|   Cevap: İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ ünite soruları 
  2.ÜNİTE SORULARI
 1.kuranda düşünme etkinliği hangi kelimeyie anlatılmamıştır
 a.nazar,rey
 b.tefekkür ,tedebbür
 c.akıl,itibar
 d.fikir,beyin
 
 
 2.kuranda ilim kelimesi kaç yerde geçer
 a. 700
 b.750
 
 
 3.Meşşai filozoflar insanda tümel bilgini oluşması ve aklın gelişmesini 4 evre ile açılklar hangisi bunlardan değildir?
 a-Kuvve halinde akıl
 b-Fiil halinde akıl
 c-Zorunlu akıl
 d-Meleke halinde akıl
 e--Müstefad akıl
 
 
 4.mesela kuran yüce allah hakkında o göğe yükseldi,allahın eli gibi benzer ifadeler kullanılmış,bunlar,
 a.diğer kültür din ve medeniyetlerle karşılaşma
 b.dini metinlerin mahiyetinden kaynaklanan sebeplerdir
 
 
 5.Aşağıdakilerden hangisi tabiatçı filozoflardandır?
 a-cabir b hayyan ve Ebubekir razi
 b-Kindi ve Ebubekir razi
 c-İbn haldun ve kindi
 d-Cabir b Hayyan ve Hay b yakzan
 e-Kindi ve Hay b yakzan
 
 
 6.Aşağıdakilerden hangisi işraki okul kurucusudur?
 a-Şehabettin suhreverdi
 b-İbn Rüşd
 c-Farabi
 d-Fahreddin Razi
 e-Cabir b Hayyan
 
 
 ???7.hangisi is.yönelik saldırı ve eleştiride bulunan düşünce hareketi değildir
 a.dehriyye
 b.brahmanizm
 c.mecusilik
 d.batınilik
 e.maturidilik
 
 
 8.Hangisi meşşai filozoflara göre tevili zorunlu kılan sebeblerdendir?
 a-Dinimetinlerde kapalı ifadeler
 b-Dini metinlerde müteşabihifadeler
 c-Dini metinlerde muhkem ifadeler
 d-İnsanların anlama kabiliyetlerin farklı olması
 e-Dini metinlerin zahiri ile çelişkili gibi duran ifadeler
 
 
 9. işraki okul kimi kendilerine model almışlardır
 a-eflatun
 b-aristo
 1
 
 0.evrenin zamanın eseri olduğu şeklinde görüşleri vardır
 a.batınilik
 b.dehriyye
 
 
 ??11. islam düşünce sisteminde sosyal bilimler kavramı ne zaman ortaya çıkmıştır?
 a-klasik dönem,
 b-modern dönem
 
 
 12..........ana eseri Hikmetül işrakrasyonel bilgi kanalıyla gerçeğe ulaşmanın imkansız olduğunu savunur
 
 a-suhreverdi
 b-farabi
 
 
 13.........insanın  dış dünyadan başlayıp duyu, hayal, müfekkire güçlerinin kullanılmasıyla  heyulanı aklın faal akılla ilişkiye geçerek en yetkin külli bilgiye  ulaşmasıdır.
 a-iktibas
 b-ittisal
 
 
 14.Evren en  dışta sabit yıldızlar feleğinin ve merkezde ise dünyanın bulunduğu, iç  içe geçmiş eş merkezli feleklerden oluşmuştur.
 hangi filozofların evren anlayışıdır
 a-meşşai
 b-dehriyye
 
 
 15.tasavvufun ortaya çıkış sebebi nedir
 a.iç karışıklıklar
 b.fetihlerden sonra gelen zenginleşme ve dünyevilik
 
 
 16.kindi,farabi,ibn sina,bacce hangi okulun temsilcileridir
 a. meşşai
 b.işrak
 
 
 17.Molla Sadra hangi okulun temsilcisidir?
 a-İşraki
 b-Dehriyyun
 c-Tabiatçı
 d-Meşşai
 e-Haşeviye
 
 
 18.is.düş. tarihinde,dehriiyye akımının temsilcisi kimdir
 a.bacce
 b.ibnu ravendi
 c.ibni sina
 
 
 19.kelam ilminin cevap verdiği ekollerden değildir
 a-mecusilik
 b-brahmanizm
 c-zeydiyye
 
