|   Cevap: İslam Kurumları ve Medeniyeti 2.Dönem 1.sınıf ünite özetleri 
  HUKUK KURUMLARI9.ÜNİTE
 Devlet: Bir ülkeye yerleşmiş insan topluluğunun düzenini kuran  temsil eden  siyasi iktidarın kişiliğe ve egemenliğe sahip kuruluş biçimidir.
 *Hak adalet anlamıyla ( Mümin 40/20) “ Allah hak ( adaletle ) hükmeder” ayetinde geçer.
 Bir kişinin 3 hakkı vardır: Allah hakkı  insan hakkı  ortak hak.
 1) Hukukullah ( Allah hakkı) : anahatı Kur’an sünnette belirlenmiş yapıldığı takdirde Allah’a yaklaştıracak emir- yasaklardır.
 2) Hukuku’l-İbâd( İnsan Hakkı) : “kul hakları” kavramıyla ele alınır  kişi hakkını korumaya yöneliktir.
 3) Ortak Hak: Allah ve insan hakkının bir arada bulunduğu haklardır.
 Toplumu katl suçundan temizlemek Allah hakkı  maktülün velisinin kinini dindirip gönlünü hoş etmek kulun hakkıdır.
 *Allah hakkı olan ibadetleri normal zamanda azimete; acz  hastalık-yolculuk halinde ruhsata uyup ifa etmek mümin için görevdir.Kul hakkını yerine getirmede istek ve rızası belirleyicidir.
 Ruhsat ve Azimet kelimeleri terim olarak hangi anlamlara gelir?
 Azimet; her mümini ilgilendiren her mükellefin uymak zorunda olduğu esastır. Ruhsat; kulların özrü nedeniyle kolay olan 2. derece meşru kılınan şeydir.Ruhsat hususidir  geneli bağlamaz.
 İslam’ın adalet anlayışıyla ilgili ayet ve hadiler için syfa- 184-185’e bakınız.
 *Ashab arasındaki anlaşmazlıkları Resullâh yürütüyordu.Peygamberimiz kadılık-hakimlik görevini de yerine getiriyordu.
 Hz.Peygamber’in sağlığında fetva veren sahabiler; Ömer b. Hattab  Ali b.Ebi Talib  hz.Aişe  Abdullah b. Mesûd  Zeyd b. Sabit  Abdullah b. Ömer  Abdullah b. Abbas’dır.
 *Hapishane Hz.Ömer devrinde ortaya çıkmıştır.
 Hulefâ-i Râşidin Devri: Hz.Ebu Bekir halife seçilince Hz.Ömer’e adli işlerde görev verdi; ama henüz kadılık ünvanı almamıştı.
 *Hz.Ömer kendi hilâfeti döneminde bu görevi Ebu’d-Derdâ’ya vermiş.
 *Hz.Osman zamanında Mugire b. Nevfel b. Hâris bakıyordu.
 *İslam ülkesi vilayetinde kadılar tayin eden ilk kişi Hz.Ömer’dır.
 Ebu’d-Derdâ’yıMedine kadılığına  “Kadı Şureyh” olarak ünlenen Şureyh b. Haris el- Kindi’yi Kûfe kadılığına  Ebu Musa el- Eş’ari’yi Basra kadılığına  Osman b. Kays’ı Mısır kadılığına tayin etti.Şam bölgesi müstakil kadılık haline geldi.
 İcmâ ve Kıyas kavramları hangi anlamda kullanılmaktadır?
 İcmâ; herhangi bir asırda İslam ümmeti müctehitlerinin bir meselede görüş birliği etmesi. Kıyas; Kur’an’da Resullah’ın sünneti hakkında delil olmayan hüküm verilmemiş fıkhi meselede hüküm vermektir.
 *İlk zamanlar kadının kararının toplandığı “sicil defteri” yoktu.
 Emeviler Devri:Kadılık görevini yürütenler halkın seçtiği kimselerdir.Halife onların kararıyla ilgilenir  adaletten sapanları azlederdi.
