Tekil Mesaj gösterimi
Alt 09 Mayıs 2013, 15:00   Mesaj No:2

Medineweb

Medineweb Emekdarı
Medineweb - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Medineweb isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13301
Üyelik T.: 04 Şubat 2011
Arkadaşları:6
Cinsiyet:erkek
Yaş:37
Mesaj: 4.833
Konular: 926
Beğenildi:339
Beğendi:0
Takdirleri:62
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Cevap: AÖF ilahiyat Önlisans 2.Sınıf 2011-2012 Bahar Dönemi Dönem Sonu Sınavı Çıkmış

KELÂMA GİRİŞ







1. Her iki ilim de konuları itibariyle sıkı bir münasebet içindedirler. Her ikisi de başlangıcı ve sonucu itibariyle varlığı, onun mahiyetini ve nedenini araştırırlar. Ancak, bu iki ilim, metotları itibariyle farklılık arz ederler. Diğeri, kelâm ilminden farklı olarak salt akla dayanır.
Yukarıdaki bilgilere göre, kelâm ilmi ile ilişkili olan diğer ilim aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sosyoloji
B) Antropoloji
C) Psikoloji
D) Mantık
E) Felsefe


2. Bu ekole göre, büyük günah işleyen dinden çıkar ise de kâfir olmaz, iman ile küfür arasında kalır. Ne mümin ne kâfir sayılır. Ölünceye kadar tevbe etmesi beklenir. Tevbe etmeden ölürse ebedî olarak Cehennem'de kalır, fakat azabı inkârcılarınkinden hafif olur.
Yukarıda anlatılan ekol aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ehl-i sünnet
B) Havârıc
C) Mutezile
D) Şîa
E) Cebriye


3. Ebu Hanife ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Büyük günah işleyen münafıktır.
B) Hayır ve şer adına her şey Levh-i mahfuzda yazılıdır.
C) el-Fıkhu'l-ekber, onun risalelerinden biridir.
D) Kul, fiilini kesbeden; Allah ise yaratandır.
E) Allah'ın yaratma, rızık verme, öldürme, diriltme gibi fiili sıfatları vardır.


4. Aşağıdakilerden hangisi Mutezile ekolüne göre, va'd ve va'id başlığı altında incelenen konulardan biri değildir?
A) Kabir azabı
B) Tevbe
C) Kebire
D) Küfür
E) Allah'ın subuti sıfatları


5. "Ehl-i sünnet kavramı, Rafiziler, Hariciler ve Kaderileri red etme hususunda ittifak edenleri ifade eder" sözünü söyleyen alim aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cüveynî
B) Gazzalî
C) Ebu'l-Muin en-Nesefî
D) İsferâyinî
E) Kâdî Abdülcebbar


6. Aşağıdaki mezheplerden hangisi halifenin Kureyşten olmasını şart kosmamıstır?
A) Eş'ariler
B) Haricîler
C) Maturidiler
D) Şia
E) Ashabu'l-Hadis


7. Büyük günah işleyen kimsenin küfre girdiğini ve ona Müslüman muamelesi yapılamayacağını iddia eden fırka aşağıdakilerden hangisidir?
A) Murcie
B) Şia
C) Mutezile
D) Ehl-i sünnet
E) Haricî


8. Allah'ın vech, yed, istiva gibi sıfatlarına ne ad verilir?
A) Subutî sıfatlar
B) Selbi sıfatlar
C) Haberî sıfatlar
D) Zatî sıfatlar
E) Manevi sıfatlar


9. Aşağıdakilerden hangisi batıda ortaya çıkan ve özellikle XX. yüzyılda İslam dünyasını etkisi altına alan akımlardan biri değildir?
A)Pozitivizm
B)Materyalizm
C)Darvinizm
D)Rasyonalizm
E)Determinizm


10.Aşağıdakilerden hangisi Yeni İlm-i Kelâm dönemi alimlerinin ortak özelliklerinden biridir? A) Olaylara eleştirel bakmaları ve mezhep taassubundan uzak durmaları
B) Klasik kelama bütünüyle karşı olmaları
C) Vahiy meleğini inkar etmeleri
D) Bütünüyle batı biliminin etkisi altında olmaları
E) Mucizeyi inkar etmeleri


11. Aşağıdakilerden hangisi Muhammed
Abduh'un Yeni İlm-i Kelâma ilişkin
görüşüdür?
A) Eş'ari, Maturidi gibi klasik dönem
kelâmalarının kitapları faydasızdır.
B) Kelâm ilminin klasikleri yerine müteahhirin
dönemi muhtasar kitapları okunmalıdır.
C) Alimlerin görüşleri önemsenmeli ve nass
mesabesinde görülmelidir.
D) Kelâmcı olaylara eleştirel değil, teslimiyetle bakabilmelidir.
E) Klasik kelâmda ihtilaf konusu olan konulara yer verilmemelidir.


12. Peygamberliğin vehbi (Allah'ın bağışı) değil, kesbi olduğunu söyleyen alim kimdir?
A) Muhammed Abduh
B) Şibli Numani
C) İzmirli İsmail Hakkı
D) Reşid Rıza
E)Filibeli Ahmed Hilmi


13. Halk arasında öngörü veya iç görü anlamında kullanılan Kur'an kavramı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Göz
B) Akıl
C) Duyu
D) Basiret
E) Kulak


14. Aşağıdakilerden hangisi nakli bilgi değildir?
A) Tabiattan elde edilen bilgiler
B) Cebrail'in getirdiği vahiy
C) Tabiînden alınan bilgiler
D) Hz. Peygamber'in tebliğ ettiği hükümler
E) Sahabeden alınan bilgiler


15. "Bilginin değeri, bilgi araçlarının değeri ile doğru orantılıdır" hükmü aşağıdakilerden hangisini gerektirmez?
A) Bilgi veren kişi fâsık olmamalıdır.
B) Bilgi veren kişi yalancı olmamalıdır.
C) Duyu organları sağlıklı olmalıdır.
D) Kişinin aklî muhakeme gücünde eksiklik bulunmamalıdır.
E) Kişinin bedenî sağlığı yerinde olmalıdır.

