|   Cevap: Abdest 
  Abdestin Farzları Abdestin farzları, bir fiilin abdest sayılabilmesi için onda bulunması zorunlu
 olan ana unsurları ifade eder. İlgili ayette de zikredildiği üzere abdestin
 farzları dörttür:
 1. Yüzü yıkamak.
 
 2. Kolları dirseklerle birlikte yıkamak.
 
 3. Başı meshetmek.
 
 4. Ayakları topuklarla birlikte yıkamak.
 
 
 Abdestin bu dört farzında sünnî fıkıh mezhepleri görüş birliği etmişlerdir.
 Ancak Hanefîler’in dışındaki üç mezhep bu farzlara başkalarını da
 eklemişlerdir. Mesela Şâfiîler’e göre abdestin farzları altıdır. Dördü bu
 sayılanlar, diğer ikisi ise, niyet ve azaları ayetteki sıraya göre yıkamaktır
 (tertîb).
 Sünnî mezheplerin tamamı, ilgili ayetten hareketle ayakların
 yıkanmasının farz olduğuna hükmetmiştir. Caferî mezhebi ise, söz konusu
 ayetin ifade tarzını dikkate alıp yorumlayarak ayakların yAbdestin dinen geçerli (sahih) olması, farzların yanında bazı şartların
 yerine getirilmesine bağlıdır. Zira Hz. Peygamber abdest alırken acele eden
 ve abdest azalarını tam olarak yıkamayan bazı kimseleri ikaz ederek şöyle
 buyurmuştur: “Ökçeleri cehennemde yanacakların vay haline! Abdesti tam
 alın” (Buhârî, “Vudû”, 27, 29; Müslim “Tahâret”, 28, 30; Ebû Dâvûd,
 “Tahâret”, 46). Hadisteki ifadeden sadece ökçelerin yıkanması
 kastedilmemiş, onlar örnek verilerek bütün abdest organlarının aynı titizlikle
 yıkanmasının gereğine işaret edilmiştir. Buna göre yüzün sınırı, iki kulak
 yumuşağı, alındaki saç bitim yeri ile çenenin sona erdiği yer arasındaki
 kısımdır. Suyun abdest azalarına ulaşması şarttır. Bu sebeple abdest alırken
 parmaktaki yüzüğün altına su alacak şekilde oynatılması, el, yüz ve ayakta
 bulunan ve suyun deriye temasını önleyen maddelerin imkân dâhilinde
 temizlenmesi gerekir. Temizlemede zorluk varsa bunların bulunması abdeste
 zarar vermez. Mesela, boyacı, marangoz gibi esnafın, sanatkârların el ve
 kollarında bulunan boyalar böyledir. Dirseklerin yıkanması da abdestin
 farzları kapsamındadır. Başın dörtte birinin el içinin ıslaklığıyla
 meshedilmesi Hanefîlere göre yeterlidir. Bir organı yıkamak sağlık açısından
 zararlı ise, meshedilir, mesh de zararlı ise terk edilir. Abdest organlarından
 biri veya bir kaçı bulunmayan kimse, mevcut organları yıkamakla yetinir.
 |