| Medineweb Baş Editörü  Durumu:    Medine No :  14593  Üyelik T.:
15 Kasım 2011  Arkadaşları:15 Cinsiyet: Memleket:MEDİNEWEB Yaş:45 Mesaj :
13.132Konular:
1428  Beğenildi:13317 Beğendi:9683
 Takdirleri:31079 Takdir Et: 
	  Konu Bu  
				Üyemize Aittir! |   OMU İlitam Fıkıh Usulü 8.Ünite Soruları 
   OMU İlitam Fıkıh Usulü 8.Ünite Soruları 8. ÜNİTE 1. Sahâbî kavli ne demektir?
 
 A) Sahâbînin Hz. Peygamberin
 hadislerini rivayet etmesi
 B) Sahâbînin fıkhî konularla ilgili
 görüşü (rey ve içtihadı) ve fetvası
 C) Tabiun alimlerinin fıkhi konularda
 fetva verirken sahabenin
 görüşünü dikkate almaları
 D) Mezhep imamlarının fıkhî konularla
 ilgili görüşü (rey ve içtihadı)
 ve fetvaları
 E) Hiçbiri
 
 2. Aşağıdaki ifadelerden hangisi
 yanlıştır?
 A) Sahâbenin icmâa dönüşmüş
 sözlerinin hüccet olduğunda tartışma
 yoktur ancak bu durumda
 hüccet, sahâbî kavli değil
 icmâdır.
 B) Sahâbenin İhtilafında sahâbîler -
 den birinin kavline uymanın
 vâcip olduğu konusunda alimler
 hemfikirdir.
 C) Sahâbînin sözü tevkif olmayıp
 içtihat bile olsa, yine de doğruya
 sonrakilerin sözünden daha
 yakındır, dolayısıyla da onlardan
 üstündür.
 D) Ümmetin icmaına uymak gerekir.
 Çünkü Hz. Peygamber,icmaın da
 masum olacağına şahitlik
 etmiştir.
 E) Sıradan insanın (âmmî), müçtehide
 uyması gerekir.
 
 3. "Sahâbenin ittifak ettiğine uyarız,
 ihtilâf ettiği hususlarda ise içlerinden
 birini seçer alırız, sözlerinin dışına
 çıkmayız" sözü kime izafe edilir?
 
 A) Ebu Hanife
 B) İmam-ı Şafii
 C) Ebû Yusuf
 D) Ebû Muhmmed
 E) Ahmet b. Hanbel
 
 4. Ey basiret (akıl) sahipleri (aklınızı
 kullanıp) ibret alınız" (el-Haşr 59/2)
 ayeti aşağıdakilerden hangisini
 ifade etmektedir?
 
 A) Hakkında nass olmayan konularda
 kıyas ve reye başvurmanın
 gerekliliğni
 B) Sahabi kavlinin kıyas ve reyden
 üstün tutulmasınını
 C) İnsanın kalb basiretinin açık
 kalması için sürekli Allah’ı anması
 D) İnsanın kalb basiretinin açık
 kalması için ölümü tefekkür edip
 ibret almasını
 E) Hiçbiri
 
 5. Hz. Ali'ye göre mehrin en azı on
 dirhemdir. Hanefîler, onun bu görüşü
 ile amel etmeyi nasıl görürler?
 
 A) Caiz görürler
 B) Vacip görürler
 C) Sünnet görürler
 D) Zaman ve mekana göre kıyas
 edildiği için değişebilir.
 E) Bu görüş sahabe dönemi ile sınırlıdır.
 
 6. “Daha önceden varlığı bilinen bir
 durumun, aksine bir delil bulunma -
 dıkça, varlığını koruduğuna hükmet
 -mek” anlamına gelen terim aşağıda
 -kilerden hangisidir ?
 
