|  Durumu:    Medine No :  13301  Üyelik T.:
04 Şubat 2011  Arkadaşları:5 Cinsiyet:erkek Yaş:38 Mesaj :
4.831Konular:
926  Beğenildi:344 Beğendi:0
 Takdirleri:62 Takdir Et: 
	  Konu Bu  
				Üyemize Aittir! |   Cevap: yeterlilik sınavına hazırlık soruları - TESTLER 
  yeterlilik sınavına hazırlık soruları KURBAN -TEST-25   1:Kurban ne demektir? 
 Cevap:Kurban; Allah’a yaklaşmak ve O’nun rızasına ermek  niyetiyle   kesilen  hayvan  demektir.  Akıllı,  hür, mukim ve dini ölçülere göre  zengin sayılan mümin, kurban  kesmekle  hem  Cenab-ı  Hakka  yaklaşır   hem de  fakirlik  sebebiyle  kurban  kesemeyenlere  yardım etmek  suretiyle onlarla arasında bir sevgi bağı kurar.
 
 2:Kurban kesmek yerine sadaka vermekle, bu ibadet yerine getirilmiş olur mu?
 
 Mezheplerin çoğuna göre kurban kesmenin hükmü sünnettir. Hanefi fıkhında  tercih edilen görüş ise, vacip  olduğudur.  Ancak  bir  ibadetin  farz   olmayışı, onu ibadet olmaktan çıkarmayacağı gibi,şeklinin de  değiştirilmesini  gerektirmez.  İbadetlerin; şekil,  şart ve rükünleri  olduğu gibi; hikmetleri, amaçları ve teşri gerekçeleri de vardır.  İbadetlerdeki bu özelliklerin birbirinden ayrı düşünülmesi mümkün  değildir. Fıkhî hükmü ister vacip, ister sünnet olsun; kurban ibadeti  ancak kurban olacak hayvanın usûlüne uygun olarak kesilmesiyle yerine  getirilebilir. Bedelini infak etmek suretiyle, kurban ibadeti yerine  getirilmiş olmaz. Allâh Teâlâ’nın rızasını kazanmak niyetiyle,  karşılıksız olarak fakir ve muhtaçlara yardım etmek, iyilik ve ihsanda  bulunmak da Müslüman’ın önemli vazifelerinden biridir.  Zaruret  derecesinde muhtaç kimseye yardım etmek, dinimizde farz kabul  edilmiştir. Ancak, bu iki ibadetin birbirinin alternatifi olarak  sunulabileceği anlamına gelmez.
 
 3:Kurbanın dinî dayanağı nedir?
 
 Kurbanın meşru bir ibadet olduğuna dair Kur’an- ı  Kerim’de  deliller   bulunmaktadır.  Saffat  Suresinde (37/107); Hz.İbrahim’in oğlu Hz.  İsmail’in yerine bir kurbanın, Allah tarafından kendilerine fidye  (kurban) olarak  verildiği  açıkça  bildirilmektedir. Ayrıca Kur’an’da  kurban ibadeti ile ilgili ba şka ayetler mevcuttur. (bk. Hacc, 22/28,  34, 36, 37) Hz. Peygamber (a.s.) de, kurbanı bir ibadet olarak kabul  etmiş ve bizzat kendisi de kurban kesmiştir. Hz. Peygamber'in (a.s.),  yedi deveyi kurban olarak kestiği, Medine'de ise boynuzlu ve alacalı iki  koyun kurban ettiği rivayet edilmektedir.  (Buhârî, Hacc, 117,  119;   Müslim,  Edâhî,  17)  Ayrıca  Hz.  Peygamber (a.s.), Kurban Bayramında,  Allah katında en sevimli ibadetin kurban kesmek olduğunu, kurbanın  kesilir kesilmez Allah katında makbul olacağını ve kurban edilen   hayvanın  boynuzu,  tırnağı  da  dahil  olmak üzere her  şeyinin kişinin  hayır hanesine yazılacağını ifade etmiş; bu ibadetin Allah rızası için  yapılmasını tavsiye etmiştir. (Tirmizî, Edâhî, 1; İbn Mâce, Edâhî, 3)
 
 4:Kimler kurban keser?
 
 Cevap:Kurban kesmek, akıllı, buluğ çağına ermiş, dinen zengin sayılacak  kadar mal varlığına sahip ve misafir olmayan Müslüman’ın yerine  getireceği mâlî bir ibadettir. Temel ihtiyaçlarından ve borcundan başka  20 miskal (80.18 gr.) altın veya bunun değerinde para veya eşyaya sahip  olan kişi dinen zengindir; dolayısıyla Allah'ın kendisine bah şetmiş  olduğu nimetlere şükran ifadesi ve Allah yolunda fedâkârlığın ni şanesi  olarak kurban kesmelidir.
 
