|  Durumu:    Medine No :  38944  Üyelik T.:
09 Şubat 2014  Arkadaşları:60 Cinsiyet:Bayan Mesaj :
9.475Konular:
1144  Beğenildi:4426 Beğendi:3685
 Takdirleri:5169 Takdir Et: 
	  Konu Bu  
				Üyemize Aittir! |   İslam İbadet Esasları 1 / 10 Ünite Özetleri -Medineweb 
   İslam İbadet Esasları 1 / 10 Ünite Özetleri -Medineweb *ibadet bedenle ve malla yapılmasına göre 3e ayrılır -bedeni ibadet
 -mali ibadet
 -mali ve bedeni ibadet
 
 *ibadet herkesin sorumlu ve yükümlü olup olmamasına göre 2 ye ayrılır.
 -ayni ibadet
 -kifai ibadet
 
 *vakte bağlı olan ibadetlere MUKAYYED İBADET denir
 *vakitten bağımsız ibadetlere MUHADDED İBADET denir
 *miktarı belli ibadete MUHADDED İBADET DENİR
 *miktarı belirsiz ibadet GAYRI MUHADDED İBADET denir
 *beliri olan ibadetlere MUAYYEN İBADET denir.
 *seçimlik ibadetlere MUHAYYER İBADET denir.
 *yapılması veya yapılmaması istenen fiil mükellefin gücü dahilinde ise bu fiillere verilen hükümler TEKLİFİ HÜKÜM adını alır.
 
 *mükellefin fiilleri
 -farz
 –müstehap
 -sünnet
 -mubah
 -vacip
 -haram
 -mekruh
 
 *farzlarda farzı ayn ve farzı kifaye olarak 2;'ye ayrılır
 *vacip:farzla  eş anlamlıdır ama hanefilere göre Allah ve rasülü tarafından yapılması  kesin olarak istenilen ancak dayanağı farz kadar kesin olmayan  fiilerdir..
 *sünnet: mükked ve gayri müekked sünnet olmak üzere 2 ye ayrılır. (bu ayrım Hz.
 Peygamberin dine dahil olan davranışlarının diğer müslümanları bağlayıcılık derecesine göre yapılmştır)
 *Hz.  Peygamberden sadır olan davranışların dine dahil olup olmamasından ise  sünnet-i hüda ve sünnet-i zevaid olarak ikiye ayrılır...
 *gayrı müekked sünnetlere müstehab veya mendub denilir.
 *sünnet-i hüda sünnetin müekked çeşidine sünnet-i hüdada denilir. dini vecibeleri tamamlayıcı özellik taşıyan fiiler kastedilir.
 *sünneti zevaid: dini vecibeler dışında kalan normal insani davranışlardır.
 *müstehab:nafile namaz ve oruçların bir kısmı müstehabtır. güzel görülen sevimli ve tercih edilen amel demektir.
 *mübah:Allah ve rasulünün mükellefi yapıp yapmamakta serbest bıraktığı fiile mübah denir. helal ve caiz eş anlamlıdır.
 *mekruhun kısımları:tahrimen mekruh:harama yakın mekruhtenzihen mekruh:helale yakın mekruh
 *fasit:kendisi için belirlenmiş olan şartları eksik olarak taşıyan işlemlere denir. (eksik ibadet)
 *müfsit:bir ibadeti bozan fiil veya eksikliğe denir. namazda konuşmak gibi..
 *azimet:bir  şeye kesin olarak yönelmek ve niyetlenmek anlamına gelir.ruhsat:Allahın  kulların özür ve ihtiyaçlarına göre koyduğu geçici  hükümlrdir.rükun:ibadetlerde rükunlar o ibadetin farzlarını oluşturur.  örneğin:secde namazın rükunlerindendir.
 şart:mesela abdest namazın şartlarındandır namazın geçerli olması için..
 sebep:vakit namazın ramazın ayı orucun sebebidir Temizlik
 
 Manevi kirlerden arınma :Tezkiye
 ımanın zıddı olan şirk Kur'an da manevi pislik(neces) olarak nitelendirilmiştir.
 
 Temizlik Kavramı :
 Taharet:Hem  maddi hem hakiki pisliklerden(necaset)hemde hükmi kirlilik  halinden(hades) temizlenmeyi kapsar.Hatta bu kelimenin kalbin  gurur,kin,kıskançlık gibi ahlaki ve manevi kirlerden temizlenmeyide  kapsar.
 Nezafet:Sadece hakiki ve maddi isliklerden temizlenmeyi ifade etmektedir.
 
 *Dini  litaratürde temizlik kavramı,hem necaset denilen maddi,hem hades  denilen hükmi pisliklerden temizlenmeyihemde kalbe hakim olan ahlaki ve  manevi kirleri kapsayacak kadar geniş bir anlamı ifade etmektedir.Ancak  fıkıh dilinde temizlik kelimesi maddi ve hükmi pisliklerden temizlenmeyi  ifade eder.
 Necasetten Taharet:Beden,elbise ve namaz kılınacak yerden hakiki pisliklerin giderilmesidir.
 Hadesten Taharet:Abdestsizlik,cünupluk,hayız ve nifas durumlarında meydana geldiği düşünülen pisliklerden temizlenmeye denir.
 
 
 *ıbadet  için öngörülen temizliğin hükmi temizlik olarak adlandırılıp gerçek  temizlik karşıtı bir anlam yüklenmesi doğru değildir.Çünkü abdest ve  gusul esasen ibadet amaçlı temizlikler olsada gerçek temizliğide  kapsar.Buna göre hükmi temizlik kavramını sadece teyemmüm için kullanmak  daha dorudur.Çünkü teyemmüm ibadet amaçlı sembolik bir dini temizlik  şekli olup gerçek manada temizlik anlam ve niteliği taşımamaktadır.
 
 Necaset(maddi-hakiki pislik):Aslen ve ya geçici olarak temiz olmayıp hijyen kurallarına aykırı olan şeye necaset (pislik) ve neces(pis) denir.
 Dinen necis sayılanlar:Akan  kan,domuz eti,içki,insan idrarı,dışkısı,ağız dolusu kusmuğu,eti  yenmeyen hayvanların salyası,eti,idrar ve dışkısı necistir.Etinin  yenmesi ister helal ister haram olsun ,akıcı kanı olan kara  hayvanlarından olup dini usullere uygun biçimde boğazlanmadan ölen veya  öldürülen hayvanların etleride necistir.
 
 Necis Sayılan Maddelerin Çeşitleri:
 
 Akıcı olup olmaması bakımından necaset:Katı necaset(camid),akıcı necased(mayi)
 Gözle görülüp görülmemesi açısından:Görülen  necaset(necasetti mer iyye):Belli bir hacmi olup kuruduktan sonra gözle  görülebilen necasettir.Görülmeyen necaset(necast i gayri merr i yye)  hacmi olmayan ,donup kalmayan ve kuruduktan sonra gözle görülmeyen  necasettir.
 Necisliği hakkında delil olup olmaması ve delilin kuvveti bakımından:Hafif (necaset i hafife) ve ağır ( necaset i galiza) diye ayrılır.
 Eti  yenen hayvanların idrar ve dışkısı Maliki ve Hanberilere göre necis  değildir.şafilere göre necistir.Hanefilere göre tavuk ,kaz gibi kümes  hayvanlarının dışkıları ağır pislik,sığır,koyun,geyik gibi dört ayaklı  hayvanların dışkıları ,at,eşek ve katırın idrar ve dışkısı ,havada  pisleyip kaçınılması zor olan atmaca,kartal,güvercin gibi kuşların  pislikleri hafif pisliktir.Canlı olan hayvanların dışkıları
 eti yenen  hayvanlarınki hafif,yenmeyenlerinki ise ağır olarak nitelendirilmiştir.  Eti yenen ancak dini usule göre boğazlanmayan ölen hayvanların derisi  tabaklama işleminden sonra temiz sayılmıştır.Hanefiler domuzu,şafiler  köpek ve domuzu bu hükümden hariç tutmuşlardır.Hanefiler murdar olmuş  hayvanın içine kan girmemiş boynuz,kemik diş ve tüy gibi katı  maddelerini temiz saymışlardır.ınsanın idrarı,dışkısı,ağız dolusu  kusmuğu,kanı,kadınlardan gelen kanlar,erkeklerden gelen meni,mezi ve  vedi ağır necaset sayılmıştır.
 