 A) Kıyas
 B) İstihsan
 C) İstishab
 D) Meslih-i Mürsele
 E) İcama’
 
 USUL-İ FIKIH
 Sayfa 19
 
 7. Hangisi “Aksine delil bulunmadıkça
 bir şeyden faydalanmanın veya bir
 davranışta bulunmanın mubah
 (helal, caiz) olduğuna hükmedilmesi"
 anlamına gelir.
 A) İbâha-yi Asliyye
 B) Berâet-i Asliyye
 C) Şer'î Hüküm
 D) Maslahat
 E) İstihsan
 
 8. Hangisi Berâet-i Asliyye Istıshâbının
 tanımıdır?
 A) Aksine delil bulunmadıkça bir
 şeyden faydalanmanın veya bir
 davranışta bulunmanın mubah
 (helal, caiz) olduğuna hükmedilmesidir.
 B) Bir sebebe istinaden sabit olmuş
 şer'î bir hükmün aksini gösteren
 bir delil bulunmadığı sürece
 devam ettiğine hükmedilmesi
 anlamındadır.
 C) Delil bulunmadığı sürece kişinin
 yükümlülük ve sorumluluğunun
 bulunmadığına hükmedilmesi
 anlamındadır.
 D) Şariin mükelleften bir iş yapmasını
 veya yapmamısını istemesine
 ya da yapıp yapmama
 konusunda onu serbest bırakmasıdır.
 E) Kendi başına mubah olan bir
 fiilin, şer'an mefsedete götüreceğinden
 emin olunması veya
 bunun kuvvetle muhtemel
 bulunması sebebiyle yasaklanmasıdır.
 
 I. Satın alma, miras gibi yollarla
 birisinin mülkiyetine geçtiği bilinen
 bir şey, yeni bir delil bulunmadıkça
 başkasının mülkiyetine geçmez,
 II. Kişinin borçlu olduğu ispat
 edilmedikçe, borçlu sayılamaz.
 III. Bir şirketin kâr ettiği ispat
 edilmedikçe, kâr ettiği kabul
 edilemez.
 IV. Haramlığına bir delil bulunmadığı
 sürece faydalı yiyecek ve gıda
 maddelerinden istifade caizdir.
 9. Yukarıdaki hükümlerden hangisi/
 hangileri Berâet-i Asliyye Istıshâbına
 örnek teşkil eder?
 A) I ile II
 B) II ile II
 C) I ile III
 D) II ile IV
 E) I ile IV
 10. “Vasıf ıstıshâbı” adıyla anılan
 istishab türü aşağıdakilerden hangisidir?
 
 A) Şer'î Hüküm Istıshâbı
 B) Berâet-i Asliyye Istıshâbı
 C) İbâha-yi AsliyyeIstıshâbı
 D) Berâet-i Gayri Asliyye Istıshâbı
 E) Hiçbiri
 
 11. Aşağıdaki hükümlerden hangisi
 “Vasıf ıstıshâbı” na örnektir?
 
 A) Bir şirketin kâr ettiği ispat
 edilmedikçe, kâr ettiği kabul
 edilemez.
 B) Bozulduğu bilinmediği sürece
 alınan abdestin devam etmesi.
 C) Haramlığına bir delil bulunmadığı
 sürece faydalı yiyecek ve gıda
 maddelerinden istifade caizdir.
 D) Bir kimsenin suçlu olduğuna dair
 bir delil bulunmadıkça, suçsuz
 olduğuna hükmedilir.
 E) Hepsi
 
 USUL-İ FIKIH
 Sayfa 20
 
 12. Hz. Peygamber‟in Ramazan orucu
 için “Hilâli (Ramazan hilâlini) gördüğünüzde
 oruç tutun ve (yine)
 hilâli (Şevval hilâlini) gördüğünüzde
 orucunuzu açın (bitirin)! Şayet hava
 kapalı olursa (hilâlin görülmesine
 engel olursa) Şaban ayının günlerinin
 sayısını otuza tamamlayın!”
 şeklindeki emri de hangi ıstıshâb
 türü kapsamında değerlendirilebilir?
 
 A) Vasıf Istıshâbı
 B) Berâet-i Asliyye Istıshâbı
 C) İbâha-yi AsliyyeIstıshâbı
 D) Berâet-i Gayri Asliyye Istıshâbı
 E) Hiçbiri
 
 13. "Hilâli (Ramazan hilâlini) gördüğünüzde
 oruç tutun ve (yine) hilâli
 (Şevval hilâlini) gördüğünüzde
 orucunuzu açın (bitirin)! Şayet hava
 kapalı olursa (hilâlin görülmesine
 engel olursa) Şaban ayının günlerinin
 sayısını otuza tamamlayın!".
 Bu Hadis-i şerif aşağıdakilerden
 hangisine delil teşkil etmektedir?
 
