09 Ocak 2012, 15:11
|
Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 13402 Üyelik T.:
25 Şubat 2011 Arkadaşları:11 Cinsiyet:bayan Yaş:43 Mesaj:
7.401 Konular:
425 Beğenildi:2286 Beğendi:4876 Takdirleri:3684 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! | islam ahlak esasları 10. ünite çevre ahlakı islam ahlak esasları 10. ünite çevre ahlakı 10. ÜNİTE ÇEVRE AHLAKI *Çevre ahlakının ele aldığı konularla ilgili yaklaşık 500 ayet vardır. *İbn Miskeveyn in Ahlakı olgunlaştırmaadlı eserinde ‘’Bitkiyi cansızlardan üstün kılan özellik ‘’ ve ‘’ hayvanların dereceleri ‘’ gibi bölüm başlıklarına rastlanırken, *Ahmet Hamdi Aksekini ‘nin adı Ahlak ilmi ve İslam ahlakı kitabında ‘’Hayvanlara şefkat’’ gibi bölüm başlıkları vardır. *Çevre konusunun bağımsız bir ahlak disiplini haline gelmesinin çevre sorunlarının küresel bir kriz halini aldığı 20. Yüzyılın son çeyreğinden itibaren başladığı bilinir. *Çevre sorunlarının kaynağı çevre değil insandır. *Yüzeysel ekolojiye göre bitki ve hayvan türleri gibi doğal çeşitlilik insanın kullanabileceği bir kaynak olarak yararlı görülürken ve korunması gerektiği savunulurken, * derin ekolojiye göre doğal çeşitliliğinin her bir öğesinin insana sağladığı yarardan bağımsız olarak kendi özsel değeri vardır ve onlar bundan dolayı korunmalıdır *Yine örneğin çevre kirliliği, yüzeysel ekolojiye göre ekonomik büyümeyi tehdit ediyorsa azaltılmalıdır; *oysa derin ekolojiye göre çevre kirliliğinin azaltılması ekonomik büyümeden daha önce gelir ve buna bakılmaksızın azaltılmalıdır. YARARLILIK (MENFAAT) KURAMI: İnsanın yarar ve zararıdır. Bu kuram büyük ölçüde insan merkezi (antroposentrik ) denilebilecek bir kuramdır. * 2 temel ilkesi nimet ve ayet tir. NİMET İLKESİ ’ ÇEVRE NİMETTİR ‘ *çevremizdeki varlıklar bizim için birer nimet ihtiyaçlarımızı karşılamaya ve kendilerinden istifade etmemize yönelik birer kaynaktır. *Yerdeki gökteki bu nimetlerin sadece insanlar için değil, bütün canlılar içindir. *En önemli nimetlerin başında su gelir. *Buyrukları: Kirletme-İsraf etme. AYET İLKESİ ‘ÇEVRE AYETTİR’: Ayet ilkesi her şeyden önce insanları çevreyi gözlemleyip düşünmeye (taakkul) ve bu derin düşünceden değerli ve doğru dersler çıkarmaya (tefekkür) çağırmaktadır. *Buyruğu düşün-Ders al. SORUMLULUK (MESULİYET) KURAMI: *Çevremizdeki varlıklara bizim faydamıza olup olmamaları açısından ziyade onların hakları ve bizim de onlara karşı ödevlerimiz görevlerimiz yükümlülük ve sorumluluklarımız açısından bakmayı esas alır. *2 temel ilkesi emanet ve hilafettir. EMANET İLKESİ ‘ÇEVRE BİZE EMANETTİR ‘ : Çevre insana emanettir; yani insan çevrenin asıl sahibi değildir, onu sadece emaneten kullanmaktadır. *Özellikle ona zarar vermemek asıl sorumluluktur. *Buyruğu hıyanet etme- koru. HİLAFET İLKESİ ‘ Biz yeryüzünün halifeleriyiz’ : Hilafet ilkesinin