3. Ünite Devamı...
 
  8- Rasyonel bilincin gelişiminde Ontolojinin etkisi ?
Klasik İslam  düşünürleri, birazda aistocu Yüksek gerçekleri bilmekle insan bilinci  yükselir şeklinde özetlenebilecek ilke doğrultusunda ontolojik gelişimi  anlamışlardı. Bu açıdan bakıldığında bilinebilecek en yüksek gerçek  (hakikat) Allah tır.Allah ı bildikçe Onunla ilgili hakikatleri  kavradıkça, Ondan gelen hakikatleri tecrübe ettikçe insan bilinci  erişebileceği en yüksek ontolojik düzeye doğru ilerler. İnsan aklı  olması gereken duruma erişir. Sonuçta rasyonel bilinci, hakikatin bir  parçası olmaya başlar.  
 9- Rasyonel bilinçte Kuramsal  gelişimi?
İslam düşünürlerinin büyük sabır ve çabalarla oluşturdukları ve  günümüze miras bıraktıkları önemli eserlerin yazılış amaçları, açıktır  ki, rasyonel bilincin kuramsal gelişimine katkı yapabilmektedir. Elbette  yazılı eserler, rasyonel bilinç için sadece kuramsal bir katkı  yapabilirler, zira bu eserlerde yazılan hususları kavramak, onları  potansiyel durumlarından aktif hale getirmek okurların çabalarına kalmış  bir husustur. Yazılı olan her eser, okuru karşısında yeniden hayata  getirilmeyi bekler; okurun zihni gücü sayesinde yeniden bir gerçeklik  kazanmaya başlar. Daha açık deyişle, okuru sayesinde okuru ile çağdaş  hale gelir.  
 10- Hayy b. Yakzan kimin eseridir ?
İbn Tufeyl  
 11- Sokrat ve Platon a göre Şehir nedir ?
Diyolojik bir ortam.  
  12- Ontolojik (Gerçeklik) nedir?
İslam düşünürleri , varlığın dış  dünyada kendi başına bir gerçeklik olarak bulunması ile bu varlığın  zihnimizde bir kavram ve imge aracılığı ile farklı bir gerçeklik olarak  yer alması arasında ayrım yapmışlardır. Biz bu gerçekliğin ilkine (dış  dünyadaki haline) Ontik, zihnimizde kendisini açmışlık durumuna  ontolojik adını vermekteyiz.  
 13- Değer(hak) ve Hakikat nedir?
İbn  Hazmı n bu noktada verdiği örnek açıklayıcıdır: Zulmün varlığı  hakikattir (ontik ve ontolojik bir gerçektir) ama hak(doğru) değildir.  Olması gereken şey zulmün ortadan kaldırılmasıdır, adalettir. 
 14- Tefsir ve Yorum arasındaki fark nedir?Tefsir kavramı daha çok Kur  an metnini dilsel ve tarihsel boyutlarıyla anlamayı ifade ederken, yorum  kavramı Müslümanların içinde yaşadıkları tarihsel ortam ile Kur’an  metni arasında bağlantı kurma çabasına işaret eder. Kur an ayetlerine  bakarak insanın adaletli davranması gerektiğini belirlemek bir tefsir,  pratik hayat ortamı içinde adaleti davranmak ise bir yorumdur.
 15- Gazzalinin el-Munkiz mined dalal adlı eserinde yazdığına göre Kuran ı anlamak nasıl olur ?Tefsirden ziyade yorumlamakla.   
 
    
  
   
   
   
  