|  08 Aralık 2014, 22:22 | Mesaj No:1 | 
  | Medineweb Baş Editörü  Durumu:     Medine No :  14593  Üyelik T.:
15 Kasım 2011  Arkadaşları:15 Cinsiyet: Memleket:MEDİNEWEB Yaş:45 Mesaj :
13.132Konular:
1428  Beğenildi:13317 Beğendi:9683
 Takdirleri:31079 Takdir Et: 
	  Konu Bu  
				Üyemize Aittir! |   omu ilitam sistematik kelam 1.ünite soruları 
   omu ilitam sistematik kelam 1.ünite soruları KELAM 1. ÜNİTE SORULARI  1.   Peygamber efendimiz hayattayken kelam ilmi mevcutmuydu? 
 Peygamber (sav) hayattayken   kelam, tefsir, hadis ve fıkıh gibi bilim alanları mevcut     değildi. Çünkü Peygamber (sav) zamanında vahiy ağırlıklı bir din anlayışı   vardı.
 
 2.   Fıkıh ilmi ile kelâmın akıl yürütmesi aynı şeymidir?
 
 Hayır değildir.Kelâmın akıl yürütmesi ile   ehli rey yani fıkhın akıl yürütmesinin     mahiyeti farklı idi. Çünkü ehli rey naslardan hareketle akıl yürütürken   kelâm, mantıktan     hareketle akıl yürütüyordu. Dolayısıyla kelâm’da bir diyalektik veya bir   tartışma tarzı söz     konusudur
 
 3.   Kelam ilminin ortaya çıkmasındaki maksad nedir?
 
 Kelam, büyük ihtimalle gayri   Müslimlere karşı İslâm’ı savunma (Apolopetik)     veya onları İslâm’a döndürme maksadıyla kullanılmıştır.Yine İslâm inanç   esaslarına aykırı     düşen dini fırka ve görüşlere karşı da kullanılmıştır.
 
 4.   Kelam ilmi  kaçıncı   yüzyılda orataya çıkmıştır?
 
 Hicri birinci yüzyılın son çeyreğinde imanî esaslardan kader konusu   tartışılmaya başlanmıştır.
 
 5.   Müslümanların kelam konusunda Hıristiyanlarla ilişkisi   nasıldı?
 
 Müslümanlar, başlangıçta   Hıristiyanların öteden beri bildiği ve kelamın kendisi olarak kabul edilen   soru cevap tarzı diyalogları kullanmak zorunda kalmışlardır.Müslüman   bilginlerin Hıristiyan ve diğer dini     unsurlarla yaptıkları tartışmalarda kelam teknik bir terim olarak   kullanılsa da bu yönüyle     yapılan kelam bilimsel ve sistematik bir İslâm kelamı değildi.Kelam,     Hıristiyanlar ve diğer yabancı dini unsurlarla yapılan tartışmalarda bir   polemik olarak başlasa     bile, basit bir polemik değildir.
 
 6.   Müslümanların yabancı dini unsurlarla tartışırken   kullandıkları ,İslâm kelamının temelini oluşturan yöntem nedir?
 
 Diyalektik ve cedel yöntemi
 
 7.   Peygamber (sav) in akli tefekküre karşı tutumu nasıldı?
 
 Peygamber (sav) hem   Müslümanlarla hem de gayri Müslimlerle aklî tefekküre     başvurarak diyalektik yöntemle konuşmalar yapmıştır. Bu konular Allah’ın   varlığı birliği, nübuvetinin ispatı ve ahiret inancı olmuştur.Ashabını buna   teşvik etmiş, inançla ilgili konularda akıllarına geleni     sormaktan nefyetmemiştir.
 
