Tekil Mesaj gösterimi
Alt 01 Eylül 2012, 17:02   Mesaj No:4

Medineweb

Medineweb Emekdarı
Medineweb - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Medineweb isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13301
Üyelik T.: 04 Şubat 2011
Arkadaşları:6
Cinsiyet:erkek
Yaş:37
Mesaj: 4.833
Konular: 926
Beğenildi:339
Beğendi:0
Takdirleri:62
Takdir Et:
Standart Cevap: Yaz Kur'an Kursları Öğretim Programı

YAZ KUR’AN KURSLARI KAZANIMLARI VE AÇIKLAMALAR
I. KUR
KUR’AN-I KERİM ÖĞRENME ALANI :
I. KUR
ÜNİTE KAZANIMLAR AÇIKLAMALAR
KUR’AN-I KER Mİ İ
TANIYALIM
Bu ünitenin sonunda öğrenciler;
1. Kur’an-ı Kerim okumanın önemini
kavrar.
2. Kur’an-ı Kerim’in nasıl bir kitap
olduğunu açıklar.
3. Kur’an-ı Kerim’in nelerden
bahsettiğini kavrar.
[!] 1. Kazanımda özellikle öğrencilerin Kur’an-ı Kerim’i yüzünden ve ezbere okumanın
dinimiz açısından önemine değinilerek onların kursa devam konusunda motive
edilmeleri de amaçlanmalıdır. Bu çerçevede bu kazanımda Kur’an-ı Kerim ve Hz.
Peygamberin Kur’an öğrenme ve öğretmeye verdiği önemle ilgili ayet ve hadislere yer
verilebilir. Yine bin yılı aşkın bir süreden beri atalarımızın Kur’an öğretilmesine ve
öğrenilmesine verdiği önemin göstergesi olan öğretim merkezleri ve gelenek içinde
Kur’an’a verilen önemin göstergesi olan uygulamalardan örnekler verilebilir.
[!] 2. Kazanımda sadece Kur’an-ı Kerim’in şekil olarak özellikleri üzerinde
durulacaktır. Mesela, sure, ayet ve cüzlerden oluştuğu, sağdan okunduğu vb.
[!] 3. Kazanımda Kur’an’ı Kerim’in bahsettiği konular genel olarak verilecektir.
[!] Bu ünitede, Kur’an-ı Kerim’e saygı duymanın da ne anlama geldiğine değinilecektir

KUR’AN-I KERİM ÖĞRENME ALANI :
I. KUR
ÜNİTE KAZANIMLAR AÇIKLAMALAR
KUR’AN-I KER M OKUMAYA G İ İRİŞ
Bu ünitenin sonunda öğrenciler;
1. Kur’an harflerini doğru tanır.
2. Harfleri başta, ortada ve sonda tanır.
3. Kur’an harflerinin isimlerini doğru söyler.
4. Üstün, esre ve ötreyi tanır.
5. Harfleri harekelerle okur.
6. Kelime içinde harfleri harekelerle okur.
7. Cezm’i tanır ve cezmli kelimeleri okur.
8. Şeddeyi tanır ve şeddeli kelimeleri okur.
9. Tenvini tanır ve tenvinli kelimeleri okur.
10. Uzatma harflerini (vav, ya, elif) tanır ve
kelime içinde okur.
11. Zamiri tanır ve okur.
[!] 1-2-. Öğretici harflerin şekil olarak doğru tanınmasını kitap üzerinde ve
tahtada tekrar sağlamalıdır. Harfleri tanıyan öğrenciye harfin kelime başında,
ortasında ve sonundaki yazılış şekilleri öğretilmelidir.
[!] 3. Öğretici Kur’an harflerinin isimlerini ve ağızdan çıkış yerlerini
uygulamalı olarak göstermeli ve öğrencilere tekrar ettirerek belletmelidir.
[!] 4-5-6. Harflerin okunmasını sağlayan işaretler şekil itibariyle tanıtılarak
harflerin seslendirilmesi yapılmalıdır. Harflerin harekelerle kelime içinde
değişik örneklerle gösterilerek öğrencilerin kelimeleri doğru okuyabilmesi
gerçekleştirilmelidir.
[!] 7-8-9. Cezm, şedde ve tenvin’in kelimelerin okunuşundaki işlevi
anlatılarak cezm ile harflerin nasıl birbirine tutturulduğu, şeddeyle harfin
önce tutturulup sonra tekrar okunduğu, tenvin’in harfe kattığı sesin mahiyeti,
örnekler ile tahtada gösterilmeli, her biri için ayrı ayrı ve karışık alıştırmalar
yapılmalıdır.
[!] 10. Uzatma harfleri tanıtılarak öğretici tarafından uygulamalı biçimde
gösterilmelidir. Okumada en çok hata uzatmalarda yapıldığından uzatma
harflerinin fonksiyonu alıştırmalarla pekiştirilmelidir..
[!] 11. Kelime ve harflerin sonuna bitişen zamirin okunuş durumları özenle
öğretilmelidir.


