Tekil Mesaj gösterimi
Alt 08 Nisan 2019, 21:42   Mesaj No:2

Mihrinaz

Medineweb Baş Editörü
Mihrinaz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu: Mihrinaz isimli Üye şuanda  online konumundadır
Medine No : 14593
Üyelik T.: 15 Kasım 2011
Arkadaşları:68
Cinsiyet:Anne
Memleket:MEDİNEWEB
Yaş:43
Mesaj: 12.398
Konular: 1269
Beğenildi:11844
Beğendi:8986
Takdirleri:26241
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart

HADİS METİNLERİ I

1. “Hadis eğitim ve öğretim merkezleri

kurulmuştur. Fıkhi ve kelam ekolleri

sistemleşmiştir. Şerh edebiyatının ilk

örneklerinin verildiği; haçlı seferleri ve

Moğol istilası gibi büyük olayların

meydana geldiği ve bunun akabinde

hummalı bir yazın faaliyetinin başladığı bir

dönemdir. Hanbelilik bu döneme

damgasını vurmuştur.”

Yukarıdaki parçada hadis tarihinin hangi

döneminden bahsedilmektedir ?

A. Dönüşüm Dönemi

B. Daralma dönemi

C. Açılım Dönemi

D. Oluşum Dönemi

E. Gelişim Dönemi

2. Sahabi kavramını Hz.Peygamber ile

uzun süre sohbeti olan ve ona tabi olma

ve ondan hadis alma bakımından

birlikteliği çok olan” şeklinde tanımlayan

alim hangisidir?

A. Ahmed b. Hanbel

B. el-Mazeri

C. İbnu’s-Salah

D. İbn Hacer

E. es-Suyuti

3. Ahmed b. Hanbel’in eserinin özellikleri

konusunda aşağıdakilerden hangisi

yanlıştır?

A. 700 bin hadis içinden seçilmiş

mükerrerler hariç 30 bin hadis

bulunmaktadır.

B. Eserini müsvedde halinde

bırakmıştır.

C. İbn Teymiyye, İbnu’l-Cevzi, İbn

Kesir gibi alimler onun eserinde uydurma

hadislerin var olduğunu söylemişlerdir.

D. Onun eserine Ebu Talip el-Mekki

bazı ilavelerde bulunmuştur.

E. Merv, askalan ve Humus vb

şehirlerle ilgili hadislerin uydurma olduğu

söylenmiştir.

4. Aşağıdakilerden hangisi hadis

edebiyatına etki eden temel faktörlerden

değildir?

A. Mihne süreci ve Kur’an’ın

yaratılmış olup olmadığına dair

münakaşalar

B. Kelam ilminin doğuşu ve inanç

konularında ortaya çıkan tartışmalar

C. İsrailiyyat-mesihiyyata dair

nakiller

D. Ehl-i Hadis ve Ehl-i Re’y

kamplaşması

E. Halife Me’mun’un bazı Mutezili

fikirleri benimsemesi

5. Zayıf bir ravinin güvenilir ravinin

hadislerine aykırı olması durumunda

alacağı isim aşağıdakilerden hangisidir?

A. Mudrec

B. Muallak

C. Munker

D. Mursel

E. Muzdarib

6. Hadis kitabında çok muallak hadis

kullanmakla meşhur olmuş hadis imamı

hangisidir?

A. Muslim

B. Buhari

C. Tirmizi

D. Beyhaki

E. Darakutni

7. İslam alimlerinin çoğunluğuna göre

yakini bilgi ifade eden, onunla amel

etmek vacib olan ve inkarı durumunda

kişiyi dinden çıkma riskine sokan hadis

hangisidir?

A. Ahad hadis

B. Meşhur hadis

C. mütevatir hadis

D. Aziz hadis

E. Mudrec hadis

8. Hadislerin terceme ve yorumlanması

ile ilgili aşağıdaki cümlelerden hangisi

doğruyu yansıtmamaktadır?

A. Hadislerin terceme edilmesi faaliyeti,

manen rivayet kapsamında

değerlendirilir.

B. Hadisleri tercüme ederken ve

yorumlarken hadiste geçen

kelimelerin farklı anlamları

gözetilmelidir.

C. Hadislerin sebeb-i vürudunun

bilinmesinin, hadisleri yorumlamada

önemli bir yeri vardır.

D. Hadisleri anlamada önemli olan

terceme edenin anlayışıdır.

E. Hadis tercüme ve yorumlarında en

önemli şart, ihlası ve iyi niyeti elden

bırakmamaktır.

D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI

7

HADİS METİNLERİ I

9. Hadislerin şerh edilmesi ile ilgili

aşağıdakilerden hangisi doğru bir bilgiyi

içermemektedir?

A. Genelde şerhlerde ilk önce lafzî kelime

tahlillerine yer verilir.

B. Hadisi nakleden ravilerin durum

değerlendirilmesi yapılır.

C. Hadisin farklı tariklerine değinilmez.

Sadece ilgili hadis üzerinde yorum

yapılır.

D. Bazı şerhlerde hadise dair nükte,

hikmet ve faideli bilgilere de yer verilir.