gerektirdiği en önemli sorumluluklardan birincisi çevreyi imar etme ve geliştirme, * ikincisi de çevreyle olan imtihanımızı denenmemizi sınanmamızı kazanmaktır. *Buyruğu imar et- imtihanı kazan. ERDEMLİLİK (FAZİLET) KURAMI: *herhangi bir şeye ya da çevreye gönüllülük ve erdemlilik açısından bakmaktır. *2 temel ilkesi merhamet ve muhabbettir. MERHAMET İLKESİ: Çevreyle ve özellikle de çevremizdeki canlılarla ilişkimizde riayet etmemiz gereken en önemli erdemlerden biri merhamettir. *Merhamet salim olmamak zulüm etmemek merhametsiz olmamaktır. * Buyruğu zalim olma- merhametli ol MUHABBET İLKESİ ‘ MUHABBET TÜM VARLIĞI KAPSAR‘: Muhabbet veya sevgi birçok erdemsizliğin önleyen birçok erdemi de kapsayan ve gerektiren en yüksek erdem ya da en yüksek erdemlerden biridir. *Gerçek sevgi sevilene karşı yapılabilecek bütün kötülükleri de önler. *Sevgi ile ilgili bu hususlar çevre sevgisi içinde geçerlidir. *Sevgi canlı cansız tüm varlığı kapsar. * Buyruğu sev - iyilik et BİLGELİK (HİKMET) KURAMI: *Bilgelik erdemli davranışlarında da ötesinde bir derinlik , sıradan insanlar bir yana , sorumluluğunu yerine getiren erdemli insanların bile kavrayış gücünü aşan biçimde , varlıklar , olaylar ve olguların arka planına vukufiyet ve bunun gerektirdiği gibi davranabilme, ama aynı zamanda bilgisinin sınırı konusu dan sıradan insandan bile daha mütevazi olabilme gibi üstün niteliklerin ortak adıdır *.2 temel ilkesi ubudiyet ve kutsiyettir. UBUDİYET İLKESİ ‘HER VARLIK ABİDTİR’ :
Ubudiyet ilkesi canlı cansız bütün varlıkları abid olarak görmek gerektiğini çağrıştıran bir ilkedir. Çünkü Kur’an-ı Kerim de defalarca çevredeki bütün varlıkların Allah’ ı tesbih ettiği ve O’na secde ettiği gibi hususlar açıkça belirtilmektedir. Buyruğu *Abid olarak gör – takvada yarış. KUTSİYET İLKESİ ‘HER VARLIK KUTSALDIR’ *Kutsiyet ilkesi doğadaki tüm varlıkların abit olmalarının da ötesinde kutsal bir değer taşıdıklarının kabulü anlamına gelir. *Her yerin Allah ın olması ve Allah ın nurunu yansıtması her yere kutsalın yansıması ve ondan bir şeylerin taşıyıcısı olarak bakmanın mümkün meşru ve hatta makbul olduğunu göstermektedir. * Bu da İslam çevre etiğinin en üst düzey ilkesidir. *Buyruğu mescit bil – kutsal say A-YARARLILIK(MENFAAT KURAMI) 1-NİMET İLKESİ(ÇEVRE NİMETTİR) KİRLETME(BUYRUĞU) İSRAF ETME 2-AYET İLKESİ(ÇEVRE AYETTİR) DÜŞÜN DERS AL B-SORUMLULUK(MESULİYET) KURAMI 1-EMANET İLKESİ(ÇEVRE BİZE EMANETTİR) HIYANET ETME KORU 2-HİLAFET İLKESİ(BİZ YERYÜZÜNÜN HALİFELERİYİZ) İMAR ET İMTİHANI KAZAN C-ERDEMLİLİK(FAZİLET) KURAMI 1-MERHAMET(MERHAMET TÜM CANLILARI KAPSAR) ZALİM OLMA MERHAMETLİ OL 2-MUHABBET İLKESİ(MUHABBET TÜM VARLIĞI KAPSAR) SEV İYİLİL ET D-BİLGELİK(HİKMET) KURAMI 1-UBUDİYET İLKESİ(HER VARLIK ABİDTİR) ABİD OLARAK GÖR TAKVADA YARIŞ 2-KUTSİYET İLKESİ(HER VARLIK KUTSALDIR) MESCİT BİL KUTSAL SAY |
| |