkadaşını  kendisine tercih etmektedir: ‘’ Buyurun siz için ben biraz sonra gelecek  olanı alırım . ‘’ İsar dediğimiz şey işte budur.
 
 8.    İslam ın özel anlamıda ‘’sırat-ı müstakim’’ (doğru yol) dir.
 
 9.     Kant da ahlaki emirleri ‘’ şartlı (hipotetik ) ve şartsız (katagorik)  emir ‘’ şeklinde ikiye ayırırken , ahlakta şartsız emrin önemli olduğunu  vurgulamıştır.
 
 10.    Vakıflar devlet elinin uzanamadığı konularda  devletin yükünü hafifletmek sosyal yapıyı güçlendirmek ve sosyal adaleti  gerçekleştirmek gayesiyle kurulmuş hayır kurumları kamu hizmetinin ve  yatırımlarının tamamlayıcısı olan sivil yapılanmalardır.
 
 11.    İslam kavramının kökü olan silm huzur barış esenlik ve güvenlik demektir.
 
 12.     İslam kardeşliği, Kur’an-ı Kerim in ve Hz Peygamber in daha özel vurgu  yaptığı ve üzerinde ısrarla durduğu ‘’ inanç kardeşliğidir’’.
 
 13.    Kur’an-ı Kerim in Hucurak suresinde bir bakıma İslam kardeşliğinin ilkeleri özet olarak ortaya konur.
 
 14.     Akrabalarımızla olan ilişki , İslam dini litaratüründe ‘’sıla – i rahim  ‘’ kavramı ile ifade edilir. Akrabalık bağı demektir.
 
 15.    Aile ve akrabalarımızdan sonra yakın ilişki içinde bulunduğumuz kişiler komşularımızdır.
 
 16.    Kindi ve ibn miskeveyn e göre dost kavramı : Sen demek olan bir başkası dır
 
 17.    Aristo ‘’insan iyi durumda da kötü durumdada dosta ihtiyaç hisseder.
 
 
 
 
 9. ÜNİTE İŞ AHLAKI
 
 
 
 1.     Batı dünyasında 1960 lardan itibaren özellikle önemsenmeye ve sadece  dini ve felsefi bağlamında değil özellikle iktisadi ve idari bilimler  alanında bağımsız bir araştırma konusu ve hatta disiplin olarak  gelişmeye başlamıştır.
 
 2.    Ülkemizde de 2000 lerden itibaren  işletme ve benzeri fakultelerde iş ahlakı dersleri okutulmaya ve bu  konuda değerli eserler verilmeye başlanmıştır.
 
 3.    TEDMER  tarafından şirketlerin üst düzey yöneticileri üzerinde yapılan Etik  Barometre Araştırması na katılanlardan % 49,4 ü Türk iş dünyasının etik  olmadığına inanmaktadır. Etik konusunda en fazla yol katetmiş sektörler  olarak bankacılık ve finans % 63 ile ilk sırada yer alırken inşaat ve  tekstil %1,2 lerde kalmaktadır.Etik konusunda yerli ve yabancı  firmaların karşılaştırılmasında da üzücü bir sonuç ortaya çıkmakta,  katılanların %81,3 ü yabancı firmaları daha etik bulmaktadır.
 
 4.    Etik kelimesi köken olarak Eski Yunan'a kadar gider Ahlak, ahlakla ilgili demektir ama aralarında farklar vardır.
 
 Ahlak  ve Etik arasındaki fark : Etik daha çok ahlak üzerinde konuşur,  sorgular, tartışır, düşünür, yargılar, Ahlak yöresel, Etik evrenseldir.  Evrensel kabul gören kurallardır.( kitapta yazmıyor m.e.b sayfasından  alıntı)
 
 5.    Gazali çalışma ticaret yapma kazanç sahibi olma gibi  hususları epey övdükten sonra şöyle der : biz ticaretin mutlak şekilde  her şeyden üstün olduğunu söylüyor değiliz.Ancak ticaret : a- Ya geçim  için b- ya servet edinmek için c- yada geçimin biraz üstünde bir gelir  sağlamak amacıyla yapılır.Hayır hasenat düşünülmeden sırf malı çoğaltmak  ve mal biriktirmek için ihtiyaç fazlası mal teminie çalışmak  yerilmiştir.
 
 6.    Önemli olan malın tam anlamıyla iyi niyetle ve  helal yoldan kazanılmış olması ve kazandıktan sonra yapılması gereken  zekatını sadakasını verme gibi hukuki ve ahlaki gereklerinin de yerine  getiriliyor olmasıdır.
 
 7.    Hz Adem çiftcilerin, Hz Nuh  marangozların , Hz Yusuf ekonomistlerin, Hz Davut el sanatçılarının Hz  İsa tabiplerin Hz İbrahim ve Hz Muhammed (sav) tüccarların piri ver  öerneği idi. Hz Ebu Bekir hububat maddeleri satarak geçinir Hz Ömer  dericilikle uğraşırdı
 
 8.    İslam ahlakını özetleyen iki temel kavramın haramdan sakınmak ve helal kazanç kavramları olduğunu söylemek mümkündür.
 