 8.   Kelam ilmi Müslümanlarca neden kabul görmemiştir?
 
 Kelâmî hükümler, Fıkhın verdiği   hükümler     gibi ikna edici ve birleştirici olmadı.Fıkhın hükümleri, ibadet ve   muamelatla ilgili açık     naslara dayanırken umumi ve toplumsal menfaatler söz konusu olduğu için   ihtilaflar en alt     düzeyde seyrederken; itikadî ve siyâsî problemler kişisel menfaatleri   ilgilendiren istikamette     geliştiği için birliğin değil, ayrılığın ve huzursuzluğun kaynağı olarak   görülmüştür.
 
 9.   Aşağıdakilerden hangisi İslam toplumunda ilk ortaya çıkan   kelami tartışmalardan değildir?
 
 a)Kaderî temayüller
 
 b)Mürtekibi kebire
 
 c)Haşr
 
 d)İman küfür                                                                                                                                                                                                 cevap:c
 
 10.   Aşağıdakilerden hangisi İslam toplumunda itikadî problemlerin   tartışılmaya başlanmasına yol açmamıştır?
 
 a)Emevi ve Abbasi halifelerinin yabancı din adamlarının sarayda   vazifelendirmesine karşı çıkmaları
 
 b)Cemel-Sıffin savaşı
 
 c)Hz. Osman’la başlayan siyasî olaylar
 
 d)Hz. Peygamber (s.a.s)'in ölümünden sonra İslâm toplumunda giderek artan   anlaşmazlıklar                                                                                                                                                                                                cevap:a
 
 11.   Haricilerin Cemel ve Sıffin savaşına katılanlara verdiği hüküm   nedir?
 
 Hâricîler Cemel ve Sıffin savaşına katılanların tamamının kâfir olduğunu savunur
 
 12.   Mürcienin Cebriyyenin Cemel ve Sıffin savaşına katılanlara   verdiği hüküm nedir? Kaderi sabıka, yani daha   Levhi     mahfuz’da yazılmış ilahi kadere gönderme yaparak bu savaşların Allah’ın   takdiri olduğunu     ileri sürerek bu savaşlarda ölen ve öldürülenlerin durumunu Allah’a havale eder.
 
 13.   Kaderiyyenin  Cemel ve   Sıffin savaşına katılanlara verdiği hüküm nedir?
 
 İnsan sorumluluğunu esas alarak   haksız yere adam öldürmeyi ilahi kadere bağlamayı tenkit etmiş     ve haksız yere kan dökenlerin hatalı ve sorumlu olduklarını kabul etmiştir.
 
 14.   Mu’tezilenin Cemel ve Sıffin savaşına katılanlara verdiği   hüküm nedir?
 
 Tamamen siyâsî bir tutum   takınarak açık naslara rağmen birbirlerini öldüren her     iki tarafın da hem mü’min hem de fasık olduklarına hükmederek onların el-menzile   beynel     menzileteyn’de yani cennetle cehennem arasında   bir yerde olduklarına karar vermiştir.
 
 15.   İşlenmiş olan büyük günahın Allah tarafından önceden takdir   edildiğini söyleyen fırka asağıdakilerden hangisidir?
 
 a)Kaderiyye
 
 b)Mu’tezile
 
 c)Selef alimleri
 
 d)Cebriyye                                                                                                                                                                                         cevap:d
 
 16.   Büyük günahın önceden takdir   edilmediğini, bilakis insanın bizzat hür iradesiyle işlendiğini ve   insanın  bundanmesul olduğunu söyleyen fırka aşağıdakilerden   hangisidir?
 
 a)Selef alimleri
 
 b)Kaderiyye
 
 c)Cebriyye
 
 d)Mürcie                                                                                                                                                                                       cevap:b
 
 17.   Emevî iktidarının haksızlıklarını kader inancına sığınarak   meşrulaştırmaya çalışmasına tepki olarak hangi  fırka ortaya çıkmıştır?
 
 Kaderiyyedir.Bu fırkanın öncüleri arasında Ma’bed el-   Cühenî , Gaylan   ed-Dımeşki,Ata b. Yesâr, vardır.
 
