|   Cevap: İslam Kurumları ve Medeniyeti 2.Dönem 1.sınıf ünite özetleri 
  EĞİTİM-ÖĞRETİM KURUMLARI8.ÜNİTE
 *Mescid-i Nebevinin inşasıyla okuma- yazma seferberliği yaşanmış  okur-yazar oranı artmış.
 Bedir savaşı sonrasında çok sayıdaki çocuğun okuma- yazmayı öğrenmesine yol açan uygulama?
 Bedir Savaşı (624)’ında ensarın Kureyşten 70 kişiyi esir alması  her esir başına 4.000 dirhem fidye istemesi  fidyeyi ödeyemeyen lerin 10 Medineli çocuğa okuma-yazma öğretmesi şart koşuldu.Bu sayede okur- yazar oranı arttı.
 Asr-ı Saadette İlköğretim: Yazı yazmanın öğretildiği yer ( mekteb- küttâb) tabiri kullanılırdı. 2 tür küttâb vardı.
 *İlk dönem küttâblarda ders veren öğretmenler Yahudi  Hristiyandır.Dini bilgilerin verilip verilmediği şüphelidir.
 Râşid Halifeler Döneminde İlköğretim: Hz.Ebu Bekir siyasi  askeri alanla ilgilendiğinden eğitimle ilgili faaliyete fırsatı olmamıştır.
 *Hz.Ömer Döneminde Kur’an’ın öğretilmesi için ülkenin her tarafına mektepler açılmıştır.Başına da maaşlı öğretmen tayin etmiştir.
 *Hz.Ömer içte devletin kurumsallaşıp teşkilâtlanmasını sağlamış  dışta giderek genişleyen fütühata imzasını atmıştır.
 *Hz.Osman ve Hz.Ali siyasi istikrarsızlıklar nedeniyle eğitime fırsat bulamamışlardır.
 Emevî ve Abbasî Dönemlerinde İlköğretim: Emeviler ( Şam Emevileri) iç-dış savaşlar  göçebelikten yerleşik hayata geçiş  Yunan- İran kültürüyle irtibatı çok olmasına rağmen mektepler sistemi kurulamamıştır.
 Abbasiler Devri: İslam medeniyetinin müspet ilim alanındaki en parlak devridir. 830 yılında Bağdat’ta Abbasi halifesi Me’mun Beytü’l- Hikme’yi kurmuştur.
 Abbasiler Devrinin en önemli kurumu olan Beytü’l- Hikme’de ne tür faaliyetler gerçekleştirildi ve hangi birimlerden oluştu?
 Değişik ilim dalına ait eser tercümesiyle başlamış giderek ilim akademisi hüviyeti kazanmıştır.Beytü’l- Hikme’nin bünyesinde tercüme birosu  kütüphane ve rasathane bulunur.
 *Endülüs Emevileri de Başkent Kurtuba başta ülkenin değişik şehirlerinde medreseler vardır.
 Selçuklular Döneminde İlköğretim: İslam medeniyetine kazandırdığı en önemli kurum medreselerdir.
 Alp Arslan Devrinde 1067’de vezir Nizamülmülk’ün Bağdat’ta yaptırdığı “Nizâmiye Medresesi” eğitimde çığır açmıştır.
 *Sağlanan asayiş  sosyal refah  sultanların ûlemaya hürmeti  Moğol İstilasından kaçan âlim  şair vs. bu topraklara gelmesi Selçukluların itibarını arttıran nedenlerdir.
 Osmanlılar Dönemi: Selçuklu birikimi üzerine yükselmişlerdir.
 Sıbyan Mektepleri: Önceleri muallimhane ve mektep kelimesi kullanılmakla birlikte “mektebhâne  dâru’t-ta’lim mahalle mektebi  beytü’t-ta’lim küttâb “ denilmiştir.
 *Mekteplerde muallimler vardı  muallimlerin göreve gelmesi için İbtidâ-i Hâric  Hareket-i Hâric medresesinden mezun olması yeterliydi.
 *İffetli  dindar olmasına da özen gösterilir  görevinden azli olmadığı sürece hayat boyu aynı görevi yapabilirdi.
 * Muallimlere yardımcı halifeler vardı.
 *Mektepler daha çok fakir ve yetimler için açılırdı ; ama maddi durumu iyi olmayanlarda burada okuyabilirdi.
 *En önemli ders Kur’an’dır.Ders olarak dilbilgisi  gramer  yazı  fıkıh/ilmihal  edep/ahlâk  aritmetik öğretiliyordu.
 *Mektep dışında benzer uygulamalar cami ve mescitlerde veriliyordu.
 *Sıbyan okullarını ıslah için 1868’de İstanbul’da Daru’l- Muallimin –i Sıbyan açılıp yetiştirilecek öğretmenler konusunda önemli adım atılmıştır.
