|    
 
 
 2018 YILI DİYANET MBSTS AKAİD DENEME SINAVI
 
 1.”Kırtas Hadisesi”ni Hz. Ali’nin hilafetine delil
 olarak gösteren fırka aşağıdakilerden
 hangisidir?
 
 A)kaderiyye
 B)Murcie
 C)Şia
 D)Hariciler
 E)Mutezile
 
 2.Kelam ilmini felsefeden ayıran temel özellik
 aşağıdakilerden hangisidir?
 
 A)İslâmî ilke ve esaslara göre konuların
 incelenmesi
 B)Varlık konusunun incelenmesi
 C)Bilgi konusunun ele alınması
 D)Nübüvvet konusunun ele alınması
 E)Tanrı’ya ilişkin konuların incelenmesi
 
 3.Aşağıdakilerden hangisi kelam ilmi için
 kullanılan isimlerden biri değildir?
 
 A)Akaid
 B)Usûlü’l-fıkh
 C)Nazar ve istidlâl
 D)Usûlü’d-din
 E)Tevhit
 
 
 
 4.Aşağıdakilerden hangisi nübüvvâtın
 konularından biridir?
 
 A)Kıyamet ahvali
 B)Vahdaniyet
 C)Ru’yetullah
 D)İlahi sıfatlar
 E)Meleklere iman
 
 5.Sıffîn Savaşı sonucunda ortaya çıkan ilk fırka
 aşağıdakilerden hangisidir?
 
 A)Cebriyye
 B)Mürcie
 C)Maturidiyye
 D)Hariciyye
 E)Mutezile
 
 6.Mutezile ekolünün ilk fikir önderi ve imamı
 aşağıdakilerden hangisidir?
 
 A)Vâsıl b. Atâ
 B)Hasan Basri
 C)Haris el-Muhasibi
 D)Câhız
 E)Bişr b. Mutemir
 
 7.Gazzalî’nin ilim tasnifine göre
 aşağıdakilerden hangisi küllî ilimdir?
 
 A)Fıkıh
 B)Tefsir
 C)Kelâm
 D)Hadis
 E)Tarih
 
 8.Hz. Peygamber (s.a.s) dönemi ile ilgili
 aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
 
 A)Dini konuları doğrudan doğruya Hz.
 Peygamber’den öğrenen sahabelere ilahi
 beyan ve aklî tefekkür yetiyordu.
 B)Hz. Peygamber hayattayken en çok
 üzerinde durulan konular, uluhiyet, nübüvvet
 ve ahiret olmuştur.
 C)İtikadi konularda Müslümanlar arasında
 ihtilaflar olmamıştır.
 D)Hz. Peygamber hayattayken hiçbir fikrî
 ayrılık ve itikadi tartışma ortaya çıkmamıştır.
 E)Sahabe, doğrudan doğruya sorularını Hz.
 Peygamber’e sorma imkanına sahipti.
 
 
 
 9.Aşağıdakilerden hangisi kelâm ilmine bu
 ismin verilmesinin sebeplerinden biri
 değildir?
 
 A)Din alanında ilk söz söylenmesi yani
 konuşulması gereken şeyin itikat olması
 B)Bu ilimde akli delillerden çok naklî deliller
 kullanılması
 C)Tartışmalarda güçlü bir şekilde kendini ifade
 etme ve kudretli bir şekilde söz söyleme
 kabiliyetine sahip kılması
 D)İlk dönemlerde bir konuda söze başlanacağı
 zaman “el-kelâmu fi keza” denilmesi
 E)Allah’ın Kelâm sıfatı üzerinde fazlaca
 durulması
 
 10.Emevilerin icraatlarını kaderle
 ilişkilendirmesine karşı çıkan, Emevilere
 karşı yapılan bir isyanda yakalanıp idam
 edilen, Kaderiye mezhebinin kurucuları
 arasında da yer alan kişi aşağıdakilerden
 hangisidir?
 
 A)Ğaylan ed-Dımeşki
 B)Hasan el-Basrî
 C)Mabed el-Cühenî
 D)Ca’d b. Dirhem
 E)Cehm b. Safvân
 
 11.Fetihler ve tercümelerin kelâm ilmine etkisi
 ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi
 yanlıştır?
 
 A)Gerçekleştirilen tercüme faaliyetleri sadece
 felsefi eserlerle sınırlı kalmıştır.
 B)Kelâm ilmi yöntem ve kavramlar yönünden
 karşılaşılan kültürlerden etkilenmiştir.
 C)Tercüme hareketleri sonucunda felsefi
 düşünceden en çok etkilenen ve faydalanan
 ekol Mutezile’dir.
 D)Tercüme hareketleri kelâm ilminin
 konularının derinleşmesine ve daha felsefi
 bir boyut kazanmasına sebep olmuştur.
 E)Kelâm ilmi, ana konularını Kur’an’dan
 almıştır.
 