E. Şerhlerde muhteva tahlillerinin yanısıra

fıkhî hükümlere de yer verilir.

10. Aşağıdaki kavramlardan hangisi

Sünnet’e bilinçli olarak bağlılığı ifade

etmek için kullanılmaz?

A. Temessük

B. Teessî

C. İttibâ

D. Teşebbüh

E. İktidâ

11. Aşağıdaki cümlelerden hangisi

yanlıştır?

A. Ömer b. Abdülaziz, “Sünnete

sarılmak, Allah’ın Kitabı’nı tasdîk ve

ona tam itaat sayılır” demiştir.

B. Sünnet kavramının zıddı bid’attir.

C. Peygamber Efendimiz’in adı ilk

anıldığında salat u selam getirmek

vacip; tekrar ettiğinde salat u selam

getirmek ise müstehaptır.

D. Sünnetin önemini en iyi bilen

insanlar, ashab-ı kiramdır.

E. Kur’an’da Kitab ile hikmetin birlikte

geçtiği yerlerde hikmet “bilgi”

manasınadır.

12. Mestlerin üzerine mesh edilmesi

konusunda dinin aşkın yönüne

dikkatimizi çeken ve sünnete

bağlanmanın önemini belirten sahabi

kimdir?

A. Hz. Ömer

B. Hz. Osman

C. Hz. Ali

D. Hz. Ebu Hureyre

E. Hz. Ebu Bekir

13. Aşağıda birbirine yakın manalı

kelimeler verilmiştir. Hangi şıktaki

kelimeler yakın manada değildir?

A. Birr-Yakîn

B. İttiba-İktidâ

C. Maruf-Hayr

D. Takvâ-Verâ’

E. Şerr-Seyyie

14. “Resûl size ne verdiyse onu alın, sizi

neden nehyettiyse ondan kaçının” ayeti

ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?

A. Sahâbîler, bu âyetin sünneti kapsadığı

inancındadır.

B. Sahâbîlerin âyetteki “size neyi

verdiyse” kelimesini, “Hz.

Peygamber’in sünnetiyle getirdiği”

diye yorumladıkları anlaşılmaktadır.

C. Bu ayet, sadece Hz. Peygamber

zamanındaki bir olayı çözmektedir.

D. İbn Mes’ud ve O’nun talebesi bu

ayete dayanarak sünnetin teşrîdeki

yerine vurgu yapmışlardır.

E. Mevdûdî’ye göre âyetteki hüküm

umûmîdir ve sadece fe’y taksimiyle

alâkalı değildir.



15. Aşağıdaki hadis metninin tercümesi

hangi şıkta doğru verilmiştir?

ان من شرِّ الناس مَنْ اتقاه النس لشره

A. İnsanların şerleri çoktur.

B. İnsanlar şer işlerler ama korkarlar.

C. İnsanların en şerlileri insanların

şerrinden korktukları kimsedir.

D. İnsanlar şerlerinden korkarsa şer

sayılır.

E. En büyük şer korkulan şerdir.

16. Aşağıdaki hadis metninde altı çizili

cümlenin anlamı hangisidir?

انما ورثوا العلم فمن اخذ به اخذ بحظ وافر

A. Çok lezzet almıştır.

B. Bol bol tat alır.

C. Çok büyük belaya düşmüştür.

D. Çok büyük bir pay/hisse almıştır.

E. Onu zevkle almıştır.

17. Aşağıdaki hadis metninin tercümesi

hangi şıkta doğru verilmiştir?

و من بطَّا به عمله لم ىسرع به نسبه

A. Kendi ameliyle geri kalan kişiyi soyu

(nesebi) ileri geçirmez.

B. Kim ağır davranırsa geri kalır.

C. Ağırdan alanın hızı olmaz.

D. Kim ağır olursa geç kalır.

E. Kim nesebini bilmezse geride kalır.

18. Aşağıdaki hadis metninin tercümesi

hangi şıkta doğru verilmiştir?

انكم تدعون يوم القيامة باسماءكم و اسماء

اباءكم فاحسنوا اسمءكم

A. Şüphesiz siz kıyamet günü

babalarınızla beraber dirileceksiniz.

B. Hepiniz kıyamet gününde

babalarınızın ismini alacaksınız.

C. Kıyamet günü hepinize babalarınızın

ismi verilecektir.

D. Şüphesiz isimleriniz iyi olursa kıyamet

günü babalarınız hoşnut olur.

E. Şüphesiz kıyamet günü sizin ve

babalarınızın ismiyle çağrılacaksınız.

O halde isimlerinizi güzel koyunuz.

19. Aşağıdaki hadis metninde altı çizili

kısmın anlamı hangisidir?

الكلمة الحكمة ضالة المؤن فحيث وجدها

فهو احق بها

A. Müminin yitiğidir.

B. Müminin sapıklığıdır.

C. Müminin sapmasındandır.

D. Mümin kaybolur.

E. Mümin sapmamalıdır.



"مهْ ، عَلَيْكُمْ مبَِا تُ م طيقُونَ ، فَواللهم لاَ يَمَلُّ اللهُ . 20

حَتَّى تَمَلُّوا."

