|   2.Sınıf 1.Dönem Din Psikolojisi Dersi Özetleri 5. ünite notları 
 
 
 5.ÜNİTE DİNDARLIĞI ETKİLEYEN FAKTÖRLER
 *Dindarlık,bireyin bağlandığı dinin kendi hayatındaki özel yansımasıdır.
 
 CİNSİYET VE DİNDARLIK
 *Batı  Avrupa ve ABD eksenli araştırmalara göre kadınlar erkeklere göre daha  dindardır.Hristiyan mezheplerin tamamında kiliseye gidenlerin oranı  kadınlarda daha yüksektir.
 *Fukuyamanın tespitine göre kadınlar dinin inanç,ibadet ve duygu boyutunda; erkeklerse bilgi boyutunda daha iyidir.
 *Dindarlığı  7 boyutta ele alan başka bir çalışmada; kadınlar:genel dindarlık,sosyal  dindarlık,Tanrı ya bağlılık ve tövbe boyutlarında; erkekler ise  otoriter /yargılayıcı bir Tanrı inancında yüksek puan almıştır.
 *Yahudiler  ve Müslümanlar arasında yapılan araştırmalarda erkeklerin kadınlardan  daha dindar olduğu sonucu çıkmıştır.Bu genelleştirilemez.
 *Kadınların  daha dindar olduğu görüşde mevcuttur.Bu görüşe göre;kadınlar günlük  hayatta kendilerini daha fazla risk altında buldukları ve bu nedenle  korunma arzusuyla dine daha fazla önem verir.(kadınların daha dindar  olmaları sebeplerini sy.98 genişçe açıklamış ,genel bilgiyle  çıkarabileceğimiz sonuçlar olduğu için almadım ordan okuyabilirsiniz)
 YAŞ VE DİNDARLIK
 ABD li bilim adamlarının yaş ve dindarlıkla ilgili kuramları:
 1-Geleneksel Kuram:18-30 yaş arasında dini yönelişlerde düşüş,30 lu yaşlarda artış;
 2-Kararlılık Kuramı:Yaşlanmayla birlikte dini hayatta kayda değer değişme olmaz
 3-İlgisizlik Kuramı:Yaş ile dindarlık arasında ters orantılı bir değişmenin olduğunu yani yaş ilerledikçe dindarlık zayıflar.
 