 *Kadınların verdiği kararı toplandığı defter ihtiyacı doğdu.
 Emevilerde Muhakeme İşleri:
 1) Kadı içtihadın gerektirdiği doğrultuda bizzat kendisi karar verir.
 2) Kadı kararında bağımsızdır yargı siyasetten etkilenmez.
 Abbasiler Devri: Bu dönemdeki hukuk kurumları  adliye teşkilâtı mahkeme  mezâlim  mahkemeleri  hisbe teşkilâtından oluşuyordu.
 *Harun Reşid devrinden itibaren kâdilkudâtlık ( başkadılık) müessesi ortaya çıktı. Bu göreve ilk olarak İmam Yusuf getirildi.
 *Irak kadısı  Hanefi Mezhebine  Suriye- Kuzey Afrika kadısı Mâliki Mezhebine  Mısır kadısı Şafiî mezhebine göre hüküm verirdi.Sonra her vilayete 4 mezhebi temsil kadılar tayin edildi.
 *Kadının görevi; davalara bakmak  yetim  mecnun-ergenlik çağına gelmemiş çocukları korumak  vakıflarla ilgilenmek şerî kanunları ihtilal edenleri cezalandırmaktır.
 *İlk dönemde davalara mescitte bakılırken halife Mu’tazıd bu uygulamayı kaldırmıştır.
 Selçuklular Devri: Hukuk kurumunda Abbasileri taklit etmişlerdir.Adli teşkilâtın başında “kâdilkudat” bulunuyordu.
 *Kâdilkudatlar ilmiye teşkilâtının da başıydı.
 *Selçuklularda Emr-i Dâd başkanlığında mezalim mahkemesi vardı ve örfi hukuk geçerliydi.
 Osmanlılar Dönemi: şerî ve hukuki tüm meseleler şer’î karara bağlanmıştır.Şer’î hükümler Kur’an  hadis vs.Örfî hüküm hükümdarın yetkisi fermanlarını kapsar.Örfi hukukun hazırlanmasında Divan-ı Hümayun ve Nişancılar önemlidir.
 *Davalarda alınan kararlar sicil defterine kaydedilmiştir.
 *Mahkemeler açık  kadın-çocuk vs. kendini savunamayacak durumdakileresüratli ve adil karar vermiştir.
 İslam Medeniyetinde Oluşan Hukuk Kurumları: 1) Kadılık: Müslüman  ergen  akıl sahibi  hür  sağlıklı duyu organına sahip  adalet- içtihat bilgisine sahip olması gerekir.
 Hz.Ömer Devrinde Kûfe kadılığına tayin edilen Emevi Hükümdarı Abdülmelik’in iktidara gelişine kadar görevde kalan kimdir?
 Kadı Şureyh ünvanıyla tanınan Şureyh b. Haris el- Kindî’dır.
 *Hz.Peygamber Hz.Ömer ve Hz.Ali’yi Medine’ye tayin etmişti.
 *Hukuk alanında Abbasi devrinin önceki dönemlerden farkı; her vilâyette 4 mezhebi temsilen kadı bulunmasıdır.
 *Abbasi halifeleri kadilkudât (başkadılığı) kurmuşlardır.Bu ünvanı alan ilk kişi “Kitâbu’l- Harâc” kitabını yazan Ebu Yusuf’tur.
 *Abbasi Devrinde Mısır’da Kadı Gavs yalancı şahitlik sorununu çözdü.
 *İbn Mesrûk el- Kindî valinin meclisinde hazır bulunma âdetini terk etmiştir.
 Osmanlı Döneminde Kadılık: İlk kez Osman Gazi tarafından Dursun Fakih ile başlar.
 *Osmanlı toplumundaki kadılar biri Anadolu  diğeri Rumeli 2 kadıaskerliğe bağlıdır.
 *Osmanlıda kadı olmak için yüksek dereceden mezun olmak gerekir.