KUR’AN-I KERİM ÖĞRENME ALANI :
I. KUR
ÜNİTE KAZANIMLAR AÇIKLAMALAR
SURE VE DUA EZBERLİYORUZ
Bu ünitenin sonunda öğrenciler;
1. Fatiha suresini ezbere okur.
2. İhlas suresini ezbere okur.
3. Kevser suresini ezbere okur.
4. Sübhaneke duasını ezbere okur.
5. Ettehiyyatü duasını ezbere okur.
6. Salli-Barik duasını ezbere okur.
7. Rabbena Atina ve Rabbenağfirli
dualarını ezbere okur.
[!] 1-2-3-4-5-6-7. Bu kurda öğrenci henüz doğru bir şekilde yüzünden okuma
becerisini kazanmadığından dolayı öğreticinin şifahi olarak kelime kelime, cümle
cümle tedricen söylemesi ve talim etmesi suretiyle sure ve duaları ezberlenmesi
sağlanmalıdır. Bu hususta kaset ve Cd’lerden de istifade edilebilir.
Öğrencinin işitsel kabiliyetinin kullanılmasıyla yaptırılan ezberler, öğreticinin takibi
ile öğrenciden dinlenilerek hataları düzeltilir.


İTİKAT ÖĞRENME ALANI :
I. KUR
ÜNİTE KAZANIMLAR AÇIKLAMALAR
KEL ME- İ İ TEVHİD VE KEL ME- İ İ ŞEHADETİ
ÖĞRENİYORUZ
Bu ünitenin sonunda öğrenciler;
1. Kelime-i Tevhid’i söyler ve Türkçe
anlamını açıklar.
2. Kelime-i Şehadeti söyler ve Türkçe
anlamını açıklar.
3. Kelime-i Tevhid ve Kelime-i
Şehadet’in İslam Dini’ndeki
önemini kavrar.
[!] 1-2. Öğrencilerin Kelime-i Tevhid ve Kelime-i Şehadet’i doğru bir şekilde telaffuz
etmeleri ve ezberlemeleri için öğreticinin semai olarak söylemesi ve öğrencilere teker
teker söyletmesi gerekir. Kelime-i Tevhid ve Kelime-i Şehadet’i tasdik eden bir insanın
üzerine almış olduğu sorumluluktan hareketle anlamı açıklanmalı ve bu kelimelerin
imanın ilk aşaması olduğuna vurgu yapılmalıdır..
[!] 3. Öğretici Kelime-i Tevhid ve Kelime-i Şehadet ile İslâm’a atılan ilk adımı ve bu
adımla insana kazandırdığı güzellikleri, Yaratıcının Kelime-i Tevhid’i özümseyip
kendisine şirk koşmayanları cennetle mükafatlandıracağını örneklendirerek açıklayıp
bu kelimelerin önemini kavratabilir.