 
 
 12.Aşağıdaki ifadelerden hangisi Ğaylan
 ed-Dımaşkî’nin görüşlerinden biri değildir?
 
 A)İman; kalbin tasdiki dilin ikrarıdır.
 B)Kur’an mahlûktur.
 C)Büyük günah işleyen kimse kâfir değildir.
 D)İlahi sıfatlar zat’ın aynıdır.
 E)İmamın Kureyş’ten olması zorunludur.
 
 13.Mutezile’nin “tevhid” ilkesiyle ilgili aşağıdaki
 ifadelerden hangisi yanlıştır?
 
 A)Allah’ın kelam sıfatı yoktur.
 B)Allah’ın gözle görülmesi imkânsızdır.
 C)Allah, zat ve sıfat itibarıyla hiçbir varlığa
 benzemez.
 D)Allah’a kadîm sıfatların isnadı caizdir.
 E)Teaddüd-i kudemâ Allah’ın birliği gerçeğine
 aykırıdır.
 
 14.Aşağıdakilerden hangisi Ebu Hanife’nin
 itikadi görüşlerinden biridir?
 
 A)Kabir azabı, sırat ve mizan yoktur.
 B)Kur’an mahlûk değildir.
 C)Allah’a subuti ve haberi sıfatlar nispet
 edilemez.
 D)İnsanın fiilleri Allah tarafından takdir
 edilmekte ve yaratılmaktadır.
 E)İman tasdik olmaksızın Allah’ı kalben
 bilmektir.
 
 15Aşağıdakilerden hangisi Mutezile’nin ortaya
 çıkış sebeplerinden biri değildir?
 
 A)Ğadir-i hum olayı
 B)İslam’ı yabancı din ve kültürlere karşı
 savunma arzusu
 C)İslam toplumunda ortaya çıkan sosyal ve
 siyasal olaylar
 D)Felsefeye duyulan ilgi
 E)Tercüme hareketleri
 
 
 
 16.Hasan-ı Basrî’nin itikadî görüşleri ile ilgili
 aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
 
 A)İman artar ve eksilir.
 B)Allah’ın kemal sıfatları vardır ve onlarla
 nitelenir.
 C)Büyük günah işleyen kimse kafirdir.
 D)İsra ve Mirac olayları bedenen değil, ruhen
 gerçekleşmiştir.
 E)Hz. İsa kıyametin kopmasından önce canlı
 olarak bulunduğu gökten inecek ve herkes
 ona iman edecektir.
 
 17.Mutezile ekolü ile ilgili aşağıdaki ifadelerden
 hangisi yanlıştır?
 
 A)Dini ve tabii bilimlerin gelişmesinde etkin rol
 oynamıştır.
 B)İslam inancına yöneltilen eleştirileri
 karşılayan ilk ekoldür.
 C)Ehl- sünnet kelamını birçok konuda
 etkilemiştir.
 D)Temel kelam problemlerinin çözümünde aklı
 önceleyen bir metot takip etmiştir.
 E)Tarih boyunca en etkili fırka olmuştur.
 
 18.Mutezile’nin Bağdat ekolü ile ilgili aşağıdaki
 ifadelerden hangisi doğrudur?
 
 A)Fikrî mücadele taraftarı olmuştur.
 B)Usul ve füruda hem akla hem de vahye
 birlikte değer vermiştir.
 C)Allah’ın sıfatları konusunu ele almıştır.
 D)Mezhep görüşlerinin devlet eliyle yayılması
 taraftarı olmuştur.
 E)Felsefeyi dine hizmet eden bir araç olarak
 görmüştür.
 
 19.“Kul, fiilinin hâlıkıdır (yaratıcısıdır) ve kader
 diye bir şey yoktur.” görüşü Mutezile’nin
 aşağıdaki ilkelerinin hangisinde yer alır?
 
 A)Emr bi’l-ma’ruf nehiy ani’l-münker
 B)Adalet
 C)Tevhid
 D)El-Menzile beyne menzileteyn
 E)Va’d ve vaîd
 
 20.Aşağıdakilerden hangisi Ebu Hanife’ye ait
 eserlerden biri değildir?
 
 A)el-Vasıyye
 B)el-Âlim ve’l-müteallim
 C)el-Fıkhu’l-ebsat
 D)el-Fıkhu’l-ekber
 E)Makâlâtü’l-İslâmiyyîn
 
 CEVAP ANAHTARI :
 
 C A B E D A C D B C A E D B A C E D B E
 
				__________________O (cc)’NA    SIĞINMAK  AYRICALIKTIR
 |