Medineweb Baş Editörü Durumu: Medine No : 14593 Üyelik T.:
15 Kasım 2011 Arkadaşları:15 Cinsiyet: Memleket:MEDİNEWEB Yaş:44 Mesaj :
12.806 Konular:
1365 Beğenildi:13012 Beğendi:9513 Takdirleri:30242 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! | Dicle Felsefe Tarihi 2013 Final Soruları Dicle Felsefe Tarihi 2013 Final Soruları BÖLÜM-2 FELSEFE TARİHİ
1. Aşağıdaki ifadelerden hangisi felsefe
tarihinin önemini göstermez?
A) Felsefe tarihinin konularını bizzat felsefe
problemleri teşkil eder.
B) Felsefe tarihi felsefeye doğru bir şekilde
giriş yapmayı sağlar.
C) Felsefe problemleri düşünce tarihidir.
D) Felsefe tarihi insanlığın geçirdiği fikir
aşamalarını ortaya koyar.
E) Felsefe tarihini bilmemek insanlık tarihini
bilmemektir.
2. “Ona göre insanlar başta bir kültüre
sahip değillerdir, toplayıcılık ve avcılık ile
geçiniyorlar, mağaralarda yaşıyorlardı. İlk
devirlerde zaruret ve korku hakimdi.
Zaruretler insanı icat yapmaya zorladı ve
bu konuda hayvanlardan çok şey
öğrendiler.” Bu görüş İlkçağ filozoflarından
hangisine aittir?
A) Demokritos
B) Anaxagoras
C) Empedokles
D) Parmanides
E) Herakleitos
3. Kilise, Aristoteles’in aşağıdaki hangi
görüşünü temel dogma olarak kabul
etmiştir?
A) Mantık
B) Metafizik
C) Astronomi
D) Tabiat
E) Bilgi
4. İslam dünyasında “Revakiyyun” hangi
felsefe okuluna denir?
A) Aristoteles’çilik
B) Yeni Platonculuk
C) Epiküros’çuluk
D) Stoa’cılık
E) Demokritos’çuluk
5. Yeni Platon’culuğun kurucusu kimdir?
A) Platon
B) Plotinos
C) Zenon
D) Pyyron
E) Porphyrios
6. Bireylerin ve halkların karakteristik
özelliklerinin üstünde olan dini bir
topluluğun felsefesidir. Ahlak, dinin bir
parçası olarak ele alınır. Teolojik bir
anlayışla, doğayı Tanrı tarafında belli bir
amaca göre yaratılmış ve düzenlenmiş
statik bir sistem olarak görür.
Yukarıda verilen bilgiler hangi felsefi
dönemin özellikleridir?
A) Antikçağ Felsefesi
B) Yeniçağ Felsefesi
C) Aydınlanma Felsefesi
D) Çağdaş Felsefe
E) Ortaçağ Felsefesi
D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI
7
BÖLÜM-2 FELSEFE TARİHİ
7. Bütün düşünceleri Tanrı ve ruh konuları
merkezinde odaklanır. Patristik felsefenin
önemli düşünürlerinden olan ve aynı
zamanda Aziz olarak bilinen filozof kimdir?
A) Anselmus
B) Augustinus
C) Aquinolu Thomas
D) Duns Scotus
E) Ockhamlı William
8. Aşağıdaki bilgilerden hangisi Rönesans
felsefesi hakkında söylenemez.
A) Eski ile yeni arasında bir köprüdür.
B) Bu dönemin düşünürleri kültürün belli
alanlarında eskiye bağlı iken felsefe ve
bilimde yeni bilgi ve değerleri şiddetle
savunur.
C) Rönesansta felsefe, hazır verili olan
hakikatten değil, akıl ve deneyle elde
edilen hakikatten bahseder.
D) Rönesansta felsefe tek bir sistem
etrafında değil, birden fazla sistem
etrafında yapılır.
E) Ana karakteristiği Katolik Kilisesinin
öğretisini desteklemektir.
9. Gerçek olanın tümel değil de tek tek
bireylerin olduğunu ileri düşen
düşünceye ne ad verilir?
A) Reform
B) İdealizm
C) Nominalizm
D) Kartezyenizm
E) Aristotelizm
10. Kopernik devrimiyle meydana
gelen değişim aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Heliosentrik (güneş merkezli) evren
modeli yerine dünya merkezli evren
modeli kabul edilir.
B) Geosentrik(dünya merkezli) evren
yerine heliosentrik evren modeli
benimsenir.
C) İnsan merkezli(anthroposentrik)
dünya görüşünü savunur.
D) Ruh merkezli bir evren anlayışı
gelmiştir.
E) Teosantrik(din merkezli) bir doğa
tasavvuru benimsenir.
11. “Bilim yapmak, doğayı tanımak ve
onu kontrol altında tutmaktır. Çünkü
bilmek egemen olmaktır.” Sözü hangi
filozofa aittir?
A) Descartes
B) Hobbes
C) F.Bacon
D) J.Locke
E) Spinoza
12. Aşağıdaki bilgilerden hangisi
Hobbes düşüncesini yansıtmaz.