İTİKAT ÖĞRENME ALANI :
I. KUR
ÜNİTE KAZANIMLAR AÇIKLAMALAR
İSLAM VE İSLAM’IN BEŞ ESASI
Bu ünitenin sonunda öğrenciler;
1. İslam kavramını tanımlar.
2. İslam’ın esaslarını sayar ve açıklar.
3. İslam’ın beş temel esas üzerine
kurulduğunu, ancak İslam’ın
bunlardan ibaret olmadığını açıklar.
[!] 1. Öğretici, İslâm kavramını açıklayarak İslâm’ın insana dünyada ve ahirette
getireceği iyilikleri, İslâm’ın sunduğu emir ve yasakların insanın mutluluğunu
hedeflediğini de belirtmelidir.
[!] 2-3. Öğretici İslâm’ın beş temel esasını belirterek bu esasların İslam’ın özünü
oluşturduğunu söylemelidir. İslâm’ın ahlakî boyutunun ise insanın diğer varlıklarla
olan ilişkilerinde insicam sağladığı kavratılabilir. Öğrencilerden bu esasların
ezberlenerek sayılması istenebilir.




İTİKAT ÖĞRENME ALANI :
I. KUR
ÜNİTE KAZANIMLAR AÇIKLAMALAR
MAN VE İ MANIN ALTI ESASI İ
Bu ünitenin sonunda öğrenciler;
1. İman, Mü’min ve Müslüman
kavramlarını tanımlar.
2. İmanın esaslarını sayar ve açıklar.
[!] 1. Öğretici; her insanın inanmaya fıtraten eğilimli yaratıldığını vurgulayarak
kalplerin Yaratıcıya inanıp onu anmasıyla huzur bulacağını (Ra’d-28) açıklar. İman
eden, inanan, teslim olan Mü’min ve Müslüman kavramları tanımlanırken huzuru
bulan mutlu insanlar olarak nitelendirilmelidir. Öğretici bu kavramları belletmek için
öğrencilerden de tekrar dinlemelidir.
[!] 2. Öğretici imanın esaslarını sayarak anlamlarını açıklar. Öğretici soyut (Allah,
Melek, Cin, Şeytan) ve geçmiş tarihte vuku bulmuş olaylardan (kitaplar,
peygamberler) bahsederken öğrencilerin anlayabileceği ifadeler kullanarak konuyu
onların düzeyine indirerek sunmalıdır. İmanın esaslarını öğrencilere de saydırıp
açıklamalarını istemelidir.

İBADET ÖĞRENME ALANI :
I. KUR
ÜNİTE KAZANIMLAR AÇIKLAMALAR
İBADETLER Mİ İZ
Bu ünitenin sonunda öğrenciler;
1. İbadeti tanımlar.
2. Niçin ibadet ettiğimizi açıklar.
3. Başlıca ibadetleri sıralar.
4. Mükellefin davranışları ile ilgili
kavramları sıralar ve tanımlar.
[!]1. Namaz kılmak, oruç tutmak vb. yanında gündelik hayatta gerçekleştirilen iyi ve
güzel davranışların da ibadet olduğu belirtilmeli ve genel anlamda ibadet kavramı
içine girdiği anlatılmalıdır.
[!] 2. Allah’a saygı ve sevgimizi ibadet olarak gösterebileceğimiz belirtilerek ibadetin
kişisel ve toplumsal faydaları üzerinde durulabilir. Sahip olduğumuz nimetlere
teşekkür etmenin bir yolu olduğu ifade edilebilir. Kur’an ve hadisten örnekler
verilebilir.
[!] 3. Her Müslüman’ın yapmakla sorumlu olduğu ibadetler sayılarak en sık yapılan
ibadetler belirtilebilir.
[!] 4. Farz, Vacip, Sünnet, Haram, Mekruh vb. kavramlardan genel olarak
bahsedilerek, bu davranışları bilmenin hayatımıza olan etkileri belirtilecektir.




İBADET ÖĞRENME ALANI :
I. KUR
ÜNİTE KAZANIMLAR AÇIKLAMALAR
TEMİZLİK MANDAN GEL İ İR
Bu ünitenin sonunda öğrenciler;
1. Temizlik ibadet ilişkisini açıklar.
2. Abdestin farzlarını sayar.
3. Abdest almayı anlatır.
4. Abdesti bozan durumlara örnek
verir.
5. Guslün farzlarını sayar.
6. Guslün yapılışını anlatır.


