|   2.Sınıf 1.Dönem Din Psikolojisi Dersi Özetleri 6. ünite notları 
 
 
 6.ÜNİTE DİNDARLIĞIN GELİŞİMİ
 Çocukluk dönemi dindarlığının özellikleri:
 *Çocuklar 3 yaşından itibaren dini söz duygu ve davranışlarla ilgilenmeye başlar.
 *Muhtevasını anlayamasada çocukların dualara ve ibadetlere ilgisi yüksektir
 *Dini  ilgi taklit ve özdeşleşme yoluyla kendini gösterir,sosyal çevrenin dini  ortamı ve kendi kabiliyetine göre gelişip kişiliğe mal olur
 *Düşünmeden kabul din konusundada geçerlidir
 *Başlangıçta ana-babadan sağlanan 'temel güven duygusu' çocukta Allah la ilgili bilgi ve inancın gelişmesiyle süreklilik kazanır
 *Çocuklukda dindarlık 'benmerkezcilik'tir.
 *Allah  onlar için genellikle büyük bir insan şeklinde tasavvur edilir.(6-11  yaş arası ruhanileşmed evam eder,8 yaşından itibaren insanbiçimcilik  hafifler ve diğer insanlardan farklı olarak yüce insan olarak,12  yaşındada ruhanileşmiş Allah inancı kesinleşmeye başlar.)
 *Allah ı beşeri modele göre tahayyül ederken insan kadar'gerçek' tasavvur ederler
 *Hayretle karışık merak eğilimiyle karakterize ederler
 *Okul öncesi dönemde dine yönelmesi aile denetimi altındayken,okulla birlikte değişir.
 *Ergenlik dönemiyle birlikte öğrendiklerini sorgulama ve şüphe başlar
 *Anne  veya temel bakıcısıyla'güvensiz bağlanma'ilişkisinde olanlar ,Tanrı yı  güvenli bir bağlanma figürü seçip dindar olabilirler
 *Dindar olmayan ana babasıyla 'güvenli bağlanma' ilişkisinde olanlarda dindar olma ihtimali azdır
 *Okul öncesi çocuklar duayı diğer alternatifler işe yaramadığında b planı olarak görür
 *En çok kullandıkları dua formu'Tanrıdan birşeyler istemek'tir.
 
 ÇOCUKLUK(ergenlik) DÖNEMİ DİNİ GELİŞİMİYLE İLGİLİ TEORİLER
 
 Bilişsel Gelişim Teorisi: J.Piaget in teorisidir.Çocukların birbirinden farklı evrelerden geçerek gelişmeleriyle ilgilidir.
 Evreler:
 1-Duyuşsal  devimsel evre:0-2 yaş .Nesne süreklilği kavramı kazanamamakda ,nesnenin  sadece kendisini gördükleri zaman varmış gibi  davranmaktadır.Hafıza,zaman geçmiş gelecek algısı yoktur.Tanrı,cennet  gibi fiziksel olmayan şeyleri düşünemez,sadece somut şeyleri algılar.
 2-İşlem öncesi evre:2-7 yaş.zihni soyut mantıksal açıdan düşünemez.Algıladığı şey realiteye eşittir.
 3-Somut işlem: 7-11 Somut olay ve objelere mantıksal kuralları ve sınıflandırmaları uygular.
 4-Formal  işlem evresi: 11 yaşından sonra.Zihinsel kabiliyetlerin tam geliştiği  evre.Soyutlama ve kavramlaştırma gelişir.Din hakkında kendi kararlarını  verir.
 
 *9-10 yaşlarına kadar çocuklar ölümü tatil olarak düşünür.
 Sosyal  Öğrenme Teorisi:Sosyal öğrenme ilkeleri:ödül,ceza,pekiştirme,taklit ve  model almadır.Dini uygulama ve ifadeler küçük çocuklarda taklit ve model  alma yla gelişir, ödül ve cezayla pekişir.
 Duygusal İlişki veya  Bağlanma Teorisi:Çocuğun ailesiyle ilişkisinin dindarlığını nasıl  etkilediğini konu alır.Çocuk annesi veya temel bakıcısıyla 2 türlü  bağlanma üretir:
 1-Tehtid veya üzüntü anında sığınacağı güvenlik limanı
 2-Tehlike dışında çevrenin keşfedilmesinde güvenlik üssü
 
 *Bowlby  ın oluşturduğu ilk çekirdeğe göre:İlk 6 ay ve 6 yaş arası anne ilişkisi  çok önemlidir.Bu ilişki ne kadar iyimser olursa  duyuşsal-davranışsal-bilişsel sistemde hayat boyu meydana gelecek  davranışlarda izler bırakır.
 
