|    
  www.medineweb.net18
 
 Birincisi Kur’an’ın indiği dönem gitmek ve o dönemi bir bütün olarak değerlendirmektir.bu iki
 aşamadan oluşur.1-ayetlerin tarihi ortamlarını ve cevap olarak geldikleri meseleleri derinlemesine
 tahlil etmek.2-tespit edilen bütünlük içerisinden süzerek ahlaki içtimai ilkeler çıkarmaktır.
 İkincisi ilk faaliyette ortaya konan çabalar sonucunda ulaşılan genel ahlaki içtimai ilkeler bu aşamada
 aktüel meseleler göz önüne alınarak yeniden biçimlendirilmelidir.bu da içtihat eylemidir.
 
 Fazlurrahman’a göre İslam dünyasında modernleşme 19.asırda başlamıştır.
 
 Fazlurrahman’ın geleneği eleştirirken rahat davranıp batı karşısında aynı cesareti gösterememesi
 kullandığı kavramların önemli bir kısmının İslam dünyasına yabancı olması
 içtihat anlayışında geleneksel anlayıştan farklı olarak Kur’an’ın tarihsel arka planı dikkate alması
 sünnetin işlevselliği konusunda geleneksel algılarla uyuşmayan görüşleri savunması.
 
 Muhammed Arkoun Kur’an nasslarını yorumlamada tek çabası Arap-İslam düşüncesine tarihselci
 bakış açısını egemen kılabilmektir.
 Hasan Hanefi’ye göre Kur’an metni yedi kategoriye sahiptir bunlar 1-Kadim olan Allah kelamıdır ki
 künhüne vakıf olunması imkansızdır.
 2-Levh-i Mahfuz’da yazılı olan kelam.
 3-Peygambere ulaştırılması için Cibril’e verilmiş olan kelam.
 4-Cibril’den Peygamber’e muayyen bir zaman diliminde aktarılan kelam.
 5-Kulakların dinlediği dillerin okuduğu kelamdır ki Peygamberce yanlış anlamalara karşı tashihi ya da
 yeni bir vahiy ile değiştirilmesi söz konusuydu.
 6-Her asırda yorumlanan ve tefsire tabi tutulan kelam.
 7-Daha üst düzeyde yorumlanan kelam.
 
 Hasan Hanefi’ye göre İslam dünyasında öne çıkartılması gereken tefsir’’vakii/olgusal tefsir’’ olmalıdır.
 Vakii tefsir asla literal (sadece lafzın sınırları içerisinde hareket eden) bir tefsir değildir.içerik ve gaye
 kriterlerini göz önüne alırmakasıd ve mesalih ekseninde hareket eder;çünkü zarurat-ı diniyyeyi
 (canınmalınaklınneslindinin korunması zarureti) bırakıp;ikinci üçüncü konulara takılmak vahyin
 mantalitesine terstir.
 Ebu Zeyde göre Kur’an yetkinliğine inmiş olduğu dilden alır.
 İslam dünyasındaki modernist düşünürler
 Fazlurrahman
 Muhammed Arkoun
 Hasan Hanefi
 Nasr Hamid Ebu Zeyd
 
 Matbu Kur’an tercümelerinin ilk basımları Tanzimat fermanından sonradır.
 Türkiye’de Türkçe Kur’an ve tefsir çalışmaları özellikle ittihatçı söylemin egemen olmasından sonra hız
 kazanmıştır.
 Türkiye’de şiir şeklinde yapılan meal çalışmasına örnek Bedri Noyan - Kur’an-ı Kerim(Türkçe –şiir)dir.
 
 Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır’ın meali Hak Dini Kur’an Dili Meali (1930’lu yıllar)dir.
 
 Hamdi Yazır’ın meali iki bölümde:ilkini; tefsirinin sadece meal kısmı oluşturuken ikincisini eserin tefsir
 |