 A) Şaban ayında oruç tutmanın
 gerekliliğine
 B) Fer’i delil olan ıstıshâbın geçersiz-
 liğine
 C) Fer’i delil olan ıstıshâbın muteber-
 liğine
 D) Hava kapalı olursa ramazan
 orucuna başlanılmayacağına
 E) Asli delillerden olan Kitap’tan
 sonra sünnet’in büyük önem
 arzettiğine
 
 14. ………………ıstıshâb'ı“defetme konusunda
 elverişli, “ispat” husu sunda
 ise elverişsiz sayarlar.
 Cümledeki boşluğu doldurunuz.
 A) Malikiler
 B) Şafii ve Mâlikîler
 C) Şafii ve Hanbeliler
 D) Hanbeliler
 E) Hanefî ve Mâlikîler
 
 15. Hangisi kaybolan ve hayatta olup
 olmadığı bilinmeyen kişiye verilen
 isimdir?
 A) Merdud
 B) Mahdud
 C) Mefkud
 D) Meksub
 E) Mefsud
 
 16. Hanefî ve Malikîlerce Mefkud ile
 ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi
 doğrudur?
 A) Böyle bir kişi, kendi malları
 bakımından sağ kimseler gibi
 muamele görür.
 B) Mülkiyet hakkı devam ettiği gibi,
 karısı da bir delil bulununcaya
 veya hâkim tarafından ölümüne
 hükmedilinceye kadar evlilik
 bağını korur.
 C) Mefkûd, kayıp olduğu süre
 içerisinde ona miras ve vasiyet
 yoluyla bir şey intikal etmez
 D) Kendi mallarındaki mülkiyet
 hakkı hâkim tarafından onun
 ölümüne hükmedilinceye kadar
 devam eder ve bu mallar,
 ölümüne hükmedil diği anda
 vârislerine kalır.
 E) Hepsi
 
 USUL-İ FIKIH
 Sayfa 21
 
 17. Aşağıdaki fıkhi mezheplerden hangileri
 stıshâb'ı hem “defetme” ve
 hem de “ispat” hususunda yeterli
 bir delil sayarlar?
 A) Malikiler
 B) Şafii ve Mâlikîler
 C) Şafii ve Hanbeliler
 D) Hanefiler
 E) Hanefî ve Mâlikîler
 
 18. ……………………..göre önceden sabit
 olup sonradan devam edip etmediği
 hususunda şüpheye düşülen bir
 abdestin veya mülkiyetin ya da
 nikâhın devamına, ıstıshâb ile
 hükmedilir.
 Cümledeki boşluğu doldurunuz.
 A) Şafii ve Hanbeliler
 B) Malikiler
 C) Şafii ve Mâlikîler
 D) Hanefiler
 E) Hanefî ve Mâlikîler
 I. Ölümüne hükmedilinceye kadar
 mefkûdu sağ olarak kabul edilir.
 II. Kayıplık müddeti içerisinde
 mefkûd kendisine ait malların
 mülkiyet hakkına sahip olduğu
 gibi, kendisine miras, vasiyet ve
 benzer yollarla da mal intikal
 edebilir.
 III. Kendi mallarındaki mülkiyet hakkı
 hâkim tarafından onun ölümüne
 hükmedilinceye kadar devam
 eder ve bu mallar, ölümüne
 hükmedil diği anda vârislerine
 kalır.
 
 19. Şafiî ve Hanbelîler’e göre yukarıdaki
 ifadelerden hangisi doğrudur.
 A) I ve III
 B) Yalnız II
 C) I ve II
 D) II ve III
 E) I ,II ve III
 
 20. Kendi başına mubah olan bir fiilin,
 şer'an mefsedete götüreceğinden
 emin olunması veya bunun kuvvetle
 muhtemel bulunması sebebiyle yasaklanmasına
 ne ad verilir?
 A) İstishab
 B) İstihsan
 C) Tahsis
 D) Sedd-i zerayi
 E) İstidlal
 