 Bebek ve annesi arasında 3 bağlanma vardır: güvenli-güvensiz -gerilimli ve kaçınımlı
 Gerilimli-kaçınımlıda anne bebeğe fiziksel temastan uzak durur,uygun olmayan zamanlarda ilgi gösterir.
 *Kirkpatrick  patrik bunu din psikolojisine uugulamış.Ona göre Tanrı, insanı her  zaman tehikelerden koruyan ve güvenlik hissi veren baba gibidir.Stres ve  dğer güçlüklerle başa çıkmada yardımcıdır.Dindar insan Tanrı ya dua  ederken,karşısında canlı varlıkla konuştuğuna inanmakda ve kişilik  sahibi Tanrıya yakın hissetmektedir buda bağlanma teorisini destekler.
 Ödüllenme  teorisi: Ana-babalarıyla güvenli ilişkisi olmayanların bu eksikliği  'sevgi dolu kişisel ve ulaşılabilir Tanrı'yla telafi etme eğilimi.
 Zihinsel  model hipotezi:Bireyin erken dönemdeki modellemelerinin Tanrı ve dini  inançlarını yapılandırmada referans olduklarını öngörür.
 *Birçok  araştırmacı anne-baba ilişkilerinin kötü olmasının dini inancı  kaybetmeye yol açtığını ortaya koymuştur.Ataizm ve agnostisizm kaçınımlı  bağlanma sonucu olabilir.
 
 Baldwin Teorisi:Bağlılık ve gizemle Tanrı anlayışının değişmesi ve gelişmesi.Evreleri:
 1.Fiziksel  kendiliğindenlik:Bebeklerin ilgileri:ihtiyaçları ve kendiliğinden  gelişen duygusal bağlanmalara odaklanmış.Gizem hissi evrenin tahayyül  edilemezliğiyle olşr.
 2.Entelektüel(zihinsel) aşama:Anne ve  babalarını bütün problemleri açıklayabilen ol.görür bu evre dini alana  kayınca Tanrı ya bağlanma hissi gelişir.
 3.Ahlaki aşama:Ahlaki norm ve değerlerle ilgili kaygılar gelişir.Kutsal olana güvenme deneyimi.
 4.Estetik  deneyim:Bu evrede olayların gerçek yüzünden daha derin düşünmenin  ötesine gidebilecek kadar doğrudan algılanmasıdır.3.evredeki çelişkinin  üstesinden gelinir.Mistik izler taşır.
 
 Harms Teorisi: 3-18 aradında 5000 den fazla çocukda araştırma yapmış.Evreleri:
 1-Peri masalları evresi:3-6 yaş.Bu evrede çocuklar Tanrı yı peri masallarındaki karakterlere benzetir çok az fark görür.
 2-Gerçekçi  evre:7-12 yaş.Somutlaştırma evresi.Tanrı ve melekler gerçek insanlar  olarak,eski Yunan Tanrılarında old.gibi meydana gelen olayları  etkilerler.
 3-Bireysel evre:13-18 yaş.Bireysel fikirler oluşur.3 grup şek. Incelenir.1. Grup:
 Geleneksel  dini fikirler edinir 2.grup:Daha mistiktir 3.grup:Dini,dinlerin  sembolleriyle ve tecrübe etmedikleri halde bilgi sahibi oldukları  yabancıların,ilkel kültürler vb. Ifadee der.
 
 Ekind Teorisi:Piaget teorisini dini gelişmeye uygulayarak geliştirmiş.Evreleri:
 1.Korunma-himaye  arayışı:0-2 yaş.Bebeklerde nesnenin devamlılığı konusundaki algı  noksanlığı fikrine dayanır.Obje kaybı süreklilik arayışına  yönlendirir.Zamanla 'insanların ölümlülüğü'ni tecrübe eden çocuklar  süreklilik arayışıyla dinde cevapları bulur.
 2.Temsil arayışı:3-6  yaş.Temsil türleri zihinsel imajlar ve dil.Çocuk Tanrının varlığını  kabul ettiğinde onu temsil edecek şeyler arar cevapları dinde bulur.
 3.İlişki  arayışı:7-12 yaş.Okul dönemindeki bu evrede Tanrıyı ve Kutsal  kitaplardaki Tanrı imajını kabul eden çocuk Tanrıyla nasıl ilişki  kuracağının cevabını dinde bulur.
 4.İdrak arayışı(ergenlik  dönemi):Kuramsal düşünme yeterliliği gelişir.Davranışların arkasındaki  motiveleri açıklamak isteyen bireyin idrak arayışına dinler çözüm sunar.
 
