|  11 Aralık 2014, 21:28 | Mesaj No:1 | 
  | Medineweb Baş Editörü  Durumu:    Medine No :  14593  Üyelik T.:
15 Kasım 2011  Arkadaşları:15 Cinsiyet: Memleket:MEDİNEWEB Yaş:45 Mesaj :
13.132Konular:
1428  Beğenildi:13317 Beğendi:9683
 Takdirleri:31079 Takdir Et: 
	  Konu Bu  
				Üyemize Aittir! |   OMU İLİTAM FIKIH USULÜ 14.Ünite Soruları 
   OMU İLİTAM FIKIH USULÜ 14.Ünite Soruları 14. ÜNİTE 1. Sözlükte zor ve meşakkatli bir işi
 gerçekleştirmek için elden gelen
 bütün gayreti sarf etmek ve imkânları
 seferber etmektir.
 Yukarıda tanımı geçen terim
 aşağıdakilerden hangisidir?
 A. İçtihat
 B. İttiba
 C. Taklit
 D. Telfîk
 E. Fetva
 2. Hangisi (Lafzî İstidlal) kapsamında
 değildir?
 A. Umum ifadelerin ve lafzın inceliklerinin
 anlaşılması
 B. Umumun tahsisi
 C. Mutlakın mukayyete hamledilmesi
 D. İllet kapsamında dönen kıyas
 E. Müşkil lafzın tevili yönündeki
 çabalar
 3. “Tenkîhu’l-menât” nedir?
 A. Hükmün konuluş illetinin çıkarılmasıdır.
 B. İlletin hükümde etkisi olmayan
 niteliklerden ayıklanmasıdır.
 C. İlletsiz olarak galip zan elde etme
 çabasıdır
 D. Bir müçtehidin içtihadını, delillerini
 inceleyip haklı olduğu kana -
 tine vararak benimsemedir
 E. Hüccet (delil) olmayan kimsenin
 rey ve içtihadına delilini bilmeden
 uymaktır.
 4. Hangisi “kıyasî içtihat” olarak da
 adlandırılır?
 A. Tenkîhu’l-menât
 B. Tahrîcü‟l-menât
 C. Tahkîku’l-menât
 D. Lafzi istidlal
 E. İstinbat
 5. Aşağıdakilerden hangisi içtihat ehliyetinin
 temel şartları arasında yer
 almaz?
 A. Taklit
 B. Kaynak
 C. Âlet
 D. Usûl bilgisi
 E. Meleke
 I. Kur'ân’ı Bilmek
 II. Sünneti Bilmek
 III. İcma Edilen Konuları Bilmek
 IV. Arapçayı Bilmek
 V. Fıkıh Usulünü Bilmek
 6. Yukarıdakilerden hangisi/hangileri
 içtihat ehliyetinin şartlarından olan
 “kaynak bilgisi ”ne dahildir?
 A. I ve II
 B. I, II ve III
 C. Yalnız IV
 D. I, II ve IV
 E. III ve V
 
 
 USUL-İ FIKIH
 
 Sayfa 52
 7. Aşağıdakilerden hangisi Kur'ân‟ı kerimi
 (teşrî açıdan bilmek) manasına
 gelmez?
 A. Hükümlerin konuş gayelerini
 bilmek
 B. Lafızların delaletlerini bilmek
 C. Ayetlerin’in nüzul (iniş) sebeplerini
 bilmek
 D. Mutlak ve mukayyedi bilmek
 E. Arap dilinin inceliklerine vakıf
 olmak
 8. Hüküm çıkarırken, başkalarının belirlediği
 kurallara onları taklit suretiyle
 dayanan kimseye ne ad verilir?
 A. Mezhepte mukallid
 B. Mutlak müçtehit
 C. Mezhepte müçtehit
 D. Müstakil müçtehit
 E. Mezhepte müceddid
 9. Usulcülerin çoğunluğuna göre bir
 kimse müçtehit olabilmesi için
 Kur’an-ı kerim’den yaklaşık kaç ayet
 bilmesi yeterlidir?
 A. 300
 B. 500
 C. 900
 D. 3000
 E. Tüm ȃyetler
 10. …………, müçtehidin kendi yönünden
 gaflete düşmemesi ve doğru bulup
 inandığı gerçekte sağlam olması için
 icma edilen konular yanında, sahâbî
 ve onlardan sonra gelen müçtehitlerin
 ihtilafa düştükleri konuları bilmesi
 gerektiğini söylemiştir.
 Yukarıdaki boşluk aşağıdakilerden
 hangisiyle tamamlanabilir?
 A. Gazzali
 B. Şatıbi
 C. İmam Şafiî
 D. Ahmed b. Hanbel
 E. Ebu Hanife
 11. Ahmed b. Hanbel'den, Peygamberimizden
 gelen bilgilerin temelini
 teşkil eden hadislerin………..civarında
 olduğu nakledilmiştir.
 Yukarıdaki boşluk aşağıdakilerden
 hangisiyle tamamlanabilir?
 A. Bin iki yüz
 B. Bin üç yüz
 C. Bin dört yüz
 D. Bin beşi yüz
 E. İki bin beş yüz
 12. Arapça bilgisinin sadece lafızlarla
 ilgili konularda şart olduğunu, anlamlara
 ilişkin konularda ise şâri'in temel
 maksatlarını iyi kavramış olmanın
 yeterli olacağını ileri süren usulcü
 kimdir?
 A. Gazzali
 B. Şatıbi
 C. İmam Şafiî
 D. Ahmed b. Hanbel
 E. Ebu Hanife
 