16. Aşağıdakilerden hangisi Allah'ın subutî sıfatlarındandır?
A)Bekâ
B)Kıdem
C)Kelâm
D)Vahdaniyet
E)Vücud



17. Cevher düşüncesini Hk ortaya atan ve savunan mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
A)Eş'arîlik
B)Mu'tezile
C)Matüridîlik
D)Hanbelîlik
E)Ehl-i Hadîs


18. "Mürekkep" kavramı hangi varlık türü için kullanılır?
A)Cüz ellezî la yetecezzâ
B)Cevher
C)Araz
D)Cisim
E)Müfret


19. Allah'ın geçmişe doğru başlangıcının bulunmaması sıfatına ne ad verilir?
A) Kıdem
B) Muhalefetü'n li'l-havâdis
C) Vücud
D) Bekâ
E) Vahdaniyet


20.İslâm'ın Hk, döneminde kelâm alanında eser telifi görülmemesinin temel sebebi
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kur'ân-ı Kerîm'de teolojik tartışmalara temel teşkil edecek ayetler bulunmaması
B) İslâm toplumunun fikrî ve kültürel durumunun karmaşıklık ve soyutluktan uzak bir yapı sergilemesi
C) Hz. Peygamber'in toplum içinde var olması ve vahiy sürecinin halen devam etmesi
D) Naslar üzerinde tartışma yaratacak yorumlara sapılmaması
E) Felsefî kavram ve fikirlerle henüz karşılaşılmamış olması


21. Aşağıdakilerden hangisi Ebû Hanîfe'nin akaid risalelerinden biridir?
A) el-Akîde
B) el-Vasiyye
C) Risâle fî istihsâni'l-havz fî ilmi'l-kelâm
D) Kitâbü's-sünne
E) Risâle ilâ ehli's-Seğr


22. Aşağıdakilerden hangisi Ebü'l-Hüseyin
el-Hayyât'ın "el-İntisâr" isimli eserinin
özelliklerinden biri değildir?
A) Mu'tezile'yi savunma amacıyla yazılmış olması
B) Müellifin günümüze ulaşan tek eseri olması
C) Daha önceki Mu'tezilî görüşleri yine yetkin bir Mu'tezilî'nin elinden günümüze aktarması
D) Bütün kelâmî konuları ihtiva eden sistematik bir eser olması
E) Hicrî III. yüzyıla ait bir eser olması


23. Kelâmı siyaset ve fıkıh gibi pratik (amelî) ilimler içerisinde değerlendiren ve onu dini savunma sanatı ve bir araç olarak gören İslâm filozofu kimdir?
A) Kindî
B) Âmirî
C) Fârâbî
D) İbn Sînâ
E) Gazâlî


24. Aşağıdakilerden hangisi Selef ve Selef
çizgisini takip edenlerin kelâma yönelik
eleştirilerinden biri değildir?
A) Kelâm, dini anlama noktasında esas olan Kur'ân, Sünnetçe sahabe kavlinin dışında kaldığından bid'attir.
B) Kur'ân ve Sünnet'in üslubuna aykırı biçimde hitabet ve cedel üslubunu benimser.
C) Kelâmcılar ispatlanmamış felsefî nazariyeleri kesin hakikatler gibi benimsemişlerdir.
D) Zaman içerisinde özünden uzaklaşarak hasmı mağlup etmeye yönelik kısır bir tartışma biçimi haline gelmiştir.
E) İnanç esaslarının müdafaasında yetersiz kalmıştır.


25. Aşağıdakilerden hangisi günümüzde kelâma yönelik eleştiride bulunan isimlerden biridir?
A) Bakıllanî
B) Haşan Hanefî
C) Devvanî
D) Amidî
E) Molla Fenarî


26. Aşağıdakilerden hangisi modern dönemde
kelâma yöneltilen eleştirilerin zayıf ve
tutarsız noktalarından biri değildir?
A) Kelâma yöneltilen geleneksel eleştirileri yetersiz görmeleri
B) Kelâmın kendi var oluş gayesinden uzaklaşacak biçimde farklı meselelerle ilgilenmesini gerekli görmeleri
C) Kelâmî düşünme biçimlerinin ortaya çıktığı psikolojik, fikrî ve sosyal ortamı değerlendirmeye katmamaları
D) Kelâm ilminin geçirdiği tarihî sürecin, eserlerin yapı ve muhtevasını belirleyici rolünü göz ardı etmeleri
E) Toptancı bir yaklaşımla İslâm dünyasının yaşadığı bazı olumsuzlukların tek sebebi olarak kelâmî düşünceyi görmeleri



cevaplar



ILH2007

E
C
A
E
D
B
E
C
D
A
E
B
D
A
E
C
B
D
A
C
B
D
C
E
B
A



bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur
alıntı yapanlar kaynak bildirmezlerse kul hakkına girmiş olurlar
Alıntı ile Cevapla