 
 20.Varlığın meydana gelişini beş ezeli ilke ile açıklamaktadır.
 Bunlar;
 -yaratıcı,
 -Tanrı,
 -Ruh,
 -madde,
 -mekan ve zamandır.
 kimler böyle açıklamıştır
 a-dehriyye
 b-tabiatçılık
 
 
 21.peygamberliği Allahın adalet sıfatına aykırı bulan grup
 a-dehriler
 b- brahmaniler
 
 
 22. alemin  ezeliliğini ve maddi evrenin ötesinde akıl, ruh ve Tanrı gibi manevi  hiçbir varlığın bulunmadığını ileri sürmüştür.Evrende ayrı bilinçli ve  irade sahibi Tanrı fikrini reddetmiştir.yukarıda bahsedilen hangi  okuldur
 a-işrakiyye
 b-dehriyye
 
 
 23.hangisi meşşailere göre nazari ilim değildir
 a. matematik
 b.siyaset
 c.fizik
 d.****fizik
 
 
 24.meşşai filozoflar vahyin gerçekleşme sürecini ne ile açıklarlar
 a.ittisal teori
 b.içgüdüsel teori
 c.hiçbiri
 
 
 25.meşşai filozoflar;
 peygamberlik kurumunu kabul ederler ve felsefi olarak savunurlar.
 a-doğru
 b-yanlış
 
 
 26.islamın diğer inançlar yaşadığı tartışma konularının en derini
 a-tabiatçılık
 b-teslis inancı
 
 
 27.meşşailer tanrıyı hangi şekilde anmazlar?
 a.zorunlu varlık
 b.ilk muharrik
 c.sonsuz nur
 d.akil ve makul
 
 
 28. Nurlar hiyerarşisi hangi okulda vardır?
 a-İşraki
 b-Meşşai
 
 
 29. Hangisi İslam felsefe okullarından bir değildir?
 a-Dehrilik
 b-Tabiatçılık
 c-İşrakilik
 d-Meşşailik
 e-Rivayetçilik
 
 
 30.hangi konu meşşailerle kelamcılar arsında sürekli tartışma konusu olmuştur
 a.evren anlayışı
 b.insan anlayışı
 c.akıl anlayışı
 
 
 31. Hangisi İslam Düşünce okulları arasında sayılmaz ?
 a-Felsefe
 b-Tasavvuf
 c-Hiçbiri
 d-Hadis
 e-Kelam
 
 
 32. mistik düşünce,deruni sezgi hangisine ait
 a.işraki (işraki =tasavvuf=mistizm)
 b.dehriyye
 
 
 33.Düşünmeye ve araştırmaya muhtaç olmayan keşf yoluylahakikatin bilgisine ulaşma düzeyine yükselmiş olan kişiye ne denir
 a-müteellih
 b-müktesip
 
 
 34. işraki okul varlığın ortaya çıkışını hangi teoriyle açıklamışlar
 a.sudur teorisi
 b.akıl teorisi
 c.hiçbiri
 
 
 35. sudur teorisi kime aitti...
 a.farabi,ibni sina
 b.razi,ibni sina
 
 
 36. kelam okullarının ortaya çıkışında siyasio olaylar etkilidir doğrumu yanlışmı
 
 
 37.Yıldızlar ve ateş gibi varlığı başkasından olanlar ise ..... nurdiye adlandırılır
 a-gök
 b-arazi
 
 
 38. Yüce Allah, Melekler, idealer ve insani nefisler saf nuru temsil eder.
 a-doğru
 b-yanlış
 
 
 39. hakikatin hakikatle çelişmeyeceği ilkesi hangi düşünce okulunun ilkesi
 a-meşşai
 b-işraki
 
 
 40. esfarul erbaa kimin eseridir ve ne kitabıdır
 a.molla sadra-biyografi
 b.molla sadra-eleştiri
 
 
 41. is.düşüncesinde felsefenin yemel vurgusu.,tasavvufun temel vurgusuakıl ve aşktır.
 
 
 42. müs.filozoflar felsefenin hangi boyutlarını önemsemişlerdir
 a.birikimsellik
 b.evrensellik
 c.süreklilik
 d.hepsi
 e.hiçbiri
 
 
 43. a.islam felsefesi
 b.kelam
 c.tasavvuf
 d.hadis
 hangisi islam düşünce disiplinlerinden değildir
 a.yalnız d
 b.a ve b
 c.a,b,c
 d.b,c,d
 
 
 44.dehriliği en çok eleştiren felsefe akımlarından DEĞİLDİR
 a-kelamcılar
 b-meşşailik
 c-işrakilik
 |