 
 
 USUL-İ FIKIH
 
 Sayfa 53
 13. Üzerine hükümlerin bina edileceği
 temel hadislerin sayısının beş yüz
 olduğunu ve bunların detaylarının
 takriben dört bin hadise yayılmış
 olduğunu ileri süren ȃlim kimdir?
 A. Ahmed b. Hanbel
 B. Ebu Hanife
 C. İbn Kayyim el-Cevziyye
 D. İbn Teymiyye
 E. Şatıbi
 I. Orucun farziyeti
 II. Haccın farziyeti
 III. Müslüman kadının gayr-i Müslim
 le evlenmesinin batıl olduğu
 IV. içki içme haramlığı
 14. Yukarıdaki konulardan hangilerinde
 içtihat yapılmaz?
 A. I ve II
 B. I, II ve III
 C. I, III ve IV
 D. I, II ve IV
 E. III ve IV
 15. Adalet, yani farzları ifa etme ve
 büyük günahları işlemekten kaçınma
 şartı,…………… göreviyle ilişkilidir.
 Yukarıdaki boşluk aşağıdaki kavramlardan
 hangisiyle tamamlanabilir?
 A. İttiba
 B. Taklit
 C. Telfîk
 D. Fetvȃ
 E. İçtihat
 16. Aşağıdaki ifadelerden hangisi
 yanlıştır?
 A. Usulcülerin çoğunluğuna göre içtihat
 ehliyetine haiz olabilmek için
 Kur'ân ayetlerinin ve sünnetin tamamını
 bilmek şart olmayıp, ahkâmla
 ilgili olanları bilmek yeter
 lidir.
 B. Usulcülerin büyük çoğunluğu, müçtehit
 olmak için fıkhın füruunu bilmeye
 ihtiyaç bulunmadığı görüşündedir.
 C. Üzerinde icma edilmiş konular
 içtihada kapalıdır.
 D. Hanefîlere göre mehur sünnetin
 sübutu zannidir.
 E. Kat'î nasların bulunduğu yerde
 içtihat eden bir müçtehit hata
 ederse günahkâr olur, hâkim ise
 hükmü bozulur.
 17. Aşağıdaki ifadelerden hangisi
 yanlıştır?
 A. Hakkında kat’î delil bulunan meseleler
 ayrıntıları içtihada açık olabilir.
 B. Zannî nasların bulunduğu yerlerde
 içtihat eden bir müçtehit hata
 ederse günahkâr olmamakla birlikte
 sevap da kazanmış olur.
 C. Yeni bir içtihat önceki bir içtihadı
 geçersiz kılar.
 D. Bir müçtehidin kendi zannını bırakıp
 başkasının zannına göre davranması
 caiz değildir.
 E. Kişi, taklitte hükmü, ittibâda ise
 delili kabul etmektedir.
 18. Yeni içtihat ile önceki bir içtihadın
 hükmünün geçersiz sayılmasına ne ad
 verilir?
 A. Nesh
 B. Neshin hükmü
 C. İçtihadın hükmü
 D. İçtihadın nakzı
 E. Neshin nakzı
 
 
 
