14 Şubat 2015, 18:38
			
			  |  
			 
			Mesaj No:1  |  
       Durumu:     Medine No :  38944   Üyelik T.:
09 Şubat 2014   Arkadaşları:60 Cinsiyet:Bayan   Mesaj :
9.475 Konular:
1144  Beğenildi:4426 Beğendi:3685  Takdirleri:5169  Takdir Et: 
	   Konu Bu  
				Üyemize Aittir!     |       2. Sınıf İlahiyat HADİS Dersi  10. Ünite Özeti Medineweb         2. Sınıf İlahiyat HADİS Dersi  10. Ünite Özeti Medineweb    HADİS  BULMA  YÖNTEMLERİ       
Temel  hadis  kaynaklarındaki  hadisleri  bulmak  için  en  azından  temel  düzeyde  Arapça  bilmek  gerekir.  
Osmanlı  alimleri  tarafından  hadislerin  yerini  tespit  etmek  amacıyla  başvurulan  Suyuti'nin  el-Cami'us -Sağir adlı  eseridir. 
Celaleddin  es- Suyuti başta  hadis  olmak  için  İslami  ilimlerin  birçoğunda  eserler  vermiş  bir alimdir.  Suyuti Cem'ül-Cevami  adındaki  kitabı  özetleyerek  el- Cami'us - Sağir'i  oluşturdu. 
Bu  esrin  tam  adı ''el- Cami'us -sağir  min  hadisi'l - beşer'in  -nezir''dir. 
Suyuti  Peygamber  Efendimiz'in  (sav)  yasakladıkları  içinde  '' Babü'l- menahi''  adında  bir  bölüm  açmıştır.   
Suyuti   bu  eserinde  mevzu / uydurma  hadisleri  almamış  fakat  eserde  '' sahih , hasen  ya da zayıf'' hadisler  bulunmaktadır.    
  صح sahih   
   ح    hasen       
    ض       zayıf     demektir.   
İsmail  b. Muhammed  el- Acluni'nin  eserinin  tam  ismi; 
'' Keşfü'l hafa  ve müzilü'l - ilbas  amma'ş - tehara mine'l - ehadis  ala elsineti'n-nas''dır. 
Acluni  be  esrini  oluştururken  Sehavi'nin  '' Mekasidü'l - hasene ''  eserini  esas  almıştır. 
Keşfü'l hafa 'nın  en  önemli  özelliği ;  Bir  hadisin  bu  kitapta  zikredilmemiş  olması  onun  sahih, zayıf  ya da mevzu  olduğunu  göstermemesidir.  Keşfü'l  hafa'ya  müracaat  edildiğinde  rivayetin  ilk  kelimesini  veya  kelimelerini  bilmemiz  zorunludur.  Keşfü'l  hafa'da  3281  rivayet  bulunmaktadır.     
Bir  hadisin  bulunabilmesi  için  başvurulan  en  yaygın  kaynaklardan  birisi  de  Conkordance / Konkordans 'tır. 
Konkordans'ta  geçen  hadis  kitapları  rumuzlarla  gösterilmiştir.  Hadis  kaynak  rumuzları  ve  esas  alınan  kitapların  baskıları  şu  şekildedir;   
      خ    Buhari ( Sahih )  Konkordans  Buhari'nin  Cami'inden  kitap  ismi  ve  bab  numarasını  vermektedir.   
Örneğin      خ      Fiten   11  rumuzu,  Buhari  Kitabü'l - Fiten  11 bab'a  tekabül eder.   
        م    Müslüm  (Sahih)  Muhammed  Fuad  Abdulbaki'nin  tahkik  ettiği  ve  hadislerini  numaralandırdığı  Müslim'in    
 Sahih'i   beş  cilt  halinde  Kahire'de  yayımlanmıştır.      م      İman  316     rumuzu,  Müslim  Kitabü'l  İmam  316  numaraya  işaret  eder.    ت    Tirmizi  (Cami)   Ahmed  Muhammed  Şakir  ve  İbrahim  Ivaz  tarafından  gerçekleştirilen  tahkikli  neşir  Konkordans'a  uygundur.    ت     Salat    12  rumuzu  Tirmizi  Kitabü's- salat  12.  bab'a   tekabül  etmektedir.    
       د      Ebu  Davud     (Sünen)  Ebu  Davud'un  Sünen  neşirlerinden  Muhammed  Muhyiddin  Abdulhamid'in  tahkiki  Konkordans'a  uyumludur.    د        Lukata  2   rumuzu   Ebu  Davud  Kitab'l  Lukata  2  bab'a  tekabül  eder.   
      ن        Nesai   (Sünen)       ن        Buyu    14  rumuzu   Nesai,  Kitabü'l - Buyu    14.  bab'a  tekabül  etmektedir.   
      جه       İbn  Mace   (Sünen)      جه      Zühd   12  rumuzu ,  İbn  Mace  Kitabü'z-  Zühd   12.  bab'a  karşılık  gelmektedir.   
      ط         Malik  b.  Enes   (muvatta)      ط      Zekat    26   rumuzu,  Muvatta  Kitabü'z -Zekat   26.  hadise  karşılık  gelmektedir.   
      دى       Darimi   (Sünen)       دى      Hac , 10   rumuzu  Darimi  Kitabü'l  Hac  10.  bab'a  karşılık  gelir.   
       حم      Ahmed  b.  Hanbel  (Müsned)        حم     III. , 14  denildiğinde  Ahmed  b.  Hanbel'in  Müsned'i  III.  cilt ,  14.  sayfa  kastedilir.      
