| Medineweb Baş Editörü  Durumu:    Medine No :  14593  Üyelik T.:
15 Kasım 2011  Arkadaşları:15 Cinsiyet: Memleket:MEDİNEWEB Yaş:45 Mesaj :
13.132Konular:
1428  Beğenildi:13317 Beğendi:9683
 Takdirleri:31079 Takdir Et: 
	  Konu Bu  
				Üyemize Aittir! |   Dicle  Felsefe Tarihi 2013 Final Soruları 
   Dicle  Felsefe Tarihi 2013 Final Soruları BÖLÜM-2 FELSEFE TARİHİ 
 1. Aşağıdaki ifadelerden hangisi felsefe
 
 tarihinin önemini göstermez?
 
 A) Felsefe tarihinin konularını bizzat felsefe
 
 problemleri teşkil eder.
 
 B) Felsefe tarihi felsefeye doğru bir şekilde
 
 giriş yapmayı sağlar.
 
 C) Felsefe problemleri düşünce tarihidir.
 
 D) Felsefe tarihi insanlığın geçirdiği fikir
 
 aşamalarını ortaya koyar.
 
 E) Felsefe tarihini bilmemek insanlık tarihini
 
 bilmemektir.
 
 2. “Ona göre insanlar başta bir kültüre
 
 sahip değillerdir, toplayıcılık ve avcılık ile
 
 geçiniyorlar, mağaralarda yaşıyorlardı. İlk
 
 devirlerde zaruret ve korku hakimdi.
 
 Zaruretler insanı icat yapmaya zorladı ve
 
 bu konuda hayvanlardan çok şey
 
 öğrendiler.” Bu görüş İlkçağ filozoflarından
 
 hangisine aittir?
 
 A) Demokritos
 
 B) Anaxagoras
 
 C) Empedokles
 
 D) Parmanides
 
 E) Herakleitos
 
 3. Kilise, Aristoteles’in aşağıdaki hangi
 
 görüşünü temel dogma olarak kabul
 
 etmiştir?
 
 A) Mantık
 
 B) Metafizik
 
 C) Astronomi
 
 D) Tabiat
 
 E) Bilgi
 
 4. İslam dünyasında “Revakiyyun” hangi
 
 felsefe okuluna denir?
 
 A) Aristoteles’çilik
 
 B) Yeni Platonculuk
 
 C) Epiküros’çuluk
 
 D) Stoa’cılık
 
 E) Demokritos’çuluk
 
 5. Yeni Platon’culuğun kurucusu kimdir?
 
 A) Platon
 
 B) Plotinos
 
 C) Zenon
 
 D) Pyyron
 
 E) Porphyrios
 
 6. Bireylerin ve halkların karakteristik
 
 özelliklerinin üstünde olan dini bir
 
 topluluğun felsefesidir. Ahlak, dinin bir
 
 parçası olarak ele alınır. Teolojik bir
 
 anlayışla, doğayı Tanrı tarafında belli bir
 
 amaca göre yaratılmış ve düzenlenmiş
 
 statik bir sistem olarak görür.
 
 Yukarıda verilen bilgiler hangi felsefi
 
 dönemin özellikleridir?
 
 A) Antikçağ Felsefesi
 
 B) Yeniçağ Felsefesi
 
 C) Aydınlanma Felsefesi
 
 D) Çağdaş Felsefe
 
 E) Ortaçağ Felsefesi
 
 D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI
 
 7
 
 BÖLÜM-2 FELSEFE TARİHİ
 
 7. Bütün düşünceleri Tanrı ve ruh konuları
 
 merkezinde odaklanır. Patristik felsefenin
 
 önemli düşünürlerinden olan ve aynı
 
 zamanda Aziz olarak bilinen filozof kimdir?
 
 A) Anselmus
 
 B) Augustinus
 
 C) Aquinolu Thomas
 
 D) Duns Scotus
 
 E) Ockhamlı William
 
 8. Aşağıdaki bilgilerden hangisi Rönesans
 
 felsefesi hakkında söylenemez.
 
 A) Eski ile yeni arasında bir köprüdür.
 
 B) Bu dönemin düşünürleri kültürün belli
 
 alanlarında eskiye bağlı iken felsefe ve
 
 bilimde yeni bilgi ve değerleri şiddetle
 
 savunur.
 
 C) Rönesansta felsefe, hazır verili olan
 
 hakikatten değil, akıl ve deneyle elde
 
 edilen hakikatten bahseder.
 
 D) Rönesansta felsefe tek bir sistem
 
 etrafında değil, birden fazla sistem
 
 etrafında yapılır.
 