 USUL-İ FIKIH
 Sayfa 54
 19. İçtihat ehliyetinin şartlarından biri
 olan “sünneti bilmek”ten maksat
 nedir?
 A. Müçtehidin doğuştan Allah vergisi
 olarak fıkhî hükümlerin ruhuna
 nüfuz edebilecek zekâ ve yorum
 kabiliyetine, sağlıklı muhâkeme
 gücüne sahip olması
 B. Kur'ân’ı bilmede olduğu gibi onun
 manasını hem dil açısından hem
 de teşrîî açıdan bilmek
 C. İçtihat yapmanın caiz olduğu
 konuları bilmek
 D. Yeni içtihat ile önceki bir içtihadın
 hükmünün geçersiz sayılması
 E. Yaptırımı sadece uhrevî olan
 hükümlerin bilinmesi
 20. ………………,müçtehidsiz asrın varlığını
 mümkün gördükleri ve müçtehidin bulunmadığı
 durumlarda ümmetin toptan
 günah işlemiş sayılmaması için
 içtihadın farz-ı kifâye olduğu hükmünü
 müçtehidin varlığı şartına bağlarlar.
 Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdaki
 mezheplerden hangisi gelmelidir?
 A. Şafiiler
 B. Hanefiler
 C. Malikiler
 D. Hanbeliler
 E. Cumhur
 21. “Müstefti” neye denilir?
 A. Fetva verene
 B. Fetva vermeye
 C. Fetva istemeye
 D. Fetva isteyene
 E. Hakkında fetva verilen meseleye
 22. Âhad sünnetin sübutu……………dir.
 Cümlede boş bırakılan yere hangisi
 gelmelidir?
 A. Zannî
 B. Kat’i
 C. Vacip
 D. Kesin
 E. Kıyasi
 23. Mezheplerle ilgili aşağıdaki ifadelerden
 hangisi yanlıştır?
 A. Mezhepler dinin tefsiri ve anlaşılma
 şekilleridir, din değildirler.
 B. Müçtehit olmayan bir şahsın,
 sadece bir mezhebe bağlı kalarak
 amel etmesinin vacip olduğuna
 dair herhangi bir şer'î delil (ayet,
 hadis, icma) mevcut değildir.
 C. Bir mezhebe mensup olmasıyla
 olmamasının usul ve mantık
 bakımından önemi yoktur.
 D. Bir mezhep, İslâm dinini tamamıyla
 temsil edebilir.
 E. Kendi mezhebinin de, diğer mezheplerin
 de hatalı olma ihtimaliyle
 beraber hak olduğu bilinmelidir.
 24. İçtihat meselesi kaçıncı yüzyıldan
 itibaren müslüman âlimlerin gündemine
 daha yoğun olarak girmiştir?
 A. XIX.
 B. X X.
 C. VII.
 D. XIII.
 E. VIII.
 USUL-İ FIKIH
 Sayfa 55
 25. “Şer'î naslardan ve diğer delillerden
 hükümleri çıkarmak” anlamına gelen
 terim aşağıdakilerden hangisidir?
 A. Tahrîc
 B. İçtihat
 C. Tedric
 D. Taklid
 E. istihsan
  Mensup olduğu mezhep imamının
 ve ona tabi olan diğer müçtehitlerin
 içtihatlarını, o mezhebin fıkhî kaidelerini,
 delilleriyle birlikte bilmek.
  Deliller üzerinde tefekkür ve inceleme
 yapmaya muktedir olmak.
  İçinde bulunduğu cemiyetin örf ve
 âdetlerini, bulunduğu asrın ihtiyaçlarını
 bilmek.
 26. Yukarıdaki üç vasfı kendisinde
 barındıran kişiye ne denir?
 A. Mukallid
 B. Müstakil Müçtehid
 C. Mutlak Müçtehid
 D. Mezhepte Müçtehid
 E. Muharric
 27. Sözü hüccet (delil) olmayan
 kimsenin rey ve içtihadına delilini
 bilmeden uymaya ne ad verilir?
 A. Taklit
 B. Tahrîc
 C. İttiba
 D. İçtihad
 E. Teflik
 28. Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde
 derecelerine göre büyükten küçüğe
 yapılmış doğru bir sıralamadır?
 A. İttiba – İçtihat –Taklit
 B. İçtihat – İttiba – Taklit
 C. İttiba – Taklit – İçtihat
 D. İçtihat – Taklit – İttiba
 E. Taklit – İttiba – İçtihat
 29. Hicri olarak kaçıncı asırdan itibaren
 fıkhî mezhepler ortaya çıkmaya başlamış
 ve içtihat iktidarına sahip
 olmayan âlimler ve halk bu mezheplere
 bağlı olarak yaşamaya başlamışlardır?
 A. Hicrî birinci asırda
 B. Hicrî ikinci asırda
 C. Hicrî üçüncü asrın ortalarında
 D. Hicrî dördüncü asırda
 E. Hicrî beşnci asırda
 30. Aşağıdaki kavram eşleştirmelerinden
 hangisi yanlıştır?
 A. Müftî : Fetva veren müçtehit
 B. İftâ: fetva vermek
 C. İstiftâ: fetva istemek
 D. Müstefti : fetva veren müftü
 E. Fetvâ : fetva isteyene verilen cevap
 
 14. ÜNİTENİN CEVAP ANAHTARI
 
 
 1 A 2 D 3 B 4 B 5 A
 6 B 7 E 8 C 9 B 10 C
 11 A 12 B 13 C 14 D 15 D
 16 D 17 C 18 D 19 B 20 B
 21 D 22 A 23 D 24 A 25 B
 26 E
 
 alıntıdır..[/SIZE]
 | 
  |  |   |