 
 Namazın Sıhhatine Engel Olan  Necaset Miktarı:Kirlenmeye yol açması bakımından ağır ve hafif  necasetarasında fark yoktur.Aralarındaki fark namazın sıhhatine engel  olup olmamasındadır.Ağır pislik olarak kabul edilen necis madde eğer  katı ise yaklaşık3,5gramı(1 dirhem) sıvı ise el ayasını (avuç içi)aşan  mik. namaza engel olur.
 Kaçınılması zor olduğu için vücut ve elbiseye  sıçrayan idrar,sokaklarda yürürken bulaşan çamur,işi gereği kasabın  üzerine sıçraya kan damlacıkları,sinek ve benz. haşerattan bulaşan  pislikler,necis mad. buhar ve tozu kolaylık prensibine göre namazın  sıhhatine engel görülmemiş ama dikkat etmekte fayda vardır.
 Hades(manevi-hükmi  pislik) :Abdestsizlik ve cünupluk sebebiyle insanda meydana geldiği  düşünülen hükmi,kirliliği ve ya bu kirliliğin sebebini ifade eder.Büyük hades:Büyük temizlik(tathareti kübra) gusül alınarak giderilebilen cünupluk,hayız ve nifas gibi hükmi kirliliktir. Küçük Hades:(hades i asgar)Küçük temizlik(taharet i suğra) normal abdesle giderilen hükmi kirliliktir.
 Maddi-hakiki  pislikten temizlenme yolları:Hanefi ve Maliki mezhebi kolaylık ilkesine  ağırlık vermiş,şafii ve Hanbeli mezhebi ise tem. Usülleri konusunda  daha sıkı şartlar getirmiştir.
 Temizlenme yolları kısaca:su ile  yıkama,suda kaynatma,ateşe sokma, silme, ovalama, kurutma, kazıma,  üzerine toprak serpme, içindeki suyun tamamını veya bir kısmını  boşaltma, kimyasal yapısını değiştirme(istihale), tabaklama vr  boğazlama.
 
 Suyun Kısımları:
 Mutlak  Su:Özellik ve tabi durumunu koruyan,içine özelliğini değiştirecek başka  mad. karışmadığı sudur.Mutlak suyun 3 öz. ve 2 tabiatı vardır.Suyun öz.  rengi,kokusu ve tadıdır.Tabiatı ise incelik ve akıcılıktır.
 Mutlak  su temiz ve temizleyici olup olmamasın bakımından da  gruplandırılmıştır.Suyun tem. Olmasından maksat maddi temizlik ve  kullanım aracı olmasıdır.Temizleyici olması ise abdest ve gusül aracı  olabilmesidir.Bu bak . 5 e ayrılır:
 1-Temiz ve temizleyici özellik taşıyan sular :Rengi,kokusu  ve tadı değişmemiş içine pis maddde karışmamış, maddi ve hükmi tem. de  kull. şüpheli hale gelmemiş sulardır. ınsanın, koyun, keçi, sığır,deve  gibi eti yenen hayvanların,atın ve yırtıcı olmayan kuşlarıniçerek artık  bıraktığı sular içlerine necaset düşmediği sürece temiz ve temizleyici  sayılır.
 2-Temiz ve temizleyici olmakla birlikte kullanılması mekruh olan sular:Tavuk  ve ördeğin,kedi gibi eti yenmeyen ve evde bulunması caiz evcil hay.  (köpek dışında) çaylak ,doğan gibi yırtıcı kuşların artığı olan sular  böyledir.Fakat başka su bulunduğunda bunlarla abdest ve gusül almak  mekruhtur.
 3-Temiz fakat temizleyici olmayan sular :Abdest ve  gusül gibi hükm tem. Kullanılmış sulardır.Bu sular maddi bak. tem.  olsalar bile ikinci defa abdest ve gusülde kullanılmaz.
 4-Temiz ve temizleyici olmayan sular : Pis su.ıçine  düşen pislikten dolayı üç öz. kaybeden büyük su birikintileri ,büyük  havuzlar ve akarsular böyledir.Köpeğin ,domuzun,yırtıcı hay. artığı olan  sular pis sayılır.
 5-Temizliğinde şüphe bulunan sular :Eşek  ve katırın artığı olan sular böyledir.Temiz su bulunmadığında bunlarla  gusül ve abdest alınır.şüpheyi ortadan kaldırmak içinde ihtiyaten  teyemmüm yapılır.
 Mukayyet Su:ıçine tem. Bir mad. katılmasıyla tabii  öz. ve niteliğini kaybeden sulardır.Meyve suyu ,gül suyu , maden suyu  birer mukayyet su örneğidir.Mukayyet sular normal su bulunmadığı  zamanlarda sadece maddi tem. de kullanılablir.
 Durgun su-akarsu  :Akarsu ile büyük havuz niteliğindeki durgun sular, renk koku ve tat  gibi 3 temel özelliğinden biri değişmedikçe içine düşen bir pislikten  dolayı temiz ve temizleyicilik öz. kaybetmezler.Halbuki küçük havuz  niteliğindeki durgun sular içine bir pislik düşünce üç temel vasfında  değişme olup olmamasına bakılmaksızın temiz ve temizleyici öz.  kaybeder.şafi ve Hanbelilere göre 206 lt. Ve daha fazla mik. su büyük  havuz nit. sudur.Normalde yüzeyi 50 m2 olandır.
 ıstibra ve ıstinca :ıstibra,tuvaletten  sonra idrar yolunda kalabilecek damla ve sızıntıların tamamen kesilmesi  için bir süre bekleme ve bundan sonra uzvun dışına çıkan yaşlığı  temizleme işidir.ıstinca,
 tuvaletten sonra dışkı ve idrar yollarında kalan dışkı,idrar,kan ve meni gibi pislikleri temizlemedir.
 
 Manevi-Hükmi Pislikten Temizlenme Yolları
 Abdest:Farsça  ab(su) ve dest(el) kelimesinden oluşmakta ve el suyu anlamına  gelmektedir.Arapça karşılığı vudu olup güzellik, parlaklık ve temizlik  anlamındadır.Fıkıh terimi olarak belirli uzuvları usulüne göre yıkamak  ve bazılarınıda ıslak el ile meshetmekten oluşan ibadet  temizliğidir.Taharet-i Suğra(küçük temizlik)
 
 Abdestin Frazları:
 1-Yüzü yıkamak
 2-Kolları dirseklerle birlikte yıkamak
 3-Başı meshetmek
 4-Ayakları topuklarla birlikte yıkamak
 Hanefiler  dışındaki üç mezhep bu farzlara başkalarınıda eklemişlerdir.şafiilere  göre abdestin farzı altıdır.Dördü bunlar diğer ikisi ise , niyet ve  azaları ayetteki sıraya göre yıkamaktır(tertib)Sünni mezheplerin tamamı  ilgili ayetten hareketle ayakların yıkanmasının farz old.  hükmetmişlerdir. Caferiler ise ayakların yıkanmasının değil mesh  edilmesinin farz old. benimsemişlerdir.Bir organı sağlık açısından  yıkamak zararlı ise mesh edilir,mesh de zararlı ise terk edilir.Abdest  organlarından biri veya birkaçı olmayan kimse mevcut organları yıkar.
 Abdestin çeşitleri:Abdest farz,vacip ve mendup olmak üz.3 kısma ayrılır.Her  çeşit namaz,tilavet secdesi için abdest almak farzdır.Kabe yi tavaf  için Hanefilere göre vacip diğerlerine göre farzdır.Sürekli olarak  abdestli bulunmak,ezan okumak,ezberden Kur an okumak,dini ilimleri  okuyup okutmak cenaze yıkamak için abdest almak menduptur.
 