 E) Ana karakteristiği Katolik Kilisesinin
 
 öğretisini desteklemektir.
 
 9. Gerçek olanın tümel değil de tek tek
 
 bireylerin olduğunu ileri düşen
 
 düşünceye ne ad verilir?
 
 A) Reform
 
 B) İdealizm
 
 C) Nominalizm
 
 D) Kartezyenizm
 
 E) Aristotelizm
 
 10. Kopernik devrimiyle meydana
 
 gelen değişim aşağıdakilerden
 
 hangisidir?
 
 A) Heliosentrik (güneş merkezli) evren
 
 modeli yerine dünya merkezli evren
 
 modeli kabul edilir.
 
 B) Geosentrik(dünya merkezli) evren
 
 yerine heliosentrik evren modeli
 
 benimsenir.
 
 C) İnsan merkezli(anthroposentrik)
 
 dünya görüşünü savunur.
 
 D) Ruh merkezli bir evren anlayışı
 
 gelmiştir.
 
 E) Teosantrik(din merkezli) bir doğa
 
 tasavvuru benimsenir.
 
 11. “Bilim yapmak, doğayı tanımak ve
 
 onu kontrol altında tutmaktır. Çünkü
 
 bilmek egemen olmaktır.” Sözü hangi
 
 filozofa aittir?
 
 A) Descartes
 
 B) Hobbes
 
 C) F.Bacon
 
 D) J.Locke
 
 E) Spinoza
 
 12. Aşağıdaki bilgilerden hangisi
 
 Hobbes düşüncesini yansıtmaz.
 
 A) Var olan her şeyin ilk nedenleri,
 
 Hobbes’a göre madde ve harekettir.
 
 B) Varlık görüşü bakımından bir
 
 materyalist, bilgi görüşü bakımından
 
 deneycidir.
 
 C) İnsanda arzu/isteme ve
 
 nefret/kaçınma şeklinde iki temel
 
 duyum vardır.
 
 D) Homo homini lipus yani insan
 
 insanın kurdudur.
 
 E) İnsan doğası gereği sosyal bir varlık
 
 olup, diğer fertlere tabiatı gereği iyi
 
 davranır.
 
 D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI
 
 8
 
 BÖLÜM-2 FELSEFE TARİHİ
 
 13. “Her şeyden kuşku duyan bir insan,
 
 kuşku duymakta olduğundan kuşku
 
 duyamaz; çünkü kuşku duyarken,
 
 kuşkuyu duyan “ben”inin var olduğunu
 
 açık ve seçik olarak bilir. Böylelikle
 
 “Düşünüyorum, o halde varım”
 
 sonucuna varır ve dolayısıyla düşünen
 
 bir varlık olarak kendi varoluşunu
 
 kanıtlar. Yukarıdaki ifadeler hangi
 
 filozofun düşüncesini yansıtmaktadır?
 
 A) Hobbes
 
 B) Spinoza
 
 C) Leibniz
 
 D) Descartes
 
 E) Kant
 
 14. ………. zihne doğrudan olarak
 
 sunulmuş olup, zihin tarafından kolayca
 
 bilincine varılan bir şeyin özelliğidir.
 
 Örneğin dişi ağrıyan bir insan, dişinin
 
 ağrıdığını bilir, onun dişinin ağrıdığının
 
 farkında olmaması söz konusu değildir.
 
 …………ise tam ve dakik olup, başka her
 
 şeyden farklı olan ve kendisinde
 
 yalnızca bilinir olanı içeren bir şeyin
 
 özelliğidir. Mesela dişi ağrıyan insan,
 
 ağrıyan yerini tam olarak gösteremez,
 
 ağrının zihinde mi, yoksa dişinde mi;
 
 dişindeyse hangi dişinde olduğunu
 
 kesin olarak bilemez. Yukarıdaki
 
 boşluklara gelmesi gereken uygun
 
 ifadeler aşağıdakilerden hangisidir?
 
 A) Açıklık/Seçiklik
 
 B) Seçiklik/Açıklık
 
 C) Bulanık/Açıklık
 
 D) Seçiklik/Bulanık
 
 E) Analitik/Sentetik
 
 15. …………..in sisteminde sonlu ve
 
 sonsuz olmak üzere iki töz vardır.
 
 Sonsuz olan töz Tanrı’dır. Sonlu olan
 
 töz ise birbirine indirgenemeyen iki
 
 kısma ayrılır: ruh ve madde. İki tözden
 
 biri olan ………. özü düşünme; ………. özü
 
 ise yer kaplamadır. Boşluklara gelmesi
 
 gereken ifadeler aşağıdakilerden
 
 hangisidir?
 