Bu  gün  hadis  bulmada  en  çok  kullanılan  programlardan  birisi  el- Mektebetü'ş - Şamile'dir.   Şamile  programında  kitapların  künyesine  ulaşmakta  mümkündür.  Şamile  programından  yetinilmemesi  gerekir.   Şamile  programında  yer  alan  metinlerde  bazen  kelime  düşüklüğü,  hareke  hataları  dikkat  çekmektedir.   
Hadisler  esas  kaynağından  tespit  edilip,  doğru  olduğu  test  edildikten  sonra  kullanılır.   
Şamile  programının  eksik  olduğu  diğer  husus  esas  alınan  kitapların  orijinalinde  yer   alan    bir  çok  tahkik  ve  tahric  bilgisine  yer  verilmemesidir. 
Hadis  alanında  en  geniş  arama  motorlarından  birisi de Cevami'ul- kelim  programıdır.  Bu  program  gerçekten  kullanıcıya  çeşitli  kolaylıklar  sağlayan  arama  motorudur.  Bu  yönüyle  Şamile'nin  büyük  oranda  bilgileri  biraraya  getirip,  yığma  mantığına  karşı  Cevami'ül- kelim  gerçekten  program  özelliğine sahiptir.   Şamile'de   her   alanda  on  bini  aşkın  kitap  varken,  diğer  programda  çoğu  hadisle  ilgili  bin  dört  yüz  eser  bulunmaktadır.     
Konkordans'da  bulunan  hadis  kaynağı  kitaplarını  tekrar  hatırlayalım;   
a. Müslim'in  sahih'i 
b. İbn  Mace'nin  Sünen'i 
c. ahmed b.  Hanbel'in  Müsned'i 
d. Darimi'nin  Sünen'i     
Cevami'ul - kelim  programının  Şamile  programına  üstünlüğü ,  İsnadlarda  geçen  ravilerin  kimlikleri  ve  cerh  ta'dil  durumları  hakkında  doğrudan  bilgi  edinme  imkanı  sunmasıdır.   
Türk  okuyucusunun  en çok  ihtiyaç  duydukları  Türkçe  hadis  aranması  ise  hikem. net  sitesi  ile  kısmen  karşılanmıştır.  Bu  site  istenilen  manada  ihtiyaca  cevap  vermekten  şimdilik  uzaktır. 
Hikem .net  Hadis ilimleri  Koordinasyon  ve  Eğitim  merkezi  içerisinde  yer alan   hadis  veri  tabanı  Diyanet  İşleri  Başkanlığının  konulu  hadis  projesini  desteklemek  için  oluşturulmuştur.   
İlmin  ve  Alimin  önemini  vurgulayan  hadis  örneği  şöyledir: 
Müellif  dedi ki,  Bize  Abdürrezzak  tahdisen  o da  Ma'mer'de  itibaren  o  da  Zühriden  o  da  Urve'den  o  da  Abdullah  b.  Amr'dan  naklen  Hz.  Peygamber'in  şöyle  buyurduğunu  haber  verdi.  Allah  insanlara  ilmi  verdikten  sonra  onu  çekip  almaz.  Ancak  alimleri  götürür.  Her  bir  alim  gittiğinde / öldüğünde  yanındaki  ilimde  onunla  birlikte  gider.  Sonunda  geride  bilmeyenler  kalırlar.  İnsanlarda  cahilleri  önder  edinir  ve  onlara  fetva  sorarlar.  Bu  şahıslar  da  bilmeden  fetva  verir.  Böylece  hem  kendileri   sapar  hem  de  insanları  saptırırlar. 
İncelediğimiz  hadis  ilmin  ve  gerçek  manada  alimin  ne kadar  önemli  güçlü  bir  şekilde  vurgulanmaktadır. 
Hz.  Peygamber'e  (sav)  bir  gün  ilmin  kaybolmasından  bahsedince  Ziyad  b.  Lebid  '2 Ya  Resulullah  ilim  nasıl  kaybolur ki,  bir  Kur'an  okuyor,  çocuklarımıza  da  okutuyoruz.  Çocuklarımızda  çocuklarına  okutuyor  ve  kıyamete  kadar  böyle  sürüp  gider'' demişti.  Bu  soruya  Allah  Resulü  (sav)  yahudi  ve hıristiyanların  da  Tevrat  ve  İncil'e  sahip  olduklarını  ama  ondan  hiç  bir  şekilde  faydalanamadıklarını  haber  vererek  cevaplamıştır.   
Şu  halde  sadece  Kur'an  ve  sünnetin elimizde  bulunuyor  olması  ilmi  korumak  için  yeterli  değildir.  Onları  doğru  şekilde  okuyup  anlayacak  gerçek  alimlere  ihtiyaç  bulunmaktadır. 
Bu  durum  hem  gerçek  alim  olmaya  çalışmanın  önemini  anlatmakta  hem de  gerekli  yeterliliğe  sahip  olmayan  kişilerin  fetva  vermelerinin  ne  kadar  mahzurlu  oduğunu  açık  bir  şekilde  göstermektedir. 
Sahabilerin  Hz.  Peygamber'den  aktardıkları  hadislerde  ne  kadar  titiz  olduklarını  görmekteyiz.   
Ayrıca  hadisi  işten  sahabilerinde  rivayeti  çeşitli  yöntemlerle  araştırıp  soruşturmalarına  hadis  ilminde  ''  tesebbüt  ve  taharri ''   denir.   
Bu  araştırma  birbirlerine  güvensizlik  duyduğunu  değil,  Hz.  Peygamber'in  (sav)  sözlerini  nakletmenin  cidiyetini  göstermektedirler.                 
Bu  hizmet   medineweb . net  ailesine  mahsusdur.  Alıntı  yapılması  durumunda  kaynak  verilmesi  zorunludur.       
				__________________  O (cc)’NA    SIĞINMAK  AYRICALIKTIR     |  
  |   |        |