[!]1. “Temizlik imanın yarısıdır” hadisinden hareketle maddi ve manevi temizliğe
dinimizin verdiği önem belirtilecektir. Namaz ibadetine başlamadan temizlik ile ilgili
şartların yerine getirilmesi gerektiği örnek olarak verilebilir.
[!] 2. Kur’an-ı Kerim’de abdest ile ilgili ayetler (Maide-6) abdestin farzlarının
öğretilmesi ve sıralanması sağlanacaktır.
[!] 3. Usulüne uygun olarak nasıl abdest alındığı öğrenciye gösterilerek öğretilir.
[!] 4. Abdesti bozan durumların neler olduğu belirtilecektir.
[!] 5-6. Guslün farzları ve yapılışı anlatılarak hangi durumlarda gusül yapması
gerektiğinin bilgisi verilecektir.

İBADET ÖĞRENME ALANI :
I. KUR
ÜNİTE KAZANIMLAR AÇIKLAMALAR
NAMAZ KILIYORUZ
Bu ünitenin sonunda öğrenciler;
1. Sabah namazının rekatlarını farz ve
sünnetine göre sayar ve kılınışını açıklar.
2. Öğle namazının rekatlarını farz ve
sünnetlerine göre sayar ve kılınışını açıklar.
3. İkindi namazının rekatlarını farz ve
sünnetine göre sayar ve kılınışını açıklar.
4. Akşam namazının rekatlarını farz ve
sünnetine göre sayar ve kılınışını açıklar.
5. Yatsı namazının rekatlarını farz ve
sünnetlerine göre sayar ve kılınışını açıklar.
6. Vitir namazının rekatlarını sayar ve
kılınışını açıklar.
7. Cuma namazının rekatlarını farz ve
sünnetlerine göre sayar ve kılınışını açıklar.
8. Namazı bozan durumları sayar.
[!]1-2-3-4-5-6-7. Beş vakit namaz ve Cum’a namazının kaç rekatten oluştuğu,
kaç rekatının sünnet kaç rekatının farz olduğunun bilgisi verilerek bu
namazların nasıl kılınacağı göstererek öğretme yöntemiyle öğretilir.
[!] 8. Namaz ibadetini bozan durumlar örneklerle açıklanacaktır.




SİYER ÖĞRENME ALANI :
I. KUR
ÜNİTE KAZANIMLAR AÇIKLAMALAR
PEYGAMBER Mİ İZ Hz. MUHAMMEDİN
HAYATINI ÖĞRENİYORUZ I: PEYGAMBERLİK
ÖNCESİ Hz. PEYGAMBER
Bu ünitenin sonunda öğrenciler;
1. Hz. Peygamberin doğduğu
çevrenin özelliklerini genel
hatlarıyla tanır.
2. Hz. Peygamberin doğumunu ve
çocukluğunu genel hatlarıyla
tanır.
3. Hz. Peygamberin gençliğini genel
hatlarıyla tanır.
4. Hz. Peygamberin aile fertlerinin
isimlerini sayar.
[!]1. Hz.Peygamber’in doğduğu coğrafî, sosyal ve kültürel çevrenin yapısı genel
olarak belirtilecektir.
[!] 2. Hz.Peygamber’in doğumu ve çocukluğu genel olarak tanıtılarak, Hz.Peygamber’in
çocukluk yıllarındaki erdemli davranışları ile bizim çocukluğumuzdaki davranışlar
arasında kıyaslama yapılabilir.
[!] 3. Hz.Peygamber’in genç iken ortaya koyduğu erdemli davranışlardan örnekler
verilebilir.
[!] 4. Hz.Peygamber’in aile fertleri isimleri belirtilerek kısaca tanıtılacaktır.





SİYER ÖĞRENME ALANI :
I. KUR
ÜNİTE KAZANIMLAR AÇIKLAMALAR
PEYGAMBER Mİ İZ Hz. MUHAMMEDİN HAYATINI
ÖĞRENİYORUZ III: MEDİNE DÖNEMİ
Bu ünitenin sonunda öğrenciler;
1. Hz. Peygamberin Medine’deki ilk
faaliyetlerini anlatır.
2. Medine’deki diğer inanç gruplarıyla
ilişkilerini genel hatlarıyla tanır.
3. Hz. Peygamberin Medine’de İslam’ı
yaymaya yönelik faaliyetlerini
sıralar.
4. Hz. Peygamberin vefatına İlişkin
bilgileri söyler.

