|   Cevap: AÖF İlahiyat 2014-2015 güz dönemi dönem arasınavı çıkmış sorular ve cevaplar . 
 
 
 2015 GÜZ ARA 2151-AISLAM AHLAK ESASLARI
 A
 1. Ahlaki değerler ile ilgili aşağıdaki
 ifadelerden hangisi doğrudur?
 A) Allah'ın fiilleri ahlaki değerlendirmenin
 konusu değildir.
 B) Meleklerin fiilleri ahlaken değerlendirilebilir.
 C) Ahlaki değer ifadeleri insan fiillerini
 ilgilendirmez.
 D) İnsanın ibadetleri ahlaki değerlendirmenin
 dışındadır.
 E) A llah'ın fiilleri ahlaki değerlendirmenin
 konusudur.
 2. Bir davranış düzenini veya herhangi bir
 davranış ı iyi ya da kötü kılan, o düzenin ya da
 fiilin öncelikle ins ani varoluş üzerindeki tes iridir.
 Yukarıdaki ifadeye göre aşağıdakilerden
 hangisi söylenemez?
 A) İyi bir fiil ins anın içinde bilkuvve mevcut olan
 güzellikleri de ortaya çıkarır.
 B) Kötü bir davranışla diğer insanların
 varoluş ları da te'yid edilir.
 C) İyi bir davranış, o fiili gerçekleştireni ve o fiili
 ilgilendiren diğer ins anları, önce ne is e o
 olarak muhafaza eder.
 D) İyi bir davranış, mevcudu, içinde taşıdığı
 kabiliyetleri cihetinde geliş tirir.
 E) K ötü bir davranış düzeni insanın varoluş
 imkânlarını s ınırlar.
 3.
 Ahlaki terim ve kavramlar ile ahlaki
 önermelerin anlamı ve birbiri ile irtibatını,
 bunların nasıl temellendirildiğini inceleyen
 bilim dalı aşağıdakilerden hangisidir?
 A) Din felsefesi
 B) Tasavvuf
 C) Edebiyat
 D) Ahlâk felsefesi
 E) H ukuk felsefesi
 4.
 Peygamberlerin insanlığa öğrettikleri hayat
 düzenine genel olarak ne ad verilir?
 A) Kanun
 B) Din
 C) Töre
 D) Ahlak
 E) G elenek
 5. Davranış düzenleri arasında makul bir tercih
 yapılamayacağını iddia eden, insanların
 bütün kararlarının nihai olarak eşdeğer veya
 değersiz olduğunu savunan tavra ne ad
 verilir?
 A) Mükemmeliyetçilik
 B) İdealizm
 C) Ahlaki görecelik
 D) Sezgicilik
 E) D uyguculuk
 6. Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlakının
 kaynakları ile ilgili temel bir sorudur?
 A) İslam ahlakında yalan söylemek haram
 mıdır?
 B) Namaz kılmak iman meselesi midir?
 C) İslam ahlakının varlık sebebi nedir?
 D) Ahlakın konusu insan davranışları mıdır?
 E) M utluluk nihai hedef midir?
 7. Kur'an-ı Kerim'in ahlaki konulardaki
 üslubuyla ilgili aşağıdaki ifadelerden
 hangisi yanlıştır?
 A) Ahlaki ilke ve kuralları ihtiva eder.
 B) Kıssa ve misallerle fert ve toplumlara ahlaki
 mesaj verir.
 C) Hz. Peygamber'in ahlaki olarak insanlar için
 en güzel örnek olduğunu söyler.
 D) Ahlaki değil, sadece dini ifadeleri kullanır.
 E) T oplumdan topluma değişen bir ahlak
 tavsiye etmez.
 8.
 Hz. Peygamber, kendi hayatında
 gerçekleştirdiği fiiller ve dile getirdiği ahlaki
 ilke ve kurallarla, etrafındaki insanlara,
 aşağıdakilerden hangisini sağlamıştır?
 A) Sınıfsal farklılıkları
 B) Yeni bir varoluş imkânını
 C) Eski düzenin devamını
 D) Maddi refahı
 E) R ahat bir hayatı
 9. Müslüman filozofların ahlak anlayışında
 kendi başına (bizatihi) iyi olan tek şey
 nedir?
 A) Hikmet
 B) Şecaat
 C) Haz
 D) Adalet
 E) S aadet
 10. Mu'tezile, Eş'arilik ve Maturidiliğin ahlak
 anlayışları ile ilgili aşağıdaki ifadelerden
 hangisi yanlıştır?
 A) Üçü de ahlaki ilke ve kuralları aynı şekilde
 temellendirir.
 B) Üç ekolde de ahlakın konusu insan fiilleridir.
 C) Aralarındaki fark iyi ve kötü olduğu bilinen
 ilke ve kuralların nasıl temellendirileceği
 noktasında ortaya çıkmaktadır.
 D) Üç ekolde insanın fiillerinden sorumlu
 olduğunu kabul eder.
 E) T emel ahlaki ilkeler ve kuralların neler
 olduğu hususunda aralarında bir fark yoktur.
 