 A) Spinoza/ madde/ ruh
 
 B) Leibniz/ ruh / madde
 
 C) Descartes / ruh / madde
 
 D) Kant / Numen /fenomen
 
 E) Hobbes / Ruh / madde
 
 16. Ruh-beden bağlantısı üzerine ileri
 
 sürülen çözümlerden birisi occasio yani
 
 vesileci düşüncedir. Dıştaki uyarma ile
 
 içteki isteme bunlar ruhta bir durum,
 
 bedende bir hareket meydana getirmek
 
 için yalnız vesilelerdir. Bunlar asıl
 
 neden değil, “vesile neden”lerdir. Asıl
 
 neden Tanrı’dır. Cümleleri aşağıdaki
 
 filozoflardan hangisinin düşüncesini
 
 yansıtmaktadır?
 
 A) Hobbes
 
 B) Descartes
 
 C) Leibniz
 
 D) Malebranche
 
 E) Spinoza
 
 D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI
 
 9
 
 BÖLÜM-2 FELSEFE TARİHİ
 
 17. Aşağıdaki bilgilerden hangisi
 
 Spinoza düşüncesini yansıtır.
 
 A) Töz sorunu, onun felsefesinin ana
 
 problemi değildir.
 
 B) İki ayrı töz olan ruh ve beden,
 
 “birlikte işleme” ya da “karşılıklı
 
 etkileme” ile veya beyindeki
 
 “kozalaksı bez” sayesinde
 
 birbirleriyle bağlantı kurabilir.
 
 C) Cisim ve ruh iki ayrı tözdürler, yapı
 
 ve öz itibariyle birbirlerinden kökten
 
 ayrılırlar, cisim yer kaplar, ruh
 
 düşünür.
 
 D) Ruh ile bedenin doğrudan
 
 birbirleriyle irtibatı yoktur. Onları
 
 birbirine bağlayan, birlikte
 
 işlemelerini mümkün kılan Tanrı’nın
 
 aracılığıdır.
 
 E) Her şeyin tek kaynağı olan Tanrı, tek
 
 tözdür geri kalanlar- ruh ve madde
 
 dahil her şey- bu tek ve sonsuz özün
 
 birer görünüşüdür. Onun
 
 düşüncesinde töz, Tanrı ve doğa
 
 özdeş kavramlardır.
 
 18. Ruh ve beden, ………….
 
 düşüncesinde iki farklı töz değil, tek
 
 tözün iki farklı algılanışı olmaktadır.
 
 ………………. teorisi ya da …………….olarak
 
 bilinen bu anlayışa göre yer kaplayan
 
 her şey için bir düşünce, her düşünce
 
 için de yer kaplayan bir şey vardır.
 
 Boşluklara gelmesi gereken uygun
 
 ifadeler aşağıdakilerden hangisidir?
 
 A) Descartes / Katezyen / Sentetik
 
 B) Spinoza / Çifte yön / Paralelizm
 
 C) Spinoza / Tek yön / Natura naturans
 
 D) Leibniz / Monadoloji / Atom
 
 E) Kant / Dikatomi / Monad
 
 19. Spinoza’nın ahlak düşüncesini
 
 yansıtan ifade aşağıdakilerden
 
 hangisidir?
 
 A) İnsan hayatının bütün amaç ve
 
 gayesi erdeme dayalı mutlu bir
 
 hayat yaşamasıdır.
 
 B) İnsan başına gelen acı ve ızdıraplara
 
 sabrederek mutlu olmalıdır.
 
 C) İnsanın bütün duygu hayatına temel
 
 olan ana duygu, kendini koruma ya
 
 da varlığını sürdürme isteğidir.
 
 D) İnsan, diğer bireylerin çıkar ve
 
 menfaatlerini öncelemelidir.
 
 E) Ahlaka dair herhangi bir bilgimiz
 
 olamaz, olsa bile dile getirilemez.
 
 20. Spinoza’ya göre devlet ve toplum
 
 tabii değil yapay bir kurumdur. Devlet,
 
 insanın kendi güven ve mutluluğu için
 
 kurmuş olduğu büyük bir makine
 
 gibidir. Devlet ve toplum düşüncesi
 
 genel olarak Hobbes’la uygunluk
 
 göstermektedir. Fakat devletin yönetim
 
 biçiminde Spinoza, Hobbes’tan farklı
 
 düşünür. Hobbes ile Spinoza’nın
 
 savunduğu yönetim şekilleri
 
 aşağıdakilerden hangisidir?
 