 *1869’da yürürlüğe giren Maarif-i Umumiye Nizânnamesi ile yenilikleri uygulamak için sıbyan okulu dışında ibtidai okullar açmak ve muhafazakar zumrenini dikkatini çekmek için usûl-i cedid ders veren duruma getirme amacı güdülmüştür.
 *2.Abdülhamit dönemindeki Kanun-i Esasi ile kız- erkek çocuklarına ilköğretim mecburi hale geldi.
 *1879’da Maarif teşkilâtında değişik yapılıp Mekatib-i Sıbyaniye dairesi kuruldu.
 *2.Mahmut’un 1824’te çıkardığı Talim-i Sıbyân Hakkında Ferman dinin öğrenilmesini ve çocuklara Kur’an talimi  tecvid  ilmihal okutulması istenilmiştir.
 İlk derecedeki mektepler: 1)İbtidâî Mektepleri: sıbyan mektepleri 1862’de mekteplere döndürüldü.
 Orta Derecedeki Mektepler: 1) Rüşdiyeler: 2.Mahmut zamanında 1839’da açılmıştır.1869’da 4 yıl oldu.
 2)İdadiler:1869’da orta öğretimin 2. kademesidir.Maarif-i Nizânmnamesiyle açılmıştır. Bugünkü lise karşılığıdır.
 *Medrese hocalarına müderris  muîd  dânişmend  talebe  suhte denir.
 *Ashab-ı Suffe İslam’da ilk medrese kabul edilir.
 *Medreseler alanında en önemli isim Selçuklu veziri Nizamülmülk’tür.
 Nizamülmülk’ün Bağdat ve çevresinde kurduğu medreseler örnek alınmıştır.
 Molla Fenâri’nin sahip olduğu ve zengin kabul edilen kitap koleksiyonu nasıl oluştu  bu sayı abartılacak kadar yüksek mi?
 Molla Fenâri’nin 10.000ciltlik kitabı matbaanın olmadığı elle yazıldığı dönemde büyük rakamı ifade ediyor.Kütüphanesi yaptığı ilmi seyahatler sayesinde oluştu.
 Kuruluş Dönemi Bursa Medreseleri: Osmanlı yükseköğretim kurumunun ilki İznik Medresesi Orhan Gazi tarafından kurulmuştur.Osmanlıların ilk müderrisi Davud el- Kayseri’dır.
 *Orhan Gazi kültür ve eğitim ağırlıklı faaliyetleriyle dikkat çeker.
 *1.Murat Dönem’inde Çekirgedeki- Hüdevandigar Medresesi  Ulu Cami Civarı- Esediye Medresesi vs.Bakınız syfa-168
 *Medresede öğrenci ve görevlinin kalması için ayrılan bölüm Hücredir.
 Kuruluş Döneminde Osmanlı İlim Adamları: Osmanlının ilk müderrisi Davud el-Kayseri’dir. İlk tahsilini karaman’da yapmış  Kahireye gelip Fıkıh usülünü öğrenmiştir.
 *Muhyiddin İbn Arabi’nin Fusûsu’l- Hikem eserine şerhler yazmıştır.
 *Davud el-Kayseri’den sonra Orhan Gazi Medresesi’ne Tâceddin-i Kürdî  Alâeddin Esved müderris olarak atanmıştır.Molla Fenari mantık ilminde söz sahibidir.
 *Kadızâde-i Rûmî-( Musa Paşa) matematikçi ve astronomdur.Semerkant Başmüderrisliğine yükselmiştir.
 *Medrese ve mektep yapmayı ibadet sayan Osmanlılar  medreseleri kıble tarafına bakacak şekilde yaptırmıştır.
 *İlk dönem medreseleri yirmili  otuzlu  kırklı  hariç  dâhil vs. derecelerle anılırdı.
 Osmanlılarda İhtisas Medreseleri: 1) Darülkurra: Kur’an ve onunla ilgili ilim medreseleridir. 2) Darülhadis : Hz.peygamber’in söz  fiil  uygulamalarını okutan medreselerdir.3)Daruttıb: Tıpla ilgili bilgiler vs. okutulur.
 İlmiye Mensuplarının Hizmet Alanları: 1) Müderrislik 2) kadılık 3)Müftülük
 *Müderrislikte belli süre görev yapan yatay geçişle kadılığa geçebilir.
 Fatih ve Sonrasında Osmanlı Medrese Düzeni: Fatih Sultan Mehmet’in kurduğu Sahn-ı Semân ile yeniden düzenlendi.
 *En altta kelâmla ilgili Tecrid Medreseleri yer alır.2 sırada Miftâh eserinin okutulması yüzünden Miftâh Medreseleri  3. sırada Kırklı Medreseler  Hariç Ellili Medresesi  Dâhil Ellili Medreseler yer alır.