 *ABD  ve Batıda yapılan araştırmalara bütüncü yaklaşımla bakınca Geleneksel  Kurama uygun bir dindarlık görülür.Yani, gençlik dönemiyle birlikte  dindarlık zayıflamaya başlar,ilk yetişkinlik döneminin başlangıcından 30  yaşlarına doğru düşüş sürer,daha sonra durağan süreç başlar.40-45 li  yaşlardan itibaren yükseliş başlar.Yaş arttıkça genel dindarlık,sosyal  dindarlık,Tanrı ya adanmışlık ve tövbe etme eğilimi artarken,otoriter  yargılayıcı Tanrı ve şevkatli Tanrı tasavvurları arasında ilişki  bulunmamış.
 *Ülkemiz sonuçları göz önüne alındığında bu kuramlar iç içe geçer.Çocukluk döneminden
 itibaren  20 li yaşlara doğru ergenlik döneminde ilgisizlik kuramı , 30 lu  yaşlarla birlikde artma görülür yani 17-18 yaşlarla başlayan bu dönemde  geleneksel kuram etkilidir.Kırsal bölge veya kapalı ailelerde kararlılık  kuramı görülür.
 *Sonuç olarak ülkemizde yaşla birlikde geleneksel kurama uygun olarak 18-35 yaş istisna edilirse dindarlık artar.
 ÖĞRENİM DURUMU VE DİNDARLIK
 *İlk eğitim kurumu aile kurumudur.
 *Etkin  din hizmetleri veren Hristiyan Yahudi yada çeşitli mezheplere bağlı  eğitim kurumları,Kur'an kursları,İmam-Hatip Liseleri ve İlahiyat  Fakültelerinde eğitim alanlarda eğitim düzeyi yükseldikçe dine olan ilgi  artmaktadır.
 *İlköğretim,ortaöğretim ve yüksek öğretim  seviyesinde yapılan çalışmalara göre;ilköğretim seviyesindekiler  ortaöğtetim,ortaöğretim seviyesindekilerde yüksek öğretimdekilerden daha  fazla dinden etkilenmektedir.Ülkemizde İlahiyat Fak.hariç
 yükseköğretimle  din arasında ters orantı vardır.Yani eğitim yükseldikçe dindarlık  düzeyi düşer.Bunun nedenleri:sadece seküler odaklı eğitim,din ile  bilimin karşı karşıya gelmesi,yüksek öğretim sürecinin  getirdiğisorgulayıcı akadamik zihinsel yapı.
 *Genel olarak eğitim  seviyesinin düşüklüğü dindarlığın daha basit ancak daha içten  samimi,eğitim seviyesi yükseldikçe dindarlık daha düşük etkinlik  düzeyinde ancak daha akli ve tutarlı temellerde yaşanır.
 *Liseli  gençler üzerinde yapılan araştırmalarda Allah a inanma konusunda en  yüksek puanları İmam-Hatip Liseleri, en düşük puanları Anadolu ve Fen  Liseleri almıştır.Başka bir araştırmadada en dindar kesim İmam-Hatip  Liseleri ,en düşük züyede dindarlık özel liselerde görülmüştür.
 SOSYO-EKONOMİK DURUM VE DİNDARLIK
 *Batıda  yapılan çalışmalarda sosyo-ekonomik kavramıyla gelir durumu,meslek  alanı,eğitim düzeyi,bağlı olduğu klise ,grup vb.  kastedilirken,ülkemizdeki araştırmalarda sadece gelir düzeyi  kastedilmektedir.
 *Amerika ve Avrupa da yapılan çalışmalarda dini  faaliyetler daha çok orta gelir gurubunda yapılır.Zenginler daha ziyade  göze hitap eden dini faaliyetlerde ,fakirlerse dinin duygusal ve manevi  boyutuyla ilgilenmektedir.
 *Batıda yapılan çalışmalarda dinden  uzak kesimler dar gelirliler olduğu,ülkemizde ise orta ve alt sosyal  tabakada olanların daha fazla dinle ilgilendiği,en az ilginin üst  tabakada olduğu tespit edilmiştir.
 *Yani gelir düzeyinin artmasına  paralel olarak dine olan ilgi ülkemizde azalır.Dindar gruplar  sırasıyla:orta,alt,ve üst gruplardır.
 KIRSAL KENTSEL ÇEVRE VE DİNDARLIK
 *Batıda  yapılan araştırmalara göre kırsal kesimde yaşayan özellikle çiftçiler  geleneksel dini değerlere şehirlerde yaşayanlardan daha bağlıdır.Bu  bağlamda nüfusu 50000 e kadar olan yerleşim birimlerinde dini hayat  şehirlere göre daha canlıdır.
 *Ülkemizde de köy ve kasabalar  şehirlere göre daha dindardır.Köy ve ilçe boyutunda ise köydekiler  inancın daha çok inanç boyutunda ilçelerdekiler ise davranış boyutuyla  daha ilgilidir.Yani köydekiler dini inanç açısından daha güçlü  bulunurken,ilçelerdekiler
 ibadetleri yerine getirmede daha istekli  ve tutarlıdır.Bunun nedeni ilçelerin dini faaliyet bakımından köy ve  kasabalara göre daha fazla imkanlara sahip olmasındandır.
 MEDENİ DURUM VE DİNDARLIK
 *Batıda  genel olarak evlilerin bekarlara göre daha dindar olduğuna dair  bilgiler yaygın olmakla birlikde birçok araştırmada farklı sonuçlarda  çıkmıştır.Yapılan bir araştırma sonucunda bekarların kliseye devamda  evlilerden daha önde oldukları gözlenmiş.
 *Ülkemizdede evli  yetişkinlerin bekar yetişkinlerden daha dindar olduğu tespit  edilmiştir.Bekarlarda dine ilginin az olması ergenlikle ilişkili  olabilir.
 |