|    
 
 
 1. Hangi demografik değişkenler ile dindarlık ilişkisideğerlendirmesi yapılmaktadır?
 
 Cevap: Dindarlığın yaş, cinsiyet, öğrenim durumu, sosyoekonomik
 durum, kırsal-kentsel çevre durumu ve medeni
 durum olmak üzere 6 demografik değişkenle ilişkisi ele
 alınmaktadır.
 
 2. Dindarlık en genel anlamıyla nasıl tariflenebilir?
 
 Cevap: Dindarlık, en genel anlamıyla bireyin bağlandığı
 dinin kendi hayatındaki özel yansımasıdır. Yani dindarlık,
 bireyin kendine has din algısı ve yorumuna dayanır. Tek
 bir dine inanan bir toplumda bile, esasen inanların sayısı
 kadar dindarlık biçimlerinden bahsedilebilir.
 
 CİNSİYET VE DİNDARLIK
 3.Araştırmalar incelendiğinde, cinsiyetle dindarlık
 arasındaki ilişkiye dair bulguların geniş bir yelpaze
 üzerinde farklılaştığı görülmektedir. Bu farklılaşmanın
 sebepleri nelerdir?
 
 Cevap: Araştırmalar incelendiğinde, cinsiyetle dindarlık
 arasındaki ilişkiye dair bulguların geniş bir yelpaze
 üzerinde farklılaştığı tespit edilebilir. Doğal olarak bu
 farklılaşma, kısmen bireyin kendisinden, kısmen de dış
 çevreden kaynaklanan psiko-sosyal pek çok faktöre
 bağlıdır. Bireyin kişisel eğilimleri, dinî kabulleri ve dinden
 beklentileri; inanılan dinin mahiyeti, dinî mesajların
 dindardan talepleri, dinin toplumsal etkisi, kültürün dine
 yüklediği anlam, yaşanılan zaman ve ortamın koşulları vb.
 faktörler, bu çerçevede ifade edilebilir. Diğer önemli bir
 farklılaşma nedeni ise, yapılan araştırmalarda söz konusu
 ilişkiyi incelerken bazen dinî hayatın tek boyutundan,
 bazen de çok boyutundan hareket edilmesidir
 
 4. Cinsiyet değişkeniyle dindarlık ilişkisini ele alan
 araştırmalar, ulaştıkları genel sonuçlar itibarıyla hangi
 gruplarda incelenebilir?
 
 Cevap: Cinsiyet değişkeniyle dindarlık ilişkisini ele alan
 araştırmalar, ulaştıkları genel sonuçlar itibarıyla üç grupta
 toplanabilir. Bir kısım araştırmalara göre kadınlar,
 erkeklerden; diğer bir kısmına göre erkekler kadınlardan
 daha dindardırlar. Bir kısım araştırmalara göre ise, cinsiyet
 ile dindarlık arasında istatistik açıdan anlamlı bir ilişki
 yoktur. Birinci grupta yer alan araştırmalar, genel çizgileri
 itibarıyla daha ziyade Batı kaynaklı iken, ikinci
 gruptakiler Doğu kaynaklı görünmektedir.
 
 5. Batı dünyasında dinî hayatın çok boyutluluğunu esas
 alarak yapılan çalışmaların sonuçlarına göre bazı
 boyutlarda kadınların, bazılarında ise erkeklerin daha
 dindar olduğu ortaya çıkmıştır. Bu boyutlar nelerdir?
 
 Cevap: Erkek ve kadınların hangi boyutlarda daha önde
 oldukları, çeşitli faktörlere bağlı olarak değişmektedir.
 Örneğin Fukuyama’nın tespitlerine göre kadınlar; dinin
 inanç, ibadet ve duygu boyutunda; erkekler ise, bilgi
 boyutunda daha yüksek puan almışlardır. Buna göre
 erkekler daha fazla dinî bilgiye sahip olmalarına karşın
 inanç ve ibadetlerinde daha zayıf kalmaktadırlar.
 Dindarlığı, yedi boyutta ele alan benzer bir araştırma
 sonuçlarına göre kadınlar, genel dindarlık, sosyal
 dindarlık, Tanrı’ya bağlılık ve tövbe boyutlarında;
 erkekler ise otoriter/yargılayıcı bir Tanrı inancında daha
 yüksek puan almışlardır. Buna göre kadınlar erkeklere
 oranla daha dindardır.
 
 
 6. Bazı araştırmacılar tarafından, kadınların erkeklere
 göre daha dindar olmalarını açıklayan görüşler nelerdir?
 
 Cevap:
  İlki günahkârlık duygusuyla ilişkilidir. Bu görüşe
 göre dinin temel işlevlerinden biri, bu duyguyu
 hafifletmektir.
  Kadınlara has bazı kişilik özellikleri onları dindar
 olmaya yöneltmektedir.
  Ataerkil toplumsal cinsiyet anlayışı, kızların ve
 erkeklerin yetiştirilme biçimlerini
 farklılaştırmaktadır.
  Kadınlar, etkilenmeye ve ikna edilebilirliğe daha
 açık bir tabiattadır.
  Mahrumiyet-telâfi görüşüne göre kadınlar
 erkeklere göre kendilerini gerçekleştirme, meslek
 edinme, ekonomik bağımsızlık ve cinsel hayat
 başta olmak üzere çeşitli konularda daha fazla
 hayal kırıklıkları yaşamakta, dolayısıyla
 kendilerini daha fazla engellenmiş
 hissetmektedirler
 
				__________________O (cc)’NA    SIĞINMAK  AYRICALIKTIR
 |