 Abdesti bozan durumlar:
 1-ıdrar ve dışkı yollarından idrar, dışkı,meni,mezi,kan,gibi bir necasetin herhangi bir sıvının veya mad. çıkması ve yellenmek
 2-Vucudun  herhangi bir yerinden kan,irin,herhangi bir necis mad. çıkmadı.Ağızdan  çıkan akıcı kan tükürükten fazla veya b ona eşitse bozar.Vücuttan çıkan  kan çıktığı yerin çev. dağılmadığı sürece abdest bozulmaz.Yaradan çıkan  irin ve sarı suda böyledir.Bu sıvıların silinmesi halindede bozulmaz.  şafilere göre, idrar ve dışkı yollarının haricindeki bir yerden çıkan  kan ve benz. mad. abdesti bozmaz.Ağız dolusu kusmakta abdesiti bozar ama  şafilere göre bozmaz.
 3-Batılma, delirme,sarhoş olma,uyuma gibi şuurun kont. engel olan durumlar abdesti bozar.
 4-Hanefilere göre rukulu ve secdeli namazda sesli gülme abdesti bozar diğer mezheplerde ise sadece namaz bozulur.
 5-Cinsi  münasebet.şafilere göre erkek ve kadının tenlerinin birbirine değmesi  ile Maliki ve Hanberilere göre temastan cinsel haz duyulmasıyla bozulur.
 6-Mazeret  halinin sona ermesi.Teyemmüm eden kimse suyu bulunca ,meshli kişinin  mesh süresi dolunca,özürlü kimse içinde namaz vakti çıkınca abdesti  bozulmuş olur.
 Özürlünün abdesti:Mazeretleri en az bir vakit boyunca  devam edip ondan sonra da her vakit içinde bir kere tekrarladığı zaman  özür sahibi sayılır.Özür sahibi olan her vakit için abdest alır,iki  vakit arasında mazereti dışında bir sebeple abdesti bozulmadığı sürece  her türlü ibadeti yapar.
 Mesh:Bir şey üzerinde eli gezdirmek ,o şeyi elle silmek anlmındadır.
 1-Meshler  üzerine mesh etmek :Meshin geçerli olabilmesi için mestin abdestli  olarak giyilmesi,yıkanması gereken yerleri kaplamış olaması,dayanıklı ve  sağlam mad. yapılmış olması,altında veya üstünde ayak parmaklarının üçü  girecek şekilde bir delik bulunmaması mestin içine su almaması  gerekir.Mesh süresi yolcu olmayanlar için 24 saat,yolcular için 72  saattir.
 2-Sargı üzerine mesh etmek :Sağlık için meshetmek de zararlı  ise ondanda vazgeçilebilir.Sargının çoğunluğunu sadece bir defa mesh  etmek yeterlidir.Sargının abdestsiz veya cünup iken sarılmış olması  meshe mani değildir.Süresi yoktur.Özür hali devam ettiği sürece  geçerlidir.Sargı değiştirilirse yeni sargının mesh edilmesi şart  değildir,müstehaptır.
 Gusül:Bütün vucudun temiz su ile temiz su ile  yıkanması şek. yapılan hükmi temizliktir.(Boy Abdesti)Dinen  farzdır.Gerktiren durumlar cünupluk,hayız ve nifastır.Cuma ve bayram  namazlarına gitmek,toplantılara katılmak için ,yolculuktan  dönen,baygınlıktan ayılan,hac ve umre için ihrama giren  kişilerin,istihaze kanından temizlenen kadının gusletmesi sünnet veya  müstehaptır.
 
 Guslün Farzları:Bütün vucudun kuru yer  kalmayacak şekilde yıkanmasıdır. Hanefi ve Hanbelilere göre guslün farzı  3 tür.1- Ağzı su ile yıkamak(mazmaza),burna su çekmek(isninşak),bütün  vucudu yıkamaktır.Maliki ve şafilere göre ağı ve burnun yıkanması  sünnettir.Hanefilere göre niyet sünnet,diğerlerine göre  farzdır.Malikilere göre vucudu ovalamak ve gusule ara vermemek farzdır.
 *Cunup olan kimseler dua ve zikir amacıyla besmele çekip, fatiha,ihlas,ayetü'l kürsi gibi sure ve ayetleri okuyabilir.
 
 Teyemmüm:Sözlükte  işe yönelmek ,bir şeyi kast etmek manasındadır.Farzları:ıki farzı  vardır biri niyet diğeri elleri iki defa temiz bir toprağa veya taş gibi  toprak cinsi maddeye vurup birinci vuruşta yüzü ikinci vuruşta kolları  meshetmektir.
 Ne zaman başvurulur:
 1-Abdest veya Gusle yetecek mik. su bulunmaması
 2-Suyu kullanmayı engelleyen fiili bir durumun ortaya çıkması veya suyu kullanmamak için dinin geçerli bir mazeretin bulunması.
 
 Bozan Durumlar :
 
 1-Abdesti bozan ve guslü gerektiren durumlar bozar.
 2-Mazeretin ortadan kalkması
 3-Teyemmümle  namaz kılan kimsenin namaz esnasında suyu görmesiyle.Hanefilere göre  namaz iadesi gerekmez vakit içinde şafilere göre gerekir.
 
 Kadınların özel halleri:
 
 Hayız:Hanefilere  göre en az üç gün üç gece en fazla 10 gün on gecedir.on günden çok  gelen kan istihazedir.şafilere göre en az bir gün bir gece en çok on be  gün ve gecedir.
 
 Nifas(Lohusalık) :Doğumun  arkasından gelen kandır.Hanefilere göre en uzun 40 gün şafilere göre 60  gündür.Henüz organları belirmemiş bir düşükten dolayı nifas hükümleri  uygulanmaz.
 
 Dini Hükümler:
 
 1- Boy abdestinin gerkmesi ve cinsel ilişkinin yasak olması
 2-Kadının adet görmekle ergen olması
 3-Namazdan muaf tutulma ve orucu erteleme
 ıstihaza:Kadını  adet ve lohusalık dışındaki kanamalarının genel adıdır.Bu durumda olan  kadının sadece abdesti bozulur.şafilere göre her bir farz namaz için  ayrıca abdest almak gerekir.
 
 *namaz farsça bir kelime olup arapça karşılığı salattır.
 *namaz kılan kişiye musalli denir..
 *cenaze namazının rükunleri 2 olup 4 tekbir bir kıyamdır..
 *farz namazlar farzı ayn ve farzı kifai olarak 2 ye ayrılır..
 
 *günlük  5 vakit namazı ile haftalık Cuma namazı farzı ayndır..Cuma namazı Cuma  namazı vaktinde öğle namazı yerine 2 rekat olarak kılınır..
 
