|   Cevap: fıkıh usulu ara sınavda çıkmış sorular 
 
 
 SORULAR 1. Takrîrî sünnet kaç çeşittir?
 Cevap: iki çeşittir 1-Hz. Peygamber’in bir söz veya davranış karşısında, herhangi bir sevinç veya rıza işareti
 olmaksızın susması ve reddetmemesi şeklindeki takrîridir.
 2-Hz. Peygamber’in bir söz veya davranış karşısında sevinçli bir şekilde susması ve davranışı hoş karşıladığına
 işaret eden fiillerin kendisinden sadır olması şeklindeki takrîridir.
 2. “Kim bilerek bana yalan söz isnad ederese, cehennemdeki yerine hazırlansın”.
 “Vay bu topukların cehennemde çekeceğine” Hadisi şerifleri hangi hadise örnektir?
 Cevap: Lafzi Mütevatir
 3. Dua sırasında ellerin kaldırılması hadisi, hangi hadise örnektir?
 Cevap: Manevi mütevatir
 4. Mütevatir sünnetin hükmü nedir?
 Cevap: Mütevatir sünnetin, Hz. Peygamber’e nisbeti (sübûtu) kesin (kat’î)dir, kesin bilgi ifade eder. Mütevâtir
 sünnetle amel etmek farzdır. Mütevatiri inkar eden kişi, dinden çıkar. Mütevatir sünnetin delaleti zannî
 olmadıkça, bu çeşit sünnetin delalet ettiği hükümlerde ihtilafa yer yoktur.
 5. Tevatür sayısına ulaşmamış bir topluluğun Hz. Peygamber’den rivayet ettiği, sahabe döneminden
 sonraki Tâbiûn devrinde yaygınlık kazanan ve bu dönemden itibaren yalan üzere birleşmeleri imkânsız
 bir topluluk tarafından rivayet edilen sünnete ne ad verilir?
 Cevap: Meşhur
 6. Ameller niyetlere göredir: İslam, beş esas üzerine kurulmuştur.” Zarar vermek de zarara zararla
 karşılık vermek de yoktur.” hadisleri hangi sünnet örneklerindendir?
 Cevap: Meşhur
 7. Hanefîlere göre ………. sünnet, kesin bilgiye yakın bir bilgi sağlar. Buna ilmu’t-tuma’nîne” denir.
 Boşluğa ne gelmelidir?
 Cevap:Meşhur
 8. Her üç tabakadaki ravi sayısının tevatür derecesine ulaşmamış olduğu sünnet hangisidir?
 Cevap: Ahad
 9. Haber-i vahidin İslam hukukunun kaynaklarından olduğu ve onunla amelin vacip olduğu konusunda
 sahabe, tâbiûn ve sonraki alimler görüş birliği içerisindedirler. Ancak bunun için aradıkları şartlar
 nelerdir?
 Cevap:
 1- İttifak edilen Şartlar :
 a) Ravinin akıl baliğ olması
 b) Müslüman olması
 c) Adalet sahibi olması
 d) Zabt sahibi olması
 2- İhtilaf edilen Şartlar :
 -Hanefiler:
 a) Ravi rivayete aykırı amel etmemeli
 b) Rivayetin konusu “umumu’l-belva” olmamalı (çokca gerçekleşen ve herkesin görebileceği yerde olmamalı
 aksi halde mütevatir olması gerekirdi)
 c) Ravi fakih değilse şer’i esaslara aykırı olmamalı
 -Malikiler-
 a) Medine ehlinin ameline aykırı olmamalı
 b) Kesin şer’i esaslara aykırı olmamalı
 -Şafiiler-
 a) Mürsel hadis,Saîd b. el-Müseyyeb, Zührî, Hasan-ı Basrî, Şa’bî, İbn Sîrîn gibi tabiînin önde gelen alimlerinden
 rivayet edilmiş olmalıdır.
 b) Başka bir müsned hadis, mürsel hadisin manasını teyit etmelidir
 c) Alimlerce makbul sayılan başka bir mürsel hadisle desteklenmelidir
 d) Mürsel hadisi, sahabi kavli teyit etmelidir
 e) Alimlerin çoğunluğunun fetvalarıyla desteklenmiş olmalıdır
 f) Yukarıda sayılan beş şarttan birisi bulunduğunda, ravinin doğru sözlü olma ihtimali tercih edilerek mürsle
 hadisle amel edilir.
 - Hanbeliler-
 Haber-i vahidle amel için sendin sahih olmasından başka bir şart ileri sürmemiştir.
 10. Sünnetin kaynak değeri hangi delillerle sabittir?
 Cevap: Kur’an, İcma, Akli delil
 11. Sünnetin hükümlere delaleti nasıldır?
 Cevap: Kur’an gibi bazen delaleti kat’i bazen delaleti zannidir
 12. “Her beş devede bir koyun zekat gerekir.” Hadisi hükümlere delalet açısından nasıldır?
 Cevap: Delaleti kat’i dir. Çünkü hadisdeki beş ifadesi başka manalara gelmez rakam olarak 5
 13. Resûlüllah’ın yemesi, içmesi, uyuması, yürümesi, oturması vb. hareketleri ne türdendir?
 Cevap: Tabii beşeri fiiller
 Ara Sınavda Çıkan Sünnet ile ilgili Sorular
 7. Mütevatir sünnet ile Kur’an nassı arasındaki benzerlik için hangisi doğru değildir?
 A. Her ikisini de inkâr eden kâfir olur.
 B. Her ikisi delalet açısından aynıdır.
 C. Her ikisi sübut açısından aynıdır.
 D. Her ikisinin kaynağına izafesi kesindir.
 E. İkisinin bağlayıcılığı ayn değildir.
 8. “Ahad haberle amelin şartlarından birisi, olayın herkesin vakıf olabileceği konuda olmamasıdır.” Bu
 şart hangi ekole aittir?
 A. Zeydiyye
 B. Şafiî
 C. Hanefî
 D. Malikî
 E. Hanbelî
 9. Ahad haberle amel için ravîde bulunan temel şartların yanında, rivayetin sahih ve muttasıl olmasını
 yeterli gören ekol hangisidir?
 A. Zahirî
 B. Şafiî
 C. Hanefî
 D. Malikî
 E. Hanbelî
 10. Hz. Peygamberin tuttuğu “savm-ı visal” ile ilgili hangisi söylenemez?
 A. Hz. Peygamberin makbul saydığı ibadetlerden değildir.
 B. Hz. Peygamberin bir beşer olarak yaptığı fiillerinden değildir.
 C. Hz. Peygambere has bir fiil olup; uyulması gerekmez.
 D. Hz. Peygamberin teşrî nitelikli fiilidir.
 E. Hz. Peygamberin şerî vasfı bilinmeyen fiillerinden değildir.
 11. Kur’an’ın mücmelini açıklayan sünnetin hükmü hakkında hangi ifade doğrudur?
 A. Sünnet, Kur’an’ın mücmelini açıklama yetkisine sahip değildir.
 B. Mübeyyin görevi ifa eden sünnete uymak farzdır.
 C. Mücmel ayetin hükmü ne ise açıklayan sünnetin hükmü de aynıdır.
 D. Beyan görevini yapan sünnet, sahih sünnet hükmünü alır.
 E. Kur’an, sünnet tarafından açıklanmaya muhtaç değildir.
 Cevaplar: 7-E 8-C 9-B 10-A 11-C
 
				__________________  Büyükler  fikirleri,Ortalar  olayları,Küçükler  kişileri tartışır.
			 |