 Goldman  ve dini düşünce gelişimi teorisi:Harms ın teorisine çok yakın olmakla  birlikte Piaget terminolojisiyle ifade edilir.Evreleri:
 1.Sezgisel  dini düşünce:0-7 yaş.İşlem öncesi veya dinsel düşünce öncesi  evredir.Dini ****ryeller anlaşılamaz dini hayata dair gerçek fikirleri  yoktur.
 2-Birinci geçiş aşaması:Sezsisel dini düşünce ile-Somut  dini düşünce arası geçiş everesidir.Çocuklar mantıksal açıklamalar  yapmaya çalışsalarda tecrübesizliklerinden başarılı  olamazlar.Tümevarımsal-tümdengelimsel mantık başlasada açık hatalar var.
 3.Somut  dini düşünce aşaması:7/8-13/14 yaş.Piaget ın somut işlem aşamasına  tekabül eder.Dini ifade ve semboller lafzi olarak anlaşılır.Tanrı  tasavvurları insanbiçimsi özelliklertaşır ya insan yada insanları  cezalandıracak güç olarak görür.
 4.İkinci geçiş aşaması:Somut dini düş. Ile soyut dini düş.arası geçiş aşamasıdır.
 5.Soyut  dini düşünce aşaması:13/14+ yaş.Soyut kavramı Piaget ın 'formel işlem'  kav. tekabül eder.Tümdengelimli düşünme kapasitesinin son evresidir.
 *Tamminen:Araştırmaların  genel sonuçlarının yukarıdaki evreler gibi ol.ifade eder ve ergenlik  dön.gençlerin dini deneyimlerinin cemaatsel ilişkilerle,çocuklukda  günlük dualar gibi günlük etkinliklerle olduğunu belirtmiş.
 ERGENLİK DÖNEMİ DİNDARLIĞI
 *Bu  dönemde ergenler bir taraftan dini ilgi,pratik,dialog ve tartışmada  yüksek düzey gösterirken diğer taraftan dahafazla şüphe geleneksel veya  dini lafzi dini öğretileri daha az kabul eğilimi gösterirler.
 *Bazı psikologlar ergenlik dönemine 'yeniden doğuş 'demiştir.
 *Ergenler  asıl bunalımlarına girmeden önce dini ilgi yükseks eviyede  yaşanır.Fakat bu 'saadet devri' çok sürmez kendilerine has  bunalımlarından dinde nasibini alır.
 Ergenlik dönemi dini gelişminde ayırıcı özellikler
 *Şüphe *Çelişki ve Çatışmalar
 Şüphe:Ergenlik  dönemindeki şüpheler özel bir öğretiyi red etmekten ziyade ,bu dönemde  ortaya çıkan sorgulamaya yönelik genel eğilimin ifadesi  olmalıdır.Ergenler daha çok öğrendikleri şeyleri ve alternatiflerini  sorgular.Batı ülkelerinde yaş ve sınıf seviyesi arttıkça Tanrının  varlığını kabul eden gençler azalmaktadır.Batıda erkeklerin%75 kızların  %50 si dini şüphe yaşıyor.
 *Mısırda yapılan araştırmada erkek  erkenlerin %27 si kızların %21 i,Ülkemizde Hökeleklinin bizzat yaptığı  çalışmada ergenlerin %30 u dini şüphe yaşıyor.
 Çözümyolları'Allah a sığınma ve O'ndan yardım dileme'
 
 Çelişki  ve Çatışmalar: Ergenler dini gelişimleri boyunca güncel düşünce  tarzlarıyla çözümledikleri çelişkilerle karşılaşır.Bilişsel gelişim  sonucu artan düşünce faaliyetiyle ergen 'bağımsızlık ve güçlülük'  duygusuyla birlikte anne babasının düşünce ve davranışlarını tenkit  etmeye başlar.'Kendini ifade etme 'güdüsüyle ebeveynleriyle ilişkileri  çatışmalı hale gelir.Genellikle ergenin dini bunalımları ailesiyle  çatışmadan beslenir.Ergenlikde cinsellik,bağımsızlık güdüleri ve 'katı  akılcılık' ve 'iradecilik' kendi benliğini en üst tutma eğilimi dini  bakış açısını kapatabilir.
 