 *vacip namazlar: en az iki rekattır bunlar:
 -yatsı namazından sonra kılınan 3 rekat vitir namazı-bayram namazları
 -nezir ve tavaf namazı
 
 *sünnet  namazların diğer adı “revatib”tir.. bir kısmı sünneti müekkede bir  kısmıda gayrı müekkededir..-gayrı müekked sünnetlere “müstehab ve mendub  da denir”-ramazan ayında kılınan 20 rekatlık teravih namazıda sünneti  müekkedir.
 *nafile  namazlarının diğer adı: reğaib, müstehab, mendub ve tatavvu  namazlarıdır..Örn:tahiyyetü’l mescid, mescid, tesbih istihare gibi  nafile namazlardır..
 *namaz yükümlülük şartları
 -müslüman olmak
 -büluğ(ergenlik)
 -akıl
 
 *namazın şartları:
 -hadesten taharet
 -necasetten taharet
 -setr-i avret-istikbal
 -i kıble
 -vakit ve niyet
 
 *namazın rükunları
 -iftitah tekbiri
 -kıyam(ayakta durmak)
 -kıraat
 -rüku(eğilmek)
 -secde-kade-i ahire (son oturuş)
 
 *sözlükte cemaat insan topluluğu demektir..
 
 *fıkıhta ise cemaat içlerinden birini imam yapıp birlikte namaz kılan topluluğu ifade eder..
 *cemaatle kılınan namazda kendisine uyulan kişiye İMAM bu kişinin görevine İMAMET denir..
 *İmama uymaya İKTİDA İTTİBA adı verilir ki bu kişiye MUKTEDİ MÜTTEBİ ME’MUM VE MÜ’TEM gibi adlar verilir..
 *tek başına namaz kılanada MÜNFERİD denir..
 *namazın başından sonuna kadar imama uyan kimseye MÜDRİK denir..
 *namazın tamamını veya bir kısmını imam ile kılamayan kimseye LAHİK denir..
 *imama ilk rekat hariç diğer rekatlarda uyan kişiye mesbûk denir..
 
 *namaz imamlığının şartları:
 -müslüman olmak
 -baliğ olmak
 -akıllı olmak erkek olmak ve özürlü olmamak
 -namazın caiz olabileceği kadar sure ve ayeti ezberlemek..
 
 -Altı vakit namazdan az kazası bulunan kişiye sahib-i tertib denilir..
 -Cuma namazı kaza edilmez
 -bayram namazında ezan okunmaz..
 -müdrik:tek başına namaz kılanıda ifade eder..
 müşriklerin baskıları artınca erkam adlı sahabinin evini mescid haline getirmişlerdi
 namaz hicretten 1,5 yıl önce “miraç” gecesinde farz kılınmıştır..
 iki  namazın(öğle ile ikindi) vakti içinde birleştirilerek peş peşe  kılınmasına (cem-i takdim) ikincisinin vakti içinde (akşam ile yatsı)peş  peşe kılınmasına ise cem-i tahir adı verilmiştir..
 ilk  Cuma namazı : ranuna denilen vadi içerisinde bulunan “beni  salim”namazgahında hz.peygamber ilk Cuma hutbesini okumuş ilk Cuma  namazını kıldırmıştır..
 *Cuma  namazının farz olmasının şartları:-erkek olmak (kadın kılarsa sahih  olur ve o günün öğle namazı kılınmaz)-hür olmak(köleye farz değildir  kılarsa öğle namazı yerine geçer)-mukim olmak (Cuma kılınan yerde ikamet  edenlere farzdır..-sağlıklı olmak-mazereti olmamak
 *Cuma  namazının sahih olma şartları:-devlet başkanı veya onun görevlendirdiği  kişinin kıldırması-genel izin -vakit -cemaat-hutbe-şehir
 *farz namazlara tabi sünnet namazların diğer adı REVATİB ‘tir..
 *nafile  tattavvu’ namazları:-tahiyyetül mescid: camiye girildiğinde 2 rekat  namaz kılmak-kuşluk (duha) namazı: /işrak namazı: güneş görüp kerahat  vakti çıktıktan sonra istiva vaktine kadar kılnan namaz..-teheccüd  namazı : (gece namazı)-istihare namazı: hayırlısını istemek anlamına  gelir.. 2 rekatlık bir namazdır..-tesbih namazı-hacet namazı-yağmur  duası-kusuf ve husuf namazı-kandil gecelerinde namaz
 *hz.peygamber  “zatu-r rika, batnu nahl, usfan, zikared gavelerinde korku namazını  kıldırmıştır..*namazda VACİBİN SEHVEN TERKİ ile sehiv secdesi vacip  olur..
 *cenaze namazında kıyam bir rükundur.
 
 *orucun  sözlükteli anlamı “bir şeyden geri durma, yapmamadır.. arapça savm ve  sıyam kelimelerinin türkçe karşılığıdır..*oruç çeşitleri:-farz  oruç:ramazan ayında tutulan oruçtur..-vacip oruç:adak (nezir) oruçları  vaciptir..-sünnet mendup oruç:muharrem ayında 9.ve 10.günü (aşure) veya  11. GünRecep ayının 1.günüŞaban ayının 15.günüZilhicce ayının 9.günü ve  arefeŞevval ayında 6.günKameri takvime göre her ay 3 gün özellikle 13,  14 ve 15.günHafta içinde p.tesi Perşembe SAVM-I DAVUD gün aşırı oruç  tutulur..*günü belli olan adak orucunda imsakten sonrada niyet etmek  caizdir..*sağlıklı olmak orucun edasının farz olmasının  şartlarındandır..*ramazan ayında orucu ertelemeye izin veren  haller-hamilelik-savaş hali-ölüm tehtiti-yolculuk*hz.peygamber zamanında  fitre olarak verilen gıda maddeleri-arpa-kuru hurma-buğday-kuru üzüm
 