 9.     İslam iş ahlakında aldatmama ve aldatılmamaya yönelik öğütlerden biride  alış veriş esnasından yemin etmenin hoş görülmemesidir.
 10.    Gazalinin de belirttiği üzere ticaretle uğraşan kişiye dünyevi çalışmaları ahreti unutturmamalıdır.
 
 11.    İbn Haldun ‘ un işcilerde bulunması gereken erdemlerle ilgili en fazla liyakat ve güven üzerinde durduğu anlaşılmaktadır.
 
 12.     İbn Miskenveyn e göre eğer toplum halinde yaşayan insanlar birbirlerini  seven kişilerse birbirlerine karşı adaletli davranırlar ve aralarında  hiçbir anlaşmazlık ortaya çıkmaz.
 
 13.    Nasuriddin tusi ye göre de sevgi adaletten üstündür hatta adalete ihtiyaç insanlar arasındaki sevgi yoksunluğundandır.
 
 14.    Kınalızadeye göre hizmetçiler veya işciler içinde sevgi her şeyden önce gelir.
 
 15.     Gazaliye göre insanlar 3 sınıfa ayrılır : 1- Dünya için çalışırken  ahretini tamamen unutanlar. Bunlar helak olanlar arasında  değerlendirilir. 2- Ahiret kaygısı yüzünden dünya geçimini  umursamayanlar, Bunlar kurtuluşa erenler gurubuna girer. 3- Ahireti elde  etmek için dünya geçimini dikkate alanlardır ki ölçülü davranan grup  olup orta yolu izleyenler arasında mütalaa edilirler.
 
 16.    Aristotales e göre insanın erdemi insanın iyi olmasını ve kendi işini iyi gerçekleştirmesini sağlayan huy olmalıdır.
 
 17.     İfrat ve tefirt i İslam dini ve dolayısıyla ahlakın da da klasik  dönemin felsefi ahlakında da yanlış olan ve ahlaki bulunmayan tutum ve  davranışlardır
 
 18.    Erdem ekonomi ilişkisinde minimum düzeyin  pusulası kendin için istediğini kardeşin/başkası içinde iste kendin için  istemediğini kardeşin / başkası içinde isteme buyruğudur. En öncelikli  erdemler hak ve adalettir.
 
 19.    Erdem ekonomi ilişkisinde mutedil  düzey in ana ilkesi faydalılık ilkesi faydalı olma kuralıdır.en  öncelikli erdemleri güven ve iyilik severliktir.
 
 20.    Erdem ekonomi  ilişkisinde maksimum düzey için arzu edilen şey işcinin işvereni,  işverenin işcisini ver her ikisinin de yaptıkları işi ve iş  arkadaşlarını azami derecede sevmeleridir.en Önemli erdemleri merhamet  ve sevgidir.
 
 
 
 
 10. ÜNİTE ÇEVRE AHLAKI
 
 
 
 Çevre ahlakının ele aldığı konularla ilgili yaklaşık 500 ayet vardır.
 
 İbn  Miskeveyn in Ahlakı olgunlaştırma adlı eserinde ‘’Bitkiyi cansızlardan  üstün kılan özellik ‘’ ve ‘’ hayvanların dereceleri ‘’ gibi bölüm  başlıklarına rastlanırken , Ahmet Hamdi Aksekini ‘nin Ahlak ilmi ve  İslam ahlakı adı kitabında ‘’Hayvanlara şefkat’’ gibi bölüm başlıkları  vardır.
 
 Çevre konusunun bağımsız bir ahlak disiplini haline  gelmesinin çevre sorunlarının küresel bir kriz halini aldığı 20.  Yüzyılın son çeyreğinden itibaren başladığı bilinir.
 
 
 Çevre sorunlarının kaynağı çevre değil insandır.
 
 Yüzeysel  ekolojiye göre bitki ve hayvan türleri gibi doğal çeşitlilik insanın  kullanabileceği bir kaynak olarak yararlı görülürken ve korunması  gerektiği savunulurken, derin ekolojiye göre doğal çeşitliliğinin her  bir öğesinin insana sağladığı yarardan bağımsız olarak kendi özsel  değeri vardır ve onlar bundan dolayı korunmalıdır. Yine örneğin çevre  kirliliği, yüzeysel ekolojiye göre ekonomik büyümeyi tehdit ediyorsa  azaltılmalıdır ; oysa derin ekolojiye göre çevre kirliliğinin  azaltılması ekonomik büyümeden daha önce gelir ve buna bakılmaksızın  azaltılmalıdır.
 
 
 YARARLILIK (MENFAAT) KURAMI : İnsanın yarar ve  zararıdır. Bu kuram büyük ölçüde insan merkezi (antroposentrik )  denilebilecek bir kuramdır. 2 temel ilkesi nimet ve ayet tir.
 
