HADİS 2018 Vize Sınavı
1 .Aşağıdakilerden hangisi hadis şerhleri için başvuru kaynaklarından biri değildir?
a.Hattâbî, A’lâmu’l-hadîs
b.Ali el-Kârî, Mirkâtü’l-mefâtîh
c.Sünen-i Ebî Dâvûd
d.Aynî, Umdetü’l-kârî
e.İbn Hacer, Fethu’l-bârî
2 .Hadis öğrenirken aşağıdakilerden hangisine dikkat edilmelidir?
a.Hâlis niyet
b.Abdestli bulunma
c.Geçmişe saygı
d.Kitaba saygı
Ye.aşantımızı meşrulaştırma aracı kılma
3 .Bir din âlimi hangi durumda ilmini gizleyebilir?
a.İslâmı tebliğ etmek gerektiğinde
b.Farz ibadetleri ilgilendiren konuda
c.Kendisi gibi başka biri daha varsa
d.Mahrem bir konu sorulmuşsa
e.Sadece kendisinin bildiği bir hususta
4. Hadislerin isnad zincirleri tetkik edilerek Hz. Peygamber’e (s.a.v) ulaşmasının ele alındığı hadis ilmi aşağıdakilerden hangisidir?
a.Usûlü’l-hadîs
b.Dirâyetü’l-hadîs
c.Tabakât
d.Târîhü’l-hadîs
e.Rivâyetü’l-hadîs
5. Aşağıdakilerden hangisi hedy kavramının anlamına dâhil değildir?
a.İslâm
b.Sünnet
c.Hediye
d.Kur’ ân-ı Kerîm
e.Hayat tarzı
6 .Yukarıda uygulama kısmında tetkîke konu edilen sünenü’l-hüdâ rivayetini dikkate aldığınızda hadislerden hangi sonuçlar çıkartılamaz?
a.Nebevî geleneğin dinin genel ilkelerine dayanak oluşu
b.Teşrîî hüküm ile sünnet arasındaki güçlü irtibat
c.İhmâl edilen sünnetlerle hidâyet yolundan sapma ilişkisi
d.Sünnet ile Nebevî davranış modeli ilişkisi
e.Kur’ân ile Sünnet ilişkisi
7. Hadis öğrenmek için yapılan yolculuklar aşağıdaki nesillerden hangisi ile birlikte başlamıştır?
a.Tebeu’t-tâbi’ûn dönemi
b.Sahabe dönemi
c.Tasnif dönemi
d.Tâbi’ûn dönemi
e.Mezhepleşme dönemi
8 .Muksirûn’un ortak özellikleri arasında aşağıdakilerden hangisi yoktur?
a.Hz. Peygamber’in yakın çevresinden olmaları
b.Hz. Peygamber’in vefatının ardından uzun yıllar yaşamaları
c.Hadis öğrenme iştiyakları
d.Hadisleri yazmaları
e.Çok sayıda talebelerinin olması
9. Aşağıdakilerden hangisi sünnete uymayı gerektiren âyetler grubunda sayılmayabilir?
a.Hz. Peygamber’e itaat etmeyi emreden âyetler
b.Hz. Peygamber’e helâl ve haram kılma yetkisi veren âyetler
c.Hz. Peygamber’in örnek olduğunu belirten âyetler
d.Hz. Peygamber’e tebliğ ve açıklama görevi veren âyetler
e.Hz. Peygamber’in mü’minlere iyi davranmasını öğütleyen âyetler
10. Resûlullah helâl ve haram koyma yetkisine sahiptir görüşüyle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
a.Allah, Resûlü’ne haram ve helâl kılma yetkisi vermiştir.
b.Resûlullah mutlak olarak haram ve helâl kılma yetkisine sahiptir.
c.Bu yetkinin Allah Resûlü’ne verildiği Kur’ân’da zikredilmiştir.
d.Söz konusu yetki O’nun sünnetine uymayı gerektirir.
e.Resûlullah, Kur’ân dışında bazı şeyleri haram veya helâl kılabilir.
