|    
  www.medineweb.net17
 
 Semantik kelimelerin anlamlarını tespit eden ve bu anlamlarda ki değişimleri inceleyen bir ilim iken
 bu alanla iç içe görünen semiyotik daha geniş bir sahayı ihata eder ve dilsel olsun ya da olmasın tüm
 işaretlerin gösterilenleri üzerinde fikirler yürütür.semiyotik tüm gösterge türleriyle ilgilendiği için hem
 semantikten hem de hermenötikten(yorumbilim)daha geneldir.
 
 Semiyotik süreç dört aşamadan oluşur:
 Algı ;koklama görme işitme ve dokunma duyularına dayana ve somut alemde var olan maddi bir şeyin
 duyu organlarımızla algılanmasını ifade eden duyusal düzeydir.
 Bilme ;söz konusu maddi şeyin semiyotik tabiatının barındırdığı zihinsel bir uğraşıyı içerir.
 Anlam ;işaretlerin şifrelerini çözme uğraşısıdır.bu anlama ulaşmada ilk düzeydir.
 Açıklama ;bazen dağınık veya yanlış olabilen anlamın açıklaması ki daha derin bir düzey içerip
 içermediğini bilme çabası devreye girer
 
 Kur’an’ın mucizevisüpersentetik bir dil örgüsü olduğunubu sebeple muhatabın Kur’an bütüncüllüğü
 içerisinde şık durmayan bir anlamı nasslara yükleyemeyeceğini ifade eden meşhur dilbilimci
 Abdulkahir el-Cürcani dir.
 
 Hermeneutik(yorumbilim) kelimesini kökeni Yunan düşüncesine dayanır.yunan mitolojisinde
 tanrıların mesajlarını insanlara Hermes iletirilettiği bu mesajlara kendi yorumunu da katardı.bu
 sebeple yorumbilimi anlamındaki hermenötiğin köken itibarıyla bu kelimeden geldiği kabul edilir.
 Hermenötiğin temel itibarıyla ‘’söylemek’’ ‘’izah etmek’’ ve ‘’tercüme etmek’’anlamlarından oluşan
 üç manası vardır.
 Hıristiyan ilahiyatında Kutsal Kitabın yorumlanması sürecine Teolojik hermenötik denir.
 Hermenötiğin sistematik hale gelmesi batıdaki aydınlanma düşüncesine karşı geliştirilen romantik
 hermenötik ile olmuştur.
 Wilhelm Dilthey- yöntembilimsel hermenötik
 Heidegger- varoluşçu hermenötik
 Gadamer-felsefi hermenötik
 Habermas ve Apel-eleştirel/aşkın hermenötik
 Betti ve Hirsch-nesnel yorumsamacılık hermenötiği
 
 Teolojik hermenötik uygulanabilecek alanlar olsa da kitab-ı mukaddes üzerinde icra edilen bu tür
 edebi kritikler Kur’an için asla söz konusu olmayacaktır.Kur’an’da ilahi bir mesaj bulunduğu ve bu
 mesajın bir yorum aracılığı ile elde edilebileceği doğrudur.ancak Kur’an bunu tahrife uğramamış
 metni üzerinden sunar.Metni aşan hiçbir yorumu kabul etmez.
 Son dönem de adını en sık duyduğumuz batı hermenötik geleneğinden etkilendiği görülen modernist
 düşünür Fazlurrahman dır.
 Fazlurrahman’a göre İslam dünyasındaki en ciddi mesele eğitimdir.
 
 Fazlurrahman’a göre İslam düşüncesindeki yenilenmenin özü Kur’an algılarımıza bağlıdır.Şayet Kur’an
 algılarımızda bir yenilenme söz konusu olmaz ise Müslümanların özgün bir İslam düşüncesi ve buna
 bağlı olarak ideal anlamda bir İslami eğitim projesi ortaya koymaları mümkün olmayacaktır.
 
 Fazlurrahman’a göre Kur’an’ı anlama ve yorumlama yöntemimiz ikili bir anlama faaliyetine ihtiyaç
 duyar.
 |