A) Var olan her şeyin ilk nedenleri,
Hobbes’a göre madde ve harekettir.
B) Varlık görüşü bakımından bir
materyalist, bilgi görüşü bakımından
deneycidir.
C) İnsanda arzu/isteme ve
nefret/kaçınma şeklinde iki temel
duyum vardır.
D) Homo homini lipus yani insan
insanın kurdudur.
E) İnsan doğası gereği sosyal bir varlık
olup, diğer fertlere tabiatı gereği iyi
davranır.
D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI
8
BÖLÜM-2 FELSEFE TARİHİ
13. “Her şeyden kuşku duyan bir insan,
kuşku duymakta olduğundan kuşku
duyamaz; çünkü kuşku duyarken,
kuşkuyu duyan “ben”inin var olduğunu
açık ve seçik olarak bilir. Böylelikle
“Düşünüyorum, o halde varım”
sonucuna varır ve dolayısıyla düşünen
bir varlık olarak kendi varoluşunu
kanıtlar. Yukarıdaki ifadeler hangi
filozofun düşüncesini yansıtmaktadır?
A) Hobbes
B) Spinoza
C) Leibniz
D) Descartes
E) Kant
14. ………. zihne doğrudan olarak
sunulmuş olup, zihin tarafından kolayca
bilincine varılan bir şeyin özelliğidir.
Örneğin dişi ağrıyan bir insan, dişinin
ağrıdığını bilir, onun dişinin ağrıdığının
farkında olmaması söz konusu değildir.
…………ise tam ve dakik olup, başka her
şeyden farklı olan ve kendisinde
yalnızca bilinir olanı içeren bir şeyin
özelliğidir. Mesela dişi ağrıyan insan,
ağrıyan yerini tam olarak gösteremez,
ağrının zihinde mi, yoksa dişinde mi;
dişindeyse hangi dişinde olduğunu
kesin olarak bilemez. Yukarıdaki
boşluklara gelmesi gereken uygun
ifadeler aşağıdakilerden hangisidir?
A) Açıklık/Seçiklik
B) Seçiklik/Açıklık
C) Bulanık/Açıklık
D) Seçiklik/Bulanık
E) Analitik/Sentetik
15. …………..in sisteminde sonlu ve
sonsuz olmak üzere iki töz vardır.
Sonsuz olan töz Tanrı’dır. Sonlu olan
töz ise birbirine indirgenemeyen iki
kısma ayrılır: ruh ve madde. İki tözden
biri olan ………. özü düşünme; ………. özü
ise yer kaplamadır. Boşluklara gelmesi
gereken ifadeler aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Spinoza/ madde/ ruh
B) Leibniz/ ruh / madde
C) Descartes / ruh / madde
D) Kant / Numen /fenomen
E) Hobbes / Ruh / madde
16. Ruh-beden bağlantısı üzerine ileri
sürülen çözümlerden birisi occasio yani
vesileci düşüncedir. Dıştaki uyarma ile
içteki isteme bunlar ruhta bir durum,
bedende bir hareket meydana getirmek
için yalnız vesilelerdir. Bunlar asıl
neden değil, “vesile neden”lerdir. Asıl
neden Tanrı’dır. Cümleleri aşağıdaki
filozoflardan hangisinin düşüncesini
yansıtmaktadır?
A) Hobbes
B) Descartes
C) Leibniz
D) Malebranche
E) Spinoza
D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI
9
BÖLÜM-2 FELSEFE TARİHİ
17. Aşağıdaki bilgilerden hangisi
Spinoza düşüncesini yansıtır.
A) Töz sorunu, onun felsefesinin ana
problemi değildir.
B) İki ayrı töz olan ruh ve beden,
“birlikte işleme” ya da “karşılıklı
etkileme” ile veya beyindeki
“kozalaksı bez” sayesinde
birbirleriyle bağlantı kurabilir.
C) Cisim ve ruh iki ayrı tözdürler, yapı
ve öz itibariyle birbirlerinden kökten
ayrılırlar, cisim yer kaplar, ruh
düşünür.
D) Ruh ile bedenin doğrudan
birbirleriyle irtibatı yoktur. Onları
birbirine bağlayan, birlikte
işlemelerini mümkün kılan Tanrı’nın
aracılığıdır.
E) Her şeyin tek kaynağı olan Tanrı, tek
tözdür geri kalanlar- ruh ve madde
dahil her şey- bu tek ve sonsuz özün
birer görünüşüdür. Onun
düşüncesinde töz, Tanrı ve doğa
özdeş kavramlardır.
18. Ruh ve beden, ………….
düşüncesinde iki farklı töz değil, tek
tözün iki farklı algılanışı olmaktadır.
………………. teorisi ya da …………….olarak
bilinen bu anlayışa göre yer kaplayan
her şey için bir düşünce, her düşünce
için de yer kaplayan bir şey vardır.
Boşluklara gelmesi gereken uygun
ifadeler aşağıdakilerden hangisidir?
