|    
 
 
 11. İlgili literatüre genel olarak bakıldığında, yaşbüyüdükçe dindarlığın seyri nasıl değişmektedir?
 
 Cevap: Literatüre genel olarak bakıldığına, yaş büyüdükçe
 dindarlığın da arttığı yönünde bulgularla karşılaşmak
 mümkündür. Dindarlığın çok boyutlu olarak ele alındığı
 bir araştırma (Kendler ve ark. 2003) bulgularına göre yaş
 ilerledikçe genel dindarlık, sosyal dindarlık, Tanrı’ya
 adanmışlık ve tövbe etme eğilimlerinde artış
 kaydedilmiştir. Ancak yaşın ilerlemesiyle otoriter
 yargılayıcı Tanrı ve şefkatli Tanrı tasavvurları arasında
 anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Bunun dışında bazı
 çalışmalarda her iki değişken arasında olumsuz ilişki tespit
 edilirken, bazılarında ise herhangi bir ilişkinin olmadığı
 görülmüştür.
 
 
 12. 17-30 yaş aralığındaki psikolojik ve sosyal değişmeleri
 dikkate aldığınızda, bu dönemde dindarlıkta ortaya çıkan
 düşüşün 40’lı yıllara yaklaşırken tersine dönüp yükselişe
 geçmesinin ardında hangi nedenler etkili olabilir?
 
 Cevap: Orta yaş döneminde dine ilginin yeniden
 canlanması hayatın anlamına ilişkin sorgulamaların
 yaşanmasıyla, yaşam kalitesi ve mutluluk düzeyiyle,
 içinde bulunulan bunalım, kararsızlık ve gerilimlerden
 kurtulma arzusuyla da yakından ilişkilidir.
 
 
 13. Ülkemizde yaş ve dindarlık arasındaki ilişki nasıl
 değerlendirilebilir?
 
 Cevap: Ülkemizde yapılan araştırmalar ana hatlarıyla ele
 alındığı zaman, genel bir kanaate ulaşmak oldukça zor
 görünmektedir. Her şeyden önce araştırmalar, yaş ile
 dindarlık arasında anlamlı ilişkiye işaret edebilecek
 düzeyde tatmin edici bulgular sunmamaktadır. Diğer
 taraftan gerçekleştirilen araştırmalar, genel olarak
 birbiriyle çelişir bulgulara sahiptir. Birinde pozitif bulunan
 ilişki diğerinde negatif bulunabilmektedir. Bu durum, yaş
 ile birlikte kişisel ya da çevresel daha farklı bir takım
 faktörlerin de işe karıştığını akla getirmektedir.
 
 
 ÖĞRENİM DURUMU VE DİNDARLIK
 14. Öğrenim durumu-dindarlık ilişkisi hangi boyutlularla
 açıklanabilir?
 
 Cevap: Öğrenim durumu-dindarlık ilişkisini iki boyutta
 ele almak uygun görünmektedir. Boyutlardan biri, eğitimöğretim
 düzeyidir; diğeri ise, yapılan eğitim-öğretimin
 içeriğidir. Konumuz itibariyle öğrenim düzeyi-dindarlık
 ilişkisi, bireyin ilköğretimden üniversiteye kadar geçirdiği
 eğitim-öğretim aşamalarının kişisel dindarlığı üzerindeki
 etkilerini içermektedir. Öğrenim içeriği-dindarlık ilişkisi
 ise, eğitim kurumlarında alınan eğitim-öğretim
 içeriklerinin bireyin dindarlığının kalitesi üzerindeki
 etkilerini içermektedir
 
				__________________O (cc)’NA    SIĞINMAK  AYRICALIKTIR
 |