11.Hz. Peygamber ihtilâf anında, ashâbından aşağıdakilerden hangisini takip etmelerini istemiştir?
a.Sadece Kur’ân
b.Sünnet
c.Ümmetin âlimleri
d.Geçmiş ümmetlerin tecrübelerini
e.Kendi re’y ve ictihadlarını
12 .Aşağıdakilerden hangisi hadis kaynaklarında sünnetin bağlayıcılığını gösteren bir delil olarak kabul edilemez?
a.Hz. Peygamber’in sözlerinin öğrenilmesi ve başkalarına aktarılması konusundaki teşviki
b.Sahâbenin hadisleri öğrenme iştiyakları
c.İlk neslin günlük hayat ve ayrıntılarda dahi Hz. Peygamber’i takip etme hassasiyeti
d.Sünnete muhalif davrandıklarını gördükleri yakınlarını, diğer sahâbeyi ve yöneticileri uyarmaktan çekinmemeleri
e.Sünnet terimini sadece Hz. Peygamber için kullanmaları
13. Aşağıdakilerin hangisi Hz. Peygamber’in dil, üslup ve anlatım özelliklerini açıklamaz?
a.Teşe’üm
b.Yumuşaklık
c.Üslûb-i hakîm
d.Tefe’ül
e.Terğib-terhib
14 .Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber’in (s.a.v) Kur’ân ayetlerini tefsir şekillerinden biri değildir?
a.Ayeti kerimeyi okurken kendiliğinden açıklamak
b.Muhataplarından birinin veya Müslüman olmayan bir kimsenin sorusuna cevap vermek üzere gerekli açıklamaları yapmak
c.Ortamın gereği olarak ayeti izah etmek
d.Ders verir şekilde ayetleri açıklamak
e.Muhteva uyumu sebebiyle bir hadisin sonunda ilgili ayete işarette bulunmak
15 .Aşağıdakilerin hangisi sünnetin Kur’ân karşısındaki konumunu açıklamaz?
a.Beyân
b.Tebliğ
c.Takyît
d.Tespit
e.Tahsîs
16. Aşağıdakilerden hangisi sünnetin intikâl ettirilme yollarından biri değildir?
a.Tefekkür
b.Takrîr
c.Uygulama
d.Rivâyet
e.Söz
17. Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber’in Kur’ân dışında vahiy almış olabileceğinin doğrudan bir delili sayılabilir?
a.Diğer peygamberlerin kutsal kitapları dışında vahiy aldıklarının bilinmesi
b.Peygamberlerin masum olması
c.Hz. Peygamber’e itaat edilmesinin istenmesi
d.Sahâbîlerin Resûlullah’a bazı kararlarının vahiy olup olmadığını sormaları
e.Sahâbîlerin Hz. Peygamber’i sürekli takip etmeleri
18 .Fıkhü’l-hadîs için aşağıdaki ifadelerden hangisinin kullanılması yanlıştır?
a.Dirâyetü’l-hadîs
b.Tefakkuh
c.Rivâyetü’l-hadîs,
d.İlmü te’vîli akvâli’n-nebî
e.İlmü esrâri’l-hadîs
19. Aşağıdakilerden hangisi sünnet teriminin anlamına dâhil edilemez.
a.Hz. Peygamber sonrasında yaşanan sürekliliği olan uygulama
b.Her çağın âlimlerinin öngördüğü yaşantı biçimi
c.Sahâbe ve tâbiîn kavli
d.Hz. Peygamberin yaşayış biçimi
e.Hadis
20. Aşağıdakilerden hangisi hadisleri doğru anlamanın ve yorumlamanın esaslarından biri değildir?
a.Arap dili
b.Rivâyet dirâyet bütünlüğü
c.İhtilâfü’l-hadîs
d.Garâib
e.Tarîklerin tesbiti
CEVAP ANAHTARI
1C 2E 3E 4E 5C 6A 7B 8D 9E 10A 11B 12E 13A 14D 15D 16A 17D 18C 19B 20D