 
 
 NİMET  İLKESİ ’ ÇEVRE NİMETTİR ‘ :çevremizdeki varlıklar bizim için birer  nimet ihtiyaçlarımızı karşılamaya ve kendilerinden istifade etmemize  yönelik birer kaynaktır. Yerdeki gökteki bu nimetlerin sadece insanlar  için değil, bütün canlılar içindir. En önemli nimetlerin başında su  gelir.Buyrukları: Kirletme-İsraf etme.
 
 
 AYET İLKESİ ‘ÇEVRE  AYETTİR’: Ayet ilkesi her şeyden önce insanları çevreyi gözlemleyip  düşünmeye (taakkul) ve bu derin düşünceden değerli ve doğru dersler  çıkarmaya (tefekkür) çağırmaktadır.Buyruğu düşün-Ders al.
 
 
 SORUMLULUK  (MESULİYET) KURAMI : Çevremizdeki varlıklara bizim faydamıza olup  olmamaları açısından ziyade onların hakları ve bizim de onlara karşı  ödevlerimiz görevlerimiz yükümlülük ve sorumluluklarımız açısından  bakmayı esas alır. 2 temel ilkesi emanet ve hilafettir.
 
 
 EMANET  İLKESİ ‘ÇEVRE BİZE EMANETTİR ‘ : Çevre insana emanettir; yani insan  çevrenin asıl saibi değildir, onu sadece emaneten kullanmaktadır.  Özellikle ona zarar vermemek asıl sorumluluktur.Buyruğu hıyanet etme-  koru.
 
 
 HİLAFET İLKESİ ‘ Biz yeryüzünün halifeleriyiz’ : Hilafet  ilkesinin gerektirdiği en önemli sorumluluklardan birincisi çevreyi imar  etme ve geliştirme, ikincisi de çevreyle olan imtihanımızı denenmemizi  sınanmamızı kazanmaktır.Buyruğu imar et- imtihanı kazan.
 
 ERDEMLİLİK  (FAZİLET) KURAMI : herhangi bir şeye yada çevreye gönüllülük ve  erdemlilik açısından bakmaktır. 2 temel ilkesi merhamet ve muhabbettir.
 
 MERHAMET  İLKESİ:Çevreyle ve özellikle de çevremizdeki canlılarla ilişkimizde  riayet etmemiz gereken en önemli erdemlerden biri merhamettir. Merhamet  salim olmamak zulüm etmemek merhametsiz olmamaktır. Buyruğu zalim olma-  merhametli ol
 
 
 MUHABBET İLKESİ ‘ MUHABBET TÜM VARLIĞI KAPSAR ‘ :  Muhabbet veya sevgi birçok erdemsizliğin önleyen birçok erdemi de  kapsayan ve gerektiren en yüksek erden yada en yüksek erdemlerden  biridir. Gerçek sevgi sevilene karşı yapılabilecek bütün kötülükleri de  önler.Sevgi ile ilgili bu hususlar çevre sevgisi içinde geçerlidir.  Sevgi canlı cansız tüm varlığı kapsar. Buyruğu sev - iyilik et
 
 
 BİLGELİK  (HİKMET) KURAMI : Bilgelik erdemli davranışlarında da ötesinde bir  derinlik , sıradan insanlar bir yana , sorumluluğunu yerine getiren  erdemli insanların bile kavrayış gücünü aşan biçimde , varlıklar ,  olaylar ve olguların arka planına vukufiyet ve bunun gerektirdiği gibi  davranabilme, ama aynı zamanda bilgisinin sınırı konusu dan sıradan  insandan bile daha mütevazi olabilme gibi üstün niteliklerin ortak  adıdır.2 temel ilkesi ubudiyet ve kutsiyettir.
 
 
 UBUDİYET İLKESİ  ‘HER VARLIK ABİDTİR’ : Ubudiyet ilkesi canlı cansız bütün varlıkları  abid olarak görmek gerektiğini çağrıştıran bir ilkedir. Çünkü Kur’an-ı  Kerim de defalarca çevredeki bütün varlıkların Allah’ ı tesbih ettiği ve  O’na secde ettiği gibi hususlar açıkça belirtilmektedir. Buyruğu Abid  olarak gör – takvada yarış.
 
 
 KUTSİYET İLKESİ ‘HER VARLIK KUTSALDIR’  : Kutsiyet ilkesi doğadaki tüm varlıkların abit olmalarının da ötesinde  kutsal bir değer taşıdıklarının kabulü anlamına gelir.Her yerin Allah  ın olması ve Allah ın nurunu yansıtması her yere kutsalın yansıması ve  ondan bir şeylerin taşıyıcısı olarak bakmanın mümkün meşru ve hatta  makbul olduğunu göstermektedir. Bu da İslam çevre etiğinin en üst düzey  ilkesidir. Buyruğu mescit bil – kutsal say
 
 Not: 209-210 sayfadaki kuram 8 ilke ve 16 buyruk şemasına bak.
 
 
 Hazırlayan:Rumuz=Rad    ( Allah razı olsun...)
 | 
  |  |   |