 11. Aşağıdaki sorulardan hangisi ahlak
 teorileri geliştiren düşünürler tarafından
 dikkate alınmaz?
 A) İyi ve kötü fiiller nelerdir?
 B) Bir fiili iyi veya kötü yapan özellikler nelerdir?
 C) İnsanın iyiyi gerçekleştirmesi için Tanrı ne
 yapmalıdır?
 D) İyiyi gerçekleştirmek için ne yapılmalıdır?
 E) İ nsan nedir?
 12. Aşağıdakilerden hangileri ahlaktaki iyi ve
 kötü kavramlarının ifadelerinden biri
 değildir?
 A) Birr ve seyyie
 B) Helal ve haram
 C) Hayır ve şer
 D) Hüsün ve kubuh
 E) S orumlu ve sorumsuz
 13. Aşağıdakilerden hangisi "İnsan Allah'ın
 yeryüzündeki halifesidir" ifadesiyle ilgilidir?
 A) İns an konuş an bir canlıdır.
 B) İ nsan hayat sahibidir.
 C) İnsan olumludur.
 D) İ nsan muhtaç bir varlıktır.
 E) İ nsan eşref-i mahlukattır.
 14. "İslam ahlakı, bütün ahlak teorilerinin ağırlıklı
 olarak vurguladığı hemen bütün unsurları
 içinde taşır: ne haz kendi başına kötüdür, ne
 dünyevi fayda, ne vicdan ve akıl kendi başına
 değersizdir, ne de bir şeyi sırf hayr olduğu için
 yapmak reddedilmiştir. Aksine bunların hepsi
 belirli bir ölçü içerisinde muhafaza edilerek,
 insani varoluşun devamı sağlanmıştır. Hatta
 insanın kendi kendisini düşünmesi bile,
 başkalarını koruma üzerinden, İslam ahlakının
 bir unsuru haline gelmiştir."
 Yukarıdaki metne göre aşağıdakilerden
 hangisi doğrudur?
 A) İnsanlara haz veren şey kötüdür.
 B) Bir şeyi sırf iyi olduğu için yapmak reddedilir.
 C) İnsan kendisini düşünür, başkaları onu
 ilgilendirmez.
 D) İnsan diğer insanları da düşünerek kendi
 menfaatini koruyabilir.
 E) V icdan ve akıl kendi başına değersizdir.
 15. Öfke/gazap gücünün itidal üzerine olması
 sonucunda aşağıdaki erdemlerden hangisi
 gerçekleşmiş olur?
 A) İffet
 B) Tevazuu
 C) Ölçülülük
 D) Cesaret
 E) H ikmet
 16.
 Ahlaken erdemli olmayan bir yargıcın adil
 olamayacağını söyleyen İslam düşünürü
 kimdir?
 A) İbn Ömer
 B) İbn Rüşd
 C) İbn Haldun
 D) İbn Kesir
 E) İ bn Meymun
 17. Aşağıdakilerden hangisi İslam ahlakında
 temel erdemlerden biri değildir?
 A) Tevazu
 B) Adalet
 C) Hikmet
 D) İ ffet
 E) C esaret
 18. Şaşkınlık reziletinin bağlı olduğu nefsani
 güç aşağıdakilerden hangisidir?
 A) Nazari
 B) Şehvet
 C) Temyiz
 D) Gazap
 E) A dalet
 19.
 Hikmet erdeminin aşırılığında hangi rezilet
 ortaya çıkar?
 A) İki yüzlülük
 B) Saldırganlık
 C) Ahmaklık
 D) Korkaklık
 E) K urnazlık
 20.
 Bireysel ahlak bakımından çirkin ahlak/
 rezilet özelliğini sergileyen yönetici ve
 bireylerden müteşekkil toplumlara ne denir?
 A) Erdemsiz Toplum
 B) İlkel Toplum
 C) Sufli Toplum
 D) Barbar Toplum
 E) C ebbar Toplum
 
 İLH1003 A B D B C C D B E A C E E D D B A C E A
 
 
 medineweb.net
 
 |