 *Mahkeme sırasında kadının yanında jüri ( Şuhûdu’l- hâl) bulunurdu.
 *Mahkemelerde nâiblerde ( kadı adına keşif yapar) vardı.
 *Davacı- davalıları mahkemeye çağıran Munzır adında görevli de vardı.
 *12 Mart 1917’de tüm şerî mahkemeler Adliye Nezaretine devredildi  8 Nisan 1924’te kadılık ünvanı kaldırıldı.
 Kazasker/Kadıasker: Asker-ordu kadısı anlamındadır.
 *Abbasilerde ortaya çıkmıştır.
 *Osmanlıda kazaskerlik 1.Murat zamanında ortaya çıktı.İlk kazasker Çandarlı Kara Halil’dır.
 *Fatih Devrine kadar 1 kazasker vardı  Fatih bu sayıyı 2’ye çıkardı.
 *Açık duruşma yapılması istenen mahkemede adaleti en hızlı şekilde sağlama kazaskerin görevidir.
 *Sadece vezir-i âzama karşı sorumludur kadı- müderris tayin eder.
 *Milli Eğitim Bakanlığı ve Adalet Bakanlığına karşılık gelen kavramdır.
 Hisbe/İhtisab: İyiliği emretmek ve kötülüğü yasaklamak.
 İhtisab Kurumunun dayanağı olan “iyiliği emretmek  kötülüğü yasaklamak” Kur’an’da nasıl geçer bu terim nasıl anlaşılmalıdır?
 “Emr-i bi’l- ma’ruf ve nehy-i ani’l- münker” diye geçer.Maruf; iyi  güzel  doğru olan hususlar; Münker kötü  çirkin  yanlış konular
 *Hisbe sistemini ilk uygulayan Ömer b.Hattab’dır.Muhtesib ünvanı Abbasi halifesi Mehdi zamanında kullanılmıştır.
 *Muhtesib olmanın şartından biri erkek olmaktır ; ama Peygamberimiz Medine çarşısı üzerine Şifa binti Abdullah kadını görevlendirmiştir.
 *Muhtesib yardımcıları Ârif emin  gulam ayn huddam-ı ihtisab terazicibaşı  koloğlanları vs. isimler verilirdi.
 Mezalim Mahkemesi:İstinaf Mahkemesi Temyiz  Danıştay vs. karşılık gelir. Yargı alanı dışı idari- mali vs. görevleri yerine getirir.
 *Hz.Peygamber ve 4 halife döneminde de rastlanan kurumTam teşkilâtlı olarak Emeviler Döneminde ( Abdülmelik b. Mervan) ortaya çıkmıştır.
 *Abbasilerde Divanü’l- Mezâlim vardı  devletin temel organlarındandı.
 *Endülüs Emevilerinde Sahibu Ahkâmi’l- Mezâlim vardı.
 Mezâlimin Görevi; Halka sert davranıp adaletten sapan idarecileri denetlemek  vergi haksızlığını ortadan kaldırmak divan katiplerini denetlemekvakıfları denetlemek vs. ( Bakınız syf-198)
 Kadı  Muhtesib  Mezâlim Hâkimleri Arasındaki Farklar:
 Kadı; dini mesele ve anlaşmazlıkları çözer.Muhtesib; kamu düzeni bazen de cinayetlerle ilgilenmek. Mezâlim; hakimin görevi  kadı- muhtesibin görevine yapılan itirazlara bakar.
 Kadı- Muhtesibin zıtlığı; Kadı hakimin işini araştırıp hüküm vermede yavaş davranır  Muhtesib acele davranır.Zıtlık buradadır.
 Sahibu’s-Şurta: Emiyet teşkilâtını yürütür  ceza hukuku alanında kaza yetkisiyle donatılmıştır.Devlet güvenliği ve kamu düzeniyle ilgili suçlarla ilgilenmiştir.
 
 ilahiyatforum.org sitesinden ALINTIDIR
 |