 *Cole ve Hall ın ergenlerde karşılanmasında fayda gördükleri ihtiyaçlar:
 1-Günahkarlık duygusunun hafifletilmesi ve ahlak
 2-Güvenlik
 3-Hayat felsefesi
 
 Ergenlik dönemi Dini Gelişiminde belirleyici faktörler
 *Bilişsel Faktörler *Sosyal Faktöreler *Kişisel Faktörler
 
 Bilişsel  Faktörler:Ergenlik döneminde 'soyut kavramlaştırma 'yeterliliğine  erişirler.12-13 yaşları 'dini uyanış ve gelişim' yaşlarıdır.Ruhsal  uyanışla kendini yeni dünyanın eşiğinde bulur.Ergenler herşeyi tenkid  süzgecinden geçirmek isterler.
 Sosyal faktörler:
 1.Akran etkisi:Etkisi okadar büyük olabilirki yasaklara meydan okuma ortaya çıkabilir.
 2.Okul  etkisi:Okulda verilen tabii(naturalist) açıklamalar dinin  yorumlanmasında güvensizlikler oluşturabilir.(dindar ailelerden gelen ve  dini okullarda okuyanlar hairç)
 Kişisel Faktörler:Bireyselleşme ve kimlik. Birey sorunlara tatmin edici çözümler üretmeyi teşvik eden güdüdür.
 
 YETİŞKİNLİK VE YAŞLILIK DÖNEMİ DİNDARLIĞI
 
 Genç  yetişkinlik dönemi:Bocalamalar,şüphe ve kararsızlıkların yatıştığıve  bir sonuca ulaşıldığı dönemdir.20 li yaşların başlarında 40 lı yaşların  ortasına kadar sürdüğü kabul edilir.Bireyin eski inanç ve  alışkanlıklarını gözden geçirdiği bu dönemde dini şüphelerini  çözümleyerek kendi açısından tatmine dici bir dini hayatşekline  kavuşur.Diğer dönemlerden ayıran psikolojik  özellikler:bağımsızlık,kişilik,yakın ilişki,dostluktur. Empati gelişir  ve din içselleştirilir.
 Orta yaş dönemi:35-45 yaşlarda başlar ve  20 yıl sürer.Önceki dönemlerdeki ilgi alanları yerini dine  bırakabilir.Dini ilginin yükselmesinde evlenme,aile kurma ve çocuk  yetiştirme ve çocuklarına iyi örnek olma isteği etkilidir.Bireyin orta  yaşa uyumu , meydana gelen değişikliklere hazır olmama,öğrenme güçlüğü  ve en önemlisi motivasyon eksikliği ile zor olabilir.Bu dönemde Allah a  ve ölümden sonraki hayata inanç artar ,mistik eğilimler güçlenir.
 Yaşlılık  dönemi:60-65 yaşlarda başlar hayatın geri kalanını kapsar.Bu dönemde en  önemli duygusal sarsıntı 'ayrılık kayıpları'dır.Bu dönemde dine yöneliş  araştırmacılara göre geçmişi onarma ve telafi etme çabasıdır.Dine  yönelişin en önemli nedeni 'ölüm' korkusudur. Yaşlılık döneminde din,en  önemli psiko-sosyal uyum faktörüdür.
 
 NOT:2.ünitede  Tamminen in dinin özsel tanımını atlamıştım.Sorulara baktım geçen  sınavda W.James inkini sormuşlar belki bu sınavda bunu sorabilirler:
 Tanrı-kutsal-aşkın  olana az veya çok bilinçli bağlılıktır.Bu bağlılık teslimiyet bireyin  kişiliğinde tecrübeler ,inançlar ve düşünceler şeklinde tezahür eder ve  kişinin ibadetleri,ahaki davranışları ve etkinliklerini güdüler.
 
 *Birde dinin ana konusunu ölüm olarak işlevsel tanım Batson un...
 
 *Ayrıca geçen seneki sorularda hakikat arayışını sormuş bu sene anlam arayışını sorabilir belki..
 Anlam arayışı:Düşünce,tutum ve davranışları belirleyen en önemli güdü.
 Hakikat  arayışı:Hayattaki konumu olumlu yönde belirleyecek nihai bir anlama  kavuşmak ve böylece varlığı anlamlandırmada ihtiyacını gidermektir.
 |