 Dört  temel erdemin zıddı rezilet olarak görülebileceği gibi; onların aşırısı  ve azlığı da rezilet olarak değerlendirilmektedir. Böylece asıl varlık,  tam olana yani esasa verilmektedir. Varlıktan eksiklik bir tür  yoksunluk yani rezilet olarak karşımıza çıkmaktadır. Ancak bazı islam  ahlâkçıları faziletlerin zıddının değil de, onların eksikliği ve  aşırılığının rezilet olarak değerlendirilmesi gerektiğini ileri  sürerler. Rezilet sahibi kişilerin bulunduğu toplulukta fitne ve fesat  çıkar. Bütün faziletler güzel iş ve davranışlardan ibarettir. Bu islam  getirdiği prensiplerle Müslümanları faziletli insanlar yapmaya çalışmış  böylece onlardan insanlığa örnek ve önder bir topluluk vücuda getirmek  istemiştir. Erdemli şehir ve erdemli toplum anlayışının temelinde de bu  ahlâk düşüncesi yatmaktadır. Yine erdemsiz toplumlar, rezilet özelliğini  haiz yönetici ve bireylerden müteşekkildir. Bedensel hastalıklar  bedensel tıp ile tedavi edildiği gibi nefisten ve nefsin  alışkanlıklarından kaynaklanan hastalıklar ahlâk ilmi yani ruhanî tıp  ile tedavi edilmelidir. Adalet erdemi ile "tevhid" ve ibadetler  arasındaki ilişki reziletlerin tedavisi konusunda da ipucu verebilir.  İman ruhun aydınlanması için en önemli ışıktır. İbadetler de sınırları  bulmada, orta yolu tesis etmede, kısaca adaleti gerçekleştirmede en  önemli kılavuzdur.
 HAC VE UMRE
 1) Yahudilikteki, en önemli hac mekanı Kudüs ve çevresidir
 2) Hıristiyanlıkta anadoludaki en önemli hac yerleri Antakya ve efestir.
 3) Haccın en önemli rüknu zilhiccenin 9. Günü eda edilen Arafat vakfesidir.
 4) Hac hicretin 9. Yılında farz kılınmıştır ve bu yılda hz.Ebu Bekir hac emiri tayin edilmiştir.
 5)  Hz Ebu Bekir ve kafilesi yola çıktıktan hemen sonra Tevbe suresinin ilk  ayetleri indi ve hac müşriklere yasaklandı. Hz. Ali bayram günü minada  bunu duyurdu.
 6) Veda haccı hicretin 10. Yılında yapıldı.
 7) Hac  yapan şahsın, bir müslümandan beklenen manevi havayı yaşatması gerekir.  Dini metinlerde böyle bir hac için Hacc-ı mebrur tabiri kullanılır.
 8) ‘’Allah’ın insanı cehennemden azat etmesi hiçbir gün, Arefe gününkinden daha çok olamaz’’
 9) Gösteriş için veya haram para ile hac yapmak haramdır.
 10)  İfrad haccı : Hacı adayı mikatta hac niyetiyle ihrama girer, hac  uygulamalarını yapar, ihramdan çıkar.İsteyen bundan sonra tekrar umre  için ihrama girer.Şafiler kesin yapar. Kurban kesilmesi vacip değildir
 11)  Temettu haccı: Hacı adayı mikatta umre niyetiyle ihrama girer.Umreyi  yapıp ihramdan çıkar.Terviye(arefe gününden önceki gün) günü tekrar  ihrama girer ve hac vazifesine başlar.kurban vaciptir.
 12) Kıran  haccı: mikatta hem umre hem hac için niyet edilir. Önce umre sonra hac  yapılır. Arada ihramsız bir hayat yoktur. Kurban vaciptir.
 13) Bir  insana haccın farz olması için gerekli şartlar şunlardır: Müslüman olmak  - Akıllı olmak - Baliğ(ergin) olmak – Yeterli maddiyata sahip olmak –  sağlıklı olmak – Vakit.
 14) Haccın edasının farz olmasının genel şartları: Yol güvenliği olması – Yolculuğa engel geçici bir durumun bulunmaması.
 15)  Haccın edasının kadınlara farz olması için harici 2 farz: Uzun mesafeli  yolculuklarda kadının yanında eşinin veya bir mahreminin bulunması –  Kadının iddet bekleme durumunda olmaması.
 16) Haccın sahih olmasının şartları: Müslüman olmak – akıllı olmak – ergin olmak – ihram - vakit – mekan.
 17) Haccın farzları : İhram(şart) - Arafat vakfesi(rükün) – Ziyaret tavafı(rükün)
 18)  Haccın vacipleri: sa’y , safa ve Merve arasında yürümek – Müzdelife  vakfesi – Cemrelere taş atmak – İhramdan çıkmadan önce saçlarının  kazınması veya kısaltılması – Veda tavafı
 19) Haccın sünnetleri:Kudüm  tavafı – Hacıların bilgilendirilmesi(3hutbe)-terviye günü minaya gitmek  ve zamanı orda geçirmek- bayram gecesini müzdelifede geçirmek- bayram  günlerinde geceyi minada geçirmek – minadan dönerken muhassab veya ebtah  denen yerde bir süre dinlenmek.
 20) İhram: hac veya umre yapacak  kişini bu ibadete başlama işlemidir. İhrama giren kişiye normal hayatta  helal olan bazı davranışlar ihramdan çıkana kadar yasaklamış hale gelir
 21) Harem ile mikatlar arasında kalan bölge hil bölgesidir.
 22) Harem ve onu çevreleyen hillin dışında kalan bütün dünya hakkında afak terimi kullanılır.
 23) Mikat denilen Mekke’ye farklı uzaklıklarda olan bu yerler şunlardır: Zülhuleyfe, Cuhfe, Karn, Yelemlem, Zatüırk
 24) İhrama giren erkekler elbise yerine büyükçe iki havlu şeklindeki izar ve rida ile vücutlarını örterler.
 25) Kadınlar için ihram ile getirilen giyim yasağı yüzünün örtülmesidir.
 26)  İhramdan çıkmak için erkekler saçlarını tamamen kazıtır (halk) veya  ucundan en az parmak ucu uzunluğunda , kadınlar sadece uç kısmından yine  parmak ucu kadar keser veya kestirirler (taksir)
 27) Haccın  ihramından bu şekilde çıkışa birinci tahallül denir. Bu durum cinsel  ilişki dışındaki yasakları sona erdirir. Bütün yasaklarınsona ermesi  için ziyaret tavafının da yapılmış olması gerekir ve bunada 2. Tahallül  denir.
 28) Dönüşlerden her birine şavt denir ve bir tavaf, yed, şavttan meydana gelir
 29) Hacer-i esvedi secdede olduğu gibi ellerini koyup öpmeye istilam denir.
 30)  Hac niyeti ile ihrama giren afakilerin Mekke’ye geldiklerinde  yaptıkları ilk tavafa kudüm tavafı denir. Haccın rüknu olan ilk tavaf,  ifade tavafı veya farz tavafda denilen ziyaret tavafıdır. Haccın  edasından sonra memleketine dönmek isteyen hacının yaptığı tavaf, veda  tavafıdır buna tavafu’s- sader de denir.
 31) Safa ile Merve arasında gidip gelmeye sa’Y denir
 32) Fıkıh dilinde hac ve umre ibadeti esnasında kesilen kurbanlara hedy denir.
 33) Kurban kesecek durumu olmayan 3 gün hacda 7 gün dönünce toplam 10 gün oruç tutar.
 34)  Vücutla ilgili yasakların mazeret sebebiyle ihlali halinda 3 seçenekten  biri tercih edilir: 1- kurban kesilir 2- altı fakire 1 er fidye verilir  3- üç gün oruç tutulur.
 35) Hac ve umrede ihram veya harem sebebiyle uzak durulması gereken bir fiilin işlenmesine cinayet denir.
 36)  Haccın veya umrenin bozulması : cinsel ilişki yasağının hacda Arafat  vakfesinden önce, umrede tavaftan önce ihlal edilmesi hac veya umrenin  bozulmasına sebep olur. Bu durumda hac veya umre fiillerine bozulmamış  gibi devam edilir.sonra hac kaza edilir ve küçük baş hayvan kesilir.
 37) Bedene : hacda yapılan bir yanlış için büyük baş hayvan kesmek
 38) Dem : hacda yapılan bir yanlış için küçük baş hayvan kesmek
 39)  İhsar engellenmektir.İhrama girdikten sonra herhangi bir sebeple yoluna  devam edemeyen veya yoluna devamı fiilen yada dinen engellenen kişi  muhsar durumundadır. Muhsar: engellenen kişi demektir.
 40) Fevat bir  şeyin vaktinin geçmesidir. Hac için ihrama giren bir kişi arefe günü  Arafat vakfesine yetişmezse o seneki haccın vaktini geçirmiş olur. 41)  Vekale yoluyla yapılan hacca bedel haccı denir
 41) Arefe günü ve kurban bayramı günlerinden oluşan 5 gün içinde umre yapmak tahrimen mekruhtur.
 