 21. Hâkimin hediye kabul etmesi yasak
 sayılmasının gerekçesi aşağıdkiler -
 den hangisidir?
 A) Berâet-i Asliyye Istıshâbı
 B) İbâha-yi AsliyyeIstıshâbı
 C) Sedd-i zerayi
 D) İstihsan
 E) Maslahat
 I. Aklî dengenin bozulmasına yol
 açan sarhoşluk verici maddeyi
 içmek veya kullanmak
 II. Namusun kirlenmesine ve soyların
 karışmasına yol açan zina
 III. Namusları kirleten zina iftirası
 IV. Can kaybına ve insanlar arasında
 kin ve düşmanlığa yol açan haksız
 yere adam öldürme
 
 22. Hangisi ya da hangileri doğrudan
 sedd-i zerâyi‟ kapsamına girer?
 A) I ve II
 B) I ve III
 C) II ve III
 D) III ve IV
 E) Hiçbiri
 USUL-İ FIKIH
 Sayfa 22
 
 23. Hangisi sedd-i zerâyi‟nin asıl konusunu
 teşkil eder?
 A) Mefsedet
 B) Maslahat
 C) Mefsedete Vasıta Olan Fiiller
 D) Maslahata Vasıta Olan Fiiller
 E) Mahiyeti İtibarıyla Mefsedete
 Götürmeyen Fiiller.
 
 24. Mefsedete götürmesi/yol açması
 bakımından mubah fiiller, kaç kısma
 ayrılırlar?
 A) 2
 B) 3
 C) 4
 D) 6
 E) 8
 
 25. Hangisi nadiren mefsedete götüren
 mubah Fiiller kapsamında değer -
 lendirilebilir?
 A) Sarhoşluk veren içki yapımında
 kullanılabilir ihtimaliyle üzüm
 yetiştirilmesi yasaklanmaz.
 B) Üzüm satışı mubahtır Fakat
 satıştan sonra dinen istenmeyen
 durum olan şarap imali meydana
 geleceği için bu yasaktır.
 C) Kumar ve fuhuş ile uğraşana
 gayrimenkulü kiraya vermek
 D) Umumî yollara çukur kazmak.
 E) Hepsi
 I. Hanefi
 II. Şafii
 III. Maliki
 IV. Zahiri
 V. Hanbeli
 
 26. Yukarıdaki mezheplerden hangileri
 Çoğu zaman mefsedete (kötülüğe)
 götüren Mubah Fiillerini, sedd-i
 zerayi deliline dayandırmazlar?
 A) I ve II
 B) I ,II ve IV
 C) II ve III
 D) III ve IV
 E) III ve V
 
 27. Sedd-i zerayi konusunda yasaklanan
 sonuca erişme maksadının anlaşılmasını
 lafız ve ibare ile sınırlı tutan
 mezhep hangisidir?
 A) Şafii
 B) Maliki
 C) Hanef
 D) Hanbeli
 E) Zahiri
 
 28. ……………….,maksadı açığa çıkaran
 delili lâfız ve ibare ile sınırlı
 tutmazlar, söz konusu maksat, sözlü
 açıklamalardan anlaşılabileceği gibi,
 işlemi çevreleyen karinelerden, özel
 şart ve ilişkilerden de anlaşılabilir.
 Cümledeki boşluğu doldurunuz.
 A) Maliki ve Hanbeliler
 B) Şafii ve Mâlikîler
 C) Şafii ve Hanbeliler
 D) Hanefi ve Şafiiler
 E) Hanefî ve zahiriler
 USUL-İ FIKIH
 Sayfa 23
 
 29. ………………………., ölüm hastalığı
 sırasında karısını bâin talâkla
 boşayan ve ardından vefat eden
 kişinin bu tasarrufunu geçersiz
 sayarak kadının mirasçı olması
 gerektiğine hükmetmişlerdir.
 Cümlede boş bırakılan yere
 hangisinin gelmesi uygundur?
 A) Maliki ve Hanbeliler
 B) Şafii ve Mâlikîler
 C) Şafii ve Hanbeliler
 D) Hanefi , Şafii ve Mâlikîler
 E) Mâlikî, Hanbelî ve Hanefîler
 
