Tekil Mesaj gösterimi
Alt 12 Mayıs 2013, 20:43   Mesaj No:5

Medineweb

Medineweb Emekdarı
Medineweb - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Medineweb isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13301
Üyelik T.: 04 Şubat 2011
Arkadaşları:6
Cinsiyet:erkek
Yaş:37
Mesaj: 4.833
Konular: 926
Beğenildi:339
Beğendi:0
Takdirleri:62
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Cevap: AÖF İlahiyat Önlisans 2.Sınıf 2011-2012 Bahar Dönemi Ara Sınav Çıkmış Sorular

KELÂMA GİRİŞ







1. Ana mesele olan itikadın anlaşılmasına ve açılımına yardımcı olan, onları ispat etmede ve demlendirmede kolaylık sağlayan, İslâm düşünce tarihi ve bilimdeki gelişmeye bağlı olarak değişiklik ve gelişme gösteren ikinci derecedeki araç konulardır.
Yukarıda anlatılan kelâm ilminin konusu aşağıdakilerden hangisidir?
A)Vesail
B)Mesâil
C)Dakikü'l-kelam
D)Uluhiyet
E)Makâsıd


2. Metodik anlamda kelâm ilmi felsefeden hangi yönüyle ayrılır?
A) Yaratılmışlardan bahsetmesi
B) Meaddan bahsetmesi
C) Akıl-Nakil metodunu kullanması
D) İlâhiyat konularından bahsetmesi
E) Mebde'den bahsetmesi



3. Mantık ilminin kelâm ilminin konuları arasına dâhil edilmesi hangi âlim ile olmuştur?
A) Ebu Hanife
B) ÖmerNesefî
C) İmam Şafii
D) Şerif Cürcanî
E) Gazzâlî



4. Ebû Hanîfe'nin kelâm ilmine verdiği isim aşağıdakilerden hangisidir?
A) Usulü'd-dîn
B) Nazar ve istidlal
C) Tevhid ve sıfat
D) el-Fıkhu'l-ekber
E) Aka id




5. Kelâm ilminde vahiy ve vahyi getiren melek ile tüm meleklere iman ve vahyin toplanıp yazıldığı Kitap (Kur'an) ile tüm ilâh? kitaplara iman konularının ele alındığı ve kelâm ilminin üç temel (usûl-i selâse) konusundan biri olan bölüm aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahiret
B) Nübüvvât
C) Tevhid
D) Semiyyat
E) İlâhiyat



6. Varlığı konu edinmeleri açısından bu ilimler arasında konu birliği olmakla birlikte, kelâm ilminin varlık perspektifi daha geniştir. Diğeri, kelâm ilminden farklı olarak varlığı yalnız bu dünyadaki durumuyla ele alır. Bir yaratanın bulunup bulunmadığıyla uğraşmadığı gibi, duyulur âlemin dışıyla da ilgilenmez.
Yukarıdaki bilgilere göre, kelâm ilmi ile ilişkili olan diğer ilim aşağıdakilerden hangisidir?
A) Dinler Tarihi
B) Hadis
C) Sosyoloji
D) Tabiat Bilimleri
E) Hukuk



7. Aşağıdakilerden hangisi tercüme hareketleri sonucunda felsefî düşünceden en cok etkilenen ve yararlanan kelâm mektebidir?
A)Mutezile
B)Maturidiyye
C)Havânc
D)Mürcie
E)Şîa


8. Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber döneminde bugünkü anlam ve çerçevede bir kelâm ilminin bulunmama sebeplerinden biri değildir?
A) İtikadî konularda Müslümanlar arasında ihtilafa yol açacak, onların düşüncelerini sarsacak farklı fikirlerin fazlaca ileri sürülmemiş olması
B) Kuran'ın ilk ve en doğru yorumcusu olan Hz. Peygamber'in hayatta olması
C) Felsefenin henüz tercüme edilmemiş olması
D) Kur'an-ı Kerim vahyinin henüz devam etmesi
E) İlk Müslümanların tefekkür zihniyetinin henüz oluşmamış olması



9. İslâm düşüncesinde meydana gelen ihtilaflar ve kelâm? tartışmaların ortaya çıkışını
hazırlayan sebeplerin temelinde
aşağıdakilerden hangisi yer alır?
A) Fetihler
B) Kültürel etkileşim
C) İnsanın fıtratı ve dinin ona tanıdığı düşünce ve ifade hürriyeti
D) Kur'an metni
E) Tercüme faaliyetleri



10. Aşağıdakilerden hangisi, Hz. Osman'ın şehadeti, Cemel ve Sıffîn olayları sonucunda ortaya çıkan kelâm? problemlerden biri değildir?
A) İman-amel ilişkisi meselesi
B) Kırtas hâdisesi
C) Kader ve irâde hürriyeti sorunu
D) Büyük günah işleyen kişinin dindeki durumu
E) İmanın tanımı ve mahiyeti



11. Kelâm ilminin konularının ve yönteminin ilk. ve ana kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?
A)Kur'an-ı Kerim
B)Hadîs
C)Felsefe
D)Tabii bilimler
E)Mantık



12. Bu ekole göre, halifelik meselesi insanların seçimine bırakılabilecek bir iş değildir. Halife nasla belirlenir. Hz. Peygamber, Hz. Ali'yi kendisinden sonra yerine halife olarak tayin etmiştir.
Yukarıda anlatılan ekol aşağıdakilerden
hangisidir?
A)Ehl-i sünnet
B)Havârıc
C)Kerramiye
D)Şîa
E)Cebriye