[!]1. Kazanımda öğrenciler Hz.Peygamber’in Medine’de gerçekleştirdiği İslâm
kardeşliği, Medine mescidinin inşası ve benzeri faaliyetleri sayıp anlatabilmelidir.
[!] 2. Kazanımda öğrenciler, Medine’de gerçekleştirilen Medine sözleşmesini,
Hz.Peygamberimizin diğer inanç gruplarıyla olan ilişkilerini ve oluşturduğu uyum
içinde yaşama kültürünü ön plâna çıkardığını açıklayabilmelidirler.
[!] 3. Öğrenciler, Hz.Peygamber’in Medine’de İslâm’ı yaymaya yönelik faaliyetlerini
sıralayabilmelidirler. Özellikle komşu ülkelere gönderilen elçiler ve onların gittikleri
ülkelerde karşılaştıkları durumlar anlatılabilmelidir.
[!] 4. Öğrenciler Hz.Peygamber’in vefat tarihi, vefat ettiğinde kaç yaşında olduğu,
vefatının ardından Müslümanların ne gibi tepkiler verdiğini açıklayabilmelidir.




AHLAK ÖĞRENME ALANI :
I. KUR
ÜNİTE KAZANIMLAR AÇIKLAMALAR
GÜZEL SÖZ VE DAVRANIŞLARDA BULUNALIM
Bu ünitenin sonunda öğrenciler;
1. Ahlakın ne olduğunu ve ahlaklı
insanın kim olduğunu kavrar.
2. Temizlik kavramını açıklar ve
temizliğin İslam’ın temeli olduğunu
kavrar.
3. Ahlaki bir değer olarak doğruluk
kavramını açıklar ve doğru olmaya
özen gösterir.
4. Ahlaki bir değer olarak sevgi
kavramını açıklar ve İslam’ın sevgi
dini olduğunu kavrar.
5. İyilik kavramını açıklar ve Allah’ın
iyi ve iyilerle birlikte olduğunu fark
eder.
6. Kul Hakkı kavramını açıklar ve
İslam’ın Kul Hakkı konusuna
verdiği önemi fark eder.
[!] 1. Öğretici ahlakın tanımını yapar, ahlaklı insanın kim olduğunu açıklar ve
örnekler verir. Kur’an’dan güzel ahlak ile ilgili ayetler bulur, ahlakın fert ve toplum
üzerindeki etkisini anlatır.
[!] 2. Öğretici, temizliğin İslâm’ın temeli olduğunu öğrenciye kavratmalıdır. Temizlik
çeşitlerini ve temizlik şekillerini anlatarak öğrencinin konuyu kavramasını
sağlamalıdır.
[!] 3. Doğruluğu tanımlar, Hz.Peygamber’in hayatından örneklerle konunun
anlaşılmasını sağlar. Doğrunun insan hayatına ve şahsiyetine katkılarını anlatır.
[!] 4. İyiliğin ne olduğunu, iyilerin kim olduğunu Kur’an ayetlerinden ve Hadis-i
şeriflerden yararlanarak anlatmalıdır. İyilerin Allah tarafından övüldüğü ve
ödüllendirildiği toplum tarafından sevildiği örnekler verilerek iyilik örnekleri ile
öğrenciye kavratılmalıdır.
[!] 5. Sevgi ifadesini açıklar, Allah’ın kullarına olan sevgisini Kur’an ayetlerinden
yola çıkarak açıklar. Beşeri ilişkilerde sevginin olumlu etkisini örneklerle açıklar.
Hayvan, tabiat ve vatan sevgilerini anlatır.
[!] 6. Öğretici, kul hakkının ne demek olduğunu anlatmalıdır, Kul hakkı ile ilgili
Kur’an-ı Kerim’den ayetler vererek ve Hz.Peygamber’in hayatından ve hadislerinden
örnekler getirir. Kul hakkının gözetilmesinin veya ihlal edilmesinin doğurabileceği
sonuçlardan bahseder. Konunun toplumsal yapı üzerindeki etkilerini kavratmalıdır.
Alıntı ile Cevapla