 
 KURBAN VE ADAK
 
 1.  Dini metinlerde Eyyamu’n – nahr yani kesim günleri olarak  isimlendirilen bu zaman dilimi, on iki kameri ayın sonuncusu olan  zilhicceni 10-11-12 günleridir
 . 2. Kurban bayramında kesilen  hayvanlara Arapçada udhiye veya dahıyye yada adhat denir. Kurban  bayramına Arapçada idü’l adha denmiştir.
 3. Kurban kesilmesi Hanefi  mezhebindeki hakim görüşe göre vacip iken, diğer mezheplerin çoğunluğuna  göre müekked / kuvvetli sünnettir.
 4. 20 miskal (85gr.( altın veya  bunun değerinde bir paraya mala sahip olan kimse zengin hükmündedir .  Yani bu ölçüde bir mal varlığı olan kimse dinen zengin hükmündedir  kurban kesmek için sorumludur.Yalnız burada söz konusu olan malda,  zekatta aranan şu iki şart aranmaz Malın üzerinden 1 kameri yılın geçmiş  olması 2malın nami yani artıcı olması. Üzerinden yıl geçmemiş böyle bir  nisap nisab-ı istiğna yani ihtiyaçsızlık ölçüsü olarak  isimlendirilmiştir.
 5. Kurban ibadetinin geçerli olabilmesinin  şartları vardır bunlar sıhhat şartlarıdır. Kur’an-ı Kerim de buna  behimetü’l en’am olarak geçer.
 6. Koyun ve keçiler 1 yaşını, sığır ve mandalar 2 yaşını , develer ise 5 yaşını geçince kurban edilebilir.
 7. Kuzular için özel hüküm vardır 1 yaşından küçük olup 1 yaşında gibi görünürse kesilebilir.
 8. Küçükbaş hayvanlar 1 kişi için büyükbaş hayvanlar 7 kişi için kesilebilir.
 9.  Satın alınan kurbanlık kaçarsa veya çalınırsa kişi zenginse 1 tane daha  alıp keser fakirse yeni bir hayvan almak zorunda değildir.Kesin  işleminden sonra hayvan bulursa istenildiği gibi değerlendirilebilir.
 10.  Kurban olmaya engeller: 2 veya 1 gözü kör – yürüyemeyecek kadar topal –  kötürüm derecesinde hasta – kesim yerine gidemeyecek kadar zayıf ve  düşkün – kulağının veya kuyruğunun tamamı veya yarısından çoğu kesilmiş –  boynuzlarının birisi veya 2si kökünden kırılmış – dili kesilmiş –  dişlerinin tamamı veya çoğu dökülmüş – memlerinin başları kopmuş -  doğuştan kulakları veya kuyruğu bulunmayan – ayağı kesilmiş olan.
 11. Kesim vakti 3. (şafilere göre 4.) günün akşam namazı vaktinin girmesiyle sona erer.
 12.  Kurban kesimi dini litaretürde tezkiye olarak geçer. Yemek borusu  (meri) ve nefes borusu (hulküm) ile birlikte bunların etrafında bulunan 2  damar (vadec) kesilerek yerine getirilir ver kanın iyice akması  sağlanır.4 ün 3 ünün kesilmesi de yeterli bulunmuştur.
 13. Kesen  kimsenin besmeleyi kasıtlı olarak terk etmesi Hanefilere göre hem kurban  olma özelliğnin düşürür hemde eti haram sayar.
 14. Kuyuya düşen  kaçan sıkışan vs hayvanın kesimi kanı en kolay nasıl boşalacaksa öyle  olur ancak zorunlu hallerde başvurulabilir buna izdırari kesim denir.
 15.  Ehli kitap yani Yahudi ve Hıristiyan olan bir kimsenin kestiği de  yenir. Fakat bu durumda kesim işlemini yapan gayri müsliminde mutlaka  Allah ın adını anması gerekir. Yinede bunun tabiî ki zor olduğu için  gayri müslümlere kurban kestirmek ilkesel düzeyde mekruhtur.
 16. Kurban etlerinin 3te biri eve 3te biri eşe dosta 3te biri de fakirlere dağıtılır.
 17. Fakihler kurban derisinin demirbaş olabilecek bir eşyayla takasına onay vermiştir.
 18.  ADAK NEZİR KURBAN : Sırf Allah rızası için mutlak olarak adanan veya  bir şeyin olması yada olmamasına bağlanarak adanan kurbandır.hepsi  fakirlere dağıtılır.
 19. AKİKA KURBANI: Çocuğun doğumundan sonra bunu  lutfeden Allah a şükür nişanesi olarak kesilen kurbandır. Akika kurbanı  Hanefilere göre mubah veya mendup diğer mezheplere göre sünnettir.
 20. Nesike kurbanı: Akika kurbanıyla aynı şeydir Peygamber efendimiz bu ismi tercih etmiştir.
 21. HEDY KURBANI: hac ibadetiyle ilgili kurbanların genel adıdır.sadece fakirler yiyebilir.
 22. KUTLAMA VEYA ŞÜKRAN KURBANI:Önemli bir kimseyi karşılamak açılış yapmak vs. için kesilir. Eti istenildiği gibi kullanılır.
 23. Vasiyeti olmadıkça ölmüş bir kişi adına kurban kesilmesi doğru bulunmamıştır
 24. Kurban bedelinin veya kendisinin bağışlanması biçiminde eda edilmesi söz konusu olamaz.
 25. Kurbanlık hayvanın satımı ve alımı, diğer meşru malların satın ve alımı gibidir.
 26. Kurban yükümlüsünün güvenilir birisine vekalet vererek kurbanını kestirmesi mümkündür.
 27.  Kurban kesildikten sonra kurban namazı adıyla herhangi bir namaz  kılınmaz. Aynı şekilde kesilen kurbanın kanının alına veya yüze  sürülmesi de doğru değildir.
 28. Fıkıh kitaplarında nezr terimiyle  anlatılan adak dinen yükümlü olunmadığı halde yüce Allah a farz veya  vcip cinsinden bir ibadet yapma sözü vermeye adak denir.
 29.  Hanefiler mubah saymış , başta şafiler ve diğer mezhepler mekruh kabul  etmiştir. Hz Peygamber (sav) hoş karşılamamıştır. 30. Adanılan  ibadetlerin yerine getirilmesi gerektiği de Kur an ve sünnet ile sabit  olan bir hükümdür.
 31. Adağın şartları Müslüman olmak ve aklı başında ve büluğ çağına ermiş olmaktır.
 32.  Bir şarta bağlı olmayan adağa mutlak adak denir: Allah rızası için  kurbankeseceğim 3 gün sonra oruç tutacağım gibi. 33. Bir şarta bağlı  olan adağa mukayyed veya muallak adak denir. Sınavları verirsem Allah  rızası için Dört rekat namaz kılacağım gibi. 34. Hanefilere göre zaman  belirtilsede zaman önemli değildir vaktinden önce yerine getirilebilir.  Şafiler adağın ancak o tarihte yerine getirilebileceğini söylemişlerdir.
 