13. Bu ekole göre, adam öldürmek gibi büyük bir günah işleyen dinden çıkar ve kâfir olur. Ölünce ebedî olarak Cehennem'de kalır. Azabı kâfirle linkinden farklı olmaz.
Yukarıda anlatılan ekol, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ehl-i sünnet
B) Mutezile
C) Şîa
D) Cebriye
E) Haricî



14. Ebu Hanife'ye göre aşağıdakilerden hangisi küfre düşme sebebi değildir?
A) Kur'an'da açıkça belirtilen hükümleri kabullenmemek
B) İlahi sıfatları inkâr etmek
C) Kur'an'da belirtilen hükümlerle amel etmemek
D) Kadere inanmamak
E) Günah işlemeyi helal saymak


15. İlk dönem kelâmcılarından Ma'be d el-Cühenî aşağıdaki meselelerden hangisiyle özdeşleşmiştir?
A) Kaza-kader meselesi
B) İmanın hakikati meselesi
C) Halku'l-Kur'an meselesi
D) Siyasi isyanlar
E) Rü'yetullah meselesi



16. Gaylân ed-Dımaşkî ile ilgili aşağıdaki
ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) İmamette Kureyşiliğin gerekli olmadığını savunmuştur.
B) Mu'tezile'nin benimsediği prensipleri daha önceden ortaya koymuştur.
C) Kaderi reddederek insanın mutlak özgürlüğünü savunmuştur.
D) Kur'an'ın mahlûk olmadığını savunmuştur.
E) Kaderiyye'nin benimsediği prensipleri daha önceden ortaya koymuştur.



17. İlahi sıfatların inkârı ile adı birlikte anılan kelâmcı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ebu Hanife
B) Amrb. Ubeyd
C) Mukatil b. Süleyman
D) Vasıl b. Ata
E) Cehm b. Safvan



18. Aşağıdakilerden hangisi Ehl-i Sünnet'in benimsediği kelâmcılardan biri değildir?
A) Vasıl b. Ata
B) Ebu Mansurel-Matüridî
C) Ebu Cafer et-Tahavî
D) Ebu Hanife
E) Haşan el-Basrî



19. Aşağıdakilerden hangisi Mk. dönemde kelâmcı olarak anılır?
A) Malik b.Enes
B) Ca'd b. Dirhem
C) Abdullah b. Ömer
D) Ahmed b. Hanbel
E) Katade


20. Aşağıdakilerden hangisi Bağdat
Mutezilesinin en belirgin özelliğidir?
A) Sihri kabul etmeleri
B) Cinlerin varlığını kabul etmeleri
C) Hz. Ali'ye yaklaşımları
D) Akla daha fazla önem vermeleri
E) Ehl-i Sünnet'e yakınlıkları


21. Aşağıdaki ilim adamlarından hangisi Mutezile mezhebine mensuptur?
A)Haris b. Esed el-Muhasibi
B)Bakıllanî
C)Kalanisî
D)Cüveynî
E)Cahız


22. Mutezile'nin ilk defa bu ismi almasında rol oynayan problem aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Rü'yetullah meselesi
B) Büyük günah işleyenin durumu meselesi
C) Halku'l-Kur'an meselesi
D) Kaza-kader meselesi
E) Sıfatlar meselesi


23. İman^amel ilişkisi ile ilgili aşağıdaki
ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Haricilere göre amel imanın bir parçasıdır.
B) Mürcie'ye göre amel imanın bir parçasıdır.
C) Mürcie'ye göre büyük günah imana asla zarar vermez.
D) Mu'tezile'ye göre büyük günah işleyen ne mümindir ne kafirdir.
E) Mu'tezile'ye göre büyük günah işleyen fasıktır.



24. Aşağıdaki görüşlerden hangisi Mu'tezile'ye ait
değildir?
A) Sihrin aslı yoktur.
B) Öldürülen birisi, eceliyle ölmemiştir; o, ecelinden önce öldürülmüştür.
C) Evliyanın kerameti diye bir şey yoktur.
D) Haram ya da helal Allah ne verdiyse hepsi rızık olarak adlandırılır.
E) İyi ve kötü olan şeyler vahiy gelmeden akılla bilinir.




25. Mutezile ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Özellikle ilk Mu'tezilîler ibadetlerine düşkün ve zahid insanlardır.
B) İnsan hürriyetine aşırı vurgu yapmışlardır.
C) Akla önem verirken nakli hiçe saymışlardır.
D) İslam'ın ilk tartışmacıları ve diğer kültürlere karşı ilk savunanlarıdır.
E) Felsefenin tesirinde kalmışlardır.



26. Aşağıdaki ifadelerden hangisi Mutezile'nin insan hürriyeti konusundaki
yaklaşımlarından biri değildir?
A) Allah, kulların fiillerini yaratmasa da ezelde irade eder.
B) Fiil işleme anında kulda bulunan kudret Allah tarafından yaratılmış değildir.
C) Fiil tamamen kula ait olursa hesapta adalet olur.
D) Kula, fiil işleme kudretini veren Allah'tır.
E) Kul, kendi fiilini yaratır.



cevaplar



  1. A
  2. C
  3. E
  4. D
  5. B
  6. D
  7. A
  8. E
  9. C
  10. B
  11. A
  12. D
  13. E
  14. C
  15. A
  16. D
  17. E
  18. A
  19. B
  20. C
  21. E
  22. B
  23. B
  24. D
  25. C
  26. A
bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur
alıntı yapanlar kaynak bildirmezlerse kul hakkına girmiş olurlar
Alıntı ile Cevapla