 *Fatih külliyesi içinde statüsü en yüksek medrese Sahn-ı Semân’dır.
 Kanuni ve Sonrasında Medrese Düzeni: 2.meşrutiyet döneminde medreselerin ıslahı için İstanbul’daki tüm medreseler Dâru’l- Hilâfeti’l- Aliye Medresesi adı altında birleşmiştir.
 *1845’te kadı yetiştirmek için Süleymaniye’de Muallimhane-i Nüvvab Medresesi  1908’de Mekteb-i Nüvvab  1909’da Medresetü’l- Kuzat adıyla faaliyetini sürdürdü.
 *2.meşrutiyet Döneminde imam hatip ve vaiz yetiştirmek için Medresetü’l- Eimme ve’l- Hutabâ  Medresetü’l- İrşad
 *Hat ve klasik sanatları okutmak için Medresetü’l- Hattâin kuruldu.
 *1924’te Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile Osmanlı Medresesi tarihe karışmıştır.
 *Osmanlı medresesinin sistemli kurulup teşkilâtla işlemesinde Fatih Sultan Mehmet tarafından atıldı.Ali Kuşçu  Mola Hüsrev Mahmud Paşa kanun haline getirdi.
 *Medreselerde sınıf geçme değil  ders geçme yöntemi uygulanırdı.
 *Okutulan dersler aşağı dereceli medreselerde özet  yüksek derecelilerde ayrıntılı gösterilirdi.
 Arapça Gramerin Sarf kısmında; Emsile  Binâ  Maksud  İzzi  Merah
 Nahiv Kısmında; Avâmil  İzhar  Kâfiye
 Mantık Dersinde; Şerh-i Şemsiye  Şerh-i Tevâli  Şerh-i Metâli Şerh-i İsagoci Fıkıh Usulü;Telvîh
 Osmanlıda Askeri Eğitim Kurumları: 1) Acemioğlanlar Ocağı: Pençik- Devşirme kökenli çocuklar Türk aileye verilip ordan Acemioğlanlar Ocağına getirilirdi.Askeri ve sıbyan eğitimi verilir.
 2)Yeniçeri Ocağı:1. Murat’ın Edirne’yi fethinden sonra kuruldu.
 3) Enderun: Orduya kurmay yetiştirmek için açılmıştır.
 Tanzimat Sonrasındaki Orta ve Yüksek Öğretim Kurumları:
 1) Askeri Rüşdiyeler: Askeri okula öğrenci hazırlamak.
 2)Askeri İdadiler: Orta öğretimin ikinci kademesidir.1845’te açıldı.
 3)Hendesehane (Humbarahane) : Islahat döneminin açılan ilk mektebidir.Ahmed Paşa 1734’te bu mektebin kurucusu-ilk öğretmeni.
 4)Mühendishane-i Bahri Hümâyun:Bahriye zabiti yetiştirmek
 5)Mühendishane-i Berrî Hümâyun: Kara Mühendishanesi  Topçu zabiti ve kurmayı yetiştirmiştir.
 Yüksek Öğrenim Kurumları : 1)Mekteb-i Mülkiye-i Şâhâne: Osmanlıdaki ilk sivil yüksek okuldur.Kaymakam olacakları yetiştirir.
 2)Hendese-i Mülkiye Mektebi:Önceki mühendisnamelerin ihtiyacını karşılamak için açılmıştır.
 3)Mekteb-i Tıbbiye-i Şâhâne:Sivil tabib yetiştirmek için açıldı.
 4)Mekteb-i Hukûk-ı Şâhâne: Batı modelli mahkemelere hakim yetiştirmek için açılmıştır.
 5)Ticaret Mektebi:
 6)Dârü’l- Muallimin:Rüşdiye  İdadi  Sultanilere öğrenci yetiştirmek.
 7)Dâru’l- Fünûn:Osmanlı devletine kaliteli memur yetiştirmek.
 Osmanlıda Yaygın eğitim Kurumları: Camiler  tekkeler Sahaflar( ilk kez 15.asırda ortaya çıktı  eski kitap satıcılığı demek)  loncalar saraylar  ulemave varlıklı ailelerin evleri kıraathanelerdir.
 Modernleşme Döneminde Osmanlı Eğitim Kurumları:
 1)Dâru’l- Mesnevi:Mevlânâ’nın Mesnevisini tahsis etmek amacıyla..
 2)Dâru’l-Hikmeti’l- İslâmiye: Sultan Mehmet Reşad zamanında Şüyhülislam’a bağlı olarak kuruldu
 3)Encümen-i Dâniş:Osmanlının ilk ilimler akademisidir.Öncüsü Ahmet Cevdet Paşa’dır.
 
 ilahiyatforum.org sitesinden ALINTIDIR
 
 
 
 |