 YEMİNLER VE KEFARETLER
 
 1. Kasem suretiyle yemin.Vallahi – Billahi – Tallahi denerek yemin cümlesi kurulur
 2. Talaka evliliği sonlandırmaya bağlanan yemin. Mesela şu eve ayak basarsam karım boş olsun gibi.
 3. Örfün yemin anlamı verdiği kalıplar: Kuran ekmek çarpsın , Mushaf hakkı için vs gibi.
 4.  Kimi ifade kalıpları niyete ve maksada göre yemin sayılır. ÖR: Şöyle  yaparsam kafir olayım , şuraya gidersem Allah a kul Peygambere ümmet  olmayayım gibi
 5. Yanlışlıkla yapılan yemin ( Yemin i lağv): Mesela  borcunu ödemediği halde ödemiş olduğunu zannederek Vallahi borcumu  ödedim yada bir kişiyi gördüğünü unutarak Vallahi görmedim ve dil  alışkanlığıyla söylenilen yeminler bu kapsamdadır
 6. Yalan yemin  (yemin-i gamus): Geçmişte veya şimdiki zamanda meydana gelen bir olay  hakkında bile bile ve kasten yapılan yalan yemindir.Borcunu ödemediğini  bildiği halde Vallahi ödedim denmesi böyledir.Hanefilere göre böyle bir  yeminde kefaret yoktur çünkü onu herhangi bir dünyevi bedel yada ceza  karşılayamaz. Şafii mezhebi ise, yalanı cezalandırmak amacıyla, Ğamus  yemininde kefaretin söz konusu olacağını belirtmişlerdir.
 7. Vaad  yemini ( yemin- mün’akide)yerine getirilmesi kesin olarak  kararlaştırılmış yemin anlamına gelen mün’akid yemin, gelecekte  gerçekleşmesi mümkün olan bir eylem üzerine yapılır. Ör: Vallahi borcumu  ödeyeceğim.
 8. Münakıt yemin 3 kısıma ayrılır A-)Mutlak yemin:  herhangi bir vakitle kayıtlı olmayan yemindir. Söz gelimi Vallahi  borcumu ödeyeceğim gibi.bu yemin ancak taraflardan biri ölünce bozulur  ve kefaret gerektirir. B-)Muvakkat yemin: Bir vakitle kayıtlı olan  yemindir. Mesela Vallahi borcumu bugün ödeyeceğim.keffaret sorumluluğu  devreye girer. C-)fevr yemini: Bir konuşmaya veya davranışa o anda cevap  olmak üzere yapılan anlık yemindir. Mesela yemeğe davet edilen bir  kişinin Vallahi yemek yemem demesi gibi yada sokağa çıkmak üzere olan  kadına kocasının eğer sokağa çıkarsan boşsun demesi böyle bir  yemindir.Eğer yemine bağlanan eylem dini esaslara aykırı (haram) olursa  yemine sadık kalınmaz aksine terk edilir ardından kefaret ödenir.
 9.  1- İbadet olma özelliği taşıdığı için kefaretler.a – ancak Kur an ve  sünnet tarafından konulabilirler , kıyas veya başka yöntemler  kullanılarak yeni kefaretler konulamaz b- naslar tarafından belirlenen  ibadet ve şekillerle yerine getirilirler. C- sadece Müslümanları  ilgilendirirler.
 10. 2- Ceza özelliği taşıdıkları için kefaretler a-  dinen yükümlü sayılanların sorumluluğundadırlar. Yani ceza ehliyeti  taşıyan akıllı ver ergin kişiler kefaret öderler. B- diğer cezalarda  daolduğu gibi işlenen suçun vebalini bütünüyle ortadan kaldırmazlar.  Bunlar tevbe ve helalleşmenin yerini tutamazlar.
 11. Yemin kefareti  birinci aşamada on fakirin doyurulması veya giydirilmesi ile bir köle  azadı gelmektedir. Bunlardan biri yerine getirilemezse oyüzden 2.  Seçenek olan 3 gün oruç tutma seçeneğine geçilir. On fakiri yedirme veya  giydirmeye gücü yeten 3 gün oruçla kefareti yerine getirmiş olamaz.
 12.  Hanefiler, ayetteki on fakirin bir günlük yemek ihtiyacını karşılama  hükmünün bir tek fakirin on günlük yemek ihtiyacını karşılama biçiminde  de uygulanabileceğini söylemişlerdir.
 13. Yemek yedirilen veya elbise temin edilen fakirler sorumlunun bakmakla yükümlü olduğu kimseler olamaz.
 14.  Bir fakire bir günde on fıtır sadakası vermek veya bir fakire bir günde  on elbise vermek bir günlük yiyecek ve bir günlük giyecek vermek  sayılır.
 15. Kefaret yemin bozulduktan sonra yerine getirilir.
 16.  Hanefilere göre gayri Müslim bir fakirede kefaret ödenebilir. Şafii ve  malikiler ancak hür ve Müslüman fakirlere kefaret ödemesi  yapılabileceğini belirtmişlerdir.
 17. Oruç bozma kefaretine kefaret-i savm denir kaynağı sünnettir.
 18.  Önce bir köle azadı olmazsa 2 ay ara vermeden oruç tutma olmazsa altmış  fakiri sabahlı akşamlı doyurmasını emretmiştir. Şafiler sadece cinsel  ilişkinin kefaret gerektireceğini ileri sürmüşlerdir.
 19. Hanefiler ve Şafiilere göre kefaret sırası takip edilir Malikilere göre edilmez.
 20.  İhramlıyken tıraş olma kefareti kefaret-i halk diye adlandırılır.  Kefareti ya 3 gün oruçtur ya altı fakiri doyurur yada küçükbaş hayvan  kurban eder
 21. Hayızlı eşle cinsel ilişki kefareti bir dinar yaklaşık 4,25 gr yada yarım dinar altını sadaka olarak verecektir.
 22. Bilindiği üzere kasden ve tasarlayarak adam öldürmenin dünyadaki cezası Kur ‘ an – ı Kerim e göre kısastır.
 23.  Kazayla adam öldürülürse öldürülenin ailesine verilecek olan diyet  cezası yanında birde kefaret vardır. Kefaret i katl olan bu sorumluluk  önce bir Müslüman köleyi hürriyetine kavuşturmak eğer bu yapılamıyorsa 2  kameri ay üst üste oruç tutmaktır.
 24. Zıhar kefareti : Sen bana  annemin sırtı gibisin diyerek eş boşama kefaretidir. Bu çirkin davranışı  kınayan Kur’an böyle bir boşanmanın geçerli olamayacağını belirtmiş  fakat yapılan çirkin davranışı cezasız bırakmamıştır. Önce bir köle  azadı , eğer bu yapılamıyorsa 2 kameri ay ard arda oruç tutmak bunada  güç yetmiyorsa 60 fakiri sabah akşam doyurmak.
 