 30. ……………,kocanın kötü niyetini açıkça
 ifade etmemesi durumda talakın
 geçerli olduğuna ve kadının, iddeti
 içinde bile vefat etse kocasına
 mirasçı olamayacağına hükmetmişlerdir.
 Cümledeki boşluğu doldurunuz.
 A) Malikiler
 B) Hanefiler
 C) Hanbeliler
 D) Zahiriler
 E) Şafiiler
 
 31. Aşağıdaki kavramlardan hangisi üç
 talakla boşanan bir kadının sırf
 ayrıldığı kocasına dönebilmesi amacıyla
 bir başka erkekle evlenmesi
 anlamındadır?
 A) Kefalet
 B) Hurre
 C) Hüccet
 D) Hülle
 E) Hurmet
 
 32. ………………..sırf boşanmış kadının
 önceki kocası ile evlenebilmesine
 imkân sağlamak üzere yapılan
 muvâzaalı nikâhın - erkeğin bu tür
 nikâhlarda sıkça taraf olup toplumda
 bu özelliği ile tanınır hale gelmesi
 gibi bir delil ile bu muvâzaa kastının
 anlaşılması durumunda - geçersiz
 olacağına hükmetmişlerdir.
 Cümlede boş bırakılan yere
 hangisinin gelmesi uygundur?
 A) Maliki ve Hanbeliler
 B) Şafii ve Mâlikîler
 C) Şafii ve Hanbeliler
 D) Hanefi , Şafii ve Mâlikîler
 E) Mâlikî, Hanbelî ve Hanefîler
 
 33. Hanefîlere göre anlaşmalı nikâhın
 hükmü nedir?
 A) Mekruh
 B) Batıl
 C) Sünnet
 D) Vacip
 E) Haram
 34. ………………….akit esnasında haram
 sonucu amaçladığını açıklamadıkçaüç
 talakla boşanmış kadının ilk
 kocasıyla evlenebilmesine imkân
 sağlama maksadıyla yapılan evliliğin
 sahih kabul edilmesi gerektiğine
 hükmetmişlerdir.
 Cümlede boş bırakılan yere
 hangisinin gelmesi uygundur?
 A) Şafii
 B) Maliki
 C) Hanef
 D) Hanbeli
 E) Zahir
 
 35. Sedd-i zerâyi' hücciyetinin prensibine
 en geniş şekliyle dayananlar…………….,
 onu daraltarak benimseyenler
 …………., teorik olarak
 benimsediklerini ifade etmemekle
 beraber uygulamada ona geniş bir
 yer verenler ise ……………dir.
 Cümlede boş bırakılan yerlere
 sırasıyla hangi kelimelerin gelmesi
 uygundur?
 A) Hanbeliler - Şafiiler –Hanefîler ve
 Malikiler
 B) Malikiler- Şafiiler ve hanbeliler -
 Hanefîler
 C) Mâlikîler ve Hanbelîler- Şafiiler-
 Hanefîler
 D) Mâlikîler ve Hanbelîler-
 Hanefîler- Şafiiler
 E) Malikiler- Hanbelîler- Şafiiler
 
 I. Kitap ve Sünnet
 II. Hz. Peygamber
 III. Sahâbî Kavli
 IV. Aklî Delil
 
 36. Sedd-i zerâyi‟i Şer'î delil olduğunun
 isbatı konusunda yukarıdakilerden
 hangileri delil olarak gösterilmiştir?
 A) I ve II
 B) II ve III
 C) I ve III
 D) I ,II ve IV
 E) I, II, III ve IV
 
 I. Sedd-i zerâyi', müstakil bir delil
 olmayıp, "maslahat" delilinden
 doğmuş ve ona bağlanması
 gereken bir delildir.
 II. Sedd-i zerâyi'nin dikkate alınması,
 maslahat-ı mürsele delilini
 tamam- lamaya ve onu eksiksiz bir
 biçimde işletmeye çalışmak
 demektir.
 III. Sedd-i zerâyi', daha çok mubah
 fiillerin toplum için zarar
 oluşturması durumunda, yasama
 organının onları yasaklamasına
 imkân sağlaması açısından
 önemlidir.
 
 37. Yukarıda sedd-i zerayi ile ilgili
 ifadelerden hangisi doğrudur?
 A) I ve II
 B) II ve III
 C) I ve III
 D) I ,II ve III
 E) Yalnız III
 
ALINTIDIR..
  |