 A) Krallık / Monarşi
 
 B) Anarşizm / Liberalizm
 
 C) Aristokratik yönetim / Monarşi
 
 D) Mutlakiyetçi Devlet (absolutizm) /
 
 Demokratik Yönetim
 
 E) Parlamenter Yönetim / Liberalizm
 
 D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI
 
 10
 
 BÖLÜM-2 FELSEFE TARİHİ
 
 21. …………, J.Locke’un ileri sürdüğü
 
 düşünceyi eleştirir ve karşı çıkar. Ona
 
 göre insanda doğuştan gelen doğrular
 
 vardır. Bu tür bilgiler deney bilgisine
 
 göre doğruluk bakımından daha
 
 değerlidir. Savunduğu bu düşünceye
 
 ………… denir. Boşluklara gelmesi
 
 gereken ifadeler aşağıdakilerden
 
 hangisidir?
 
 A) Kant / Empirizm
 
 B) Spinoza / Septisizm
 
 C) Leibniz / Empirizm
 
 D) Descartes / Kesin bilgi
 
 E) Leibniz / Rasyonalizm
 
 22. ………… yeni doğan bir çocukta
 
 geometriye dair bir bilginin olmadığını
 
 ileri sürerek yönelttiği eleştiri elbette
 
 doğrudur ama bunlar çocuğun ruhunda
 
 gizli olan uyku halindeki bilgilerdir.
 
 Leibniz bunu ………. deyimi ile ifade
 
 edecektt /ir. Metindeki boluğa gelmesi
 
 gereken ifadeler aşağıdakilerden
 
 hangisidir?
 
 A) J.Locke / a postriori
 
 B) Leibniz / a priori
 
 C) J. Locke / a priori
 
 D) Spinoza / a priori
 
 E) Kant / apriori
 
 23. Cismin özü kuvvettir. Ama bu
 
 kuvvet maddi tarzda olmayan bir
 
 kuvvettir. Tözler kuvvettirler ama
 
 maddi olmayan varlıklardır. Dolayısıyla
 
 yer kaplama tözün öz niteliği değil,
 
 etkinliğinin bir sonucudur. Sonsuz
 
 sayıda olan bu tözlere monad denir.
 
 Töz hakkındaki bu ifadeler hangi
 
 filozofa aittir?
 
 A) Kant
 
 B) Hobbes
 
 C) Voltaire
 
 D) Malebranche
 
 E) Leibniz
 
 24. Ruhla beden arasındaki ilişkiye dair
 
 17.yüzyıl filozoflarının görüşlerini
 
 paralel çalışan iki saat örneğiyle ifade
 
 ettiğimizde aşağıdaki bilgileri savunan
 
 düşünürler hangi şıkta doğru olarak
 
 verilmiştir?
 
 İki saat, işlem bakımından
 
 birbirine bağlıdırlar.
 
 İki saatin işlemlerini usta
 
 sürekli düzenler.
 
 Her iki saat başlangıçta
 
 birbirleriyle paralel olacak
 
 şekilde kurulmuştur.
 
 A) Descartes / Occasionalistler /
 
 Leibniz
 
 B) Spinoza / Descartes / Kant
 
 C) Kant / Descartes / Leibniz
 
 D) Leibniz / Spinoza / Hobbes
 
 E) J. Locke / Occasionalistler / Leibniz
 
 25. “İnsanın düşünme ve değerlemede
 
 din ve geleneklere bağlı kalmaktan
 
 kurtulup kendi aklı ile hayatını
 
 aydınlatma girişmesidir.” Diğer tanım
 
 Kant’a ait olup şöyle tarif eder: “insanın
 
 kendi suçu ile düşmüş olduğu bir erginolmayış
 
 durumundan kurtulup aklını
 
 kendisinin kullanmaya başlamasıdır.”
 
 Verilen cümleler ile ne
 
 tanımlanmaktadır?
 
 A) 17. Yüzyıl felsefesi
 
 B) Aydınlanma
 
 C) Ortaçağ
 
 D) Çağdaş felsefe
 
 E) Rönesans
 
 
 
 1- E
 
 2- A
 
 3- C
 
 4- D
 
 5- B
 
 6- E
 
 7- B
 
 8. E
 
 9. C
 
 10. B
 
 11. C
 
 12. E
 
 13. D
 
 14. A
 
 15. C
 
 16. D
 
 17. E
 
 18. B
 
 19. C
 
 20. D
 
 21. E
 
 22. C
 
 23. E
 
 24. A
 
 25. B
 
 26. C
 
 27. D
 
 28. A
 
 29. D
 
 30. C
 |