
ÜNİTE 3 
 1- Cebriye mezhebinin kader inancı ?
Allah ın kainatta  olup biten her şeyi ezelde belirlediğini ve insanın adeta rüzgar  önündeki yaprak gibi hareket etmek zorunda olduğu  
 2-Rasyonel  düşüncenin önemi nedir ?
Rasyonel düşünce olan biteni anlamadan olması  gerekenin anlaşılmayacağını kabul eder. Benzer şekilde soru sormaksızın,  önce-sonra, neden-sonuç şeklindeki bağlantıları kurmaksızın olayların  ve dini metinlerin doğru anlaşılmayacağını ileri sürerek bilinçli itaat  ile kör itaat arasında bir ayrım yapılması gerektiğini belirtir. Dahası .  Allah ın sonsuz akıl sahibi olduğunu (akil-akıl,makul) kabul ederek,  rasyonel düşünmenin insanı Allah a daha çok yaklaştıracağına vurgu  yapar.  
 3  Rasyonel düşünmeye kültürel geleneklerin etkisi ?
İslam  düşüncesi, diğer dünya düşünce gelenekleri gibi, kendisine zemin teşkil  eden kültürel gelenekler aracılığı ile varlık kazanmıştır. Bu kültürel  geleneklerin en başında dil gelmektedir.İbn Arabi , Mevlana , yunus emre  , fazlur rahman , Muhammed arkoun gibi farklı diller ve dönemler içinde  yetişen Müslüman düşünürlerin düşünme tarzları arasındaki  farklılıkların biraz da ait oldukları Arapça, Farsça , Türkçe ,  İngilizce, Fransızca arasında söyleyebilme gücü noktasındaki  farklılıklarla irtibatlı olduklarını görebiliriz.  
 4  İbn Hazm ve  Zahiriliğin Kültürlere bakış açısı?
İslam düşüncesinin içinde yeşermekte  olduğu tüm kültürel gelenekleri Kuran ve hadislerin zahiri anlamına  nispetle eleştiriye tabi tutmaktadır. Kuran ve hadislerde bulunmayan  hiçbir husus İslam düşüncesinin dini karakterini belirlememelidir. Din  adına yapılan yorumlar .İslam düşüncesine dini bir meşruiyet sağlamaz.  Bu olsa olsa ancak entelektüel bir boyun kazandırabilir. Fark edileceği  üzere İbn Hazmı n tepkisi kıyas yoluyla dini metinlerle kültürel  gelenekleri ortak bir rasyonel düşünme konusu haline getirmek isteyen  Hanefi , Malili , Şafi gibi yaygın fıkıh mezheplerine mensup İslam  düşünürleridir.  
 5 – İslam düşüncesine göre dini metinler ?
İslam  düşüncesi, Kur an ve Hz Peygamberin hadislerinde ifadesine kavuşan İslam  inancının anlam dünyasını açmayı , değişen zaman ve mekanlara göre  yeniden yorumlamayı kendisine en asli görev kabul etmiştir.İnsan aklının  saf (fıtrata uygun) ve mantıklı kullanımı sayesinde dini nasların asıl  anlamlarına erişilebileceğine dair yaklaşımlar İslam düşüncesinin  meşruiyetini daha farklı yerlerde aramışlardır. Büyük Oranda Mutezili  ve belli ölçülerde Maturidi ve Eşari düşünürler tarafından savunulan bu  yaklaşımda rasyonalite ya da İslam düşüncesinin akliliği sadece Kuran  ve hadislerde nispetle belirlenebilecek bir husus değildir. Şöyle ki  Kuran ve hadisler, İslam düşüncesine beşeri fıtratın sapma göstermesini  engelleme noktasında bir rasyonalite kazandırmaktadır.İslam ın  Hıristiyanlıktan ayrıldığı en önemli noktalardan biri fıtrat  konusudur. İslama göre insanın fıtratı iyidir Hıristiyanlığa göre  kötü.El-Munkiz mined-dalal Gazzalinin eseridir.Farabi ve İbn Sina ya  göre , İslam ın kutsal metinleri felsefi düzeyde anlaşılabilecek  ****fiziksel hakikatlere insanların çoğunluğunun anlayacağı sembolik ve  ****forik bir söylemle işaret ettiği için, İslam düşüncesinin asıl  rasyonalitesinin felsefi düşünme tarzı içinde aramak gerekmektedir. İbn  Sina Şifa adlı eserinin Peygamberliğin kanıtlanması kısmında kutsal  metinlerin ancak felsefi düşünmeye meyilli insanların fark edebileceği  bir takım işaretler sunduğunu belirtir.  
 6  Yabancı kültürlerin  İslam düşüncesine etkisi ?
Endülüste İslam düşüncesi daha zahiri,  mantıksal işlemlere daha fazla yer veren bir görünüm alırken, Hint alt  kıtasında Hint mistik felsefesinin etkisiyle mistik ve hikemi (hikmetli)  görünüm kazanmıştır. Yunan felsefesinin kısmen yaşatıldığı bölgelerde  (Harran gibi) İslam düşüncesi duru bir kavramsal tartışma ve analiz  diline sahip olurken. İran da daha ziyade edebi denebilecek bir söyleme  bürünmüştür. Kısacası İslam düşüncesi İslam ın yayıldığı bölgelerde  yerleşik olan entelektüel birikimlerden hem etkilenmiş hem de bu  birikimlere sahip insanları etkilemiştir.  
 7- Felsefe ve İslam dini arasında temelde bir zıtlık olmadığını kanıtlamak için İbn Rüşd ün yazdığı eser?
Faslul-makal     