 5: Ailede zengin olan karı-kocadan her birinin kurban kesmesi gerekir mi?
 
 Cevap:İbadetlerde sorumluluk ve bu sorumluluğun bir neticesi olan ceza  ve mükâfat da bireyseldir. Bu nedenle,  dinen  zengin  olan   karı-kocadan  her  birinin ayrı ayrı kurban kesmesi uygun olur.
 
 6:  Yolcunun kurban kesmesi gerekir mi?
 
 Cevap:Yolcu kurban kesmekle mükellef değildir. Ancak kesmesi halinde  sevabını kazanır. Sefer halinde iken kurban kesenler; bayram günleri  içinde memleketlerine  dönerlerse,  yeniden  kurban  kesmeleri   gerekmez. Sefer halinde iken kurban kesmeyip de bayram günlerinde  memleketlerine dönenlerin, kurban kesmeleri uygun olur.
 
 7:  Kurban ne zaman kesilir?
 
 Cevap:Kurban  (udhiye),  eyyâm-ı  nahr  (kurban  kesme günleri) denilen,  Zilhicce ayının onuncu, on birinci ve  on  ikinci;  Kurban  Bayramının   bir,  iki  ve  üçüncü günleri  kesilir.  Kurban  kesim  vakti,  bayram   namazı kılınan  yerlerde  bayram  namazı  kılındıktan  sonra; bayram  namazı kılınmayan yerlerde ise ikinci fecrin doğuşundan, sabah namazı  vaktinin   girmesinden sonra başlar; Zilhiccenin on ikinci, Kurban  Bayramının 3. günü güneş batıncaya kadar devam eder.  Bu geçen süre  içinde gece ve gündüz kurban kesilebilir. Ancak geceleri kesmek  mekruhtur. Kurban Bayramının birinci günü kesmek daha faziletlidir.
 
 8: Kurban Bayramı günlerinde kesilmeyen kurban ne yapılır?
 
 Cevap: Maddi  imkana   sahip  oldukları  halde,   Kurban Bayramı    günlerinde   kurban   kesemeyenler, daha sonra bunun sevabına nâil olmak  için bedelini fakirlere sadaka olarak verebilirler.
 
 9:Hangi  hayvanlar  kurban  olarak  kesilir?
 
 Cevap: Bu hayvanlar hangi nitelikleri taşımalıdır? Kurban;  koyun,   keçi,  sığır,  manda  ve  deveden olur. Bunların dı şındaki hayvanlar  kurban olarak kesilemezler. Kurban olabilmesi için, kurbanlık hayvanın   süt  dişlerini  değiştirmiş  olması  gerekir.  Bu  da, deve 5; sığır ve  manda 2; koyun ve keçi 1 ya şını doldurunca gerçekleşir. Kurbanlık  hayvan bu yaşını doldurduğu halde dişini değiştirmemişse, yine de kurban  edilebilir. Bu hayvanlar arasından sadece 6 ayını   tamamlayan   koyun,    bir   yaşını   doldurmuş   gibi gösterişli olması halinde kurban  edilebilir. Kurban edilecek hayvanın, sağlıklı, azaları tam ve besili  olması, hem ibadet açısından, hem de sağlık bakımından  önem  arz  eder.   Bu  nedenle,  kötürüm derecesinde hasta, zayıf ve düşkün, bir veya iki  gözü kör, boynuzları kırık, dili, kuyruğu, kulakları ve memesi kesik,  dişlerinin tamamı veya çoğu dökük hayvanlardan kurban olmaz. Ancak,  hayvanın doğuştan boynuzsuz olması,şaşı, topal, hafif hasta, bir kulağı  delik veya yırtılmış olması, kurban edilmesine mani teşkil etmez.
 
 10: Kulağı delinmiş hayvan kurban olur mu?
 
 Cevap: Hadis-i şerişerde hayvanların kurban edilmesine engel teşkil eden  kusurlar; belirgin körlük, hastalık, topallık ve iliği yok denecek  kadar zayışık olarak belirlenmiştir. (bk. Ebû Dâvûd, Dahâyâ, 6) Bunların  dışındaki kusurlar ise, müctehitler tarafından, kendi dönemlerindeki  hayvanların değerini düşüren kusurlar esas alınarak tespit edilmiştir.  Günümüzde, yaşayan hayvanların sayısını tespit etmek, ülkemize girip  çıkan hayvanları kontrol altına almak  ve  sağlıklı  olduklarına  işaret   etmek  amacıyla marka takmak için hayvanların kulaklarının delinmesi  bir kusur değil, hayvanın sağlıklı olduğunun göstergesidir. Bu itibarla  kulakları delinen  hayvanın kurban edilmesinde sakınca yoktur. Kaldı ki,  fakihlerin çoğunluğu  kulağın  delinmesini  kusur  kabul   etmemişlerdir.
 