 Haramlar ve helaller
 
 1. Haramlık durumuna hurmet haram kılmaya tahrim haram kılınan fiile veya nesneye de ‘’haram’’ adı verilir.
 2.  Haram için 3 unsur , özünde veya vasfında bir kötülük bulunmak –  yasaklığı kesin bir dille sabit olmak – delalet açısından kesin bir  ifadeyle yasaklanmak
 3. Hanefiler dışındaki İslam hukukçularının  çoğuna göre ise haram zanni delil sayılan ve kesin bilgi ifade etmeyen  haber-i vahid ile de sabit olabilir. Hanefiler , haber-i vahidle kesin  ve bağlayıcı şekilde yasaklanan fiile tahrimen mekruh kesin ve bağlayıcı  olmayan yasaklanmaya ise tenzihen mekruh adını verirler.
 4. Özünden  haram ( haram li zatihi/li- aynihi):TANIMI: dinin ana kaynaklarının özü  mahiyeti ve varlığı açısından kötülük ve zarar içermesi dolayısıyla  temelden haramlığına hükmettiği fiildir. Zina hırsızlık vs. HÜKMÜ : Fiil  gayri meşrudur.zaruret durumunda sadece zarureti savacak ölçüde  ruhsat/izin vardır. Mükellef bu fiili yaparsa batıl kabul edilir ve  ulaşılmak istenen menfaat fiilin sahibine tanınmaz.haramı inkar eden  dinden çıkar.Haram fiilini işlemekten sakınanlara adil, işleyenlere ise  fasık asi günahkar denir.
 5. Dolaylı haram (haram-li ğayrihi) : Özü  açısından değil, vasfı açısından kötülük ve zarar içermesine dayanarak  dış bir unsur dolayısıyla haramlığına hükmedilen fiildir.Başkasının  malını rızasız almak fiilinde başkasının malını almak fiili için  haramlık söz konusu değildir ; haramlık başkasının malını malikinden  izinsiz olarak elkoymaktan dolayı ortaya çıkmıştır. Vasfındaki gayri  meşruluk ortadan kalkmadıkça dolaylı haramlık sona ermez. Hanefilere  göre batıl kabul edilmez ancak nezih sayılmaz böyle bir mülkiyet habis  bir mülkiyettir. Haram kısmın terki farzdır. Kesin haramı inkar eden  dinden çıkar. Haramlık kesin delile dayalı değilse helal sayan kimse  dinden çıkmaz ama fasık olur
 6. Allah (c.c) şirk koşmak en büyük haramdır.
 7.  Şirkten sonra büyük günahlar gelir hadislere göre şirkten sonra en  büyük günah komşunun hanımıyla zina etmektir ondan sonrada seninle  yemeğini paylaşır korkusuyla çocuğunu öldürmendir. Namaz oruç gibi  farzları terk etmek kumar hırsızlık yalan iftira gibi fiilleri yapmakta  büyük günahlardandır.
 8. Küçük günahlar haramın en alt kademesidir.
 9.  Yasak fiil bazı halde ‘’ruhsat’’ denilen istisnai hükümle sadece  ihtiyacı giderme derecesinde ve geçici olarak mubah, hatta bazen vacip  olabilir.
 10. Terfih (genişlik) ruhsatı (mubah ruhsat ):haram hükmü  ve bu hükmün sebebi ortadan kalkmadığı halde mubah muamelesi gören  ruhsattır.hayatı tehlike durumunda mecbur olarak başkasının malından  yeme gibi. Azimet veya ruhsat gibi 2 seçenek vardır ruhsat yolu da mubah  tır. Azimeti tercih etmek daha sevaptır.
 11. Iskat (zaruret ve  kolaylık) ruhsatı ( vacip ruhsat) : ölümden kurtulmak için eğer başka  seçenek yoksa domuz eti yemek gibi.tek seçenek ruhsatı kullanmaktır  ruhsat azimet olmuştur. Ruhsat kullanılmaz azimette ısrar edilirse  günahkar olunur
 12. İbaha-i şer’iyye (din kaynaklı mübah ) : deniz hayvanlarının yenmesinin helalliği gibi. Ayet veya hadisle onalı mübah.
 13.  İbaha-i Asliye/akliye) (akıl kaynaklı mübah):Ayet veya hadis  bulunmadığı için mübahlık aksi sabit oluncaya kadar devam eder. İnsanı  ihtiyaçlardır şeker yemek gibi.
 14. Tür olarak sadece domuz eti haramdır.
 15.  Eti yenmeyen hayvanlar: azı dişleriyle kapıp avlayan hayvanlar kurt ayı  vs –tırnaklarıyla kapıp avlayan ve korkunç tabiatlı hayvanlar kartal  akbaba vs – iğrenç tabiatlı olup insana tiksinti veren hayvanlar yılan  akrep kene vs.
 16. Melez hayvanlar: Hanefiler ve malikiler doğan  yavrunun annesine tabi olduğunu belirtirler. Şafiiler ve Hambeliler ise  baba veya anneden birinin etinin yenmemesinin yavrunun etinin haramlığı  için yeterli olduğunu savunmuşlardır.
 17. Deniz su hayvanları :  Fakihlerin çoğuna göre bütün deniz hayvanları helaldir. İmam malik e  göre yalnızca deniz domuzu mekruhtur.
 18. Şafii mezhebine göre eti  yenmeyen kara hayvanlarına benzeyen su hayvanları haramdır. Hanefilere  göre deniz hayvanlarından yalnızca bütün türleriyle balık helaldir.
 19.  Hayvanı kesen veya avlayan kişinin Müslüman yada ehli kitap olması  gerekir. Bu yüzden ateistlerin animistlerin ve putperestlerin kestiği  hayvanın eti helal değildir.
 20. Dini kesim usulünce yapılmayıp  kendiliğinden veya başka hayvanların saldırısı sonucu ölmüş hayvanlara  meyte (murdar) adını verir. Bu etler haramdır.
 21. Tavuk kaz ördek ve  hindi gibi eti helal kümes hayvanlarının dinen necis sayılan maddelerle  beslendikleri taktirde bekletilmeden kesilip yenmeleri bütün mezheplere  göre mekruhtur. hayvan bekletilip temiz gıdayla beslenmesinden sonra  yenilebilir. 22. Sarhoş edici ve uyuşturucu maddeler kesin bir üslupla  yasaklanmıştır.
 23. Birçok alim Sigara içmenin birçok zararından dolayı haram olduğunu söylemiştir.
 24.  Haram nesnelerle tedavinin helal olması şartlıdır. Kullanılmadığı halde  sağlığı tehdit eden gerçek bir hastalık oluşması – yerine geçecek bir  ilaç olmaması – güvenilir bir doktor tarafından tavsiye edilmelidir.
 25.  Dışarda Erkeğin göbekle diz kapağı arası kadının ise el ayak ve yüz  dışındaki bütün vücudunun örtülmesi ile olur 26. Saç ektirip peruk  takmayı İslam hoş görmemiştir. dövme yaptırmak ve Kaş aldırmak doğru  değildir hz. Peygamber (sav) ın lanetine uğrar. Normal olan dişlerle  oynayıp modaya uymak caiz değildir. İlla gerekli olmadıkça estetik  ameliyat caiz değildir.
 27. Altın gümüş kap kacak ev eşyası ipeğin de sergi vb olarak kullanılması erkek ve kadın tüm Müslümanlara haramdır.
 28.  Mukaddes sayılan tapınılan uluhiyet izafe edilen şeylerin resimlerini  yapmak ve kullanmak haramdır. Canlı resimleri kutsama veya ululamaya  götürmedikçe caizdir. Canlılara ait olmayan resimleri yapmak serbesttir.
 29.  Haram işlerde çalışmak, hırsızlık ve gasp, ihtikar , faiz rüşvet ,  kumar piyango ve faiz esasına dayanan bireysel emeklilik ve hayat  sigortası haramdır. Sigortanın haram olmasının sebebi ; diyelimki  sigortaya 500 tl ile bağlanırsın ama evin yandığı zaman sigorta sana  30.000 lira verir yani verdiğinden fazlasını alırsın bu yüzden haramdır  ve birçok sigorta şirketi bankalarla bağlantılıdır.
 30. Bir  müslümanın iffetsiz biriyle evlenmesi caiz değildir. Ancak tevbe edip  nefsini düzeltenler dışında. Ehli kitapolan gayri müslümlerden kız almak  caizdir ancak kız vermek caiz değildir.
 31. Zinayı meşru kılmak için evlenmek yasaktır.Ayrıca annenin hayatı söz konusu değilse kürtaj haramdır.
 32.  Yabancının avret yerine bakmak,masturbasyon,üreme organı dışında cinsel  birleşme,hayızlı eşle ilişki,zina,homoseksüellik,lezbiyenlik,yabancı  olan karşı cinsle baş başa kalma, hayvanla cinsel ilişki kadınsı veya  erkeksi davranışlar haramdır.
 33. Av tarla bahçe sürü köpekleri dışında köpek beslemek veya domuz beslemek haramdır.
 
 Alıntı
 
				__________________O (cc)’NA    SIĞINMAK  AYRICALIKTIR
 |