Hadiste altı çizili ifadenin anlamı

aşağıdakilerden hangisidir?

A. Gücünüzü aşan şeylerle Allah’a

yanaşmadıkça onun vaddettiği

mükafatı alamazsınız.

B. Aşırı ibadet etmek suretiyle Allah’ın

vaat ettiği mükafatı eksiksiz

alabilirsiniz.

C. İbadet bıkkınlığa yol açmaz.

D. Gücünüzü aşan ibadet bıkkınlığa yol

açacağı için mükafatı olmaz.

E. Siz ne kadar ibadet ederseniz edin,

Allah hepsinin mükafatını verir

dolayısıyla siz onu bıktıramazsınız

ama siz bıka bilirsiniz.

"إنَّ لِرَبِّكَ عَلَيْكَ حَقّاً ، وَإِنَّ لِنَ فْسِكَ عَلَيكَ . 21

حَقّاً ، وَلأَهْلِكَ عَلَيكَ حَقّاً ، فَأعْطِ كُلَّ ذِي حَقٍّ

حَقَّه " Selman’ın Ebu’d-Derdâ’ya söylediği

ve Hz. Peygamber’in de (s.a.v.) tasdik

ettiği bu sözün ışığında dindarlık nasıl

ifade edilebilir?

A. Dindarlık, kulun Allah’ın hakkına

riayet etmesidir.

B. Dindarlık, bir hak meselesidir.

C. Dindarlık, kulun Allah’a, nefsine ve

çevresindekilere karşı

sorumluluklarının gereğini yerine

getirmesidir.

D. Dindarlık, kulun ve ahiret dengesine

dikkat ederek yaşamasıdır.

E. Dindarlık, kulun nefsinin ve ailesinin

haklarına öncelik vermesidir.

قَالَ :"فَصُمْ يَوماً وَأفْ م طرْ يَوماً فَذلمكَ م صيَامُ دَاوُد . 22

صلى الله عليه وسلم ، وَهُوَ أعْدَلُ الصيامم ." فَ قُلْتُ :

فَمإ ي نِّ أُطيقُ أفْضَلَ ممنْ ذلمكَ ، فَ قَالَ رسولُ الله صلى الله

عليه وسلم:

"لا أفضَلَ مِنْ ذلِكَ "

Altı çizili ifade ile ilgili aşağıdakilerden

hangisi söylenemez?

A. En faziletli oruç Hz. Davud’un tuttuğu

oruçtur.

B. Her gün oruç tutmak doğru değildir.

C. İbadet kişinin kafasına göre

düzenleyebileceği bir şey değildir.

D. Gücün yetiyorsa her gün oruç

tutabilirsin.

E. İbadetin fazileti Hz. Peygamber’in

sünettine uygunluğuna bağlıdır.

" دَعْ مَا ي مريبُكَ إملََ مَا لاَ يَمريبُكَ ؛ فإنَّ ال ي صدقَ " . 23

طُمَأنمينَةٌ ، وَالكَ م ذبَ مريبَة Yukarıdaki hadisin anlamı hangi şıkta

doğru olarak verilmiştir?

A. Helal olup olmadığından şüphe

ettiğin şeyi bırak helal olduğundan

emin olduğunu şeyi al.

B. Şüphe harama götürür. Bu sebeple

terk edilmelidir.

C. Doğruluk şüpheyle

karıştırılmamalıdır.

D. Yalan, kişiyi kötülüğe, kötülükte ateşe

götürür.

E. Şüpheli şeyleri bırakırsan doğruyu

seçmiş ve emin olmuş olursun.

D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI

10

HADİS METİNLERİ I

"اللهُ أفْ رَحُ بمتَ وْبَمة عَبْ م دهم ممنْ أَحَ م دكُمْ سَقَطَ عَلَى بَعميرهم وقد أضلَّهُ . 24

في أرضٍ فَلاة Hadiste geçen altı çizili kelimenin anlamı

nedir?

A. Düşmek

B. Kaybetmek

C. Koşturmak

D. Bulmak

E. Yolculuk etmek

" وتَ . 25

َ

لا ي تََمَنَّ يَََّ أَحَدُكُمُ الم ...... أَصَابَهُ، فَإمنْ

كَانَ لا بُدَّ فاعلاً ، فَليَ قُلْ : اللَّهُمَّ ....... مَا كَانَ م ت

الحَيَاةُ خَيراً ملِ، وَتَوفّمنِ إمذَا كَانَ م ت الوَفَاةُ خَيراً لِ."

A. الحَيَاةُ / الوَفَاةُ

B. لضُ ر / أحْينِ

C. لبلاء/ أحْينِ

D. لضُ ر / ادْمركنِ

E. لضُ

CEVAPLAR:
1. C

2. B

3. D

4. E

5. C

6. B

7. C

8. D

9. C

10. D

11. E

12. C

13. A

14. C

15. C

16. D

17. A

18. E

19. A

20. E

21. C

22. D

23. A

24. D

25. B
__________________

~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~




Alıntı ile Cevapla