 11:Kurbanlık hayvanlardan hangileri ortak olarak kesilebilir?
 
 Cevap: Koyun  veya  keçinin  bir  kişi  tarafından;   sığır, manda  ve   devenin  ise,  yedi  kişiye  kadar  ortaklaşa kurban olarak  kesilebileceği Hz. Peygamber'in hadisleri ve uygulamalarla sabittir.  (Ebû Dâvûd, Dahâyâ, 7- 8)
 
 12: Kurban bayıltılarak kesilebilir mi?
 
 Aslolan   kurbanlık  hayvanı  bayıltmadan,  eziyet etmeksizin kesmektir.  Ancak yıkılması ve kesilmesin- de  zorluk  bulunması  ve  bu  sebeble   eziyet  çekecek olması halinde hayvanın bayıltılması, kurban olarak  kesilmesine engel değildir. İhtiyaç halinde, canlı olarak kesmek  kaydıyla, kurbanlık hayvanın uygun tekniklerle   bayıltılmasında   bir    sakınca   yoktur.   Ancak hayvan henüz kesilmeden,  şok etkisiyle  ölürse, kurban olmayacağı gibi, eti de yenmez.
 
 13:Vekalet yoluyla kurban kesilebilir mi?
 
 Cevap: Kurbanı, kişinin kendisi kesebileceği gibi, vekalet yoluyla  başkasına da kestirebilir. Zira kurban mal ile yapılan bir ibadettir;  mal ile yapılan ibadetlerde ise vekalet caizdir. Vekalet yoluyla kurban  kestiren kişi, kendi bulunduğu yerde birisine vekalet verebileceği gibi,  başka bir yerdeki kişi veya kuruma da vekalet verebilir. Vekalet,   sözlü veya yazılı olarak ya da telefon, internet, faks ve benzeri  iletişim araçları ile verilebilir.
 
 14: Ölü kurbanı var mıdır?
 
 Cevap: Ölü kurbanı veya kabir kurbanı diye bir kurban çeşidi yoktur.  Ancak, ölü adına veya sevabı ölüye ba- ğışlanmak  üzere  kurban   kesilebilir.  Vasiyeti  yoksa, ölen  kimseler  için  mirasçılarının   kurban  kesmeleri gerekmez. Ancak bir kimse, sevabını ölmü ş bulunan  anne  veya  babasına  yahut  diğer  yakınlarına  bağışlanmak   üzere,    çeşitli   hayır   kurumlarına,   fakir   ve muhtaç kişilere bağışta  bulunabileceği gibi, kurban da kesebilir. Ölenin kendisi için kurban  kesilmesine dair vasiyeti yoksa, kesen kimse, bu kurban etini fakirlere  yedirebileceği gibi, kendisi ve zenginler de yiyebilir. Vasiyet varsa,  tamamen fakirlere yedirilmesi veya dağıtılması gerekir. Ölen  kimsenin   vasiyeti  olmaksızın,  sevabı  onun ruhuna bağışlanmak üzere kesilen  kurbanın her hangi bir zamanda kesilmesi caiz ise de, Kurban Bayramı  günlerinde kesilmesi daha faziletli ve daha sevaplıdır. Ölenin vasiyyeti  gereğince kesilen kurban ise, ancak Kurban Bayramı günlerinde kesilir.
 
 15: Kurbanlık hayvan tartıyla alınabilir mi?
 
 Cevap: Kurbanlık  hayvan,  kilo  birim  fiyatı  belirlenmek suretiyle  canlı olarak tartılıp alınabilir. Kurban edilmek üzere satın alınmak  istenen hay- vanın fiyatı, kesildikten sonra eti tartılarak da belirle-  nebilir. Ancak kilo fiyatının rayiç bedelişeklinde belirsiz  bırakılmayıp, kesin olarak belirlenmesi ve derisi, kellesi ve  sakatatının satıcıda kalmak üzere akitten istisna edilmemesi gerekir.
 
 16: Taksitle kurban alınabilir mi ?
 
 Cevap: Kişi, mülkiyetinde  bulunan  ve  kurbanlık  vasfını taşıyan  hayvanı, kurban olarak kesebilir. Bu itibarla ister peşin, ister  taksitle olsun, satın aldığı hayvan kişinin mülkiyetine geçtiğinden, bu  hayvanın kurban edilmesinde sakınca yoktur.
 
 17: Alınan kurbana, daha sonra başkaları ortak edilebilir mi?
 
 Cevap: Büyükba ş hayvanlar, bir kişiden yedi kişiye kadar ortak olarak  kurban edilebilir. Böyle bir hayvan, yedi kişiye kadar ortak olarak  satın alınabileceği gibi, alındıktan sonra veya elde bulunan büyükbaş  hayvana, yedi kişiyi geçmemek kaydıyla başkaları da ortak edilebilir.
 
 |