 18.   Hasan el-Basr’i kader risalesini kime yazmıştır?
 
 Ömer b. Abdulaziz
 
 19.   Kelamın doğuşunda ortaya çıkan   problemler nelerdir?
 
 1-Cebriyeci kaderi savunan Mürcie’nin Muaviye’den itibaren Emevî iktidarı   tarafından desteklenmesi
 
 2-Emevî iktidarıyla karşılıklı çıkar ilişkileri olduğu rivâyet edilen   Hasan b. Muhammed’in bir anlamda           Emevî iktidarını meşrulaştıran Kitabu’l-İrca isimli makale yazması
 
 3-Emevî iktidarının, haksızlıklarını kader inancına sığınarak   meşrulaştırmaya çalışması
 
 4-İmam Zeyd b. Ali’nin Kur’ân merkezli kelâmî görüşlerinin iktidar   baskısıyla ihmal edilmiş olması
 
 5-Yabancı din ve kültürlerin etkisi yüzünden İslami Kelamın gelişememesi
 
 6-Yaşanılan bu bilimsel boşluktan istifade ederek Cebriyye, Mürcie ve   Ehl-i Sünnet gibi fırkaların          toplum kitlelerine yerleşmesi
 
 20.   Aşağıdakilerden hangisi başlangıçta kelamın temelini teşkil   eden problemleren değildir?
 
 a)Dinsel konular
 
 b)Felsefi konular
 
 c)Eski din ve kültürler
 
 d)Siyasi konular                                                                                                                                                                                    cevap:b
 
 21.   Kelamı İslâm temelleri   doğrultusunun oluşturmaya başlaması daha sonra tefsiri, hadis ve fıkıh’ı da   içine  alan şamil ve komple bir bilim alanı haline gelmesini sağlayan   alimler kimlerdir?
 
 Ebul-Hasan el-Eş’arî, ve İmam’ı Maturidî
 
 22.   Emeviler döneminde İslâm   kelamının ilk ve gerçek temsilcisi kimdir?
 
 İmam Zeyd b. Ali
 
 23.   İmam Zeyd b. Alinin İslâm kelamının temelini teşkil eden   görüşleri hangi konular hakkındadır?
 
 Tevhid, adalet, el-V’ad ve’l-Vaîd, iman, küfür, mürtekibi kebire, el-Emr   bi’l-Ma’ruf ve’n-Nehy ani’l-münker
 
 24.   Dinî nasların yorumunda ortaya çıkan ihtilaf hangi sebepledir?
 
 Tamamen siyâsî ve sosyal nedenlerledir
 
 25.   İslâm toplumundaki siyâsî ve etnik grupların,dinî nasların   yorumunda tutumu ne olmuştur?
 
 İslâm toplumundaki siyâsî ve etnik gruplar, Kur’ân âyetlerini kendi   çıkarlarına           uygun gelebilecek şekilde   yorumlamaktan çekinmemişlerdir. Buna rağmen âyetlerde müşterek, mecaz,           teşbih v.s. anlamlı kelimeler var diyerek âyetleri ihtilaf sebebi olarak   görmek âyetleri itham edici           çok büyük bir hatadır.
 
 26.   İlk inanç ve fikir hareketlerini başlatan fakat Arap olmayıp   eski din ve kültürlere mensup olanlar kimlerdir?
 
 Ma’bed el-Cühenî ( 80/699),   Gaylan ed- Dımaşki (126/743), Ca’d b. Dirhem (118/736) Cehm b. Safvan           (128/745) Vasıl b.Atâ (131/748) ve Amr b.   Ubeyd (142/759)
 
 27.   Kur’ân’ın mahluk olup olmadığı meselesinde Kur’ân’ın mahluk   olduğunu savunan kimdir?
 
 Ca’d. Dirhem,Cehm b. Safvan
 
 
ALINTIDIR..
  | 
  |  |   |