sakarya ilitam Hadis Tarihi 1-14. Haftalar 
  
 Hadis Tarihi 1.hafta 
 TEMEL KAVRAMLAR 
      Hadis: genel olarak kullanıldığında Hz. Peygamber'e ait olduğu söylenen haber, her türlü söz ve işler demektir. 
      Hadis Tarihi: Hz. peygamberden gelen bu haberlerin günümüze gelinceye kadar geçirdiği aşamaları ele alıp inceleyen bilgi koludur. 
        Bir hadis genel olarak iki kısımdan oluşur: Metin ve sened. 
Metin: Hz. Peygamber'in söz veya işinin anlatıldığı kısımdır. 
Sened: bu söz ve işi, birbirine nakleden kimselerin isimlerinin tarihi sıra içinde yer aldığı kısımdır. İsimler silsilesidir. Yani ravilerin isimleri. 
Ravi: hadisi nakledenlere, sened kısmında geçen kişilere verilen addır. 
Rivayet: hadis metninin sened kısmıyla nakledilmesine denir. 
   Hadisi sırasıyla birbirine nakleden raviler arasında bir ravi atlanmamışsa o senede muttasıl sened, hadise de muttasıl hadis denir. 
Sahabi: Hz. Peygamber'le ona inanmış olarak karşılaşan ve bu imanla ölen kimsedir. 
Tâbiî: Bir sahabeyle karşılaşmış olan müslümana denir. 
Tâbiu't-tâbiî: Bir tâbiî ile karşılaşmış olan müslümana denir. 
                  Söyleyeni bakımından Hadis çeşitleri 
kudsî hadis: Yüce ALLAH'a ait olduğu söylenen habere denir. 
mevkûf hadis: Bir sahabiye ait olduğu söylenen habere denir. 
Maktu hadis: Bir tabiye ait olduğu söylenen habere denir. 
Merfu' hadis: Hz. Peygamber'e ait olduğu vurgulanan haberdir. 
              Hadislerim Sahihlik Bakımından Kısımları: 
        Hz. Peygamber'e ait olduğu söylenen hadislerin hepsi gerçekte Hz. 
Peygamber'e ait değildir. Bu sebeple sahihlik açısından hadisler makbul ve Merdud şeklinde iki ana kümeye ayrılır. 
        Makbul hadisler: Hz. Peygamber'e ait olma ihtimali fazla olan hadislerdir. Bunlar sahih ve Hasen diye iki kümeye ayrılırlar.  
   Sahih hadis: Baştan itibaren son raviye kadar sık’a (güvenilir ve bilgiyi koruma özelliği olan) raviler tarafından nakledilen, diğer hadislere aykırı olmayan, gizli bir kusuru da bulunmayan hadistir. 
   Hasen hadis: Ravilerden birinin, bilhassa güvenilirlik ve bilgiyi koruyamama özelliği eksikse bu ravilerin aktardıkları hadislere denir. 
       Merdud hadisler: Hz. Peygamber'e ait olma ihtimali az olan hadislerdir. Bunlar da zayıf ve mevzu' şeklinde iki kısma ayrılırlar. 
      Zayıf hadis: Sahih hadisin özelliklerinden birini ya da birkaçını taşımayan hadislerdir. Ve taşımadığı özelliklere göre 5’e ayrılır. 
1- Mürsel hadis: Bir ravinin doğrudan Hz. Peygamber (SAV) ‘den naklettiği hadistir. Ravi düşmüştür. 
2- Munkatı hadis: Sahabeden sonra bir veya birkaç ravisi düşmüş hadis demektir. 
3- Muallâk hadis: Senedin son kısmında yani yazar kısmında ravisi eksik olan ya da hiç yazılmamış olan hadistir. 
4- Muallel hadis: Ancak uzman âlimlerin fark edebileceği gizli bir kusuru olan hadistir. 
5- Müdelles hadis: Taşıdığı bir kusuru yokmuş gibi nakledilmeye çalışılan hadistir. 
       Mevzu’ hadis: söylemediği veya yapmadığı halde Hz. Peygamber'e nispet edilen haberdir. Uydurma hadislerdir. 
               Hadislerin Ravi Sayısı Bakımından Kısımları: 
 Ravilerinin azlığı ve çokluğuna göre hadisler Mütevatir ve haber-i vahid diye iki kısma ayrılır. 
    Mutevâtir hadis: senedinin başından sonuna kadar her tabakada, yalan söylemek üzere anlaşmaları aklen ve âdeten mümkün olmayacak kadar çok ravinin rivayet ettiği hadistir. 
       Haber-i Vahid: herhangi bir tabakada ravi sayısı, Mütevatir hadisin ravi sayısına ulaşamayan hadis: Mütevatir hadis derecesine ulaşamayan hadis demektir. Haber-i vahid de üç kısımdır: Meşhur, aziz ve fert 
1- Meşhur hadis: Her nesilde en az 3 ravi tarafından nakledilmiş hadistir. 
2- Aziz hadis: Her nesilde en az 2 ravi tarafından nakledilmiş hadistir. 
3- Ferd hadis: Bir ravi tarafından nakledilmiş hadistir.