A) Descartes / Katezyen / Sentetik
B) Spinoza / Çifte yön / Paralelizm
C) Spinoza / Tek yön / Natura naturans
D) Leibniz / Monadoloji / Atom
E) Kant / Dikatomi / Monad
19. Spinoza’nın ahlak düşüncesini
yansıtan ifade aşağıdakilerden
hangisidir?
A) İnsan hayatının bütün amaç ve
gayesi erdeme dayalı mutlu bir
hayat yaşamasıdır.
B) İnsan başına gelen acı ve ızdıraplara
sabrederek mutlu olmalıdır.
C) İnsanın bütün duygu hayatına temel
olan ana duygu, kendini koruma ya
da varlığını sürdürme isteğidir.
D) İnsan, diğer bireylerin çıkar ve
menfaatlerini öncelemelidir.
E) Ahlaka dair herhangi bir bilgimiz
olamaz, olsa bile dile getirilemez.
20. Spinoza’ya göre devlet ve toplum
tabii değil yapay bir kurumdur. Devlet,
insanın kendi güven ve mutluluğu için
kurmuş olduğu büyük bir makine
gibidir. Devlet ve toplum düşüncesi
genel olarak Hobbes’la uygunluk
göstermektedir. Fakat devletin yönetim
biçiminde Spinoza, Hobbes’tan farklı
düşünür. Hobbes ile Spinoza’nın
savunduğu yönetim şekilleri
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Krallık / Monarşi
B) Anarşizm / Liberalizm
C) Aristokratik yönetim / Monarşi
D) Mutlakiyetçi Devlet (absolutizm) /
Demokratik Yönetim
E) Parlamenter Yönetim / Liberalizm
D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI
10
BÖLÜM-2 FELSEFE TARİHİ
21. …………, J.Locke’un ileri sürdüğü
düşünceyi eleştirir ve karşı çıkar. Ona
göre insanda doğuştan gelen doğrular
vardır. Bu tür bilgiler deney bilgisine
göre doğruluk bakımından daha
değerlidir. Savunduğu bu düşünceye
………… denir. Boşluklara gelmesi
gereken ifadeler aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Kant / Empirizm
B) Spinoza / Septisizm
C) Leibniz / Empirizm
D) Descartes / Kesin bilgi
E) Leibniz / Rasyonalizm
22. ………… yeni doğan bir çocukta
geometriye dair bir bilginin olmadığını
ileri sürerek yönelttiği eleştiri elbette
doğrudur ama bunlar çocuğun ruhunda
gizli olan uyku halindeki bilgilerdir.
Leibniz bunu ………. deyimi ile ifade
edecektt /ir. Metindeki boluğa gelmesi
gereken ifadeler aşağıdakilerden
hangisidir?
A) J.Locke / a postriori
B) Leibniz / a priori
C) J. Locke / a priori
D) Spinoza / a priori
E) Kant / apriori
23. Cismin özü kuvvettir. Ama bu
kuvvet maddi tarzda olmayan bir
kuvvettir. Tözler kuvvettirler ama
maddi olmayan varlıklardır. Dolayısıyla
yer kaplama tözün öz niteliği değil,
etkinliğinin bir sonucudur. Sonsuz
sayıda olan bu tözlere monad denir.
Töz hakkındaki bu ifadeler hangi
filozofa aittir?
A) Kant
B) Hobbes
C) Voltaire
D) Malebranche
E) Leibniz
24. Ruhla beden arasındaki ilişkiye dair
17.yüzyıl filozoflarının görüşlerini
paralel çalışan iki saat örneğiyle ifade
ettiğimizde aşağıdaki bilgileri savunan
düşünürler hangi şıkta doğru olarak
verilmiştir?
İki saat, işlem bakımından
birbirine bağlıdırlar.
İki saatin işlemlerini usta
sürekli düzenler.
Her iki saat başlangıçta
birbirleriyle paralel olacak
şekilde kurulmuştur.
A) Descartes / Occasionalistler /
Leibniz
B) Spinoza / Descartes / Kant
C) Kant / Descartes / Leibniz
D) Leibniz / Spinoza / Hobbes
E) J. Locke / Occasionalistler / Leibniz
25. “İnsanın düşünme ve değerlemede
din ve geleneklere bağlı kalmaktan
kurtulup kendi aklı ile hayatını
aydınlatma girişmesidir.” Diğer tanım
Kant’a ait olup şöyle tarif eder: “insanın
kendi suçu ile düşmüş olduğu bir erginolmayış
durumundan kurtulup aklını
kendisinin kullanmaya başlamasıdır.”
Verilen cümleler ile ne
tanımlanmaktadır?
A) 17. Yüzyıl felsefesi
B) Aydınlanma
C) Ortaçağ
D) Çağdaş felsefe
E) Rönesans
1- E
2- A
3- C
4- D
5- B
6- E
7- B
8. E
9. C
10. B
11. C
12. E
13. D
14. A
15. C
16. D
17. E
18. B
19. C
20. D
21. E
22. C
23. E
24. A
25. B
26. C
27. D
28. A
29. D
30. C
__________________ 
~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~ |